Invelt
reklama reklama reklama
reklama
reklama reklama
24. 2. 2016 07:05 - 2141× - comment 0

Portugalské oživení nese název R5

Portugalský šampionát má za sebou poměrně dlouhé roky, během kterých rozhodně nenabízel žádnou zajímavou podívanou. Na přelomu milénia ještě tvořilo špičku mistrovství několik speciálů WRC pod vedením Adruzila Lopese (Peugeot), Ruie Madeiry (Seat/Ford) nebo Pedra Matose Chavese (Toyota) a jejich souboje patřily rozhodně k tomu zajímavějšímu. Následovalo krátké období speciálů Super 1600, během kterého se do čela vyhoupnul několikanásobný portugalský mistr Armindo Araújo. Ten po dvou titulech získaných za volantem Citroënu Saxo Kit Car přezbrojil na produkční Mitsubishi a současně s tím odstartoval dvouletou éru produkčních vozů. Pak už boje o titul začaly patřit výhradně jezdcům s vozy Super 2000. José-Pedro Fontes s Fiatem ani Vitor Pascoal za volantem Peugeotu ale neměli na Bruna Magalhaese, který domácímu šampionátu dominoval za volantem Peugeotu 207 Super 2000. V roce 2010 uspěl na domácí půdě Bernardo Sousa s Fordem Fiesta Super 2000 a následně se na dva roky vrátily ke slovu produkční vozy a nejlépe si tehdy počínal Ricardo Moura s Mitsubishi. Ten uspěl i v sezóně 2013, kdy už pilotoval Škodu Fabia Super 2000. Rok poté patřil jinému jezdci Fabie Super 2000, Pedru Meirelesovi. Už tehdy se na startu začalo objevovat větší množství speciálů kategorie RC2, ale opravdový nárůst této techniky přišel až vloni, kdy převzaly taktovku speciály R5.

Pedro Meireles zůstal věrný české značce, ale s Fabií R5 si užil dost starostí. Ty první byly zapříčiněny jeho havárií při testech a následným nedostatkem náhradních dílů. V závěru sezóny sice úřadující mistr získal i jedno vítězství v Rali de Mortágua, ovšem technika mu stále nepracovala na sto procent. Pro tento rok jistě doufá v návrat lepších časů, věrný Fabii R5 ovšem zůstal. Se stejnou technikou se bude tento rok prezentovat sedminásobný portugalský mistr maratónských soutěží Miguel Barbosa. Do mistrovství klasických rally tak skočí doslova rovnýma nohama, když se jeho zkušenosti prakticky omezují pouze na roli předjezdce při Vodafone Rally de Portugal v posledních ročnících. S předcházející generací Fabie ve verzi Super 2000 se bude po portugalských rychlostních zkouškách pohybovat loňský vicemistr produkčních vozů Manuel Castro a také Joaquim Alves. Ten už tuto českou techniku vodil po tamních cestách vloni a během premiérového ročníku za volantem čtyřkolky skončil v hodnocení mistrovství sedmý.

Jako houby po dešti během zimy vyrostly v Portugalsku nové exempláře Citroënů DS3 R5. To vzhledem k jejich neblaze proslulé spolehlivosti v jiných končinách, snad jedině vyjma Belgie, není úplně zvykem. V Portugalsku každopádně s jedním takovým vloni získal titul José-Pedro Fontes. Letos se tento vůz přesunul ke Carlosu Martinsovi, který si od něho slibuje další posun blíže vedoucím příčkám. Přitom vloni si s Fabií Super 2000, kterou mimochodem rovněž koupil coby mistrovský vůz, vůbec nepočínal špatně a vrcholem bylo druhé místo na Rali de Mortágua. Pro Fontese tak bude připraven zcela nový exemplář DS3 R5 a cílem nebude nic jiného než obhajoba titulu. Na soutěžní tratě se vloni z okruhů přesunul Carlos Vieira a na konci roku po přezbrojení na Ford Fiesta R5 zle proháněl nejrychlejší tamní jezdce. Ostatně v závěrečné Rali Casinos do Algarve nebyl zas tak daleko od vítězství. V letošní sezóně se bude tento talentovaný pilot prosazovat za volantem Citroënu DS3 R5.

Stále početnou zůstane i skupina Fordů Fiesta R5. Této technice zůstává už třetím rokem věrný Joao Barros, bezesporu další člen nejvyšší špičky mistrovství. Vloni dojel dvakrát druhý a předloni vyhrál Rali de Mortágua. Jeho příbuzný Elias Barros se sice takovou výkonností pochlubit nemůže, ale i jeho Ford bude jistě přínosem pro atraktivitu mistrovství. Ještě větší zajímavostí je pak návrat někdejšího mistra, padesátiletého Fernanda Perese do vozu s potenciálem prohánět nejlepší jezdce. Od dob, kdy s Fordem Escort Cosworth získal domácí tituly, sice uteklo přes dvacet let, ale s Fiestou R5 určitě nebude jen do počtu. To samé se dá říci i o Ricardu Teodósiovi, který by měl tento rok rovněž osedlat stejně jako Diogo Salvi Fiestu R5. Už takhle početná a hodně zajímavá skupina jezdců majících zálusk na domácí titul se možná rozroste o další jména. Svůj program totiž zatím nespecifikoval třeba Ricardo Moura, Adruzilo Lopes nebo Bruno Magalhaes. Minimálně na úvodní Rali Serras de Fafe by pak měl být k vidění za volantem Škody Fabia R5 další někdejší mistr Miguel Campos.

twitter fbpdf

eWRC.cz
nezávislý internetový portál o rally
redakce@ewrc.cz © 1999-2015 eWRC.cz
RSS Facebook Twitter