Invelt
reklama reklama
reklama
reklama reklama
14. 3. 2016 08:14 - 14823× - comment 24

Rozhovor s Václavem Pechem jun. a Jiřím Jirovcem – 3/3

Václav Pech jun. v roce 2011 spojil své síly s Jiřím Jirovcem, majitelem společnosti invelt, která je prodejcem automobilů a motocyklů BMW a značky MINI. V roce 2012 se naplno rozběhl jejich společný projekt s vozem MINI John Cooper Works S2000 1,6 turbo, jejímž výsledkem byly dva zisky mistrů České republiky v rally a jedinečné souboje o vítězství s továrním týmem Škoda Motorsport. Úspěšná spolupráce posádky EuroOil – invelt teamu Václav Pech jun. – Petr Uhel a Jiřího Jirovce se v sezoně dostává 2016 do dalšího rozměru, kdy tým v domácím šampionátu změní vůz ze značky MINI na značku Porsche. Abychom dobře pochopili, proč k této změně došlo, a co je jejím cílem, je třeba se vrátit na počátek jejich spolupráce do roku 2011, kdy vznikal společný projekt MINI. Nejlépe nám to osvětlí rozhovor s Václavem Pechem jun. a Jiřím Jirovcem, který jsem připravil i na základě vašich dotazů, které jste na tuhle dvojici směřovali. Vzhledem k tomu, že vznikl dost rozsáhlý materiál, který má jenom v textové části 12 stránek A4, rozhodl jsem se rozhovor rozdělit na více částí. Věřím, že si jej užijete stejně jako já a myslím, že před sebou máme jeden z nejotevřenějších a nezajímavějších rozhovorů, jaké se kdy na eWRC objevily.

Petr Eliáš

1. Díl rozhovoru najdete ZDE

2. Díl rozhovoru najdete ZDE

Teď už se ví, že jste se nakonec rozhodli pro Porsche. To ale taky vypadá, že je to taková podobná volba, jako MINI. Jak jste se k této volbě dostali?

JJ: Musel bych zase znovu vyjmenovávat, která auta jsme si řekli, že pro nás nemají smysl. A ono toho pak už moc nezbývá. Koukal jsem se na několika zahraničních závodech na Porsche a docela mě to zaujalo a zvítězil ve mně takový ten „fun faktor“. Říkal jsem si, jestli nás další závodění má bavit, musíme si pořídit nějakou bláznivou věc. I s mým společníkem jsme se dohodli na tom, že projekt Porsche by ho bavil i s tím, že tam budou zahraniční starty v poháru RGT. Navíc, i když to na první pohled tak nevypadá, tak auto není finančně až tak náročné a technicky je to stejné. Spolupracujete s Němci a tam věci fungují trochu lépe. Pro mě to tedy byla jediná varianta dalšího pokračování. Chvíli jsme přemýšleli i o tom, že bychom postavili auto kategorie GT z BMW, i Vencovi se to líbilo, ale BMW nemá vhodné auto 2+2 pro stavbu soutěžního GT. Tak jsme skončili zpět u Porsche. Řekli jsme si, že do toho půjdeme, že si užijeme legraci.

Pustit se do stavby úplně nového, a pro vás neznámého auta, ale není jenom tak. Jakou cestu jste zvolili vy?

JJ: Byli jsme ve fázi přemýšlení a vyjednávání a poznávání různých lidí. Já jsem se seznámil se soutěžákem Marcem Duezem, který s námi jel na legendách v San Marinu. Ten mě nakontaktoval na Romaina Dumase, který s Porsche už nějakou dobu závodí. Bavil jsem se postupně s mnoha lidmi, co ta auta mají, včetně Delecoura, a skončilo to nákupem auta z Německa od Rubena Zeltnera. Dohodli jsme se s Václavem, že invelt zaplatí zahraniční starty v poháru RGT a Václav si bude financovat české starty. S autem začínáme a nevíme vlastně, co se nám povede. Máme nějaká očekávání a uvidíme, co se nám podaří.

VP: Myslím si, že jsme koupili v základu velmi dobré auto, ale tím, že se jednalo o specifikaci na německý mistrák, tak jsme se rozhodli, že celé auto přestavíme na specifikaci RGT. Předěláváme i rám a auto se vlastně rozebralo do posledního šroubku. Motor jsme poslali na repasi a nový rám se dělal v Anglii. Už od začátku nad tím přemýšlíme, abychom auto dobře rozvážili, a ten základ, který jsme koupili, zase posunuli o něco dál. Nejhorší pro mě osobně asi bude se naučit se zadním náhonem, protože dvacet let závodím se čtyřkolkami, které fungují dost jinak. Teď to bude zadní náhon, hodně koní a celkově něco dost jiného. Musím v tom autě často jezdit a musím si na to zvykat. Musíme koupit i nějaký tréninkový vůz, abych si koncepci Porsche trochu dostal do ruky.

Jak se jako sportovec smiřuješ s myšlenkou, že bys teoreticky po letech mohl opustit absolutní českou rallyovou špičku? Porsche je krásné, charismatické auto s krásnou sportovní historií, ale teoreticky to nemusí být auto na vyhrávání…

VP: A to je právě ta pozice toho sportovce, kdy si říkám, že jsme možná schopní to auto do toho TOP zase dostat. Možná. To je ta neznámá, to je ta výzva. Nejdeme do toho ale rozhodně s tím, že chceme jezdit dvacátí. Možná to zase bude trvat sezonu, možná pár závodů, ale myslím si, že máme tým na to, abychom dokázali auto postavit a naučit tak, aby jelo rychle. Budeme se snažit být s autem rychlí a chceme, aby nás to bavilo.

JJ: Lidi se na to ptají, proč jsme vlastně uhnuli z té kariéry a řekněme TOP týmu, ale jak jsem říkal, tak jsme neměli moc na výběr. Teď určitě nejsme v situaci, když bychom měli jasné vyhrávací auto, ale to nás na tom taky trochu baví a láká. Je to pro nás výzva a mě by teď skutečně nebavilo pokračovat v další sezoně s vyhrávacím autem a zase automaticky, a předpokládaně, bojovat o titul. Je to velká neznámá a může to skončit i tím, že si řekneme, že auto za nic nestojí a nemá na víc, než být dvacáté. Pak ho ale prodám a takové auto si v garáži nenechám.

VP: Mě trochu motivuje, když vidím, jak ta auta jedou v Německu. Uvidíme u nás, na našich cestách, až Porsche vyjede na Malonty, nebo na Pindulu, ale to už bude na nás, abychom i tam auto nastavili a uřídili. Nemyslím si ale, že by to měl být propadák.

S autem jsi už pár kilometrů najel, jaké byly tvoje první pocity?

VP: Porsche dominuje motorem. 400 koní oproti 275 koním v MINI při takřka stejné váze je opravdu poznat. Nikdy jsem nejezdil s takhle silným autem na úzké cestě. U Zeltnera jsem se svezl jen pár kilometrů a auto mi padlo do ruky, tady u nás jsem se v dost špatných podmínkách na mokru a blátě svezl o dost hůř, ale byla to taková zkouška. První dojem tedy je, že je to strašně silné auto a dost rychlé po rovině.

JJ: Uvidíme, je to pro nás pro všechny novum, myslím, že si užijeme vývoje a zkoušení, a to je výzva. Uvidíme i v tom RGT poháru, ale byl bych nerad, abychom v něm zase jeli sami. To mě nebaví. Uvidíme, kdo se vůbec do poháru RGT přihlásí. V národních mistrácích těch aut jezdí dost. Nejsme zase úplné unikum.

Tým, který se o Porsche bude starat, je stejný, nebo i tam dojde k nějaké změně?

VP: Tým bude stejný, inženýr i mechanici se na to už těší a máme už v hlavě dost věcí, které budeme muset vyřešit a upravit. Na naše silnice musíme hlavně zvednout zdvihy ramen tlumičů. Auto moc „nedýchá“ a to se bude muset vyřešit. Bude se taky muset řešit rozvážení auta, aby se co nejvíce váhy dostalo dopředu. Strašně se na to ale těším. Bude to zase úplně jiný jízdní styl, který se musím naučit, auto bude mít o hodně víc koní a bude to asi i větší zábava pro řízení a i pro oko diváka, protože nějaký ten smyk tam proběhne i plynem a koněma, ale na druhou stranu říkám, že s autem chci dělat nějaké dobré výsledky. Určitě to není tak, že bych se spokojil s rolí baviče, jsme sportovci a chceme bojovat o přední příčky.

JJ: Já tomu také věřím, že budeme schopní být s autem rychlí. Bude to samozřejmě záležet na podmínkách, když bude mokro, nebude to jednoduché, ale Václav má ruce jako málokdo. Svízel budou asi i retardéry, protože auto je dost široké. Na suchu by auto mělo jet dost rychle. Je taky ale potřeba říct, že Porsche je hodně sériové auto. Je asi nereálné očekávat, že nastavíme podvozek tak, jako na MINI, protože to bylo „áčko“ a nastavit se tam dalo úplně všechno. Budeme muset hodně využívat charakter tratí. Auto ze své podstaty taky musí být nízko u země, což třeba na Malontech úplně nejde dohromady. Zeltner nás taky varoval, že jakmile utrhneme spoiler, tak končí aerodynamika a auto je pak těžko řiditelné a jde to strašně za předkem…Uvidíme. Bude to vývoj, ale fakt se na to těšíme. Já jediné, co teď vím je, že Vašek to auto bude řídit dobře. On nám ukáže, na co to auto má a nemá.

Když se na Porsche podívám letmým pohledem, tak se nabízí otázka, jak se do auta vejdete vy dva s Petrem Uhlem?

VP: Už se na tom pracuje…:) Udělali jsme rám tak, abychom se do auta vlezli :) Největší problém je s naší výškou, ale vyřešíme to.

Váš plán na letošní sezonu je tedy jaký?

JJ: Start v domácím mistráku s tím, že odstartujeme na Šumavě, a pak tři závody v poháru RGT. Samozřejmě jsme vynechali Monte Carlo a budeme ho asi vynechávat, protože jet s tímhle autem na sněhu je nesmysl. V dubnu se jede Irsko, což asi nestihneme, a pak se jede Ypres, Korsika a pak soutěž ve Švýcarsku. Takový je plán, ale může se to ještě měnit. Taky uvidíme, jaká bude konkurence. V rámci testu se můžeme objevit na některém z rallysprintů.

Bavili jsme se o finanční náročnosti a bylo by asi zajímavé porovnat náklady na S2000 a Porsche…

JJ: Porsche je de facto utlumené sériové auto. Díky restriktoru RGT jede míň než sériové Porsche GT3. Série má 480 koní a závodní se díky restriktoru dostane někam na 400. Motor by tedy měl dost vydržet. Sekvenční převodovka je ale taky udělaná na větší výkon. Auto je určitě levnější, jak pořizovací cenou, tak nejspíše i náklady provoz. Ty zatím neumíme přesně odhadnout a bude záležet, jak moc se bude testovat a vyvíjet. Díky Zeltnerovi máme ale obrovské množství dodavatelů, kteří fungují a dá se za nimi zajít a díly koupit. Měli bychom se dostat s náklady níž, než co stál provoz miníka.

VP: Co se dá ale předpokládat, a co bude stejné jako u miníka, že první sezony budou dražší. Ten provoz se těžko odhaduje. Budeme se muset spoustu věcí naučit, více auto rozebírat, abychom viděli, co se opotřebovává. Teorie je taková, že by auto mělo být levnější jak miník.

S jakým nadšením přijal změnu na Porsche váš tým?

VP: Můžu říct, že mechanici jsou z toho nadšení všichni a těší se na to. Je to stavba auta a kdokoliv do toho může dát nějakou myšlenku. Samozřejmě nejvíce Honza Kubíček, ale vlastně každý se na tom bude nějak podílet.

Uvažovali jste teoreticky o tom, když by se Porsche na špičku nechytalo, že byste třeba na nějaké prestižní závody, třeba na Barumku, jeli s jiným autem?

VP: Ne. To není v plánu. Za prvé si myslím, že auto nebude propadák, a jinak je to naše volba na celou sezonu. Po zkušenosti s miníkem víme, že první sezona taky za nic nestála a nějak se to vyvinulo. Věříme, že s autem se dá bojovat o špičku a i na nepodařeném závodě se dají získat poznatky, které nás pak posunou dál. Nebudeme to tedy vzdávat dopředu. Alfa a omega nebude v autě, ale ve mně. Bude záležet, kdy já se naučím auto využít tak, aby mělo na boj se špičkou.

Dá se říci, jak na tuhle změnu reagovali vaši sponzoři?

VP: Všichni to vzali kladně. Uvědomují si samozřejmě, že to auto nemusí být hned na boj o titul, ale máme něco za sebou a to auto je dost prestižní záležitost, že to vzali pozitivně a těší se na to.

Jedním z dotazů čtenářů byl na zkušenost s jinou S2000. Jaké to bylo?

VP: Byl jsem za tuhle zkušenost dost rád, protože to bylo zrovna v době, kdy jsem se s MINI hodně trápil. Poznal jsem, že podvozek může být skutečně dobrý, ale vadilo mi, že auto nemá turbo a pro můj jezdecký styl to nebylo ono. Já jsem vlastně nikdy bez turba nejezdil. Dost dlouho by mi trvalo, než bych se s tím autem naučil jet rychle a navíc si myslím, že by tam ještě větší roli hrála moje a Petrova váha.

Jak vidíte obecně budoucnost vozů GT v soutěžích?

VP: Můj názor je, že se to rozjede. Auta jsou velmi hezká, atraktivní a očekávám, že do toho může jít víc lidí. Myslím si, že to bude dobrá volba pro lidi, kteří se závoděním baví a dřív seděli v Subaru nebo Mitsubishi.

JJ: Já to vidím tak, že tahle třída má velké rozpětí. Ono se to auto totiž dá pořídit relativně dost levně a provoz může být taky levný. Na druhou stranu může být vypiplaný speciál, který chceme mít my, který bude o moc dražší. Třída GT se tedy dá dělat na vícero úrovních. Teď se čeká, jak to bude fungovat, ale když si člověk vezme, co stála ve své době špičková enka, kterých jezdilo nejvíc, tak se s cenou GT člověk těmto autům docela blíží. Přitom je to atraktivní svezení a pořád člověk řídí Porsche. I s tím pozitivním, ale i negativním, co k tomu patří. Dneska vlastně za silná enka není náhrada. Kdo nechce jet s dvoukolkou, co si má pořídit?

Dá se dnes s odstupem času říci, jaký jsi měl a máš vztah s Romanem Krestou, se kterým jsi sváděl na tratích velké souboje?

VP: Myslím si, že vztah jsme měli už od počátku hodně dobrý a byla v tom zdravá rivalita. Řekl bych, že čím jsme byli starší, tím to bylo lepší. Naše souboje na trati s Myšáky řadím někam k vrcholu mého závodění. V době WRC to bylo trochu chladnější, ale to byla jiná doba a podmínky. Roman byl profik a tovární jezdec. S Myšákama to ale byla krásná rivalita a dokázali jsme si po závodě poděkovat za souboj na trati.

Byla při výběru nového auta pro sezonu 2016 ve hře i možnost využít nějaké starší dvoulitrové WRC? Nabízí se Toyota Corolla, která stojí v inveltu v garáži…

JJ: Tahle kategorie je vlastně uzavřená a není tady žádná cesta jít dál. Co se mé Corolly WRC týče, tak na ní je ještě hodně práce a musíme jí ještě naučit jezdit, a volba to pro nás nebyla. Já to beru tak, že tahle starší WRC byla povolena do mistráků proto, aby se bavil ten kdo ta auta má. Podle mě by to nemělo být auto na vyhrávání, i když oceňuji a uznávám Honzu Dohnala, který s autem jede hodně pěkně a rychle. Můj pohled na velké WRC je ale jiný. Já si 15 let staré WRC vezmu, když se chci bavit, ne abych s ním bojoval o vítězství. Myslím si, že se Václav s Corollou WRC určitě sveze. Auto dáváme dohromady, dost se do něj investovalo, ale je to auto na zábavu. Já trochu nechápu, proč se kolem toho povolení starých WRC dělalo takové divadlo. Podle mě se ta auta měla do českého mistráku pustit všechna bez ohledu na rok výroby. Ta stará auta nejsou tak rychlá jako moderní R5 a to omezení, které v předpisech je, je podle mě nesmysl. Je velký problém udržet WRC na špičkové úrovni v chodu, ne tak, aby jelo, ale aby bylo na vyhrávání. To dokáže továrna, soukromník jen velmi těžko. Současně musím říct, že když by u nás byly povolené nové WRC 1,6 tak, jako jedou teď ve světě, nebo třeba jak je povolili v Rakousku, tak bychom asi u MINI zůstali a jeli ho ve specifikaci WRC. To by bylo pro nás zase něco, co by mělo význam.

Když bys to Václave zhodnotil ty, jak by si podle tebe dnes Corolla vedla v boji o špičku?

VP: Já jsem to auto miloval, ale už ve své době vlastně Corolla WRC nestačila na špičku. Proto třeba i Vojtěši šli do Peugeotu a dnes je v mistráku Fabia WRC a nebo poslední Focus WRC. Tam by se Corolla nechytala. Je to krásné auto, dobře ovladatelné auto a nejlepší WRC na řízení, ale čas nezastavíš. Je to složité auto na udržení při životě, je v něm asi sedm počítačů, tři aktivní diferenciály a bude lepší a levnější udržovat při životě miníka než Corollu WRC.

Hodně věcí sis určitě v rally splnil, ale je ještě nějaký rallyový sen Václava Pecha?

VP: Teď je sen naučit se řídit Porsche tak, abychom z toho měli s Petrem v autě radost. To myslím úplně vážně a na tom chci důsledně pracovat.

Jiří, budeš letos oživovat nějaké další ze svých historických soutěžních aut, které máš ve své sbírce?

JJ: No, letos toho moc nechystám. Myslím, že loni jsem se pustil do více věcí, než se dalo stihnout, a skončilo to nějakou mojí mega únavou. Teď se chci trochu držet při zdi. Asi pojedu historiky v Čechách s BMW M3 a chci ho dát do stavu, aby auto drželo. Loni se nám dost rozbíjelo. Chci dotáhnout do dobrého stavu Corollu WRC, s níž možná něco pojedu v zahraničí. S ní bych se také chtěl naučit víc jezdit. Kupovat se nic nechystám, budeme se hlavně věnovat autům, která mám. Béčkový Ford 200 RS zatím nechystám znovu uvádět do provozu. U Honzy Černého mi teď dokončují dvě historická soutěžní auta po Jimmym McRae, ale nic dalšího letos nechystám. Trochu si chci dát oraz.

Děkuji za rozhovor a držím palce v další sezoně!

Témata: Pech Václav
twitter fbpdf

eWRC.cz
nezávislý internetový portál o rally
redakce@ewrc.cz © 1999-2015 eWRC.cz
RSS Facebook Twitter