Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
26. 5. 2016 20:20 − 6216× − 6

U Paddonovy nehody nebylo postupováno špatně

V průběhu první etapy havarovala na RZ5 posádka Paddon – Kennard a jejich Hyundai i20 WRC lehl popelem.

Jednou z probíraných událostí Portugalské rally byla kromě vítězství Krise Meeka a následného žehrání zástupců Volkswagenu na startovní pozici také nehoda Haydena Paddona v RZ5, kde Hyundai i20 WRC novozélandské posádky opustil trať a po dopadu do vegetace začal hořet. O několik minut později do inkriminovaného místa přijel Ott Tänak, který šel ven ve stejné zatáčce a jen tak tak svou Fiestu WRC uchránil před plameny. Vedoucí tratě Portugalské rally Pedro Almeida se dnes pro server autosport.com nechal slyšet, že to, jak bylo v případě Kiwiho nehody rozhodováno, bylo v pořádku a že byl připraven nechat místem projet všechny posádky s prioritou P1.

Podle názoru Pedro Almeidy byla Paddonova i20 WRC v místech, kde se nedala zachránit a byl rád, že posádka unikla bez zranění. "Moje stanovisko je takové, že zkoušku zastavíte za jedné či dvou podmínek. Buď je cesta zablokovaná nebo někdo potřebuje rychlou zdravotní pomoc. Pokud je cesta průjezdná a nikdo nepotřebuje záchranáře, tak není z mého úhlu pohledu nutné zkoušku zastavovat," říká Pedro Almeida a pokračuje svým popisem situace, která nastala po havárii Paddona.


Foto: wrc.com

"To co řeknu nebude politicky korektní, ale tohle je rallysport. Nejsme na okruzích. Jako jezdec musíte být připravení na nečekané situace. Nehoda se udála nějakých sto metrů před radiobodem, takže jsme o nehodě okamžitě věděli a měli info o tom, že posádka je v pořádku, avšak že auto je spolu s okolím v plamenech." Na situaci kromě blízkého radiobodu dohlížely i vrtulníky, které měli pořadatelé k dispozici a do minuty měli záběry z místa nehody.

"Byla tam trať, příjezdová komunikace a auto hořelo uprostřed. Bylo jasné, že kvůli jeho poloze mu nijak nepomůžeme a oheň byl omezen na určitou oblast," popisuje pak situaci Pedro Almeida a dodává, "cesta, po které vedla RZ byla celou dobu čistá. Všichni jezdci po ní projeli bez výraznějších problémů. Mým záměrem bylo nechat projet všechna WRC. Pokud by nehavarovalo startovní číslo 12, tak by zkouška pokračovala, dokud by neprojely všechny auta s prioritou P1."


Foto: wrc.com

Tím, kdo na rozhodnutí o pokračování zkoušky po havárii Paddona doplatil nejvíce byl Ott Tänak, tedy zmiňované číslo 12, který v témže místě havaroval a měl plno práce s tím, aby své auto zachránil. "Nebyly žádné informace, žádní pořadatelé či vlajky. Nic. Šli jsme ven a přistáli přímo uprostřed ohně. Nehořelo jenom Paddonovo auto, hořela i vegetace okolo," popisuje konec v soutěži Tänak, kterému se podařilo s pomocí fanoušků dostat Fiestu z dosahu ohně. "Chtěl jsem pak z auta dostat hasící přistroj, ale nešlo to, protože se roztavily kliky," dodává estonský jezdec.

Pokud jde o pohled Haydena Paddona, ten za příčinu havárie viděl nečekanou díru v cestě. "Je to frustrující, protože nemám pocit jezdecké chyby. Nachytala mě překážka v cestě, kterou jsem nečekal a následky byly až moc kruté. Byla to zatáčka na vytočenou čtyřku. Ráno jsem ji tak projel, ale pak se v nájezdu do zatáčky vytvořila ta díra. Byla navíc schovaná za vegetací, takže ji nešlo vidět než bylo pozdě. Když jsem do ní vjet, tak to auto nakoplo do břehu na pravé straně a ten nás otočil, takže jsem dolů ze svahu šli pozpátku. Normálně bychom byli zpět v rally2, poškozené bylo jen přední kolo," vrací se k posledním chvílím v soutěži Hayden Paddon.


Foto: wrc.com

Novozélandský pilot pak pokračuje popisem situace, než jeho vůz začal hořet. "Seděl jsem v autě, vše vypínal, nijak nespěchal s vystupováním z auta. V okamžiku kdy jsem z něj vylezl, tak začal být zadek vozu v plamenech. Řekl jsem Johnovi, že bychom měli rychle vypadnout. To trvalo možná nějakých deset sekund a v okamžiku kdy na místo přistálo další auto, vše už bylo v plamenech. Nebyla ani šance si vzít hasící přístroje," uzavírá Hayden Paddon.

Komentářů celkem: 6
26. 5. 2016 21:421
0 0
Jo šak u cesty jen hoří auto za desítky mega ... blba bych už nenechal pořádat ani turnaj v piškvorkách
26. 5. 2016 21:592
0 0
Jak už jsem psal pod nějaký článek, jednoznačnou chybou pořadatelů bylo to, že se před místem nehody po Padonově výletu nemávalo žlutýma vlajkama, nebo neprovedlo jakékoliv opatření, které by další jezdce upozornilo na danou situaci. Mohl z toho být pěkný malér...!!!smajlík
27. 5. 2016 15:233
0 0
ševčo, a myslíš, že kdyby to zastavili a poslali tam hasiče, že by auto za desítky mega zachránili? Ale no ták...
To že ale do plamenů dopadne jiné autě je špatně, alespoň diváci je mohli usměrňovat. Vyvěsit žluté vlajky není jen tak
29. 5. 2016 10:054
0 0
Nemám úplně přesné informace, co bylo příčinou požáru, ale po zkušenostech z podobných incidentů se domnívám, že to byl jako obvykle katalyzátor. Jeho používání na soutěžních autech , které z podstaty sportu mohou často končit po banální nehodě v okolní suché vegetaci, je totální nesmysl. Tato na skoro 1000 st. rozpálená věc na zádi vozu funguje pak naprosto spolehlivě jako zapálená šňůra na sudu s prachem,stačí trocha trávy, do toho poškozený tlumič s vyteklým olejem a můžeme smazat auto za miliony, o ohrožení posádky ani nemluvě,netýká se to jen světových soutěží, ostatně myslím zrovna loňský Pačejov byl toho zářným příkladem .
29. 5. 2016 13:415
0 0
Původně napsal Vrátníček
Nemám úplně přesné informace, co bylo příčinou požáru, ale po zkušenostech z podobných incidentů se domnívám, že to byl jako obvykle katalyzátor...na zádi...


Sériovky mají katalyzátor kvůli účinnosti vpředu co nejblíž motoru, závodničky vzadu? Má to pak vůbec nějaký smysl?
29. 5. 2016 16:586
0 0
No on taky ten kat funguje trochu jinak a za jiných teplot, než u sériovek. Nicméně je to asi hodně jen kvůli ucpání úst zelených. Nic na tom nemění ani to, že spousta zeleně byla i kvůli katu spálena...smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!