13. 3. 2006 00:00 − 9608× − 58

Čím se liší jednotlivé kategorie závodních aut?

Na vaši žádost jsme připravili jednoduché srovnání kategorií soutěžních vozidel, které se dnes nejběžněji vyskytují.

Na žádost našich čtenářů jsme připravili jednoduché srovnání kategorií soutěžních vozidel, které se dnes nejběžněji vyskytují a startují nebo startovala v mistrovství světa, či národních šampionátech. Jedná se o co nejjednodušší přehled pro začínající fanoušky rally anebo ty, kteří si chtějí pár technických dat připomenout či porovnat.

WRC

Současnou královnou techniky v rally je bezpochyby kategorie WRC – Word rally car. Tato kategorie se vyvinula uvolněním pravidel z třídy A8. Základem pro kategorii WRC je karoserie sériového vozu delší než 4m, dvoulitrový přeplňovaný motor s restriktorem 34 mm, který omezuje vstup vzduchu do motoru, a tak alespoň teoreticky omezuje výkon motoru na 300 koňských sil. Tato hodnota je skutečně pouze teoretická a WRC dosahují výkonů vyšších. Bohužel, výkonové grafy jsou velmi cennými daty, a tak se nedá předpokládat, že by kromě továrních týmů připravujících tyto skvosty měl někdo jiný tyto údaje přesné. Proto se ani my nebudeme pouštět do nějakých spekulací. Dalším důležitým parametrem pro vozy WRC je podvozek přenášející výkon vozu na všechna čtyři kola za pomoci aktivních, či pasivních diferenciálů. V začátcích kategorie WRC, tedy v roce 1997, se používala klasická přímo řazená převodovka, a až následný vývoj přinesl převodovky sekvenční. Automobil kategorie WRC je od základu navrhované ryze závodní auto, a tak ze svého sériového předobrazu má pouze základní obrysy karoserie. U posledních modelů se setkáváme se záměrně změněným těžištěm, posunutím všech těžších skupin vozu do středu a k podlaze. Tato skutečnost, a současně použití extrémně drahých komponent a obrovsky nákladný vývoj, zapříčiňují i astronomické náklady na provoz a stavbu těchto vozů. To je také jejich největší slabinou a překážkou jejich většího rozšíření. Přibližná cena, za jakou lze získat rok staré tovární auto je 1,2 mil. EUR.


Jedním z prvních vozů WRC byla Toyota Corolla WRC, jedním z nejúspěšnějších byl Peugeot 206 WRC, v poslední době kraluje Citroen Xsara WRC

PV

Produkční vozy PV (dříve N4) jsou v současné době druhými nejvýkonnějšími vozy v mistrovství světa. Jak již název napovídá, jedná se o vozy, které se co nejvíce přibližují sériové produkci. Samozřejmě se zcela sériovým vozem by se moc závodit nedalo, a tak i zde jsou povolené jisté úpravy, zajišťující zvýšení bezpečnosti, životnosti a výkonu. Základem vozů, převážně značek Mitsubishi a Subaru, je dvoulitrový přeplňovaný motor a podvozek s pohonem všech čtyř kol a jedním aktivním diferenciálem. Limitujícím faktorem těchto vozů jsou regule, které nařizují, že téměř vše v těchto vozech musí být zachováno na svém místě v sériové podobě. Uložení komponentů motoru a podvozku do karoserie musí být v pružných elementech, a PV je tak oproti WRC daleko gumovější. Závodníci, kteří přešli z kategorie WRC do PV si obvykle stěžují na nižší účinek brzdné soustavy a na malý rozsah nastavitelnosti vozu. Postupné uvolňování regulí této kategorii již dovolují čím dál, tím větší rozsah úprav, a tak dnes již nepotkáme PV například se zadními sedačkami, tapecírunkem a klimatizací jako v minulosti. V následujícím roce by mělo být povoleno použití větších 18“ kol a větších brzd, což by mohlo mít významný vliv na rychlost těchto vozidel. Přibližná cena, za jakou lze špičkové PV koupit je 3 mil. Kč.


Nejrozšířenější produkční vozy jsou Mitsubishi Lancer (na obrázcích ve verzích EVO V a EVO VII), rozšířené jsou i Subaru Imprezy

S 1600

Kategorie s1600 byla před lety vytvořena jako třída pro začínající a méně zajištěné jezdce v mistrovství světa. Finanční limit 100 000,- USD brzy vzal za své a za tyto peníze se dnes dají koupit jen vysloužilé modely vozů této specifikace. Co tedy značí s1600? Atmosférický motor o objemu 1600 ccm a pohon jen přední nápravy. Vozy kategorie s1600 jsou ryzí závodní auta, tj „áčka“. Rozsah úprav je tedy poměrně široký a s tím je spojená i finanční náročnost s1600. Tyto malé kvílející motokáry jsou vybavené sekvenčním řazením, podvozkem, který se velmi odlišuje od série a v poslední době i různými elektronickými systémy, které napomáhají jezdci. (např. pomocný startovací program-launch control) S1600 jsou velmi atraktivním soutěžním nářadím, pro oko diváka jsou za jistých podmínek velmi příjemné, ale jejich slabinou je pouze jedna poháněná náprava, což značí trápení na kluzkém povrchu. Především rozjezdy těchto výkonných vozítek na šotolině, nebo sněhu proti kopci nejsou tím pravým požitkem pro jezdce ani diváka. Přibližná cena špičkového s1600 je 4-5 mil. Kč.


Z vozů S1600 nejčastěji potkáte Suzuki Ignis, Renault Clio a Citroen C2

S 2000

Kategorie, která již existuje poměrně dlouho, v českém mistrovství už může několik let bodovat a ještě ji nikdo pořádně neviděl…Ano, i takhle můžeme začít povídání o této třídě, kterou vymyslela FIA jakožto doplněk WRC, s1600 a PV. Základem by měl být dvoulitrový nepřeplňovaný motor a pohon všech kol. Při zavedení této třídy se mluvilo o použití jednotných komponentů, jako například převodovky a diferenciálů, od jednoho výrobce. Bohužel do této chvíle se nepodařilo mezinárodně homologovat ani jedno auto kategorie s2000. V jihoafrické republice se prohání „na koleně“ postavená Toyota Corolla s2000 a VW Polo. Svůj záměr postavit s2000 prezentovala ruská Lada a představeny již byly testovací prototypy Fiatu, Dacie a Peugeotu. Jaký bude vývoj této třídy soutěžních vozů ukáže až čas. Otázkou je o kolik budou s2000 levnější než WRC a rychlejší než s1600 a PV. Jinak by postrádala význam. Cena zatím není zřejmá.

KIT CAR 2,0

Jen pro zajímavost jsem do tohoto srovnání zařadil vozy skupiny KIT CAR, které již v mistrovství světa nestartují a díky horlivosti představitelů našeho autoklubu ani u nás. Ryzí soutěžní auto s dvoulitrovým motorem a pohonem přední nápravy, tak by se v krátkosti dala tato auta charakterizovat. Varianta KIT CAR dovolovala značné úpravy jak na motoru, podvozku, tak karoserii, a tyto vozy poznáme podle mohutně rozšířené siluety vozu a charakteristického zvuku vytočeného atmosférického motoru. Sekvenční řazení, kontrola trakce, kevlarové a titanové součástky jsou společné jak KITům, tak i WRC. Zjednodušeně by se dalo říci, že KIT CAR s objemem dvou litrů je WRC s pohonem jedné nápravy a motorem bez turba. Na sklonku svého působení v MS se především francouzským výrobcům podařilo vyšlechtit KITy k dokonalosti, a ty tak na suchých asfaltech začaly porážet vozy tehdy protěžované třídy WRC. To se znelíbilo pánům z FIA a KITy musely být povinně osazeny restriktorem. I tak byl ale KIT velmi rychlým soutěžákem a v rukou dobrého jezdce těžce zatápěl i WRCům. Dnes již se prakticky nedá konkurenceschopný KIT CAR koupit.


Rozšířené byly kity Ford Escort, Peugeot 306 Maxi nebo Nissan Almera

Pro větší přehlednost připojuji i tabulku se základními technickými údaji. Výkonové parametry a jejich rozpětí je ale třeba brát s rezervou, protože přesná statistika těchto údajů není k dispozici. Tab.

-Objem válců max. (ccm)TurboPoháněná kola Váha (kg)Výkon (HP)Kroutící moment (Nm)Řazení
WRC2000ano41230300470-600klasické/sekvenční
PV2000ano41350280460-540klasické
S16001600ne21000195-225180-205sekvenční
S20002000ne41150250-275200-240sekvenční
KIT-Car 2,02000ne2980230-280215-260sekvenční
Komentářů celkem: 58
14. 3. 2006 09:1741
0 0
Díky za Váš zájem, je vidět, že seriál s popisem jednotlivých tříd bude to, co očekáváte. Budeme na tom pracovat.
14. 3. 2006 09:2142
0 0
Rozdíl mezi S1600 a Vk (Variantou Kit) je v tom, že pravidla pro S1600 jsou vic omezeny. Nejsem si jist,ale kdysi se to resilo u Petakovi Karkulky (snad VK) a 206 (cista S1600) pana Kalnyho. S1600 je (mela by byt) omezena cenou, mela snad i nizsi vykon. Presnejsi veci si z hlavy nepamatuju.
Rozdil mezi sk. A a N (tedy i mezi A8 a N4) je v povolenem mnozství uprav. V pripade A8 a N4 jsou to auta s objemem motoru pres 2 litry (pripadne preplňovane motory nizsím obsahem - objem motoru se nasobi koeficientem 1,7). eNka jsou auta s minimem uprav proti serii (v podstate jen ochrannne a bezpecnostni prvky), i kdyz posledni dobou je tech uprav povoleno porad vic (prevodovky, od pristiho roku udajne i rozsireni karoserie...).Skupina A jsou naopak specialy, kde je mozne upravovat temer vse - motory, prevodovky podvozky atd. - cistokrevny zavodak.
Napsal jsem to laicky, mozna se by to nekdo, kdo tomu vic rozumi napsal lepe.
P.S. Jeste k ABS u WRC. Nektery auta jim byli urcite vybaveny, pokud vim, tak bylo mozny ho zapnout a vypnout z mista jezdce dle potreby.
Anonym IP:66.9.161.229
14. 3. 2006 11:4043
0 0
FOCUS

Pěkně napsané ale souhlasím se všema , tohle téma si zaslouží určitě více prostoru


http://www.llrally.ic.cz
Premas
14. 3. 2006 12:3244
0 0
To je poctenicko, porad jsem si rikal, kdo mi to jednou vysvetli :o)
14. 3. 2006 14:0045
0 0
Omlouvám se, nejsem zrovna technickej typ, ale PV nemaj přeplňovaný motory, nebo snad jo?
14. 3. 2006 14:1146
0 0
PV přeplňovaný motor mají. Subaru Impreza, Mitsi EVO, to všechno jsou závodní auta s turbem.
Anonym IP:194.228.234.200
14. 3. 2006 15:2247
0 0
Dobrej članek.Jinak Petákova 306 Maxi měla tuším 286 koní i s restriktorem,což je fakt na atmosférický dvoulitr síla.
14. 3. 2006 15:4548
0 0
Almera kitovec u nas byla hodne rozsirena smajlík diky p. Svobodovi z ROTO. Pokud se nepletu, tak ve svete to uz takova slava nebyla a vsehovsudy bylo postaveno 9 (nektere prameny udavaji 11) kousku, ktere drandily hlavne na Severu.
14. 3. 2006 18:2449
0 0
To MravenecZ: Podle čeho se teda berou třídy? N4 jsou označovaný jako skupina do dvou litrů, A8 pak nad dva litry. Myslel jsem, že se to bere jako 2 litry krát koeficient pro turbomotory (asi 1,8), tudíž jsou přeplňovaný dvoulitry vlastně úplně jinde... Díky
14. 3. 2006 19:0150
0 0
To Persan:všechny A jsou upravené závodní automobily s větším dílem úprav proti sérii. Upravený motor, samosvorný diferenciál, upravený podvozek, karoserie... A5-A8. Enka jsou naproti tomu "sériové" auta, kde musí základní skupiny vozu zůstat sériové, či jen velmi málo upravené. Pokud do toho zamícháme koeficienty turba, už se z toho nevymotáme. To je na další podrobnější článek. N4 i A8 jsou tedy přeplňované dvoulitry, ale jedny jsou "sériové" a A upravené vozy.
14. 3. 2006 19:1351
0 0
To MravenecZ: Rozdíly mezi skupinami A a N chápu, ale proč se teda skupině A8 říká Anad 2000 cm3?
14. 3. 2006 19:2152
0 0
Bez turba nad dva (unreal) s turbem do dvou. Stejně tak N4. To jsou právě ty koeficienty.
14. 3. 2006 19:3053
0 0
Teď jsem Tě nějak nepochopilsmajlík Nad dva jsou auta s turbem, ne? Nějak mi to nemyslí, promiňsmajlík
14. 3. 2006 20:0654
0 0
Sleduj ewrc, bude o tom článek smajlík)
Anonym IP:88.212.31.17
14. 3. 2006 23:5455
0 0
Pieknej članek...smajlík))

Ale mam otazku : píše sa cena PV na 3mil.Kč , ale vie mi niekto povedať čo je tam započitane v tej cene???(napr: či je tam ktomu zaratý servis, rám, sedadla...atD!!!dikes ocenujem každu odpoveť:D:D:D:D:D:D
15. 3. 2006 06:3556
0 0
To MravenecZ: Ještě naposled pro upřesnění, včera jsem nad tím dlouho před spaním přemejšlel a přišel jsem na tohlesmajlík:A7 mají dvoulitrovej nepřeplňovanej motor-tudíž a do dvou litrů. A8 díky turbokoeficientu mají obsah nad dva litry. Je to tak nebo úplně jinak?smajlík Díky za trpělivost.smajlík ewrc budu sledovat tak jako tak, jsou to nejlepší straánkysmajlík
15. 3. 2006 11:3657
0 0
To Persan: Co se týka obsahu motoru odpovida trida A8 tride N4 - obe tridy motor o obsahu nad 2000ccm (pripadne dvoulitr s turbem). Stejne tak objemem motoru odpovidaji tridy A7 a N3 (motory do 2000ccm) atd. Takze zakladni rozdeleni je na skupiny - A (upravené) a N (neupravene) a nasledne se deli tyto skupiny podle objemu motoru na tridy (N1-N4 a A5-A8).
15. 3. 2006 14:1458
0 0
Děkuju, konečně v tom mám jasnosmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!