17. 10. 2005 00:00 − 8773× − 38

Pavel Janeba: Od vozu Škoda Favorit k Fabii WRC – 2

2. díl – Pavel Janeba rozhodně k historii týmu Škoda Motosport neodmyslitelně patří. Jeho vyprávění o dění v týmu bude určitě velmi zajímavým čtením pro jeho odpůrce i obhájce.

Pavel Janeba: Od vozu Škoda Favorit k Fabii WRC – 1. díl

Mistrovství světa v rally jsme od roku 1999 absolvovali s vozem Škoda Octavia WRC a pochopitelně nám bylo neustále vyčítáno, že je Octavia příliš veliká a mohutná pro konstrukci speciálu WRC. Dívali jsem se však do budoucna a Octavii WRC jsme brali jako zkušební kámen pro nástupce Octavie. Získávali jsme postupně zkušenosti a učili jsme se využívat pro nás nové technologie. Kolem techniky WRC je spousta drobností, které se na první pohled nezdají příliš podstatné, ale pro konečný výsledek jsou však velmi důležité.
Pro dosažení detailní orientace v problematice WRC máte prakticky pouze dvě možnosti, buď se pokusíte do tohoto tajemství proniknout vlastní cestou nebo je získat od zkušenějších. Nám v počátcích pomáhal Armin Schwarz, ale postupně již lidé našeho týmu technice WRC rozuměli více a více. Všechny znalosti a um jsme chtěli využít v novém voze, který by neměl ve vínku handicap ve své velikosti. V souladu s našimi nabytými zkušenostmi se postupně začal vytrácet prvotní přínos Armina Schwarze pro náš tým, až se vše dostalo do fáze, kdy jsem si začal uvědomovat, že Armin Schwarz má v lepším případě přínos pro vývoj vozu nulový…


1999 Sanremo – Triner/Hůlka (Škoda Octavia WRC), Foto: Škoda Media

Během vývoje a přípravy vozu Škoda Octavia WRC přišli naši technici i mechanici se spoustou svých skvělých nápadů, které pramenily z rostoucích zkušeností a znalostí. My jsme na počátku této náročné cesty nebyli schopni ani během čtyřiceti pěti minut vyměnit na Octavii WRC převodovku! V závěru éry Octavie WRC stejný úkol mechanici zvládali během čtrnácti minut. Právě i vzhledem k snadnějšímu přístupu ke všem klíčovým komponentům v servisní zóně se řešilo výhodnější uložení hydrauliky, elektroinstalací a přemýšlelo se i nad konstrukcí držáků. Právě v této oblasti byla neocenitelná pomoc ze strany mechaniků, kteří s vozem neustále pracovali.

Během čtyř let provozu modelu Škoda Octavia WRC se vůz posunul na určitou úroveň, ze které jsme se chtěli s novým modelem WRC odrazit mezi nejlepší týmy světového šampionátu. Osobně se domnívám, že Octavia měla přes své různé neduhy také spoustu výhod ve své tehdejší době. Vynikající byla především na rychlých tratích, protože Octavia byla dlouhá, velmi stabilní a byla dobře vyvážená. Samozřejmě v technických soutěžích typu San Remo nebo Korzika dlouhý vůz ztrácel, neboť to „kyvadlo“ bylo veliké. Bohužel stejný handicap jsme měli i na technických šotolinových tratích.

Na začátku vývoje Octavie WRC jsme ani nevěděli, co bychom měli vlastně zkoušet a testovat. Kam bychom měli směřovat náš vývoj, na jaké veličiny bychom se měli zaměřit. Až prakticky na sklonku éry vozu Škoda Octavia WRC jsem docílil toho, že nám pneumatikářská firma Michelin vzala Octavii WRC na speciální měření do výzkumného ústavu Michelinu, kde nám specialisté změřili parametry týkající se kinematiky a těžiště vozu. Poprvé jsme se zabývali těmito veličinami, ale v té době již jen proto, abychom měli porovnání a nějaké znalosti pro vývoj vozu Škoda Fabia WRC.


2000 Řecko – Schwarz/Hiemer (Škoda Octavia WRC), Foto: Škoda Media

Etapa startů s vozem Škoda Octavia WRC v Mistrovství světa v rally přinesla i řadu radostných momentů, které celému týmu jako odměnu za tvrdou práci tento model soutěžního vozu přinesl. Prvním takovým momentem byla naše účast na závěr první sezóny, kdy jsme do druhého nasazeného vozu ve Velké Británii vedle Armina Schwarze angažovali sympaťáka Bruna Thiryho. Po dvou dnech testů v Petrovicích nedaleko Jablonného v Podještědí dokázal hned od prvních rychlostních zkoušek jet rychleji než Armin Schwarz a docílil tehdy pro naše barvy 4.místa v absolutním pořadí.

Nelze nevyzdvihnout úspěchy Armina na Katalánské rallye v roce 2000, kdy poprvé vyhrál rychlostní zkoušku v seriálu WRC nebo jeho souboj o třetí místo v absolutním pořadí až do poslední rychlostní zkoušky s Francoisem Delcourem na Rallye Monte Carlo v roce 2001.

Za největší úspěch vozu Octavia WRC s Arminem Schwarzem za volantem stále považuji 3.místo v absolutním pořadí na Safari rallye v roce 2001. Jeho nástup byl fantastický, vyhrál hned první rychlostní zkoušku dlouhou 89 km před pozdějším vítězem Tomi Mäkinenem. Nakonec skončil na 3.místě absolutního pořadí a vystoupil poprvé a dosud naposledy na stupně vítězů v automobilové soutěži Mistrovství světa v rally. Naše radost byla obrovská. Kalila ji však zbytečná havárie zcela vyčerpaného Bruna Thiryho na poslední RZ. Počátek úspěchu na Safari rallye je třeba spatřovat v roce 2000, kdy jsme od týmu Toyota Team Europe převzali pronájem velkých dílenských prostor přímo v Kenyi v Nairobi s vybavením a odkoupili jsme od nich doprovodnou techniku. S tímto základem jsme zrealizovali v Africe mnoho užitečných testů a jejich výsledky jsme dokázali zúročit i na dalších náročných šotolinových soutěžích v seriálu Mistrovství světa. I další angažovaní jezdci v letech 2002 a 2003 dokázali zajet některé dílčí výborné výsledky, byť se jim z důvodů technických závad nepodařilo vůz dovézt do cíle.


2001 Safari – Schwarz/Hiemer (Škoda Octavia WRC), Foto: Škoda Media

O konstrukci Fabie ve specifikaci WRC se uvažovalo dost dlouho, ale dle mého názoru finální rozhodnutí o vývoji vozu Škoda Fabia WRC přišlo přibližně s dvouletým zpožděním než přijít mělo. Neznám důvod, proč pan Bockelmann nechtěl Fabii WRC prosadit. Jedním z možných důvodů byl fakt, že se měl marketingově ve světě WRC podporovat „starý“ model Octavie. O tomto důvodu se však hovořilo neoficiálně. Pochopitelně jsme rozhodnutí akceptovali, ale radost z oddálení jsme neměli, neboť jsme mohli mít dva roky náskok a nemuseli jsme vůz vyvíjet pod velkým časovým tlakem.

Po rozhodnutí o přípravě vozu Fabia WRC začal čas velmi rychle utíkat. První konstrukční kroky pro Fabii WRC se začaly realizovat na podzim roku 2001. Začalo se designem vozu, jehož autorem jako u minulých sportovních modelů byl velký fanda motorsportu Dan Petr a opět odvedl vynikající práci. Karoserie se však již tentokrát připravovala v elektronické podobě především díky velkému pochopení ing.Drbohlava. Karoserie byla a je velmi dobře zpracovaná, neboť Česana se přípravě tohoto vozu opět velmi pečlivě věnovala. Zajímavostí je, že pokud jsme ukázali stavbu karoserie Fabie WRC odborníkům z FIA, tak prohlásili, že je to lépe připravené než u Peugeotu a Citroënu! Předvedli jsme jim, jak na plotně stavíme karoserii z předpřipravených a nařezaných dílů laserem, které odpadají a jen se nahradí jinými výlisky, které skvěle pasují. Vše bylo perfektně zpracované a připravené. Byli jsme přesvědčeni, a já stále jsem, že karoserie je skvělá a snese jakékoliv srovnání s nejlepšími ve světové špičce!


2001 Monte Carlo – Schwarz/Hiemer (Škoda Octavia WRC), Foto: Škoda Media

Začalo se jednat, kdo bude připravovat podvozek, transmise a další komponenty. Nás však tlačil čas především proto, že se zásadní smlouvy uzavíraly až v lednu 2002. A to jsme se stále drželi vize, že by se s Fabií WRC mělo startovat někdy koncem roku 2003. Normální vývojová fáze takto náročného závodního vozu trvá minimálně 18 měsíců a dále je třeba počítat alespoň s ročním testováním před uvedením vozu na start první soutěže. Je nutné zajistit, aby vůz fungoval „na kolech“, zajistila se základní měření a optimalizace vozu při testování. Je ovšem rovněž nutné provést zátěžové testy, aby byl vůz provozně spolehlivý.

V říjnu 2001 došlo k momentu, který měl být v budoucnu velmi důležitým a možná i zlomovým pro další směřování týmu Škoda Motorsport. Zavolal si mě pan Bockelmann a představil mi pana dr.Kouhoutka, který byl bývalým šéfem projektu přípravy modelové řady Superb do výroby. S ukončením fáze příprav této modelové řady neměl dr.Kohoutek „co dělat“ a měl mi pomoci s řízením vývoje vozu Škoda Fabia WRC a především v organizačních věcech v týmu Škoda Motorsport. Vše souviselo i se smutnou událostí v Argentině, kdy hasičský vůz během Argentinské rally vážně poranil pana dr.Pohlmanna.


2001 Finsko – Blomqvist/Goni (Škoda Octavia WRC), Foto: Škoda Media

Pan Kohoutek měl být však pouze jakýmsi „zástupem“ v týmu Škoda Motorsport pouze do doby příchodu nástupce pana Pohlmanna, kterým měl být pan dr.Neumann. Tuto skutečnost jsem však zjistil bohužel až na samotném konci mého působení v týmu Škoda Motorsport. Já jsem byl pochopitelně zpočátku velmi rád, že pan Kohoutek přišel, protože jsem měl neustále strašně moc práce. Řešil jsem nejenom otázky techniky, logistiky a všech důležitých věcí, které s provozem závodního týmu souvisejí. Ale zabýval jsem se však třeba i smlouvami se sponzory a jezdci. Neustále jsem musel řešit i otázky financí a samozřejmě nás do toho čekal náročný vývoj úplně nového vozu specifikace WRC za plného nasazení týmu ve čtrnácti podnicích seriálu Mistrovství světa v rally! Byl jsem pochopitelně rád, že si pan Kohoutek vezme oblast týkající se sponzoringu, marketingu, jezdců a že bude vítanou posilou v oblasti připravovaných smluv. Opravdu mi pomáhal, o všem jsme spolu diskutovali a snažili jsme se, abychom dosáhli našeho cíle, kterým bylo konkurenceschopné auto pro Mistrovství světa v rally. V čem byl tento moment hodně důležitý se dostaneme později.

První kompletní karoserii vozu Škoda Fabia WRC jsme postavili v srpnu roku 2002 a do konce listopadu 2002 nám trvala stavba prvního vozu, na který jsme postupně dostávali komponenty, které postupně přicházely od dodavatelů. Jak jsem již dříve uvedl, všichni konstruovali na základě výměn dat a bylo jen velmi málo případů, že by některý z komponentů nepasoval nebo byl v kolizi s jiným celkem.

X-Trac nám dodal transmise, což představuje převodovku a zadní diferenciál. Podvozek, konstruovaný Rakušanem Kurtem Chabkem a vyrobeným u rakouské firmy Pankl, nám připomínal komponenty z vozů Formule 1 v porovnání s podvozkem Octavie WRC. Množství variant kinematických nastavení jak na asfaltovou, tak i na šotolinovou a sněhovou verzi, bylo pro nás do té doby nevídané.

Motor byl převzatý z Octavie, i když byly na motoru provedeny pochopitelně výrazné úpravy. Na jejich přípravě se podílel pan Lehmann z Lichtenštejnska, který ladil i motory pro Octavii WRC v závěrečném jeden a půl roce sportovní historie tohoto modelu. Jsem přesvědčen, že motor pro Octavii posunul výrazně pozitivním směrem i proto, že má vazby na odborníky, kteří ve vrcholovém soutěžním motoristickém sportu patří k absolutní špičce. Nám se naštěstí podařilo přesvědčit Lehmanna, aby se podílel i na vývoji a přípravě motoru pro Fabii WRC. Naopak pan Kohoutek chtěl, aby motor připravoval někdo, kdo staví sériové motory. Vůbec mu nedocházelo, že vývoj závodního motoru pro vůz WRC je něco naprosto odlišného od vývoje sériového motoru, protože po technické stránce závodění nerozuměl.


2001 Sanremo – Janeba a Kresta, Foto: Škoda Media

V listopadu 2002 jsme s vozem absolvovali první kilometry v Německu. Samozřejmě jsme chtěli v první fázi využít opět pomoc od Michelinu, aby nám změřili vůz v jejich vývojovém oddělení a abychom měli porovnání s dosud provozovaným modelem Octavie WRC. Měli jsme následně možnost porovnat, kde je Fabie lepší. Ale byly i hodnoty které byly horší proto, že konstrukce sériového vozu spolu s předpisy FIA nám neumožňovala udělat lepší variantu. Naštěstí těchto parametrů nebylo mnoho. Měli jsme možnost prověřit novou Fabii WRC i na jejich testovacím polygonu. Michelin má na tomto polygonu k dispozici speciální desky pro unikátní technologii měření přítlaků předních a zadních náprav v různých rychlostech a v závislosti na poloměru zatáček. Z tohoto testu lze využít ještě mnoho dalších velmi cenných informací o konstrukci a chování vozu na trati. Pan Kohoutek chtěl naopak dát na měření Fabii WRC do Itálie na hydraulickou stolici. V tento moment jsem začal zjišťovat, že on po technické stránce této problematice absolutně nerozumí. Ale o to více chtěl o všem rozhodovat. To byl moment, kdy začaly naše první vážnější konflikty.

Procházeli jsme obdobím, kdy jsme testovali utajovaný prototyp až přišel okamžik oficiálního představení vozu Škoda Fabia WRC na autosalónu v Ženevě.

Materiál je chráněn autorským právem a bez souhlasu Pavla Janeby nebo Martina Bobka nesmí být publikován kompletní text ani vybrané části textu.

Chcete se Pavla Janeby zeptat na něco z jeho bohaté sportovní kariéry? Jako bonus k probíhajícímu vyprávění připravuje eWRC.CZ společně s Pavlem Janebou prostor právě pro dotazy Vás, čtenářů. O možnosti klást otázky na Pavla Janebu budete brzy přesně informováni na www.eWRC.CZ

Komentářů celkem: 38
Anonym IP:217.119.114.6
17. 10. 2005 19:1421
0 0
Mr. Janeba chceme Vas spät
Anonym IP:81.19.33.186
17. 10. 2005 19:2822
0 0
Prosím pane JANEBO VRAŤTE SE a ZBAVTE NÁS TĚCH ŽAB NA PRAMENI,ať začne tryskat............Já vim,ta moje naivita.......
17. 10. 2005 19:4323
0 0
Proc si myslite, ze Janeba byl clovek na svem miste? Proto,ze napsal tento clanek? Co kdyz je to este trochu jinak?
17. 10. 2005 19:5724
0 0
To PP: Presne tak...
17. 10. 2005 20:0725
0 0
Je dobře ,že tento článek je napsán a pokud si dobře pamatuji tak tady bylo hromadu lidí ,co psalojakej je Janeba špatnej a já nevím co . Pokud jsem tu vystoupil jako jeho advokát tak jsem to schytal i já . Můj názor je stále stejný ten Janeba udělal pořádnej kus práce a není jednoduché řídit tak složitou partu lidí do, které mluví i hlupáci. O návratu Janeby asi budeme muset zapomenout ,nevěřím v jeho návrat . Mám dojem pokud nezasáhne bůh ,tak je konec WRC ŠM a bude to škoda jak pro značku tak pro nás co máme národní cítění. A jako přispěvatelé těchto stránek máme taky na tom i svůj podíl svými příspěvky. Tak složitej článek ,jako je sportovní oddělení ŠM musí vést jen a jen člověk tělem a duší spojený s volantem závodního vozu a ne nějaký moula naškrobenej košilce a v této republice, která je v tomto druhu sportu dá se říci velmocí, by to neměl bejt problém.
Anonym IP:84.42.138.43
17. 10. 2005 20:1126
0 0
tyto články je to nejkvalitnější co jsem zde poslední dobou četl. děkuji a přeji hodně zdaru v dalším pokračování MATES71
17. 10. 2005 20:4627
0 0
p.Janeba nepochybně odvedl kus dobré práce, ale vše není jen černobílé. Stále mi tu unikají stěžejní otázky z éry octávek např. kauza Climent dopad Schwarze na "dvojky" Thiriho, Delecura potažmo program Kresta. Vyhazov Trinera a Sibery atd. ...
Anonym IP:217.197.144.98
17. 10. 2005 21:0128
0 0
Ještě k Panu Janebovi.Na Barumce někdy začátkem tisíciletí jsme ho s kámošem potkali ve Zlíně.Byli jsme špinaví,jak jsme se celý den váleli v příkopách,v rukách cigáro a kelímek s pivem...Pozdravili jsme ho,dali se s ním do řeči,vyfotili jsme se s ním.Byl úplně v pohodě,normálně se s náma bavil.Nevím,nevím,jestli by tohoto byli schopni momentální vedoucí pracovníci ŠM.Osobně si myslím,že pan Janeba je férovej chlap a do škodovky patří.
17. 10. 2005 21:3529
0 0
RE - Jarda RS Járo Climent přinesl balík peněz a zkus se vžít do situace ,že vyjedou rusáci z něčím a zda je šance tam dostat Gronholma,Roman mám dojem se vyhodil sám a Emil se Siberou ,to bylo asi tak ,že to bylo děláno na úspěch a jevilo se to jako na WRC neperspektivní a třeba se pletu .
Anonym IP:85.71.21.115
17. 10. 2005 21:5130
0 0
Teď když víme kam ŠM směřuje je tohle velice smutné čtení. Janeba byl člověk na svém místě a je pro všechny velká škoda, že neměl více času to dokázat. Jinak super článek, díky.
17. 10. 2005 21:5831
0 0
Je pravda že Janeba byl člověk na svém místě, ale také musel určitě udělat nějaký špatný rozhodnutí.No ale přece bych ho tam zpět chtěl, pokud by si hlavně určoval směr sám.Určitě lepší než MM.
Anonym IP:217.112.168.158
18. 10. 2005 00:3332
0 0
Pan Janeba se k vyhazovu Emila a Pavla vyjádřil několikrát, není potřeba se k tomu vracet. Už tehdy to byli jezdci s určitými návyky a jejich výkony s Octavií WRC na MS byly velmi slabé a to především v porovnání se Schwarzem. Zlepšení by se dalo čekat, ale tak výrazné určitě ne, především vzhledem k tomu, že horizont měli za sebou..
Anonym IP:217.112.168.158
18. 10. 2005 00:4433
0 0
Co se týká Climenta. Před jeho angažmá zajel několik vynikajících výsledků a upozornil na sebe. V Octávii se trápil, ale podle mě měl na víc, jen mu to auto nesedlo a taky možná naladění přebrané po Schwarzovi, těžko říct. Taky byl naprostým nováčkem v továrním týmu.. Podivné však bylo, že že po odchodu ze Škody na Katalánské rallye se soukromou Corollou WRC těžce trápil Schwarze s tovární Octavií. Nepřipomíná vám to trošku Auriola a jeho letošní Monte, kdy po ročním trápení ve Škodě, pojížděl naši továrnu se soukromým P206 WRC? Romanovi ve Fordu dnes odpouštíte daleko víc, a že měl Climent odjeto ve světě míň než dnes Kresta neberete? Climent zase tak špatný nebyl.. *FF
Anonym IP:81.31.46.126
18. 10. 2005 06:4234
0 0
Ty poslední články jsou jenom samá pravda. Vždyť Emila umí pojed i Trněný na stejném autě. Výkony škodovky popsal sám pan Janeba v tomto článku. Vymýšleli co už bylo u ostatních dávno vymyšlené a na nejmodernější techniku z fabky čumí v motorsportu jak tele na vrata. Schwarc vyhrál RZ v Katalánsku, protože měl obuté prořezané intermédia a ostatní slicky a sprchlo. Slepý holub zrno našel. Subarák
18. 10. 2005 12:1735
0 0
Hmm pěkně napsané, mě by jen zajímalo zda je šance na návrat, že by se pan Janeba postavil do čela sokromého týmu podporovaného Škodou v podobě tovární techniky, jak již bylo naznačeno, že škoda v roce 2006 pojede ale neví se v jaké podobě. Zajímavé by to asi bylo že??
18. 10. 2005 12:4336
0 0
Článek je velmi poučný, ale m.j. z něho vyplývá, že někteří lidé vstupovali do projektu s myšlenkou, že zapálení pro věc bude stačit. Osobně mám pocit, že článek ukazuje především nekonečnou dávku diletantství, neprofesionality a najivity, které však byly až zázračně potlačeny obrovsdkým zapálením, fandovstvím a schopností obětovat první poslední pro "věc". Je jasné, že Pavel Janeba už nemůže být šéfem ŠM, jako tam nemůže zůstat Mulheimer. Nyní je třeba angažovat člověka, který už má obrovské zkušenosti z MS a přitom i nějaké zkušenosti s vývojem. Osobně bych se víc než Trinerovi nebo Krestovi věnoval angažmá a zkušenosti s Auriolem. Vím, že ten člověk v podstatě táhnul vývoj u Seatu a ne úplně špatným směrem a po odchodu od ŠM prokázal stále své dobré jezdecké schopnosti s privátními vozy. Kde byla příčina rozchodu? Co bylo špatně, která očekávání jeden z nejzkušeněnjších lidí v kolotoči WRC nenaplnil (nemyslím teď výsledky, ty to asi nebyly, spíš oblast vývoje). A koho by Pavel Janeba viděl dnes jako člověka pro vedení ŠM? Co takhle námět na 3. díl?
Anonym IP:213.151.217.83
18. 10. 2005 18:1837
0 0
Pozdravujem pana Pavla Janebu,cloveka ktory rozumie a citi s automobilovym sportom,pre mna osobne je clovek ,ktory po kazdom nasom rozhovore ma uistil,ze je nepochybne clovek na spravnom mieste a to v Skoda Motorsport,velmi si toho cloveka vazim a som velmi rad,ze sa osobne pozname a je mi ctou sa s nim vzdy stretnut-Rastislav Rehacek
19. 10. 2005 12:4438
0 0
Pan Janeba si stezuje ne nedostatek casu, ale stacil na sve soukromne firmy. Je to jako Schwarz a RTL. Jinac absolutni souhlas co napsal Magic.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!