Konkurence ve WRC2 houstne
Andreas Mikkelsen před sezónou sebevědomě prohlašoval, že chce vyhrát všechny soutěže, kterých se zúčastní, ať už ve WRC2 nebo v mistrovství Evropy. V úvodní soutěži ve francouzských Alpách těmto slovům dostál a vedl od samého začátku rally až do jejího konce, kam si přivezl takřka dvouminutový náskok. Zpočátku jej sice ohrožoval domácí Adrien Fourmaux, ale drtivému tempu norského jezdce nestíhal a po defektu už nabral moc velkou ztrátu na závěrečný útok. Mikkelsen si tak za volantem Škody Fabia Rally2 evo dojel pro maximum bodů a vedení v šampionátu se ujal i jeho tým Toksport WRT. Důležitými body do týmové kasičky totiž přispěl i Bolivijec Marco Bulacia, když byl v hodnocení týmů klasifikován jako pátý. Těsně před ním se umístil Nikolay Gryazin s Volkswagenem Polo GTI R5, který jel jen pro týmové body a společnými silami s kolegou Enricem Brazzolim získal 30 bodů pro Movisport SRL.
V Laponsku se však Mikkelsen podobné dominance vůbec nemusí dočkat, protože konkurence výrazně posílila. Právě stáj Movisport SRL vyšle do boje v druhém Volkswagenu velkou hvězdu, šampióna WRC2 z roku 2016. Esapekka Lappi hodně překvapil v cíli poslední zkoušky loňské ACI Rally Monza, kde poděkoval všem za dosavadní podporu. Pokračování v tovární Fiestě WRC nebylo kvůli špatné finanční situaci M-Sportu možné a Fin po čtyřech sezónách, během kterých působil i v tovární Toyotě a Citroënu, opustil královskou kategorii WRC. Naštěstí ale na soutěže nezanevřel a naopak by se mezi elitu rád vrátil příští rok, kdy vyjedou zbrusu nové hybridní speciály Rally1. Aby o sobě dal továrním týmům vědět, potřebuje úspěšné starty. A tak slovo dalo slovo, sponzoři pustili nějaký peníz a zrodila se nečekaná spolupráce se stájí Movisport SRL. Tento start s Volkswagenem Polo GTI R5 připraveným ve finských dílnách Printsportu bude v rámci WRC2 Finovým prvním, ale rozhodně by neměl být letos posledním. Na domácí půdě bude určitě patřit ke žhavým kandidátům na vítězství. Jeho ruský kolega bude mít výhodu, když letos už startoval v Monte Carlu a v rámci testů se o tomto víkendu účastní estonské Otepää talveralli. Toksport WRT bude i tentokrát muset spoléhat hlavně na Mikkelsena, jeho bolivijský týmový kolega bude totiž na pořádné zimní rally startovat vůbec poprvé.
Do bojů o týmové body se tentokrát zapojí i ryze tovární tým M-Sport Ford WRT. Jejich jednička pro seriál WRC2 Adrien Fourmaux na domácí půdě sbíral body pouze do klasifikace jezdců, tentokrát bude usilovat i o ty týmové. Na severské soutěži to ale rozhodně nebude mít lehké, s těmito podmínkami má minimum zkušeností. Vloni s Fiestou Rally2 ve Švédsku skončil čtvrtý, za nejrychlejšími jezdci WRC2 tehdy dost zaostával. Z českého pohledu je určitě zajímavé jméno jeho nového týmového kolegy. Martin Prokop se poslední roky věnoval Dakaru a z klasických soutěží se objevoval prakticky jen na Sardinii. Kategorie Rally2 jej však oslovila natolik, že se rozhodnul udělat si na světové scéně větší program a zkusit štěstí ve WRC2. Jihlavský pilot nechtěl nic podcenit, vyzkoušel si speciály různých značek a nakonec si vybral Ford, s jehož speciály startuje už od roku 2010. První start s vozem Rally2 ovšem nebude nic jednoduchého a těžko se bude dostávat i na pódium. M-Sport sice konečně nasadí dvojici vozů, ale v konkurenci, jaká se za polárním kruhem sejde, asi nemůže žádný velký příval bodů do týmové klasifikace očekávat.
Situaci britské stáji trochu usnadní další velký rival Hyundai, který svou dvojici vyšle jen do bojů o jezdecké body. Ole Christian Veiby v loňské klasifikaci WRC2 skončil těsně pod pódiem a letos jistě hodlá začít zhurta. Na sněhu už startuje od prosince a kromě vítězství v domácí Romjulsrally a druhém místě na také domácím Lygnasprintenu startoval i na Arctic Lapland Rally. Tradiční úvodní podnik finského mistrovství se stal zdrojem tratí pro novou světovou arktickou soutěž. Nor tak bude mít velkou výhodu, když na těchto tratích, byť v trochu jiné podobě, už letos startoval. Jari Huttunen tak dobře rozjetý sice není, ale zato se může pochlubit parádní sezónou 2020. Na zimní soutěži ve Švédsku tehdy rozdrtil veškerou konkurenci v rámci kategorie Rally2 a připsal si první ze dvou bodových maxim do hodnocení WRC3. V Monze pak finský pilot startující s i20 R5 česko-polské stáje dokončil svůj sezónní úspěch v podobě světového titulu WRC3. Odtud byl přestup do WRC2 logickým krokem, který ale u korejské značky oznámili až nyní. Třetí mladík působící v Huyndai Motosport N Oliver Solberg si v Arctic Rally Finland odbude premiéru ve voze WRC a s i20 R5 se má v seriálu WRC2 objevit až v květnu v Portugalsku. Celá trojka se bude po finské zimní soutěži, kde se od dvojice Huttunen a Veiby očekávají výsledky v úplně nejhornějších patrech, věnovat vývoji nového speciálu i20 N Rally2.
O body do klasifikace jezdců se v Rovaniemi poperou ještě další dva piloti. Sean Johnston bodoval již v Rallye Automobile de Monte-Carlo, kde skončil s Citroënem C3 Rally2 pátý. Se čtyřkolkou bude na ryzí zimní soutěži severského typu teď teprve debutovat. Estonec Georg Linnamäe je na tom se zkušenostmi lépe a letos už si s Volkswagenem Polo GTI R5 střihnul start na Arctic Lapland Rally. Přípravu na ostrý světový start pak mladý jezdec zakončí startem v úvodním podniku domácího mistrovství. Arctic Rally Finland tedy nabídne v hodnocení WRC2 hodně zajímavou konkurenci a několik zvučných jmen usilujících o vítězství je tou nejlepší zárukou kvalitních soubojů. Jedno velké jméno ale v seznamu přihlášených i tak chybí. Úřadující šampión WRC2 Mads Ostberg bohužel neodstartuje ani do druhé rally letošní sezóny.
Děkuji.
Nějak mi uniklo, proč letos nejede Ostberg, jak bylo zmíněno na konci článku. Mohl by prosím někdo připomenout sklerotickému starci důvod jeho absence ?
Děkuji.
Ještě, že aspoň barevné provedení je (zatím) libovolné...
A uvidíme vůbec Gryazina na startu - po extempore na Otepää???