„Obojživelník“ pojede v roce 2016 svoji čtyřstou soutěž
V příští sezóně odstartuje do své čtyřsté soutěže v rally. Je to soutěžní „obojživelník“ – seděl mnohokrát za volantem, ale daleko vícekrát na sedadle spolujezdce. Startoval v oblastních soutěžích, přeboru ČSR, federálu, Mitropě, ME, soutěži mistrovství světa i soutěžích mistrovství středního východu. Navigoval více jak třicet jezdců. Seděl skoro v padesáti různých autech. Ptáte se, kdo to je? Nestor automobilových soutěží Hynek Středa. A aby toho nebylo málo, letos se vydal s dalším soutěžákem, žijícím od osmdesátých let v Kanadě, Pavlem Hartlem na Altaj. Na tom by asi při dnešním svobodném cestování nic nebylo, kdyby cestu dlouhou více jak 10 000 km nejeli s vozem Trabant combi. Hynek byl navíc limitován časem. Pavel Hartl ve svém úvodníku na speciálních webových stránkách prohlásil, že celkové stáří dvou starých mužů a jednoho starého auta, tedy tří „fosílií“, činí 165 let.
S Andrejem Syrvatkou po větší „ráně“
„Odjel jsem po „Bohemce“ a musel jsem se vrátit do seznamovacích jízd Barum rally, kterou jsme absolvovali s Petrem Nešetřilem. Na cestu dlouhou více jak deset tisíc kilometrů jsme měli necelý jeden a půl měsíce. Nebyl to však pouze exotický výlet nás „starých pánů“, ale také významná humanitární akce. Sponzoři, fanoušci nebo nahodilí návštěvníci facebookových stránek, mohli přispět jakokoliv částkou za každý ujetý kilometr naší expedice. Objevily se totiž takové hlasy, že naše putování skončí už v Polsku… Celý výtěžek byl poté věnován křesťanskému útulku pro osamocené, většinou bité ženy s dětmi v Mexiku nazvaném Mi Casa Esperanza v Espenadě, který Pavel Hartl poznal při závodech Baja 1000, kterých se tam několikrát zúčastnil.“
Úspěchy v Mitropě: Jurka – Středa na Drei Städte
Určitě úžasné, cestu jste zvládli a včas, o čemž svědčí Tvoje účast na Barumce. Kudy jste vlastně jeli?
„Po startu z Karlových Varů jsme jeli přes Prahu, Ostravu přes celé Polsko, dále jsme pokračovali do Litvy – Lotyšska – Ruska, jeli jsme přímo centrem Moskvy. Projeli jsme Mongolsko, Kazachstán, Kirgizstán. Naším letošním cílem bylo pohoří Altaj. Za Ruskem nás provázela nádherná krajina a příroda, zážitků a poznání máme nepočítaně. V Kirgizstánu náš trabant garážuje do příštího roku, kdy chceme projet zase podél Pamíru.“
Posádka Chlad – Středa při Rallye Tríbeč 1984
Jak jste se vůbec orientovali a co silnice?
„No to bylo různé, podle map, někde mapy nebyly, takže podle GPS, někde zase nebyl signál…Bylo to místy hodně dobrodružné. V Mongolsku jsme jeli po hlavní silnici, kterou představovala hliněná a kamenitá cesta. Jeden den jsme třeba jeli skoro půl dne pouze na „jedničku“, vystoupali jsme s trabim do nadmořské výšky nad tři tisíce metrů. Někde jsme se zase ptali místních na náš další cíl a oni ukázali rukou směrem dopředu na hodně vzdálené hory a řekli – trefte se zhruba mezi ně…“
Splněný sen – start na soutěži mistrovství světa
Vydržel trabant? Oba jste s ním kdysi závodili, takže z něj znáte asi každý šroubeček.
„Auto je staré více jak pětatřicet let, poctivě jsem ho připravoval několik měsíců. Až na maličkosti vydržel, vezli jsme s sebou náhradní motor, zadní rameno, poloosy, spojku a pár dalších věcí. Vpodstatě nejvíce se díky nekvalitním cestám různé věci uvolňovaly, nebo uklepávaly, takže třeba jednou upadlo zapalování, poškodil se startér, ale jinak nic zásadního. Jo, ještě jsme měli rozbité čelní sklo, a mě náhodou před odjezdem napadlo vyříznout si z makrolonu náhradní.. A hodilo se, akorát jsme nemohli pouštět stěrače…“
Letošní expedice s trabantem
Ale zpět k rally. Zmapovaných startů je v současnosti 397. Nevím, jestli to bude příští rok na Bohemce, Krumlově nebo Hustopečích, ale Ty odstartuješ do neuvěřitelné čtyřsté soutěže v kariéře.
„No to jsem ani netušil, ale ročně startuji minimálně v patnácti rally. Několik sezón, když jsem třeba jezdit vedle domácího šampionátu i Mitropu, jich bylo ještě víc. Stále mě to baví. Poslední roky usedám hlavně vedle Petra Nešetřila do vozů BMW 2002 Ti a Mitsubishi Lancer ze stáje Pavla Červenky, občas se svezu s Mírou Fišerem, nebo někým jiným. Zní to neuvěřitelně, ale marně hledám v Čechách soutěž, vyjma bývalých moravských oblastek, které jsem se aspoň jednou nezúčastnil.
Malá oprava přímo na cestě
Do sezóny 2016 přeji hodně štěstí a ještě spoustu správně přečtených rozpisů.
Největší úspěchy Hynka Středy:
Cena Fair Play za pomoc při havárii bratrů Smolíků 1985
Mitropa Cup – 1. v N 2000, 3. v N a 8. absolutně 1994
Start v soutěži MS – Rally Korsika s Ludvíkem Otto
Vícemistr ČSSR A 700 v letech 1987, 1990
Vícemistr ČR N 1300 1995
Mistr ČSR A 700 1986 a 1991
Vícemistr oblasti A 700 1985
13. absolutně v Rally Dubai 1999 (Škoda Favorit)
Mistr ČR třídy A7 2000
Vítěz Trabant Cupu 1991
Vítěz Rally Cupu 2008
4. celkově v B 1600 1984
2. absolutně Rallye Agropa Pačejov 1996
2. absolutně Rally Prešov 2002
4. absolutně Rally Gemer 2002
1. absolutně Radouňská rally 2008
1. Setkání nejen mistrů 2012
(Další zajímavosti, fotografie, informace, rozhovory a většinu výsledků se dozvíte z připravované knihy, která vyjde v roce 2016)
Vzhůru do oblak
Většinu soutěží v poslední době jel s Petrem Nešetřilem a Mitsubishi
Foto: archiv autora a archiv Hynka Středy
Tohle je svatá pravda!Jenže je naděje,že se tohoto někdo ujme?
přeju úspěšnou čtyřstovku a třeba i pětistovku a na knížku od Pavla Vydry, velkého znalce české soutěžácké historie se moc těším
1.Rallye Camp je žrout peněz a nic vám to skoro nedá , sám jsem s tím prošel .Jen praxe dá víc a každý fára má rozpis , organizaci a i styl jízdy jiný .
2. Jako mitfáta pokud střídá fáry tak se učí pokaždé vlastně znovu - myslím rozpisy atd. ( musí se přizpůsobit jak týmu , logistice , tak fárovy rospisu , atd. ) a to dá víc do života než 3 dny povídání v Rallye Campu .
3.Rally Camp pořádá FAS a má s Opletalkou vše společného
4. asi mu tam vypadlo - m- ale myšlenka je dobrá
5. Hynku v 2016 zase na tratích
starej pes
1.Rallye Camp je žrout peněz a nic vám to skoro nedá , sám jsem s tím prošel .Jen praxe dá víc a každý fára má rozpis , organizaci a i styl jízdy jiný .
O Rally Campu nepadlo nikde slovo. O tom nesmyslu bych se vůbec nebavil. Tak že reakce na citovaný Rally Cap!! Nic ví, nic míň.
standa má problém s psaním bez překlepu a druhej se čtením překlepů
kdybyste už nebyli dávno v důchodu, byla by z vás super policejní hlídka...
PS: cap je kozel, cup je pohár, camp je tábor, cyp je... vysvětlí vrci a jen holinky a hodinky se natahujou
holt stárnu a už vás pomalu doháním
Ps Novej je ................
a vůbec, já tě úplně přesně pochopil, ale ten rafan zdíkovskej na tebe dělal ramena, já se tě vlastně zastával a hájil tě