11. 8. 2009 22:10 − 56746× − 91

Jiří Sedlář – 20 let od jeho tragické smrti

Ve čtvrtek si připomeneme 20. výročí od smrti Jiřího Sedláře, jedné z nejvýznamnějších postav české historie rally.

Ve čtvrtek si připomeneme 20. výročí od smrti Jiřího Sedláře, jedné z nejvýznamnějších postav české historie rally. Mnoho z vás na něho nemohou zapomenout, další pomalu zapomínají, ti mladší možná vůbec netuší, o koho šlo. Pojďme si tedy spolu vzpomenout na Jirku Sedláře.

Jiří Sedlář
23.7.1959 – 13.8.1989

Jiří Sedlář pocházel z Kašavy, která leží na sever od Slušovic, tedy v kraji rally zaslíbenému. Dlouho se ale věnoval motokárám, teprve později začal jezdit i rally. Ve třiceti, když už se zdálo, že se už bude věnovat výhradně rally, přišla jeho tragická smrt.


zdroj: motokary.cz

Poprvé se na sebe upozornil Jiří Sedlář na Valašské zimě v roce 1982, když se spolujezdkyní Milanou Žákovou a strašně vysokým startovním číslem dojel 14. absolutně a svou třídu vyhrál. Brzy si našel svého dlouholetého spolujezdce, Josefa Častulíka, a v barvách JZD Podhoran Lukov začali sbírat jeden vavřín po druhým. S vozem Škoda 120 LS se stali v této třídě mistry republiky a právě s tímto vozem i notně proháněli mnohem výkonnější tovární vozy Škoda 130 LR na domácí Barumce. Jiří Sedlář ale stále preferoval spíše motokáry, kde také sbíral jeden úspěch za druhým. Stal se několikanásobným mistrem republiky a dokonce vícemistrem Evropy. Jeho umění bylo několikrát oceněno v anketě Zlatý volant, za motokáry ji vyhrál pětkrát, v roce 1986 vyhrál anketu jako nejlepší jezdec rally i motokár, tedy ve dvou disciplínách.


Rallye Šumava 1986

Byl považován za obrovský talent a jeho výrazné úspěchy nešlo přehlídnout. Zcela logicky proto dostal nabídku na místo v továrním týmu Škoda. V něm ale odjel jen jediný závod. Proč? Nechme vzpomínat Josefa Častulíka (zkrácená citace z časopisu Rally Sport Magazín (7/99).

"Jurovi se do továrního týmu moc nechtělo a ani oni ho tam neviděli rádi. Když jsme ale proháněli fabriku, přišlo jim příkazem, že ho tam mají vzít. Když Jirka poznal jejich přístup, raději sám svedl odchod z týmu na motokáry. Dávali mu jasně najevo, že ho tam nechtějí, že je pro ně konkurence. Začalo to tím, že mu chtěli dát jiného spolujezdce. Když to odmítl, řekli mu, že do toho nebude kecat. Jeli jsme s jejich autem v Příbrami. Jirka za nimi pořád chodil, že auto nebrzdí. Jen odpověděli, co si vymýšlí. Prostě na každém kroku bylo cítit, že o něj není zájem."

V roce 1987 vyhrál Sedlář populární Mitropa Cup a pro další sezónu si pořídil Lancii Delta v eNkové verzi. Vyhrál s ní sice na Šumavě, ale pak přišla řada odstoupení. Lancia se ukázala jako nespolehlivá a pro rok 1989 se začal připravovat Favorit. Druhé místo na Šumavě, třetí na Barumce. Vypadalo to, že vše se zase v dobré obrací.


Na Čínově – Šumava 1988

Osudný 13. srpen roku 1989 byl ale pro Jiřího Sedláře ten poslední. O tom, co přesně se stalo, nejlépe pamatuje jediný svědek celé události, spolujezdec Josef Častulík. Opět použiji jeho slova.

"Chystali jsme na Rally Budapešť, která se jela v rámci Mitropa Cupu, a testovali poprvé originální tlumiče. Jezdili jsme z dědiny do dědiny, otočili se a jeli zase zpátky. Jirka se normálně poutal, to spíš já jezdil bez pásů, tenkrát to bylo ale zrovna naopak. Při rychlejším průjezdu jednou zatáčkou šel závodní favorit ven na stranu, příkopa auto zvedla a to se převrátilo přes střechu. Nic by se asi nestalo, kdyby Jirka nehrábl po klice a neotevřely se dveře. On se v autě neudržel a dopadl na krajnici, já zůstal sedět v autě…"


Barum Rally 1989

"Člověk si i dnes stále říká desetkrát kdyby. Vjeli jsme do té zatáčky na čtverku a kdyby auto pustil do pole, nic by nestalo. Druhý den se ale mělo odjíždět na závody a nechtěli jsme mu nic udělat. Kdybych nebyl připoutaný já a on ano, taky by se asi nic nestalo. Byl jsem chvíli v šoku a ještě jak jsem seděl v autě, Jirka se musel zvednout a přišel za mnou se zeptat, jestli mi nic není. Teprve potom mi začal kolabovat… Zdálo se mi, že má jen polámaná žebra… Když Jirku nakládali do sanitky, ještě jsem s ním mluvil. V tu chvíli jsem si myslel, že je všechno v pořádku…"

Dvě hodiny po nehodě ale Jiří Sedlář podlehl vnitřním zraněním v nemocnici ve Valašském Meziříčí. Odešla tak jedna z nejvýraznějších postav české historie rally. Můžeme jen spekulovat, co všechno ještě mohl dokázat..

Pomníček připomínající jeho tragickou smrt naleznete na místě samotné nehody, asi 300 metrů za Lešnou (poblíž Valašského Meziříčí) ve směru na Palačov (GPS 49°31'38"N, 17°55'24"E).


Foto: Jiří Pavelka

Pokud pojedete někdy kolem, věnujte mu tichou vzpomínku a třeba i zapalte svíčku. Ve čtvrtek, v den 20. výročí jeho smrti, jich tam bude asi hodně…


Foto: Jiří Pavelka

Na závěr vám ještě nabízím zajímavý dokument Sen ještě neskončil, který jsem o Jirkovi Sedlářovi našel na youtube.com.

Komentářů celkem: 91
14. 8. 2009 15:2681
0 0
Vidět ho na trati byl zážitek - např. při barumce před Neubuzí jel Pavlík s Quatrem které mělo 380 koní a Jura ho najížděl !!! To bylo neskutečné jak řídil auto - ovšem nelze to porovnat s tehdejším světem tu možnost zkoušel s Lancií a žádné zázraky se neděly asi i díky technice.smajlík
14. 8. 2009 17:1482
0 0
Chce se člověku brečet když takhle na něho vspomene,byl to nej talent od boha a mi Lukovští jsme na Jirku opravdu hrdí.Jsem pro aby se nějaký rally podnik u nás jel jako jeho memoriál!!!!Čest jeho památce!!!smajlík
MIK
14. 8. 2009 18:0183
0 0
to Bobin:Valasska rally se prece jezdi jako memorial Jirky Sedlare....
14. 8. 2009 18:3284
0 0
Jo Jirka to byl kavalír sportu , nikdy nezapomenu jak se jelo setkání mistrů v Římově na rallycrosové trati a nastoupivší jména taky naháněla strach, až někde v Budějcích u Malše. Nebylo to , že rally jezdec byl naškrobená panenka , ale jezdec motorsportu , který se nezalekl startovat po více autech najednou na uzavřeném okruhua nějaká loužička a nebo prach nevadil a ani malinké škrábnutí. Kdyř bylo před závodem , tak se vždy šuškalo kdo přijede a tak . Taky tam byl i jirka Sedlář , Sváta Kvaizar , Šimek Karel a velké množství špičkovejch jmen .Závod to byl tak napínavej a krásnej , že do dnešních dní ho mám jako nejkrásnější závod rallycrosu vůbec. Jirka i s námi diváky , byl sdílný a krásně se s ním povídalo , je to zkrátka ta doba a Jirka se nedá zapomenout, byl to zlatej čas motorspotu, jen jeho kavalírské srdce je stále příkladem pro všechny. Jen se divím , že po takovém jezdci nejni nějaká ta soutěž po něm ,KLUCÍ MORAVSKÝ STYDTE SE smajlíksmajlíksmajlík
14. 8. 2009 19:3985
0 0
Ale vždyť Memoriál Jury Sedláře se jezdil, ale Valaši mi musej pomoct, jestli to byla Valaška, nebo Kopná? To už stárnoucí mozek neví...
14. 8. 2009 19:4986
0 0
samozrejme ze valaskasmajlík
14. 8. 2009 20:0587
0 0
stanm3 a MIK, díky za podporu mých ROM/RAM buněk...
14. 8. 2009 21:3788
0 0
Nemohu zapomenout na to , když Jirka Sedlář přijel na závěrečné soustředení Jihomoravského střediska do Švábenic/1987/ se svým tréninkovým autem a po té, co jsme ho upozornili, že má na tréningáči namontovány vpředu a vzadu naprosto odlišné SPZ, mávl rukou a odvětil :"no jo, mechanici tam namontovali , co v garáži bylo.....".
Pak si sednul s P. Častulíkem do naší klubové 130 Rally Clubu Brno a zajel úžasnou jízdu....
Pokorně jsme pak sledovali s mým tehdejším fárou V. Novotným/dva roky jsem dělal spolujezdce/, co se vlastně s naším vozem dá provádět.... a byly to úžasné věci.
Tehdy jsem pochopil, ať ateista, co znamená výraz " talent od boha"....
14. 8. 2014 07:1989
0 0
Pro vás mladší pokud si chcete u Jurovi něco přečíst
http://www.ewrc.cz/ewrc/show.php?id=14749&title=moje-setkani-s-jirkou-sedlarem

se vzpomínkou Jirka SELIGER
15. 8. 2014 09:2590
0 0
Sice to není 20 jak je v nadpisu ale 25 let.Přesto že jsem se právě v roce 89. narodil tak z vyprávění od táty vím dost dobře co to bylo za Pana jezdce a jeho havárii mi popisoval přesně jak to v článku psal pan Častulík. Čest jeho památce...Není náhodou ještě valašská zima braná jako jeho memoriál?
15. 8. 2014 10:2891
0 0
to bude tím, že článek je už pět let starej smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!