Invelt
reklama reklama
reklama
reklama reklama
29. 2. 2016 17:56 - 1127× - comment 0
Jiří Šteg - eWRC.cz

Vyrovná Volkswagen v Mexiku vlastní rekord?

Úvod letošního světového šampionátu se odehrál podle scénáře posledních tří let a jezdci VW zahájili šampionát v duchu hesla „business as usual“. Sebastién Ogier je opět suverénní, Jari-Matti Latvala se opět trápí a Andreas Mikkelsen opět trpělivě sbírá body. Latvalovy výpadky ovšem umožnily týmu Hyundai, aby držel s odstupem pouhých čtyř bodů krok s VW v klasifikaci značek. Ogier a Mikkelsen jsou na špici hodnocení jezdců a budou tedy vyrážet v úvodu Rally Mexico do RZ jako první a druhý, což může mít vliv i na hodnocení týmů. Naproti tomu Latvala, startující za „první“ tovární tým bude startovat jako poslední z továrních jezdců – osmý, což může být na šotolinové rally významnou výhodou. Střecha světa WRC, jak je Rally Mexico někdy nazývána, představuje pro VW i jinou výzvu. V mimořádných podmínkách, kdy se vozy vyšplhají až do nadmořské výšky 2 746 metrů, může dosáhnout dvanáctého vítězství v řadě a vyrovnat tak svůj vlastní rekord dosažený mezi Rally Australia 2013 a Rally Finnland 2014. Posledním vítězem rally WRC byl totiž Kris Meeke s Citroenem v Rally Argentina a to bylo počátkem dubna loňského roku. Pro úplnost se sluší připomenout, že nejdelší nevolkswagenovská vítězná série je z dílen Citroenu a obnáší osm rally…

Odcházející ředitel Volkswagen Motorsport Jost Capito si je vědom složitých mexických podmínek: „V Mexiku se budeme potýkat s mnoha extrémy. Rychlostní zkoušky se pojedou v extrémních nadmořských výškách. Na programu je nejdelší rychlostní zkouška roku (RZ 20 s 80 kilometry) a zároveň i nejkratší (1,09 km) v tunelech Guanajuata. Nastupujeme se Sebastiénem Ogierem a Andreasem Mikkelsenem jako prvním a druhým ve WRC. To není snadné, protože budou první na trati, což je nevýhodou. Naproti tomu bude mít Jari-Matti Latvala jako osmý na trati dobrou pozici. Dodatečným impulsem pro naši motivaci je šance získat dvanácté vítězství v řadě a tím vyrovnat náš vlastní rekord. Při první šotolinové rally roku a s ohledem na silnou konkurenci to bude těžký oříšek. Ale před tím nikdo v našem týmu necouvne, na Mexiko se těšíme.“

Diváků kolem tratí se nahrnou statisíce, stejně jako u naší „barumky“. Rally Mexico je pro ně tak trochu národním svátkem a tak trochu lidovou veselicí, čemuž odpovídá i harmonogram, ve kterém má osm z jednadvaceti rychlostních zkoušek měří do 2,30 kilometrů. Slavnostní start se odehraje ve městě Guanajuato zapsaném na listinu světového kulturního dědictví UNESCO. Guanajuato je zároveň hlavním městem federálního státu, jehož bohatství pochází z rozsáhlých nalezišť stříbra, které se zde těží i v současnosti. Narodil se v něm i možná nejznámější mexický malíř a tvůrce rozsáhlých fresek Diego Rivera. Zde se také v pověstné spleti tunelů odehraje úvodní rychlostní (mikro)zkouška. Ta proběhne v nadmořské výšce 2 008 metrů a celá trať pod tuto výšku neklesne. Motoráři proto přirovnávají podmínky pro pohonné jednotky k „běhání se šnorchlem“. Nižší atmosférický tlak totiž neznamená pouze nižší obsah kyslíku a tím i snížení výkonu motorů, ale představuje problém i pro jejich chlazení a samozřejmě i pro posádky samotné.

Letošní Rally Mexiko je výzvou i pro posádku Ogier/Ingrasia. Právě na této rally začala jejich kariéra ve WRC, když v roce 2008 vyhráli hodnocení juniorského šampionátu. Letos je zde čeká stý start ve WRC. Předchozí tři ročníky v Mexiku vyhráli, pravděpodobnost, že si jubilejní start ozdobí čtvrtým zdejším vítězstvím je vysoká. Robustní Polo R WRC a zkušenosti týmu by měly jejich snahu podpořit. I když Hayden Paddon, Thierry Neuville i Mats Ostberg mohou v těchto podmínkách překvapit, největšími soupeři jim budou s největší pravděpodobností jezdci vlastního týmu. Andreas Mikkelsen má na Sebastiéna Ogiera ztrátu 23 bodů, ale poslední odjetý šotolinový podnik ve Španělsku vyhrál a ani v Mexiku nemá špatnou bilanci. Jari-Matti Latvala je v horším postavení. S nulou na kontě, třemi výpadky v posledních třech soutěžích a vzpomínkou na ulomené kolo z posledního ročníku Rally Mexico bude jeho psychika vystavena mimořádnému tlaku. Výhodné postavení na startu se tak může obrátit i v jeho nevýhodu. Jezdci VW tak nastupují na start s rozdílnými pocity.

Sebastién Ogier: „Rally Mexico bude mým stým startem ve WRC v kariéře. Nejlepší způsob, jak toto jubileum oslavit, je přirozeně vyhrát, ale jednoduché to nebude. Přesto se velmi těším na první šotolinovou rally této sezony. Mám tolik pěkných vzpomínek na Mexiko a fantastické fanoušky. Před osmi lety tady moje kariéra ve WRC začala vítězstvím mezi juniory – tehdy se proměnil můj sen ve skutečnost. Poslední tři roky zde pro nás proběhly velmi úspěšně. Jedním z klíčových faktorů je zde vždy nadmořská výška. V minulosti se s tím náš Vokswagen dokázal velmi dobře vypořádat. Věřím, že tomu tak bude i letos. Julien a já k tomu nepřistoupíme jinak a jdeme na start plně koncentrováni.“

Jari-Matti Latvala: „Mexiko bude první šotolinovou rally roku. Podklad je tu zpravidla dost tvrdý. Nad ním je většinou vrstva jemnější šotoliny, která dělá povrch dost kluzký. Čím více vozů projede, tím čistší a rychlejší je stopa. Pro mě je pozdější start bezpochyby výhoda, pokud nebude pršet. To je v Mexiku možné, ale relativně nepravděpodobné. V Monte a ve Švédsku jsem měl dost smůly. Samozřejmě vypadá hloupě zajet dva mizerné výsledky za sebou, zvláště na začátku sezony. Pokouším se ale zůstat nadále optimistou a jsem si jistý, že to teď už pro nás bude jenom lepší. Poháry se předávají beztak až na konci sezony. V Mexiku doufám v bezproblémový víkend."

Andreas Mikkelsen: „Přestože Švédsko neprobíhalo úplně podle našich přání, jsem s dosavadním průběhem sezony spokojen. Teď nás čeká Mexiko. Tahle rally je velkolepou událostí a já se těším opět na šotolinu. Ve srovnání s loňskem je tam pár nových rychlostních zkoušek. Guanajuato v neděli je 80 kilometrů dlouhé. Bude to velká výzva pro nás a také pro Polo R WRC. Pro zachování koncentrace při takové délce je důležité hospodařit s energií. Tak dlouhou zkoušku jsem dosud ještě nikdy nejel, ale s Andersem se na to těšíme. Specialitou Mexika je také nadmořská výška. Jedeme tam s předstihem, abychom měli dost času na aklimatizaci.“

twitter fbpdf

eWRC.cz
nezávislý internetový portál o rally
redakce@ewrc.cz © 1999-2015 eWRC.cz
RSS Facebook Twitter