Invelt
reklama reklama
reklama
reklama reklama
1. 3. 2016 07:30 - 1986× - comment 0

Mexická výzva

Po dvou zimních podnicích se světová soutěžácká scéna přesouvá do zámoří. V Mexiku pro ně bude připravena první šotolinová výzva této sezóny. Stejně jako ve všech předešlých ročnících se bude soutěžit na tratích v horách nad městem Leon. Opět se budou muset jezdci a jejich speciály vypořádat s vysokými nadmořskými výškami a dlouhými testy. Letos pro ně organizátoři připravili opravdovou lahůdku. Po pátečním padesátikilometrovém úseku El Chocolate se budou v neděli muset vypořádat s mamutím úsekem Guanajuato měřícím rekordních 80 kilometrů! Teď se ale ohlédněme za předešlými ročníky zajímavé zámořské rally.

2004 – První mexická výprava

Před dvanácti lety se kolotoč světového šampionátu poprvé roztočil na horké mexické půdě. Po šestnácti letech se mistrovství světa vrátilo na severoamerický kontinent, poslední tamní destinací byla v roce 1988 Olympus Rally v USA. Tehdy to tak určitě nevypadalo, ale dnes už víme, že se Mexiko stalo nedílnou součástí kalendáře MS, byť stále patří mezi nejnovější přírůstky. Jako lídr na start prvního ročníku v MS nemohl přijet nikdo jiný než Sebastien Loeb. Francouz měl za sebou vítězství v obou úvodních soutěžích, čímž vyrovnal rekord Finů Ariho Vatanena a Tommiho Mäkinena, a chtěl víc. Výhrou v Mexiku by se stal historicky prvním jezdcem, který ovládnul všechny tři úvodní díly šampionátu. Velké šance na vítězství se dávaly i jezdci druhé tovární Xsary WRC. Carlos Sainz to na nových tratích uměl jako málokdo jiný, koneckonců nové soutěže na Kypru a Turecku během prvních ročníků vyhrál právě on.

Devětadvacet kilometrů první rychlostní zkoušky ale zvládnul v nejrychlejším čase úřadující šampión Petter Solberg. Subaru do Mexika přivezlo novou evoluci Imprezy WRC a té rychlost očividně vůbec nechyběla. Loeb ovšem Nora nenechával ani na chvíli vychladnout a nejrychlejší časy si ve čtyřech testech první etapy oba rozdělili rovným dílem. Ve vedení se udržel i přes velkou krizi v RZ 4, během které málem urazil pravé zadní kolo, o 5,6 sekundy Solberg. Už to vypadalo, že se bude radovat z etapového triumfu. Před časovou kontrolou na vjezdu do servisu se však nepodařilo vedoucí Imprezu WRC nastartovat a posádka ji musela do servisu dotlačit vlastními silami. Jelikož přitom přijali cizí pomoc, na jejich konto přibyla penalizace pěti minut a čtyřiceti sekund. Naděje na vítězství vzaly za své.

Na vedoucí příčku se dostal v samém večeru první etapy Loeb. Na vítězství si mohl dělat zálusk i Marcus Grönholm, který ale už před startem prohlašoval, že to nebude jednoduché. Peugeot pro 307 WRC ještě nepřipravil tolik očekávané nové transmise a ani se spolehlivostí to nebylo během prvních dvou soutěží kdovíjak slavné. Do druhého dne šel Fin s odstupem pouhých 8,4 sekundy, ale hned ráno si „velryba“ vybrala svou horší chvilku. Stejně jako během předešlé rally ve Švédsku se u vozu rozbil posilovač řízení a Marcus byl v cíli hodně rozhořčený. „Hádejte, co? Žádný posilovač řízení, a to máme před sebou dvě dlouhé rychlostní zkoušky. Už jsem na to auto pěkně naštvanej.“ Ani šéf týmu Corrado Provera se před televizními kamerami netajil tím, jak je ze svého týmu naštvaný a že musí dát auta co nejrychleji do pořádku. Harri Rovanperä, který se vrátil za volant druhého továrního Peugeotu, si nevedl o moc lépe. Ve třetí sobotní zkoušce urval pravé přední kolo, bez kterého i s poškozeným řízením vůz dotáhnul až do servisu. Propadnul se ovšem až na dvaadvacáté místo.

Ve vedení soutěže se udržel Loeb a po propadu jeho dvou hlavních soupeřů už měl k dobru pěknou půlminutu. Nakonec si ale i on na náročných tratích vylámal zuby. V sedmém testu se mu stal osudným trochu ostřejší průjezd jednou z mnohých branek na trati. Při té devítinásobný mistr světa poškodil olejovou vanu, kterou se i přes velkou snahu posádky nepodařilo zacelit. Novým lídrem soutěže se tak stal překvapený Markko Märtin za volantem Fordu Focus WRC 03. Vcelku nicotných 9,7 vteřiny na Estonce ztrácel Sainz. V odpolední sekci chtěl Španěl zahájit útok, ale v týmu trochu špatně pochopili nová pravidla s registrací jednotlivých gum na soutěž. Na Xsaru WRC tak museli nazout ojeté pneumatiky z dopoledne a na takových mohl El Matador jen těžko myslet na útok. Hned v první zkoušce po servisu se přetočil a jeho ztráta vzrostla na půl minuty. V poslední sobotní zkoušce se ale do problémů dostal i vedoucí Märtin, z jehož Focusu WRC začal stoupat dým. Jeho náskok se tak před závěrečným dnem smrsknul na 14,4 vteřiny.

Mexiko hned během prvního roku mezi světovou elitou nabízelo dramatickou podívanou a rozložení sil před nedělí dávalo jistotu atraktivity až do úplného konce. Sainz v druhé nedělní zkoušce zaútočil a stáhnul své manko na 11,8 sekundy. V následující třinácté zkoušce ovšem své snažení trochu přehnal, v pravotočivé zatáčce šel pozdě na brzdy a Xsara skončila na boku. Při převracení zpět na kola se ještě spolujezdci Marcu Martímu podařilo přivřít si do dveří prst. Každopádně Španělé v rally mohli po určitě době pokračovat. Ve výsledcích se ovšem propadli na konečné třetí místo. Na druhé se naopak vyhoupnul Francois Duval. Double si díky tomu z Mexika odvážel tovární tým Fordu a Malcolm Wilson mohl slavit dvojnásob, neboť se tak stalo při stém startu jeho M-Sportu v MS.

2005, 2006, 2007 a roky letí…

První ročník nové soutěže pozdějšímu mistru světa moc štěstí nepřinesl a žádné zlepšení nevykazoval ani rok 2005. Po problémech s technikou v shakedownu musel Loeb se spolujezdcem Elenou stejně jako před rokem přejít startovní rampu po svých. V první zkoušce úřadující mistři zajeli druhý nejrychlejší čas, ale v jejím cíli se nestačili divit. U Xsary WRC totiž bylo vylomené pravé zadní kolo a Loeb vůbec netušil od čeho, na trati se žádné chyby nedopustil. S poškozeným vozem musel Francouz absolvovat další dvě dlouhé zkoušky a následně na přejezdu do servisu sehráli s Elenou známou scénku, kdy spolujezdec vysel z okýnka u jezdce a vyvažoval kulhavý vůz. To neuniklo všímavým policistům, kteří pak posádku doprovodili až do servisu. Loeb ovšem ve zbytku soutěže ukázal svou sílu a prodral se až na fantastické čtvrté místo. Pro vytoužené vítězství, které rok předtím kvůli problémům s technikou ztratil, si do cíle dojel pilot Subaru Petter Solberg.

Aby toho nebylo málo, Loeb nevstoupil zrovna nejlépe do mexické soutěže ani v roce 2006. Daleko hůře tam ovšem dopadli oba tovární jezdci vedoucího Fordu. Vítěz úvodních dvou rally tehdejší sezóny Grönholm už první den poslal Focus WRC v jedné pravotočivé zatáčce na bok a jeho kolega Hirvonen svůj vůz pro změnu důkladně vyválel v sobotu ráno. Loeb po první půlce páteční etapy za vedoucím Solbergem zaostával už o půl minuty. V odpolední části etapy se ale pilot Subaru dostal do potíží se svými pneumatikami Pirelli, které na horké trati neměly dostatečnou přilnavost. Do soboty tak šel s náskokem pouhých deseti vteřin na Loeba. Ten se hned ráno dostal do čela a pak si pořadí oba borci ještě několikrát prohodili. Závěr etapy ale opět Solberga nezastihnul v nejlepší formě, tedy lépe řečeno jeho vůz. Po problémech s posilovačem řízení se musel Nor smířit s tím, že podruhé Mexiko asi neovládne. Loeb šel do neděle s náskokem 37,7 sekundy a konečně dobyl mexickou půdu.

Norský dravec se pokusil znovu vyhrát Rally Mexico o rok později a během první etapy skutečně s malým náskokem vedl. Následně mu ale po páté zkoušce unikl olej z motoru a soutěž pro něho předčasně skončila. Na druhé místo se vyhoupnul jeho týmový kolega Atkinson, ovšem tu si během sobotní části nedokázal udržet a skončil pátý. Druhý mexický triumf tak slavil Loeb. O ten třetí se jej o rok později snažil připravit Latvala při své první sezóně v roli továrního jezdce Fordu. Úvodní etapu Fin vyhrál, ale v té druhé se mu poškodila hadice k turbu a kvůli nedostatečnému výkonu nemohl zajet dostatečně rychlé časy a skončil třetí. Další smůlu Solberga v podobě problémů s brzdami v úvodu a následným sobotním odstoupením kvůli poloose vyvažoval druhým místem v cíli Atkinson. Vítězství číslo 3 připadlo Loebovi.

Následně Mexiko na rok ze světové scény zmizelo a v roce 2010 se už samozřejmě vracelo bez účasti Subaru, které se z MS stáhlo. Druhé vítězství tak tato japonská značka k triumfu z roku 2005 už zřejmě nikdy nepřidá. Jelikož se před šesti lety tovární Fordy nedokázaly pořádně popasovat s vysokou nadmořskou výškou, ve kterých se v Americe závodí, soutěž se stala one man show Citroënu. Se soukromou C4 WRC zavítal do Mexika i Solberg a úspěšně navázal na rychlost z dob Subaru, když vyhrál o čtvrt minuty první etapu. Druhý den ale musel Nor soupeřům čistit trať a rázem tak nasbíral skoro minutovou ztrátu na nového lídra Loeba. V neděli ovšem mistr světa z roku 2003 přeci jen v jedné věci uspěl, dokázal totiž odrazit útok dnešního mistra světa Ogiera a skončil druhý.

Stejná trojka si znovu za volanty Citroënů podmanila průběžné pódium i během úvodní etapy Mexika v roce 2011. Solbergova DS3 se ovšem v RZ 6 zastavila a norský pilot tím ztratil skoro sedm minut. Tovární dvojka francouzské značky si však vedoucí příčky udržela a po prvním dnu je od sebe dělilo pouhých 2,3 sekundy. Loeb byl po pátku ten pomalejší, ale už v sobotu ráno se vyhoupnul do čela. I jeho DS3 se ale nevyhnuly technické problémy a mistr světa musel rozbité řazení na přejezdu opravovat. Jelikož včas nestihnul časovku, jeho konto obtěžkala penalizace 50 vteřin. Do poslední etapy tak šel jako lídr s desetisekundovým náskokem Ogier. Hned v prvním testu ale doplatil na přehnané ambice a u Citroënu poškodil zavěšení. Inu nahánět devítinásobného světového šampióna není jednoduché. Loeb si připsal další triumf a o rok později přidal ještě jeden, poslední. Továrním Fordům se jako obvykle na mexické půdě nedařilo držet s Citroëny krok a vítězství tak mohl francouzskému jezdci uloupit jedině jeho stájový kolega Hirvonen. Fin ale na svého kolegu nakonec nestačil a musel se smířit znovu s druhým místem.

A do třetice se druhého místa v Mexiku Hirvonen dočkal hned v následující sezóně, kdy marně stíhal Ogiera a po defektu v průběhu sobotní etapy se ještě musel začít bát útoku ze strany Neuvilla pilotujícího tehdy ještě Ford Fiesta WRC. Belgičan v neděli chyboval a nakonec byl rád, že vůbec dojel do cíle. Jeho snažení ozdobil fakt, že poprvé v kariéře v soutěži MS vystoupal na pódium. V počátku rally se daleko výrazněji prezentoval jeho týmový kolega Ostberg, který v průběhu pátku naháněl Ogiera a na chvíli se s ním i vystřídal ve vedení. V sobotu se ovšem dostal do potíží se svým vozem a musel na přejezdu po druhém testu odstoupit. Pikantní nádech o rok později dostala situace, kdy se norský pilot i v barvách Citroënu stal v první etapě nejbližším soupeřem francouzského jezdce s Volkswagenem a následně v sobotu na úplně stejném přejezdu v podstatě stejných místech znovu odstupoval z druhého místa. Ogier už jiného soupeře neměl a druhý mexický triumf mu skončil v rukách. Vloni se proti Ogierově hattricku snažili ohradit hlavně dva jezdci. Neuville ze svého Hyundaie v pátek mačkal maximum a držel s mistrem světa krok. Když ale došlo u vozu k defektu, jezdec si toho všiml až příliš pozdě. Tak pozdě, že už nebylo možné bokem letící vůz zachránit před opuštěním trati. Ve hře o vítězství ještě zůstával Latvala mající po první etapě ztrátu 13,5 sekundy. Finovi se ale v Mexiku dlouhodobě nedaří a jeho maximem je předloňské druhé místo. Vloni jeho snažení zastavil kámen na cestě, kterému se Fin chtěl vyhnout tak neobratně, až urazil o násep levé zadní kolo.

Ogier si tedy vloni na mexické půdě připsal třetí triumf v řadě a samozřejmě za hlavního favorita platí i letos. Podaří se konečně někomu zkřížit mu tam cestu? Dočká se konečně smolař Ostberg, který po návratu za volant Fordu zažívá vcelku dobrý úvod sezóny? Nebo si vítězství v soutěži, kde nejprve získal premiérové pódium pro svou osobu a o rok později i pro svého zaměstnavatele, zajistí Neuville?

Témata: Rally Mexico
twitter fbpdf

eWRC.cz
nezávislý internetový portál o rally
redakce@ewrc.cz © 1999-2015 eWRC.cz
RSS Facebook Twitter