Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
26. 9. 2016 18:53 − 9285× − 17

Nová WRC budou mít až k 380 koním

Při čekání na novou sezónu proběhly rozhovory na mnoho témat a ten dnešní je o tom, co znamenají nová pravidla pro motory vozů.

Ačkoliv obsahově budou motory nových vozů WRC shodné s těmi současnými – tedy 1,6 litru s turbem, změn dozná zejména restriktor nasávaného vzduchu, kdy nově bude mít 36 mm namísto současných 33 milimetrů. To by mělo mít za následek, že přiznávaný výkon motorů novým vozů WRC vzroste až k nějakým 380 koním a tyhle změny se projeví i v tom, že vozy budou mít odlišný zvuk oproti současnosti. Server fia.com na téma motorů nových WRC položil několik otázek hlavnímu motoráři Citroenu Patrice Davesnemu.

Jak se budou lišit motory v současných vozech a ve speciálech pro příští sezónu?

Když vyjdeme z pravidel, tak jedinou změnou je průměr restriktoru. Ten byl 33 mm a nyní bude 36 milimetrů, což znamená 20% nárůst v množství vzduchu. Výsledkem toho je, že musíme změnit turbo, protože kompresor není dostatečně velký a musíme vyvinout nový, abychom se přizpůsobili novému množství vzduchu.

Staví Citroen nový motor pro rok 2017, protože v tom roce začíná tříletý homologační cyklus?

Vyvíjíme zbrusu nový motor. Rozhodli jsme se změnit vrtání, protože od začátku našeho působení ve WRC to bylo 82 mm a nyní jsme se jej rozhodli zvýšit na 84 mm, což je také maximum dané pravidly. Také se kvůli změně ve velikosti restriktoru a množství přiváděného vzduchu zaměřujeme na "klepání motoru" a pracujeme na úplně novém systému. To zabralo hodně práce na motorové stolici, byl to rozsáhlý úkol a dopracovali jsme se k systému, který zabraňuje jakémukoliv překročení optimálního spalovacího tlaku a tím tak prodlužuje motoru životnost. Také jsme pracovali na vnitřním systému, který snižuje tření a samozřejmě na celkové efektivitě motoru.

Jak vůbec probíhá vývoj motoru, který se v průběhu sezóny musí popasovat s tak rozličnými povětrnostními podmínkami? Máme vybavení k simulaci podmínek?

Máme to štěstí, že máme mnoho zkušeností se všemi podniky MS, takže pro každé podmínky, se kterými se setkáme, jsme již v minulosti vyvinuli přístup, jak je řešit na stolici. Takže když teď stavíme nový motor, tak máme z minula velké množství přístupů, jak vyzkoušet jednotlivé věci a můžeme simulovat problémy se kterými jsme se dříve potkali. Také máme velmi dobrou motorovou stolici, která umožňuje simulovat různé podmínky a tím pádem můžeme jet jakoukoliv rychlostní zkoušku na světě, snad jen s výjimkou Švédska. Ale například takové Mexiko dokážeme nasimulovat a to je pro nás velká výhoda.

Jaké vylepšení či evoluce budou na motoru nasazeny v průběhu roku?

Můžeme dělat změny, ale dle pravidel jsou některé části motoru na tři roky pevně dány. Například nemůžeme měnit vrtání, nemůžeme měnit vzdálenost mezi válci nebo mezi vačkovými hřídeli. Ale na každý rok jsou k dispozici tři žolíky a můžeme měnit třeba písty, olejovou vanu a další. Každý rok jsou k dispozici tři žolíky a můžeme je použít jak chceme – může jít o vývoj motoru, zvýšení jeho spolehlivosti nebo výkonu. Prostě co uznáme za vhodné.

Jak se změny v motorových pravidlech projeví na výkonu a kroutícím momentu? Projeví se na tom, jakým stylem bude nutné auta řídit?

Když vezmeme v úvahu kroutící moment, tak tam nedochází k vývoji. Pravidly máme dána dvě omezení a těmi jsou restriktor a druhým je maximální tlak v sání. Není dovoleno jít přes 2,5 baru, takže toto pravidlo se nemění a kroutící moment zůstává také stejný. Nové motory přinášejí pouze změnu výkonu. S novým restriktorem můžeme dosahovat většího výkonu ve vyšších otáčkách. Pokud jde o řízení auta a pocit jezdců, tak to záleží na tom, jak bude vypadat cesta. Pokud jde o rychlou zkoušku, jako například ve Finsku, tak říkají, že jde o evoluci a nikoliv o revoluci v jízdním stylu. Na zatáčkovitých cestách větší výkon znamená, že budete rychleji akcelerovat a jezdci mají pocit ve stylu, že jde o něco úplně nového.

Museli jste kvůli většímu výkonu navrhovat nový systém transmisí?

Nejsou tím, za co bych na autě zodpovídal, ale mohu říci, že ano. Vyvinuli jsme nové transmise, které berou v potaz vyšší výkon motoru.

Co mohou od nových aut se silnějšími motory očekávat fanoušci?

Je těžké říct, jaký pocit budou mít fanoušci, protože to záleží hlavně na tom, jak budete auta vnímat sluchem. S novým motorem dosahujeme mnohem většího výkonu ve vyšších otáčkách a to znamená, že auta budou hlučnější a pocit, který získáte při sledování vozů bude, že dělají více hluku. Auta budou také větší, takže když je auto rozměrnější, tak potřebujete více výkonu, abyste získali ohromující dojem.

Komentářů celkem: 17
26. 9. 2016 19:55
0 0
Tak jak je to s tím krouťákem?Nedochází k vývoji,ale transmise musí mít nové,protože berou v potaz vetší výkon a krouťák motoru?smajlík
26. 9. 2016 20:06
0 0
jednoduše, Kuře je ocas a napsal krouťák tam, kde měl být jen výkonsmajlík
26. 9. 2016 20:09
0 0
Kuře, nadpis "Vroom, vroom" byl lepší smajlíksmajlík
26. 9. 2016 21:01
0 0
To "Vroom, vroom" jsi měl jen doplnit následovně: "Vroom, vroom - tak zní motory blíží se výkonu 380 koní"
26. 9. 2016 21:16
0 0
Já divák mám první pocit, že to bude jednou prů..r. Rád bych se mýlil. Zvyšování výkonu, větší aerodynamické prvky, zvyšování rychlosti ssebou ponese i zvýšení nebezpečnosti.
26. 9. 2016 21:38
0 0
Kéž by jsi neměl pravdu s tím průs..em.
26. 9. 2016 22:19
0 0
Takže budeme v roce 2017 vlastně skoro přesně tam,kde jsme byli se "starými" dvoulitrovými wrci v už roce 2010....ne, že bych ty myšlenkové pochody šéfů tohoto sportu ve FIA až tak úplně chápal...
27. 9. 2016 13:15
0 0
True true. smajlík
27. 9. 2016 14:32
0 0
hlavne az z toho ten bodykit nekdo orve tak pak to bude nebezpecny...
27. 9. 2016 16:27
0 0
Ja hlavne nechapu proc, na ms jezdim pravidelne a vzdycky si rikam jak je to sileny, neskutecne rychly a milionkrat na uplny hrane..

Nicmene se tesim, a trochu bojim smajlík
28. 9. 2016 10:27
0 0
Pamatuji se na nebožtíka Burnse , který říkal potřeboval bych tak 400 hp abych byl se Subaru spokojen. Nemám strach , že ty auta budou nebezpečnější. Asi se pojede rychleji , ale zase bude větší přítlak takže jak se říká 0 od 0 p.... . Navíc novinářská vesta a mlíko jsou tak bezpečné prvky , že není co řešit smajlíksmajlíksmajlík
28. 9. 2016 12:58
0 0
a když o ten přítlak přidou, přijde rána, jakou dosud nikdo nedal...
28. 9. 2016 19:10
0 0
Tak snad nebudou tak blbí, aby s tim jeli 200 bez křídla nebo nárazníku. Proto ta superlicence (nebo jak to nazvat).
28. 9. 2016 19:45
0 0
Dnes podvozky jsou úplně někde jinde, než bývaly. Bude to asi dost brutální.
Nevím, jestli se máme těšit nebo bát, že se něco stane.
28. 9. 2016 20:12
0 0
Původně napsal Spik
Tak snad nebudou tak blbí, aby s tim jeli 200 bez křídla nebo nárazníku. Proto ta superlicence (nebo jak to nazvat).
nevím, jak moc je blbej Solberg, ale po ztrátě kufru i s křídlem na horizontech neubíral a vymetal škarpy jako divej
28. 9. 2016 22:49
0 0
Tak to potom teda nebude neovladatelný, ale jen nevyzpytatelný...smajlík
Nemá cenu se tu o tom dohadovat, výrobci to určitě zohledňujou. Nový Polo má teď tlustý dveře, který určitě zvýšej bezpečnost. Navíc největší rozdíl bude asi ve zrychlení a ne v rychlosti samotné. Jak se někde psalo, jde jen o evoluci, ne revoluci.
29. 9. 2016 07:22
0 0
No rallyeový fanoušek bude mít co chtěl. Když FIA dělá tyhle změny kvůli průzkumům mezi fanoušky i jezdci. Já se na tuhle změnu těším, už jen kvůli tomu, že bude víc týmů, víc adrenalinu s novejma autama. Jen jsem zvědav na ty plasty na šotolině... smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!