Shakedown na odstřel
Poslední dobou už to začalo vypadat, že ve FIA konečně opustili svou oblíbenou činnost v předhánění se, kdo vymyslí největší kravinu roku. Teď se ale očividně vše začíná vracet do starých kolejí a tato interní soutěž se dostává zpátky na scénu. Všechno rozpoutaly události na nedávné švédské rally, konkrétně průběh shakedownu. Na jednu stranu mají prioritní jezdci povinnost jeho trať odjet alespoň třikrát, na druhou stranu však musí použít gumy, které by jinak mohli pošetřit na ostrou rally. Třeba Sebastien Ogier se rozhodnul ve Švédsku své obutí šetřit a podle vlastních slov vyvinul na shakedownu rychlost jako při ranní jízdě do pekárny. Logicky uvažující člověk by situaci vyřešil jednoduše, přiřazením bonusového množství gum na absolvování shakedownu. V Paříži ale na logiku člověk narazí jen stěží a direktor rallysportu Jarmo Mahonen tvrdě odsoudil jakoukoliv možnost změnit pravidla pro shakedown v průběhu rozjeté sezóny. Těžko si myslet, že by pár gum navíc tovární stáje finančně zruinovalo. Nebo se tu snad projevila jakási pokroucená ekologická myšlenka ve stylu EU?
I na šotolinových soutěžích budou muset posádky kalkulovat se svým obutím a tak se dá očekávat, že se pravidelně budeme setkávat s prapodivnými výkony v průběhu testovací zkoušky. A bude ještě hůř. Ve FIA do budoucna totiž s shakedownem coby tradiční součásti podniků vůbec nepočítají. Podle Mahonena mají týmy dostatek testovacích dnů na nastavení svých vozů a shakedown vlastně vůbec nepotřebují. To, že se jedná o tradiční a u diváků velmi oblíbenou kratochvíli, samozřejmě v Mezinárodní federaci nikoho nezajímá. Jelikož o zařazení do kolotoče MS projevilo zájem několik mimoevropských států, FIA už se třese na jejich připsání do kalendáře. Ten ale není nafukovací a tak si choré mozky pohrávají s fantaskní myšlenkou zkrátit a tím zlevnit evropské podniky. Ty by se měly odehrávat v jakémsi zkráceném formátu a jednou z prvních obětí harmonogramu bude očividně právě shakedown. Sami si můžete odpovědět na otázku, zda se divákům bude chtít jet přes půl Evropy na den a půl trvající rally, navíc bez shakedownu.
To ze tymy testuji v miste konani souteze neznamena ze se podminky na trati nemuzou zmenit tesne pred startem, treba kvuli povetrnostnim podminkam a proto by urcite tymy co pomysleji na podium v dane soutezi meli shake vyuzit na posledni upravy v nastaveni vozu.
Položme si jinou otázku, stojí o shake posádky a týmy? Kolik posádek by ho jelo kdyby nebyl povinný?
Samozřejmě že továrna co najezdí před závodem několik dní o shake stát nemusí ale pro mnoho jezdcu nižších kategorií je to první a poslední šance vyzkoušet auto před závodem. Nebyt toho absolutně hloupého pravidla ohledně pneumatik, tak shakedown pořádně využije minimalně jednou každá posádka.