Jiří Šteg - eWRC.cz
31. 10. 2016 19:11 − 5581× − 16

Dobijte baterky, startujeme!

Rakušan Manfred Stohl je znám především jako úspěšný pilot rally.

Rakušan Manfred Stohl je znám především jako úspěšný pilot rally. V roce 2000 zvítězil v PWRC a před deseti lety byl se soukromým (a ne zrovna povedeným) vozem Peugeot 307 WRC čtvrtý ve WRC, když za sebou nechal mj. i Pettera Solberga. Domácím mistrem se sice nikdy nestal, ale několik sezon experimentoval v Rakousku s vozy poháněnými zemním plynem a v roce 2009 byl se Subaru Impreza STI CNG (Compressed Natural Gas) vicemistrem Rakouska za „Mundlem“ Baumschlagerem. Není jen výborným jezdcem, ale přinejmenším stejně dobrým managerem. Jeho Stohl Group založená v roce 2001 je známější ze svých sportovních aktivit realizovaných pod hlavičkou Stohl Racing. Stále důležitější součástí skupiny je však divize STARD (STohl Advanced Research and Development). Ta se zaměřuje na výzkum, vývoj, konzultace, dodávky komplexních technických řešení a vysoce specializovanou výrobu v oblasti náročných technologií především pro automobilový průmysl. Tehdy rodící se divize byla u vývoje rally a závodních vozů poháněných CNG a od té doby se datuje její silná orientace na řešení pohonů, nikoliv pouze klasických či plynových, ale i hybridních a čistě elektrických.

V okruhovém závodění jsme si v jeho vrcholových disciplínách (F1, WEC) zvykli na hybridní pohon a FIA dokonce vypisuje šampionát čistě elektrických formulí E. „Blátivé“ disciplíny dosud hybridy ani elektrický pohon neznaly. Tomu je nyní konec.

STARD zkonstruoval a postavil první čistě elektrický rallycrossový vůz, který chce dále vyvíjet i pro nasazení v rally. V jeho konstrukci spojil zkušenosti z provozu speciálu, se kterým se zúčastňuje světového rallycrossového mistrovství (WRX) a výsledků výzkumu v oblasti využití obnovitelných zdrojů k pohonu vozů. Vůz STARD HIPER MK1 představený minulý týden slibuje být pořádnou bestií. Je postaven na bázi Peugeotu 207. Disponuje pohonem 4x4, pro každou nápravu má jeden elektromotor a jeho akumulátory jsou schopny dodávat energii pro celkový výkon 400 kW (WRC cca 220 Kw) po dobu cca 15 minut. Monumentální krouticí moment 760 Nm výrazně převyšuje hodnoty současných vozů WRC. Ani hmotnost (1.300 kg) není nijak extrémní, jen lehce překračuje hmotnost současných vozů WRC. V rallycrossu, kam by měl vůz zamířit nejdříve, jeho výkonová převaha již není tak výrazná, tam je standardem výkon na úrovni 440 kW a krouticí moment více než 800 Nm. Průběh krouticího momentu HIPERu s jeho dostupností prakticky od nulových otáček by však tento handicap mohl smazat, nehledě na skutečnosti, že vývoj vozu ještě zdaleka není ukončen a na využití všech rezerv se bude pracovat. STARD nezveřejnil žádné výsledky testů a měření, ale Manfred Stohl je nadšený: „Je to nejbláznivější auto, které jsem doposud řídil. Je to jako kdybys byl nějakým obrovským prakem katapultován do vesmíru. Čistě teoreticky bychom mohli vůz hned nasadit do WRX, ale je to podmíněno souhlasem všech angažovaných značek, takže to bude potřebovat ještě nějaká jednání. Jakmile budou výrobci nebo promotér chtít, jsme připraveni nastoupit. Možná to ale bude chtít speciální klasifikaci pro elektropohon.“ To bylo ve středu minulého týdne. Do jaké míry je náhoda, že promotér WRX oznámil v pátek zavedení klasifikace pro elektromobily od sezony 2018, se můžeme pouze domnívat… Ze skutečnosti, že z homologačních důvodů kdysi nebyl jeho CNG vůz připuštěn na start podniku WRC si Stohl už nic moc nedělá: „Téma elektřina je na stole. A pořádně se za něj lobuje. Je sice kontroverzní, ale právě teď Audi odchodem z WEC a oznámením vstupu do formule E ukázalo, jak vážně toto téma výrobci berou. My budeme zatím pracovat na prodloužení dojezdu, možná na úkor výkonu.“ STARD chce vůz oficiálně předvést – a srovnat se soupeři – při rakouském volném podniku, obdobě našeho setkání mistrů, který se bude konat 6. listopadu v Greinbachu.

Tak se usaďte, dejte si panáka a na hlavu mokrý ručník. Je to tady:

Komentářů celkem: 16
31. 10. 2016 19:14
0 0
šum svistu?
31. 10. 2016 19:26
0 0
Tohle je ještě verze bez reproduktoru, na zvuku se teprv pracuje. smajlík
31. 10. 2016 21:51
0 0
U zavodnicek mi vzdycky bue chybet ten zvuk, ale jinak jsem velkym zastancem elektromobilu, pokud budete mit moznost se svest i jen treba v Nissanu Leaf tak muzu vrele doporucit. Na jezdeni po meste si nedokazu predstavit lepsi auto, to jak to odjizdi z krizovatky se neda popsat to se musi zazit smajlík
31. 10. 2016 22:12
0 0
Původně napsal oifovo
U zavodnicek mi vzdycky bue chybet ten zvuk, ale jinak jsem velkym zastancem elektromobilu, pokud budete mit moznost se svest i jen treba v Nissanu Leaf tak muzu vrele doporucit. Na jezdeni po meste si nedokazu predstavit lepsi auto, to jak to odjizdi z krizov...
Do městského vozítka klidně, ale bejt tohle většina startovního pole, tak u ty zkoušky během několika minut usnu :D
1. 11. 2016 06:09
0 0
Mě se to líbí, rozumím, že je to velká změna, která vesměs moc nekoresponduje s představami skalních fandů o motorsportu, ale vývoj nezastavíš a vzdor by mohl rally ublížit. Pravda, u zvuku se při rally teprve udělá husina, ale je to do budoucna menší daň řekl bych.
1. 11. 2016 06:29
0 0
za chvilku ještě vypnou i gumysmajlík
1. 11. 2016 07:28
0 0
oifovo: Mě to teda odjíždí z křižovatky i s benzínem, ale třeba je to tím mezikusem mezi pedálama a volantem smajlík nebudu-li se pouštět do diskuze o tom, jestli výroba elektriky nezatěžuje tu naší planetu vlastně víc než výfukové plyny z aut plnících normu Euro253, pak zůstane jen u mého subjektivního dojmu, že auto na elektriku na RZ prostě nepatří... jakoby nestačilo, že se narovnala stopa a podvozky sežerou prakticky cokoli... ještě to bude jezdit na elektriku... to už podle mě nebude rally, ale závody TGV... smajlík
1. 11. 2016 07:37
0 0
A nezvýší se tím u RZ potenciální nebezpečí (diváků, divé zvěře, posádky), že to auto prostě nebude nikdo slyšet? Nebo na to namontujou houkačky eventuelně repráky? smajlík
1. 11. 2016 07:59
0 0
Je zajímavé jak něčí momentální ideologie dokáže změnit myšlení a vývoj společnosti.V době kdy se kytky vozí letadlem s Argentiny do ČR, plastový odpad z ČR do Činy apod..... produkují se nesmyslné emise mám ja jezdit Loafem a jásat nad Manfredovo elektrozavodákem.....nasrat.....
1. 11. 2016 10:29
0 0
Jouda rodriguez: vsak te nikdo nenuti, tak se necerti nebo ti praskne cevka smajlík Klidne si kup stary Jaguar V12 se spotrebou 20 na 100. Ja mluvil o rozdilne charakteristice elektroauta vs spalovak a rozdilu v pouzivani, osobne by mi to na jezdeni maximalne vyhovovalo. zatim jsem ale jeste neprekousl tu cenu smajlík Jinak jak jsem uz rekl, u rally (a zavodu obecne) bude hodne chybet ten zvuk, treba tomu namontujou nejaky repracky a zarovku (spis LEDky) misto vyfuku at to obcas zablejskne do noci smajlík
1. 11. 2016 11:08
0 0
Ten zvuk mají už taky pořešenej:
https://www.youtube.com/watch?v=Qm8anEhSPSw
1. 11. 2016 12:30
0 0
Mě se to líbí! Akcelerace jak blázen! Věřím, že i ten zvuk se nějak poladí a pak už hurá na závody smajlík
1. 11. 2016 15:31
0 0
Jak doprasili F1 tak chtějí doprasit rally?....a za pár let budou vymýšlet jak to zatraktivnit jako to ted to dělají všichni novináři a zasvěcení kolem F1?....to je dobrá cesta...smajlík
2. 11. 2016 10:09
0 0
Je to stejné, jako ve 30. letech 20. století. Zbláznili se už úplně všichni.
Nahrazujeme stroje pracující s účinností přeměny enegie někde kolem hranice 35-40 % za stoje s účinností někde kolem 20-25 % a ještě tomu říkáme pokrok.
Bůh ochraňuj naši nebetyčnou hloupost!
2. 11. 2016 14:00
0 0
Původně napsal magic
Je to stejné, jako ve 30. letech 20. století. Zbláznili se už úplně všichni.
Nahrazujeme stroje pracující s účinností přeměny enegie někde kolem hranice 35-40 % za stoje s účinností někde kolem 20-25 % a ještě tomu říkáme pokrok.
Bůh...

Jak jsi prosim dosel k tem cislum??? elektricky motor je mnohem ucinejsi v premene energie nez spalovak, ostatne proto potrebuji elektroauta pridavne vyhrivani protoze produkuji jen zlomek odpadniho tepla v porovnani se spalovacim motorem
Ifo
4. 11. 2016 17:12 Upraveno 17:12
0 0
Zvuk na pendrek smajlík, ale jinak to jezdí pěkně smajlík .
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!