John Mulholland Motors Ulster Rally – komentář

Britský šampionát se dlouhá léta při několika asfaltových soutěžích potkává s tím irským.

Britský šampionát se dlouhá léta při několika asfaltových soutěžích potkává s tím irským. Letos už spolu zástupci těchto dvou národů bojovali na jedné trati při Circuit of Ireland a nyní v srpnu se sešli znovu u příležitosti soutěže v Ulsteru. Zatímco britský šampionát mohl už zde v Severním Irsku poznat svého letošního mistra, ten irský se naopak stále více zamotává a rozuzlení se dá očekávat nejdříve až v říjnu v Corku. Na čele mistrovství se totiž před aktuálním předposledním podnikem ocitla se stejným počtem bodů hned dvojice jezdců Fordů Fiest R5, Alistair Fisher a Sam Moffett. S těsným odstupem 5,5 bodu za nimi zůstával ještě jeden důležitý jezdec, Keith Cronin držící se svým Citroënem DS3 R5 zároveň největší množství vyhraných podniků.

Náročnost tratě ještě zhoršil vydatný noční déšť, ale posádky měly naštěstí možnost zvolit na své vozy pneumatiky do deště. S mokrou tratí první zkoušky si nejlépe poradil Fisher. Lídr britského mistrovství Elfyn Evans s obdobným Fordem Fiesta R5 musel brzdit kvůli neukázněnému divákovi na trati a do cíle dorazil o 2,9 sekundy později. V druhém testu se do potíží dostali dva Evansovy nejbližší soupeři v britském mistrovství Tom Cave a Frederik Ahlin. Obě Fiesty R5 zpomalil defekt. Cave se po této zkoušce propadnul na osmé místo a daleko horší časy teprve přišly v druhé půlce první etapy. Druhý muž šampionátu odpoledne absolvoval s poruchou transmisí a spadnul až na konec druhé desítky. Z té se sice v sobotu vydrápal až do elitní desítky, ale na záchranu titulu to nestačilo. V závěru mistrovství může Cave už bojovat jen o pozici vicemistra. To samé pak platí o Ahlinovi, který si ulsterský výsledek nakonec pokazil zcela sám, výletem do pole na RZ 10 ztratil daleko více než zmíněným defektem.

Teď se ale podívejme zpět na čelo výsledkové listiny. Té až do poledního pátečního servisu i přes poškozené zavěšení kraloval Fisher. V následujícím čtvrtém testu ale doplatil na defekt, ztratil skoro celou minutu a spadnul na páté místo. Do vedení se dostal Evans, ovšem na své Fiestě neměl obuté zrovna ideální pneumatiky. Mokré podmínky na posledních dvou pátečních testech jeho gumám do sucha moc neseděly. Evans ovšem i tak zajel skvěle a vedení před Croninem si o 4,5 sekundy udržel. Pilot Citroënu si ovšem podle svých slov chtěl hlavně hlídat vedení v rámci irského mistrovství a na Evanse neútočit za každou cenu. Během první půlky druhé etapy tak jeho odstup vzrostl na 20 vteřin. Ze hry o irský titul mezitím vypadnul jeden z lídrů Sam Moffett, když skončil mimo trať a poškodil přitom kolo a zavěšení. Nejvíce bodů do irského šampionátu si nakonec z Ulsteru odvezl Fisher a před závěrečným podnikem má ze všech nejlepší podmínky na zisk titulu. Už to vypadalo, že si nejvyšší sumu připíše Cronin a na konkurenta s Fordem se dotáhne, ale pak se zdržel v servisu kvůli výměně převodovky a s takřka dvouminutovou penalizací nemohl pomýšlet na lepší než třetí místo, v absolutním pořadí pak až páté. Před finálem mistrovství tak znovu doplatil na neposlušnou techniku. Druhý Citroën DS3 R5 na trati v rukách Jonathana Greera fungoval bezchybně a dovezl svého pilota do cíle na parádním třetím místě. Britský pilot se tak ve svém domácím šampionátu dostal na průběžnou třetí příčku a na ostrově Man může na podzim ještě zabojovat o pozici vicemistra. Mistrovský titul už ale svého majitele získal teď a stal se jím Elfyn Evans. V Ulsteru si dojel pro již čtvrté letošní vítězství a dvacet let po svém otci Gwyndafovi získal britský titul. Zajímavostí je, že i tehdy rozhodoval tento asfaltový podnik v Severním Irsku.

Konečné výsledky podniku

Stav britského šampionátu: 1. Evans 135, 2. Cave 74, 3. Greer 66, 4. Åhlin 65, 5. J. Moffett 52, 6. Bogie 36

Stav irského šampionátu: 1. Fisher 70, 2. Cronin 61,5, 3. J. Moffett 58, 4. S. Moffett 54, 5. Wright 48, 6. Greer 40

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!