Norský premiér a Loeb s C4 WRC HYmotion4 v Norsku
Norský premiér Jens Stoltenberg se dnes sveze s mistrem světa Sébastienem Loebem ve voze Citroen C4 hybrid WRC. Tato akce se bude odehrávat na zasněžené dostihové dráze Bjerkebanen, pořadatelé si touto předstartovní show slibují větší účast nových diváků. V Bjerke aréně se dnes večer pojede superspeciálka od 20:00. V rámci open show se v aréně představí nejen Loeb s hybridní „céčtyřkou“ a ostatní přední rally jezdci, ale též freestyle motokrosaři, show sněhových skútrů a další zábava s ohňostrojem.
rallye-magazin.de
Druhý podnik mistrovství světa, Norská rally, je jedinou soutěží letošní sezony, která se bude odehrávat na zasněžených tratích. Než bude soutěž oficiálně zahájena, užije si Jens Stoltenberg svezení na dostihovém závodišti Bjerkebane v rámci open show před startem superspeciálky. "Stoltenberg je nadšenec, podporuje letošní norskou rally stejně jako v roce 2007. Hodnotí pozitivně naši snahu o rozvoj rally, je jasně vidět, že je takováto akce pro zviditelnění Norska na mezinárodní úrovni přínosná," řekl Even Wiger, ředitel Rally Norway. "Mít předsedu vlády zde na mistrovství světa v hybridním voze je naprosto fantastické. Vysíláme tím signály, že motorsport je skvělou možností pro vývoj technologie nových ekologicky šetrných vozidel."
rallye-magazin.de
Auto je samo o sobě velkou novinkou, jedná se o prototyp vozu WRC budoucnosti, koncept byl představen v roce 2008 na Motor Show v Paříži. HYmotion4 systém umožňuje ukládat a poté znovu využít část kinetické energie, která vzniká při brzdění. Energie je kumulována v bateriích v zadní části vozu. Může být posléze využita k dodání dalšího výkonu ke zrychlení, nebo se dá také jet samostatně na elektrický pohon, vůz pak nevydává žádný hluk ani nevytváří škodlivé výfukové plyny. Při konstantní rychlosti na elektrický mód má vůz delší dojezd přibližně o čtyřicet kilometrů a spotřeba paliva na přejezdech klesne o 30%.
rallye-magazin.de
Řidič si může zvolit ze čtyř režimů použití HYmotion4 systému:
- standardní režim spalovacího motoru – obvykle na rychlostních zkouškách
- režim spalovacího motoru s dobíjením energie – taktéž na tratích RZ k zlepšení odolnosti brzd a dobití baterií
- režim elektromotoru s využitím energie – na přejezdových úsecích, ve městech, v servisu, zlepšuje dojezd vozu, snižuje hluk vozu ve městech
- boost mode – režim spalovacího motoru v kombinaci s elektromotorem k využití v určitém okamžiku na rychlostní zkoušce, ve chvíli, kdy je třeba použít dodatečných 300 Nm, ale pouze po krátkou nezbytně nutnou dobu
rallye-magazin.de
Citroen C4 WRC HYmotion4 se představí na dostihovém oválu v Bjerke v půlených barvách (podobně jako v Čechách známe červenobílý vůz Mitsubishi Lancer Evo IX Milana Lišky), na levé polovině vozu budou známé barvy Citroenu Sport, design strany spolujezdce je založen na uklidňující kombinaci přírodních barev – kombinace bílé s odstíny zelené barvy. To má symbolizovat postoj Citroenu k životnímu prostředí, souvislost mezi výkonem v mistrovství světa rally a spolehlivostí a technologických inovací. „Je ostudou, že v nových předpisech není toto téma zakotveno,“ zlobí se Xavier Mestelan, technický šéf Citroenu. Olivier Quesnel k tomu dodal: „Byli bychom za podporu v našem snažení vděčni, ale takováto rozhodnutí jsou věcí FIA.“
rallye-magazin.de
"Toto ukazuje, že motorsport jde příkladem a stále více se snaží omezit ekologické následky. Rally-hybrid bude spolu s dalšími speciálními vozidly, poháněnými alternativním palivem vystaven během celé norské rally před ředitelstvím soutěže, " dodal Wiger na závěr.
jinak, když už píšeš o hybridním pohonu v seriových autech, tak se to teď nezavádí kvůli ceně, ale za několik desítek let přijde doba, kdy bude ropa mnohem dražší a bude výhodnější kupovat tyhle auta
Citroen teď ukazuje, jak by to mohlo vypadat a to podle mě dobře (když si to asi můžou dovolit)