Invelt
reklama reklama
reklama
reklama reklama
12. 3. 2016 19:27 - 1512× - comment 0

Mladá krev na poli motorsportu: Performance Solutions

Je tomu pár let, co se i do České republiky dostala mezinárodní vzdělávací soutěž Formula Student. Že se tohoto projektu účastní zejména mladí, talentovaní a perspektivní budoucí inženýři s vášní pro motoristický sport je více než jasné. Kromě přehledu ze strojírenské oblasti tito mladí lidé získají také zkušenosti s vedením lidí a zejména s tím, jak se vypořádat téměř s každým problémem. Není tak divu, že se několik nejlepších z nich pustí do rozvíjení vlastních nápadů. To je i případ Patrika Štipáka a jeho týmu, který rozjíždí společnost s unikátní vizí.

Kde se v Tobě, Patriku, zrodila vášeň pro motosport?

Patrik: Řekl bych, že někdy v období mezi 2. až 3. měsícem po mém početí… Pocházím ze Slušovic. Vyrůstal jsem tam až do třinácti. Od narození mě tatínek brával na rally. Myší díra a Enrico Bertonne, sjezd na dostihovku a Emil Triner. Tady ti dva za to nejspíš můžou. Je neuvěřitelné, že i tak staré vzpomínky dokážou být tak živé. Prostě a jednoduše jsem vyrůstal na rally. Organizovali jsme například i závody na kolech na sídlišti ve stylu rally. Vypsané rychlostní zkoušky, nálepky sponzorů a startovní čísla na speciálních plastových destičkách umístěných na řídítkách. Památkou budiž jizva na hlavě po jedné z nehod při cyklo-rally. Trefil jsem projíždějícího cyklistu za zatáčkou – jasná chyba organizátorů.

Na rally jsme jezdili po celé republice a fandili všem a všude. Měl jsem to štěstí, že mě tatínek vyvezl i na MS do Německa. Tam jsem se vyfotil s Petterem Solbergem. Tehdy by mě ani ve snu nenapadlo, že o čtyři roky později toho samého chlapíka potkám v Birminghamu a se staženými hýžděmi se ho zeptám, jestli pro mě nemá místo v týmu…

Tvé studentské období vypadalo jinak než jako u většiny studentů dle představ společnosti

Můj pohled na školství je trochu kontroverzní. Jsem inženýr, hurá a co teď s tím? Naše společnost je vychovávána stylem dobře se uč, měj skvělé známky a najdi si dobrou práci. Když jsem nastoupil na vysokou, pořád jsem tomu ještě věřil. Pak naštěstí přišla Formule student. Do projektu jsem nastoupil až na začátku třeťáku. Takže celé dva roky jsem chodil na univerzitu, sbíral kredity a škrábal jsem se na hlavě, co tak asi budu dělat ve volném čase, až jednou budu pracovat.

Až vstupem do Formule student můžu popsat, jak jiné bylo mé studentské období. Studenti pracují absolutně sami a ve svém volném čase.

To znamená, že Formula Student je „skoč do vody a plav“?

Ve světě je obvyklé, že existuje něco jako fakultní dozor. Předává zkušenosti, vede tým a brání opakováním chyb. Na naší univerzitě vedli tým vždy pouze studenti. Pozor, ze strany celé VUT je to úžasné – už několikátým rokem nás výrazně podporuje finančně. Já se snažím nastínit situaci účastníka projektu.

Ve stručnosti si představte, že máte 12 měsíců na to sestavit tým nezkušených lidí, navrhnout a vyvinout auto z čistého papíru, sehnat rozpočet, vyrobit a postavit auto, otestovat ho a jet na závody. Zároveň u toho musíte tyto nezkušené lidi udělat zkušenými a motivovat je k nejlepším výkonům na světě. Tohle probíhá ve volném čase. Všichni mají ještě naplno účast ve škole a někteří v práci. Zeptejte se továrního týmu, kolik potřebují času od počátečního návrhu k prvnímu ostrému startu.


Foto: http://www.davidpittard.co.uk

Bylo to naprosto úžasné období. Poznamenalo mě to natolik, že jsem se rozhodl, napsat o Formuli student knížku. První část bude brzy k dispozici na webu www.formulastudent-finishtowin.com

Pojďme se posunout dále. V rámci Formule student ses dostal i ke studiu v zahraničí.

Přesně tak. Synonymum k Formuli student je pro mě motivace. Po dvou letech, která jsem strávil v TU Brno Racing, jsem chtěl zkusit něco dalšího. Hned po příjezdu do Anglie jsem zjistil, že mám po několika letech spoustu volného času. V knihovně jsem četl spoustu literatury týkající se vývoje závodních aut. Zjistil jsem také, že univerzita má oddělení, které se věnuje začleňováním studentů do praxe. Využíval jsem toho, chodil na přednášky jak se připravit na pohovor a pak jsem rozeslal žádosti o pracovní pozice různě po Anglii a po světě. Mimo to jsem také objevil v roli data inženýra v SV Racing teamu v rámci Ginetta GT4 Supercupu.

A kam to vedlo, kam až ses dostal?

V létě si mě pozvali na pohovor do M-Sportu. Byla to pozice Junior Rally Engineer. No a hodně jsem koketoval s firmou OptimumG. Prezidenta Claude Rouella jsem osobně potkal na závodech Formule student v Německu a pak na všech jejich seminářích, které proběhly během loňského podzimu. Jsem doteď v jejich programu pro výběr stážistů. Jen se mi začal rozjíždět zajímavěji můj projekt.

Performance Solutions?

Přesně tak. Vaše výkonnost je našim řešením. PS vzniklo před rokem. Tehdy jako PS Time is Everything. Jak jsem popisoval podporu tamní univerzity v začleňování studentů do praxe, tak krom přípravy na zaměstnání motivovali i k založení vlastní firmy. Díky tomu jsem byl vybrán jako reprezentant pro business soutěž flux500. Taky jsem během jednoho dne spustil internetové stránky a vlastní blog. Název jsem vymyslel díky rozhovoru se závodním inženýrem McLaren F1, kterého jsem potkal na konferenci v Bedfordu.

Když jsem s ním řešil vyhodnocování dat, které jsem měl s sebou ve formě knihy, doporučil mi, ať se zaměřím více na vyhodnocování časů na kolo. „V Motorsportu se každá investice, ať už časová nebo finanční, měří v časovém benefitu na jedno kolo.“ No a bylo to. PS, je post scriptum na konci dopisu. No a na konci dne jde především o čas.

Na Anglii mám jen nejlepší vzpomínky. Leťel jsem tam ještě v létě jak kvůli pohovoru v M-Sportu, tak kvůli finále soutěže, kam jsem přihlásil PS. Osmé místo z více jak 1000 zúčastněných lidí je super. Ale čas uběhl a dle mě ten název plně nefungoval. Tak jsem několik večerů přemýšlel, jak to zlepšit a zdůraznit, co chceme dělat. Zároveň jsem chtěl využít zažitého PS. Takže ano. Performance Solutions.

Jaká je vize PS?

Chceme být firma působící v oblasti Motorsportu. Chceme být součásti právě třeba Vašeho týmu a dovést ho na vrchol své kategorie. Máme trochu nezvyklou představu o tom, že sdílená znalost je znalost umocněná. Někteří lidi jsou zbytečně paranoidní a přesvědčení, že jsou lepší než ostatní. Proto je všude tolik mýtů.

Rádi bychom ukázali, že všechno vychází od znalostí pneumatiky. Navíc, že znalost pneumatiky je mnohem více než jen definovaný tlak od výrobce. Nechceme Vám dodat černou skřínku. Ani ve formě znalostí ani ve formě techniky. Mě osobně baví přednášet. Přednášel jsem na středních školách, na univerzitě v Anglii a taky jsem přednášel v Brně. Baví mě taková forma kooperace. Chceme vědět, proč prohráváme a ještě víc proč vyhráváme. Proč je pro mě osobně kouzelné slovo. Vždy s ním začínám.

Ať se to někomu nemusí zdát, máme spoustu znalostí a zkušeností. Díky času investovaného ve Formuli student i jinde. Chápu, že Formuli student bere spoustu lidi pořád jako kinder motorsport, ale není tomu tak. Díky téměř neomezeným pravidlům máme neomezené možnosti. Navíc ve firmě už dávno nejde pouze o mě. Mám za sebou skvělý tým lidí. Já miluju jízdní dynamiku a komunikaci s řidičem. Ale mám kolem sebe odborníky na kompletní vývoj motoru. Umíme sestavit kompletní měřící systém. Máme v týmu programátory. Vize je komplexní. Od počátečního nastavení technického cíle až po přípravu řidiče i z pozice kondiční a výživové přípravy. Proto máme v týmu i fitness trenérku a taky kondičního trenéra. Motorsport je komplexní sport a je potřeba být pečlivý v každém možném místě.

Co je nejbližším cílem tvého týmu?

Momentálně navazujeme kontakty a sestavujeme tým. Začínáme od nuly a spoustu věcí se učíme. Mám ohromnou radost z toho, že lidi, které jsme oslovili, o nás mají zájem. Máme podporu i od kamarádů, kteří už delší dobu někde pracují. Spoustu lidí má zájem se přidat během následujících několika měsíců. Chápu, že potřebují nějakou jistotu. Jak jsem už říkal před chvílí. Filosofie je sdílet znalosti. Spolupráce. To je to slovo.

Jednáme s týmy z nejrůznějších odvětví. Od rally, přes vrchařské závody, dálkové soutěže až po okruhy. Moc se mi líbí, jak každý v té své disciplíně říká, jak je velice specifická. Každá trať a každý den je specifický. A to nás baví!

Co můžu říct oficiálně už teď, tak se podílíme na vývoji vozu v MS v rallycrossu a pak také vozu na dálkové soutěže včetně Rally Dakar 2017. Dále chceme prorazit i na poli mobilních aplikací. Přihlásil jsem firmu na konferenci WolvesSummit, která se koná v Polsku. Z velkého množství projektů byl ten náš zvolený, aby se účastnil. Takže v dubnu nám držte palce. Jedeme bojovat a cílem je vyhrát. Sledujte nás na webu, na facebooku, na instagramu a nebo na twitteru.

twitter fbpdf

eWRC.cz
nezávislý internetový portál o rally
redakce@ewrc.cz © 1999-2015 eWRC.cz
RSS Facebook Twitter