Josef Koukola - eWRC.cz
16. 12. 2015 12:01 − 6225× − 6

Karel Kupec – rozhovor

Narodil se 10. 8. 1992 a maturoval v roce 2011 na všeobecném gymnáziu v Šumperku.

Narodil se 10. 8. 1992 a maturoval v roce 2011 na všeobecném gymnáziu v Šumperku. Pracuje jako manažer autoservisu a při tomto zaměstnání studuje, dálkovou formou, obor trenérství na Univerzitě Palackého v Olomouci. V rally se Karlovo jméno poprvé objevilo ve startovní listině volného poháru Rallye Hořovice, kdy odjel závod v Peugeotu 206 RC. Tento závod dokončil v absolutním pořadí na 15. místě a čtvrté místo obsadil ve třídě A3. Do podvědomí motoristických fanoušků se dostal vítězstvím v projektu FAS AČR Rally Talent 2016. Jeden rozhovor s absolventem tohoto projektu jsem napsal, rozhodl jsem se oslovit vítěze a položit mu několik otázek.

Profil Karla Kupce na eWRC-results.com

Jakým ostatním sportům se věnuješ mimo rallye?

Odmalička jsem se věnoval sjezdovému lyžování, ve kterém jsem dlouhá léta patřil ke špičce v České republice. Získal jsem několik titulů mistra České republiky v žákovských a juniorských kategoriích, vyhrál jsem několikrát Český pohár. S lyžováním na profesionální úrovni jsem skončil v roce 2012. Lyžování mě baví, ale věnuji se tomuto sportu pouze rekreačně. Jinak rád hraji jakékoliv míčové hry, v zimě chodím hodně na ricochet a do sauny, v létě se snažím běhat. Letos v létě jsem se hecnul a zaběhnul si Olomoucký půlmaraton.

Pověz mi něco o svých motoristických začátcích.

Moje motoristické začátky se datují k roku 2002. Do té doby jsem jezdil jen po zahradě či polních cestách, jako snad každý začínající závodník. Od roku 2002 jsme ale začali se závody, a to nám zůstalo až dodnes. Do roku 2011 jsme závodili v Mistrovství České republiky v autokrosu, kde jsme s mladším bráchou získali několik titulů Mistrů ČR. Od roku 2012 se snažíme na tratích rychlostních zkoušek, až do letošního podzimu však pouze na úrovni „amatérských“ závodů.

Měl jsi v začátcích nějakého rádce, kdo jim byl?

Mým největším rádcem byl vždy můj táta. Odmalička mě učil, co a jak se v autě dělá, jaká se má jezdit stopa či podřazovat s meziplynem. Na autokrosu byl náš týmový stratég. Radil nám, kam se máme postavit na start, jestli máme jet rozjížďku na čas a nebo vyhrát s co nejpomalejším časem. Ačkoliv se to zdá jako maličkosti, ve skutečnosti to hrálo obrovskou roli.

Máš nějaký vzor?

Ve spoustě věcí je mi vzorem táta, ale co se týká sportovních výsledků, pak to jsou určitě Sebastian Loeb a Michael Schumacher. Na „Schumiho“ myslím každým dnem a moc doufám, že se uzdraví!

Kolik jsi odjel ve své kariéře závodů ?

Odhaduji, že když spočítám všechny závody na čtyřech kolech a závody na lyžích, tak se dostanu k hranici dvou set závodů.

Jaká auta jsi doposud v rallye řídil a s kterým se Ti jelo nejlépe?

Řídil jsem jich několik a každé má svoje. Největší zážitek jsem měl, když jsem startoval s legendární Lancií Delta HF Integrale. To auto má prostě „koule“. Také fanoušci kolem tratí jsou nadšení, když vidí takové auto. Co se týká jízdních vlastností, pak je jednoznačně nejlepší auto, se kterým jsem kdy závodil, je Peugeot 208 VTi R2. To auto je jako hračka!

Kterého dosaženého výsledku si nejvíce ceníš?

Cením si asi všech výsledků stejně, ale určitě obrovskou radost mi udělalo letošní vítězství ve třídě 6 na Partr Rally Vsetín.

Jak se jinak připravuješ na rallye ?

Fyzickou přípravu se snažím brát zodpovědně, trénuji se společností Andrle Sport s.r.o., která připravuje vrcholové sportovce z nejrůznějších sportovních odvětví. Trénuji průměrně 5x týdně a snažím se upravit svoji tělesnou váhu. Coby bývalý lyžař, mám pořád nadprůměrné množství svalu a mým úkolem je, abych je přes zimu zredukoval a nemusel je s sebou tahat v autě. Za spolupráci tímto děkuji panu Andrlemu a jeho týmu!

Jaký je Tvůj sen v rally?

Můj sen je také můj cíl, dostat se do továrního týmu a stát se mistrem světa v rally. Nezbývá mi nic jiného, než pro to udělat maximum. Nechci, aby to znělo nějak namyšleně, ale člověk musí věřit a dělat pro to úplně vše. Pokud nevěří, tak to ani nemusí dělat.

Jsi vítězem projektu FAS AČR Rally Talent 2016, proč jsi se rozhodl přihlásit do tohoto projektu?

Do projektu ART 2016 jsem se rozhodl přihlásit proto, protože jsem v tom viděl obrovskou příležitost a nabídku, která se neodmítá.

Popiš mi jednotlivá kola tohoto projektu.

Zúčastnil jsem se kvalifikačního kola ve Vysokém Mýtě se sériovým vozem Mitsubishi Lancer EVO. Jely se dvě kvalifikační jízdy na polygonu, trať byla poměrně jednoduchá, ale i tak měla porota dostatek podkladů pro to, udělat si obrázek o tom, kdo jak ovládá svoje auto. Vzhledem k tomu, že se každý účastnil jiným vozem, nehrál čas vůči ostatním žádnou roli a porota proto porovnávala pouze dosažené časy konkrétního člověka v jednotlivých jízdách. Následovaly pohovory, které mne celkem překvapily svoji složitostí. Byl jsem tázán na jazykovou vybavenost, na technické znalosti, ale i na to, jestli mám ponětí, kolik závodění stojí. Vzhledem k tomu, že si většinu platíme ze svého, tak jsem to věděl.

Finále probíhalo v Sosnové u České Lípy a já měl možnost poznat ostatní vítěze kvalifikačních kol. Některé jsem znal již z dřívějška, proti Tomáši Gomzjakovi jsem závodil od dětství v autokrosu. Finále bylo dvoudenní a hned na začátek jsme byli upozorněni, že vše, co během těch dvou dnů uděláme či neuděláme, bude hodnoceno. V ten okamžik jsem trochu znervózněl a snažil se hrát hru, jaká se hraje v reality show . V pátek dopoledne jsme byli na učebně, odpoledne jsme si prošli závodní trať. V sobotu ráno jsme začali rozcvičkou a pak se šlo na ostré jízdy. Jezdilo se v podstatě se sériovými vozy Peugeot 206, které byly vybaveny hydraulickou ruční brzdou (ta fungovala podle její aktuální nálady, někdy brzdila a někdy ne. Po skončení závodních jízd byly vyhlášeny výsledky a s Vencou Černínem jsme byli pozváni na vyhlášení do Brna. Když nastal ten okamžik vyhlašování, byl jsem asi nejvíc nervózní za celý svůj život. Pak jsem ale uslyšel svoje jméno a strašně se mi ulevilo. Když jsem šel na pódium a přebíral cenu od pana Vatanena, tak jsem se klepal radostí a byl to pro mne nepopsatelně silný zážitek.

Mělo pro Tebe absolvování Rallytalentu nějaký přínos ?

Samozřejmě ano. Zaprvé ten, že dostanu podporu od AČR pro nadcházející sezónu a zadruhé jsem tam poznal spoustu fajn kluků, dozvěděl jsem se mnoho zajímavých informací ze světa rally a marketingu.

Jaké máš plány na sezonu 2016 ?

Mým plánem a zároveň i přáním na sezónu 2016 je odjet co nejvíce závodů v barvách Autoklubu České republiky jako vítěz soutěže Autoklub Rally Talent 2016. Co přesně za závody pojedu není ještě jisté. Doufám, že jasno bude během první poloviny ledna.

Co by jsi chtěl říci na závěr?

Všem lidem přeji hodně štěstí v roce 2016. Chtěl bych poděkovat všem mechanikům z týmu za to, že auto fungovalo na všech závodech bezvadně. Dále děkuji našim partnerům, bez kterých bych neměl za co závodit a především rodině za podporu. Ještě bych poděkoval všem fanouškům za to, že se na nás chodí dívat a vytváří kolem tratí úžasnou atmosféru.

Komentářů celkem: 6
16. 12. 2015 14:14
0 0
gratuluji k uspechu!!da se trochu blize specifikovat "podpora od AČR pro sezonu"?diky za odpoved.rosta
16. 12. 2015 16:19
0 0
Ke snu - mnoho povolaných, málo vyvolenýchsmajlík
16. 12. 2015 18:10
0 0
vyvolených, nebo vyvolaných? smajlík
narážím na formulaci o nabídce, která se neodmítá smajlík
16. 12. 2015 22:41
0 0
no, pěkný , přeju hodně úspěchů . Ale nemůžu se nezeptat : Co vlastně dělá manažer autoservisu ?
17. 12. 2015 08:43
0 0
Inu, lingvisticky vzato, manažer = vedoucí smajlík
17. 12. 2015 23:06
0 0
Manažer=odpovědný vedoucí za kompletní chod servisu
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!