Týmy napřesrok chtějí Čínu jako kandidátskou rally
Letos se měla Čínská rally vrátit do MS, ale stejně jako při předchozím pokusu v roce 2000, soutěž byla zrušena. Sice to není kvůli financím jako tehdy, ale oficiálním důvodem byly silné záplavy, které postihly region, kde se mělo jet. Důvěra týmů k podniku však poklesla a jak informuje autosport.com, účastníci MS chtějí, aby se v příštím roce jela v říši středu pouze kandidátská soutěž, což by mělo ukázat, jestli jsou organizátoři tamního podniku schopní soutěž uspořádat a jestli mají na MS. V této změně názoru se zřejmě odráží i finance vynaložené na přípravu týmů na letošní zrušený ročník, které tak přišly vniveč.
Jak pak britskému serveru sdělil čínský motoristický novinář Chao Fei, i kdyby nedošlo na rozmary počasí, soutěž to neměla jisté. "I kdyby nepřišlo to špatné počasí, které vedlo k poškození silnic, tak si myslím, že by soutěž byla i tak zrušená kvůli nedostatku financí. Čínská vláda dokáže zajistit opravu cest do dvou dnů, ale je velmi obtížné v Číně najít sponzory pro motorsport. Myslím, že by soutěž neměla spoléhat pouze na Le Sports. Skutečným důvodem zrušení byl chybějící budget," nabízí Chao Fei jiný pohled na zrušení Čínské rally.
Foto: http://gtspirit.com
Výše řečené však odmítá ředitel FIA pro rally Jarmo Mahonen, který nadále stojí za tím, že soutěž byla rušena kvůli počasí a následnému poškození cest. "Objevilo se hodně drbů, ale já se zaměřuji jenom na fakta. Poslali jsme lidi do Číny, ti mi nahlásili poškození cest a my jsme s tím nic nemohli dělat. Byli jsme připravení na to, že jim promineme poplatky a že tu a tam uděláme nějaké úpravy, ale nešlo to. Neměli jsme jinou možnost, než soutěž zrušit," dodává finský funkcionář.
Jak již naznačil úvod, týmy mají nadále zájem o závodění v Číně, ale kvůli letošním ztrátám chtějí záruky. Jak autosport.com informuje, například M-Sport stálo zrušení soutěže nějakých 126 tisíc liber a tovární týmy pak zbytečně vynaložily nějakého půl milionu. Proto je požadavek po kandidátské rally. "Myslím, že je potřeba kandidátského podniku. Za tím si všichni stojíme. Pokud se takový podnik pojede, tak každý tým tam vyšle jedno auto, ale všichni jezdci pojedou na seznamovačky," prezentuje návrh řešení pro příští rok Jost Capito a pokračuje, "nelze v MS fungovat stylem – letos se to zrušilo, okey, zkusíme to další rok znova. Nyní musíme vidět důkaz v podobě kandidátské rally.
Jak ale odcházející šéf Volkswagen motorsportu dodává, konání letošního ročníku v silně záplavami postiženém regionu by vyvolalo morální otázky. "Když lidé v některých vesnicích přicházejí o své domovy, o všechno co mají a neví, co bude dál s jejich životy, tak by pro mistrovství světa bylo zničující odjet tam soutěž." A opět zajímavost na konec. I když se nejede, členové týmů se do Číny vydají i tak, protože je potřeba připravit kontejnery s materiálem, který již na východ dorazil, k přesunu do Austrálie.