Subaru na sněhu jako doma -test-
Jako blesk z čistého nebe přišla nedávno zpráva o tom, že se značka Subaru stahuje ze světového šampionátu rally. Při vyslovení slova rally se mnoha automobilovým nadšencům vybaví modrá Impreza WRC letící po trati rychlostní zkoušky. Tak silné spojení bylo mezi rally a Subaru, a proto zpráva o ukončení sportovních aktivit značky Subaru na vrcholné úrovni, mnoho fanoušků motorismu velmi zasáhla.
Po rozhovoru se zástupci českého zastoupení značky Subaru už ale zdaleka nejsem takový skeptik, jak jsem byl po oznámení odchodu Subaru ze světové rally. Propojení Subaru s rallysportem je skutečně tak veliké, že si málokdo dovede představit, že by toto avizované stažení bylo definitivní. Značka Subaru bude zcela jistě dál vidět na předních příčkách v soutěžích produkčních vozů jak ve světě, tak v mistrovství České republiky nejen díky Vojtěchu Štajfovi, který letos konečně představí nové Subaru Impreza N14.
Ani na nejvyšší úrovni ale dle slov zástupců Subaru nemusí být dlouho po značce Subaru prázdno, a pokud si čtenář spojí v poslední době ne příliš povzbudivé výsledky „outsourcovaného“ továrního týmu Subaru s probíhající krizí světového šampionátu a ekonomickou krizí, tak z toho lze mnohé dovodit a s jistou dávkou naděje doufat v návrat vrcholného šampionátu třeba v jiné podobě.
video – testování Subaru Forester 2,5 XT – 22 MB
Pojďme se ale nyní seznámit s další variantou oblíbeného Subaru Forester. Před časem jsme vám na stránkách eWRC přinesli test plynového Subaru Forester 2,0 XS, se kterým jsme se seznamovali s tratí Rally Příbram. S příchodem sněhu na území České republiky jsme se rozhodli, že vám předvedeme nejsilnější verzi z rodiny Forestrů v prostředí, kde může ukázat co skutečně umí. Subaru Forester byl v loňském roce ohodnocen českými novináři jako nejoblíbenější vůz s pohonem všech čtyř kol a naše testovaná verze Foresteru s objemem motoru 2,5 litru dopovaným turbodmychadlem byla navíc ověnčena oceněním „Motor roku 2008 – Engine of the year 2008“. Tuto cenu přeplňovanému motoru 2,5 litru udělila porota složená ze 65 motoristických žurnalistů z 32 zemí světa. Kombinace velmi mrštného SUV se silným špičkovým motorem nás lákala a musím dopředu říct, že nezklamala.
V našem dosti obsáhlém testu plynového Subaru Forester, který můžete vidět zde jsme se věnovali podstatě vozu jako takového, jeho vlastnostem a odlišnostem od předchozí generace „lesníka“. Opakování již uvedených informací by bylo nošením dříví do lesa, a proto se v tomto článku zaměříme spíše na odlišnosti obou variant.
Elegán v černém
Forester – lesník
Pro testování jsme využili nejsilnější verzi Subaru Forester XT s motorem o objemu 2,5 litru, který je přeplňovaný turbodmychadlem, což vozu propůjčuje velkou sílu a obrovskou porci točivého momentu prakticky v celém spektru otáček. V naladění motoru a jeho reakcích na sešlápnutí plynového pedálu Subaru nezapře mnohaleté zkušenosti z rally. Motor reaguje téměř okamžitě a poslušně plní pokyny řidiče přenášené plynovým pedálem. Motor začíná táhnout již po překročení 1800 otáček za minutu a velmi plynule pokračuje až k sedmi tisícům, kde zasáhne omezovač.
Charakteristika benzínového turbomotoru je výjimečná. Řidič nepociťuje žádné nepříjemné kopance, či díry v nárůstu výkonu a točivého momentu a jízda se tak stává velmi příjemnou. S touto motorizací není problém velmi jednoduše jezdit po městě a plynule zrychlovat z křižovatek a dodržovat předepsanou městskou padesátku, stejně tak není problém na okresní silnici popustit trochu uzdu všem 230 koním pod kapotou a uhánět rychlostmi, které jsou na silnicích tohoto typu předurčené pro sportovní vozy.
Svalnaté srdce o výkonu 230 k
Subaru Forester 2,5 XT
Subaru Forester 2,5 XT proto s klidným svědomím můžete půjčit manželce, která pojede vyzvednout vaši ratolest ze školky, či pro nákup do supermarketu bez obav. Pokud motor držíte v otáčkách nad 4000, tak máte vždy pod kontrolou velký výkon a okamžitou reakci a z rodinného SUV se rázem stává nekompromisní střela. Geny Imprezy WRX, která používá stejný motor, se prostě nezapřou. Jak široká je využitelnost motoru a spektrum jízdních režimů od „důchodcovského“ až po styl „rally driver“, tak stejně tak široký je rozsah spotřeby benzínu Subaru Forester 2,5 XT. Pokud vám váš známý bude vykládat o tom, že s „turbovým“ Foresterem jezdí za 9 litrů na sto kilometrů, věřte mu.
Přední partie a ve tvaru roztažených křídel
Elegantní kapsa na kapotě pro přívod vzduchu k mezichladiči ztlačeného vzduchu
S veškerým sebezapřením a zrychlováním jako koncernová tříválcová malorážka se můžete pod deset litrů na sto kilometrů se Subaru o výkonu více než 200 koní dostat. Určitě si pak ale nevychutnáte brutální a lineární zátah tohoto skvělého motoru. Teď jsem chtěl napsat, že běžná jízda vás připraví zhruba o 12-13 litrů devadesáti pěti oktanového naturalu na sto kilometrů, ale co je to běžná jízda Forestera? Je to jízda manažera v kravatě po dálnici do Drážďan, nebo cesta šumavskými zasněženými hvozdy pro vedoucího Lesní správy Srní?
Jako doma
Interiér ve verzi Comfort
Naše průměrná spotřeba během testu se vyhoupla až k patnácti litrům benzinu, ale v tom byly zahrnuty jak přejezdy předpisovými rychlostmi po silnicích všech tříd, dálniční jízda dvousetkilometrovou rychlostí, tak i několik desítek extrémních kilometrů na zasněžených cestách testovacího centra v Milovicích. K motoru jako takovému prakticky nemáme jediné výhrady. Pokud jste ochotni akceptovat fakt, že za velmi silný a agilní motor je potřeba někdy zaplatit větší porcí benzinu, tak budete motorem Subaru Forester 2,5 XT nadšeni jako my. A k tomu ten skvělý zvuk boxeru.
Identický interiér se Subaru Impreza
Zadní partie vozu zdobí dvojice výfuků – takto jejčastěji uvidíte Subaru Forester XT
Jízdní vlastnosti všech vozů Subaru jsou kapitolou sami pro sebe a ne jinak tomu bylo ve vrcholné verzi Forestera. Symetrický pohon all wheel drive (AWD) a nízké těžiště s propracovaným naladěním podvozku posouvá toto SUV opravdu do jiné kategorie vozů. Zapomenout můžete na nerozvážné chování některých „bratříčků“ z kategorie SUV, či neochotné reakce a nekomunikativní řízení. Forester je v tomto prostě a jednoduše král.
Naladění podvozku ve spíše komfortní. Možná až příliš komfortní na auto s dvěstě třiceti koňmi a reakcemi, které jsou mnohem blíže sportovnímu sedanu, než těžkému SUV. K naší úplné spokojenosti by odpružení a nastavení tlumičů mohlo být tvrdší. Pomohlo by to možná k odstranění nám částečně nepříjemného houpání karoserie v podélném směru, na které jsme si museli trochu zvykat. Je to ale zřejmě i částečně daň za poměrně malý rozvor Foresteru, který se ovšem pozitivně projeví v terénu.
Příjemně přístupný zavazadlový prostor
S nataženou roletkou
Vnitřní vybavení testovaného Foresteru 2,5 XT ve verzi Comfort nás potěšilo prakticky vším, co si řidič podobného vozu může přát. Kůží obšitý do rukou dobře padnoucí volant a řadící páka, vyhřívané sedačky, automatická klimatizace, rádio přehrávající MP3 s CD changerem s ovládáním na volantu, stejně jako tempomat a mnoho dalších příjemných záležitostí. U autorádia bych zmínil, že u této verze jsme již byli spokojeni s kvalitou reprodukce i ovládání. Doporučuji tedy rozhodně investici do tohoto modelu autorádia oproti tomu, co jsme testovali v levnější výbavě Forestera. Snad jen bychom očekávali trochu výraznější sportovní tvarování předních sedadel u této vrcholné verze s výkonným motorem.
Interiér vozu
Kvalitní audio s CD changerem a přehráváním MP3
Ovládací prvky jsou shodné ve všech verzích Forestera a jsou totožné i s poslední generací Subaru Impreza. U našeho „xtéčka“ zmizela páka redukční převodovky, která u slabších verzí pomáhá při rozjezdech do kopců, či při tažení těžkého přívěsu. Ocenili bychom šestistupňovou převodovku, která ale už konečně dorazila do dieselové verze Forestera.
Testovaný vůz byl rovněž vybaven všemi dostupnými elektronickými systémy od brzdového asistentu přes ABS, asistenci rozjezdu do kopce hill holder, až po ESP u Subaru označeného jako VDC. Právě při extrémním testování Forestera na sněhu na ploše letiště či Milovické testovací trati nás nepotěšilo, že VDC nelze kompletně vypnout. Tlačítko vlevo od volantu sice částečně eliminovalo zásahy do řízení a prokluzu kol, ale ne úplně.
Pouze pro účel testování driftů a rallyového stylu jízdy s Foresterem jsme proto museli manuálně vypojit pojistku elektronických systémů ESP, protiprokluzu a ABS. V ten okamžik se z Forestera stává velmi ochotný automobil, se kterým není problém projíždět zatáčky driftem se severským rozhozením před zatáčkou, či použití brždění levou nohou. Vynikající zážitek. Subaru Forester XT se pak v rukou zkušeného řidiče stává velmi jednoduše řiditelnou hračkou.
Rozměrná zpětná zrcátka
Jízdy na sněhu a ledu jsme si se Subaru Forester užili do sytosti. Mávnutím kouzelného proutku se z prostorného a pohodlného rodinného vozu stane rallyová bestie, která jízdou dveřmi napřed na zasněžené horské cestě dokáže vyvolat údiv kolemjdoucích, ale současně úsměv na tváři řidiče. Při běžné jízdě na zasněžené silnici řidič okamžitě zaregistruje jisté chování Foresteru a skvělé brzdění na sněhu díky permanentnímu pohonu 4x4 o kterém si majitelé připojitelných čtyřkolek například se systémem Haldex mohou nechat zdát.
Pod vysoko otevřené páté dveře se vejde dospělý člověk
Na sněhu jako doma
Co říci závěrem? Nové Subaru Forester 2,5 XT se nám líbilo. Vynikajícímu motoru slušně sekunduje podvozek a excelentní systém pohonu symetrical AWD, což ve výsledku v segmentu SUV představuje nedostižnou kombinaci. Jízdní pohodlí a vybavení se uvedením nové generace Foresteru dostalo opět o pořádný kus vzhůru, přesto je zcela zřetelně japonského ražení a nelze jej srovnávat s některými evropskými konkurenty z kategorie SUV.
Pro koho je tedy nový Forester 2,5 XT určen? Je to již zmíněný manažer v kravatě s notebookem v kufru spěchající na jednání, ze kterého jede s manželkou na ples do opery? Nebo snad Subaru Forester XT ocení otec od rodiny, který se rád pěkně a bezpečně sveze, či je Forester již podle jména určen pro lesníka, který má v kufru pohozenou motorovou pilu a potřebuje vůz, který ho na horách nenechá ve štychu? Odpověď je podle nás jednoznačná. Subaru Forester 2,5 XT odvede dobrou práci všem výše jmenovaným a ještě k tomu dovede potěšit i automobilového nadšence, který ví, co je to rally, a co značka Subaru znamená v rallysportu.
video – testování Subaru Forester 2,5 XT – 22 MB
Subaru Forester – klouzání
Subaru Forester – klouzání
Subaru Forester – klouzání
Subaru Forester – klouzání
Foto: Subaru Forester – klouzání
Hezké auto,nechám si o něm zdát....
Pokud Ti takové příspěvky tolik vadí, tak je prostě nečti a hlavně je nekomentuj !!!!!
Takže tohle je teprve pořádná reklama.
A pokud jde o mě, já si přečtu i další díly