Kdo může porazit VW? Dieselgate!
Federální soud USA vyslovil tento týden souhlas s vyrovnáním mezi VW a částí postižených v aféře dieselgate. V rozhodnutí je 10 miliard USD určeno na zpětný odkup „postižených“ aut a 4,7 miliardy bude využito na projekty podpory „zelené“ dopravy, od výzkumných a vývojových prací až po výstavbu infrastruktury pro elektromobily. Krom toho bude muset VW zaplatit další cca 2 miliardy USD VW na různé poplatky a kompenzace právníkům, prodejcům a jednotlivým federálním státům. Dále před VW stojí řada soudních sporů v jednotlivých státech USA, pokut za porušování zákonů a bezpochyby také nemálo občansko-právních sporů. Evropská komise (resp. komisařka Jourová) tlačí na podobný rozsah kompenzací v Evropě. Celkové přímé finanční dopady dieselgate by tedy mohly lehce dosáhnout úrovně 25-30 miliard USD.
Oficiální průběžná finanční zpráva VW AG ke 30. září 2016 uvádí čisté peněžní toky automobilové divize koncernu ve výši +7,5 miliard EUR (cca 8,2 miliardy USD) a velmi robustní čistou likviditu ve výši 31,1 miliard EUR (cca 34,2 miliardy USD).
Finanční zprávy velkých koncernů jsou bludištěm široké řady provázaných a často velmi tvůrčím způsobem zpracovaných finančních ukazatelů, které nelze jednoznačně interpretovat a nemá tedy cenu je zde rozebírat. Pro tuto chvíli se spokojme konstatováním, že průběžná zpráva nesignalizuje bezprostřední dramatické nebezpečí pro existenci koncernu. Zároveň však jasně ukazuje, že příštích cca 10 let nebude pro koncern jednoduchých a hledání úspor bude vedle „elektromobilizace“ hlavní disciplínou všech úrovní koncernu a bude se nepochybně týkat i motorsportu.
Ráznými kroky se k situaci postavilo jako první AUDI. Ve středu minulého týdne proběhlo setkání oddělení motorsportu s předsedou představenstva Rupertem Stadlerem. Na něm byl 300 zaměstnancům tohoto oddělení představen další program. AUDI s okamžitou platností ukončuje po 18 letech (a 13 vítězstvích v legendárním Le Mans) své účinkování ve WEC. Zároveň přestupuje do formule E, kde značku dosud reprezentoval soukromý tým Abt. Audi bude nadále nasazovat vozy do DTM, ve kterém se stále častěji diskutuje o změně pravidel a nasazení hybridů. A v dohledné době se rozhodne i o formě další podpory soukromého týmu Mattiase Ekströma v rallycrossovém mistrovství světa či případném přechodu na čistě tovární angažmá.
V nejvyšší lize WEC tak zůstávají pouze dva výrobci – Toyota a Porsche, které je rovněž součástí koncernu Volkswagen…
VW, které zastupuje koncern ve WRC, reagovalo po vypuknutí aféry dieselgate koncem minulého roku potvrzením svého továrního angažmá ústy tehdejšího šéfa motorsportu Josta Capita minimálně do roku 2019. Capito letos odešel do formule 1 (opravdu jenom hledal novou výzvu?) a tlaku na omezení evtl. zastavení programu je vystaven nový šéf Sven Smets. VW je společnost, v jejímž rozhodování hrají velkou roli stát a odboráři, což umožňuje speciální zákon, dle kterého je zřízena. Především ze strany odborů se ozývají již celý rok hlasy, které požadují zastavení programu WRC. Je to do jisté míry pochopitelné, protože odbory byly nuceny při vyjednávání kolektivní smlouvy přinést jisté oběti a pokračování programu WRC se pro ně stalo jedním ze symptomů jaksi zbytečných výdajů. Ani finanční a controllingoví mágové koncernu nejsou přesvědčeni o jeho přínosu, přestože roční výdaje programu WRC se pohybují na úrovni „zanedbatelných“ 60-70 milionů EUR. Tlak na redukci těchto výdajů je velký a nabírá někdy až groteskní formy. VW letos například výrazně omezil výdaje na pohoštění a reklamní předměty, za což nebyl ušetřen uštěpačných poznámek především ze strany novinářů. Sven Smets to ještě v září komentoval takto: „Se šetřením je nejlepší začít co nejdříve i u všech zdánlivě drobných položek.“ Tehdy byl ještě optimistický, co se týče výhledu továrního angažmá: „Pokud zůstaneme ve WRC po roce 2019, pak by mělo smysl opakovat tříletý cyklus. Zůstat pouze rok by moc smyslu nemělo, protože od roku 2020 startuje nový homologační cyklus. Na druhé straně od nás požaduje představenstvo permanentní hodnocení všech možností…“
Nyní, v říjnu, se mluví o jiném datu konce programu WRC. Je skutečností, že marketingový efekt mimořádně úspěšného vstupu do WRC se s postupujícím časem vyčerpal a současnou (čtyřletou) totální převahu VW v šampionátu již pro reklamu nelze efektivně využít. Navíc s nástupem nových předpisů od roku 2017 nelze vyloučit, že tato převaha bude ukončena, což by mohlo mít negativní reklamní dopad. Ve světle všech těchto skutečností se šířící se šeptanda o možném ukončení působení VW ve WRC již po této sezoně nezdá úplně nesmyslná. Jistou logiku by to mělo – odchod na vrcholu má v sobě vždy něco titánského a nebylo by to v motorsportu poprvé. Na druhou stranu je vůz pro rok 2017 hotov a připraven. Možným řešením by bylo nasazení soukromo-továrního týmu podle vzoru M-Sportu, ale kde najít druhého Malcolma Wilsona? Dlouholetý koncernový partner Abt by jistě uvítal takové řešení především s ohledem na kapacity uvolněné po předání programu formule E do AUDI, ale nemá s rally valné zkušenosti. Možným řešením by v takovém případě byl RBR Raimunda Baumschlagera, který má dostatek zkušeností, vybudovanou infrastrukturu a prostřednictvím Škody je napojen na koncern. Součástí šeptandy jsou i dohady o odchodu po sezoně 2017, pokud bude pokračovat nadvláda z posledních let. A optimistické dohady potvrzují slova Svena Smetse o dokončení celého tříletého cyklu…
Oficiální místa ke všem dohadům mlčí, spoře se k nim vyjadřuje pouze mluvčí koncernu: „Z našeho pohledu se jedná o spekulace, na nichž se nechceme podílet. Plně se koncentrujeme na sezonu 2017.“ A na poněkud škodolibý dotaz, zdali může potvrdit pokračování programu WRC do roku 2019 dal mnohoznačnou odpověď: „Všichni vědí, že Volkswagen stojí před mimořádnou výzvou. Proto je těžké nyní vidět do budoucnosti.“
Ve víru všech těchto informací by možná nebylo od věci zahrnout datum ukončení aktivit VW ve WRC do tipovací soutěže eWRC:-).
Za druhé: zakáznické portfolio o nová auta se dělí na (zhruba) tři díly - první si půjde koupit přesně vymezenou značku, typ, výbavu; druhý má zájem o auto, které mu za jeho přesně nakapsovanou částku poskytne maximum (čert vem značku, reference, ...); třetí chodí po showroomech a přemlouvá prodejce s cílem získat slevu, aby se mohl v práci nebo hospodě holedbat jak vydělal, jakou slevu "uhádal". Poslední dvě skupiny opravdu neoslovují úspěchy v DTM WTCC, ETCC, WRX, WRC, ... .
Manažerské rozhodování: bohužel dnešní šéfové automobilek nejsou technici, jsou to "ekonomové". Tyto lidi nezajímá, jestli se technické finesy dnešních závodních aut dostanou do sériového auta za rok nebo za pět. Na takové počiny oni být hrdí neumí!! Je zajímá o kolik se tímto zvednou náklady na výrobu a jestli budou anulovány alespoň třikrát vyšším zvýšení ceny (kdo četl Kola, tak tam to bylo přesně popsáno).
Myslíte, že to může mít vliv i na škoduli? Ta je zatím poměrně čistá a dost si myslím ufinancuje sama.
Pokud by VW opravdu odstoupilo bylo by zajímavé co bude s mistrem světa a s jeho kolegy? Nevznikl by opravdu BRR VW WRT. Co pak FIA s jejich plánem, že nová auta smí provozovat jen fabrický tým a co se superlicencemi pro nová WRC? No bylo by to hodně zajímavé.
....Pokud by VW opravdu odstoupilo bylo by zajímavé co bude s mistrem světa a s jeho kolegy?....