Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
25. 2. 2017 21:23 − 7239× − 2

Hybridy ve WRC v nejbližší době mimo plán

Hybridní vozy se pomalu, ale jistě dostávají i do motorsportu, pokud jde ale o speciály WRC, tak to v nejbližších pěti letech FIA vylučuje.

Pokud by přišla řeč na hybridní pohon, vozům WRC se tyto úvahy zatím vyhýbají a koncept Citroenu C4 WRC Hymotion4 z roku 2008 zůstává jediným pokusem o implementaci hybridních technologií, když tento prototyp byl vybaven rekuperací brzdné energie podobnou systému, který v té době nastupoval do formule 1. Jak se tehdy nechal francouzský tým slyšet, sledoval tímto konceptem budoucí směřování MS směrem k větší ekologii. To však nepřišlo a ani pravidla pro letos nastupivší generaci speciálů WRC nepřinesla nakonec žádné dramatické změny v tomto ohledu a podle posledních zpráv z FIA to vypadá, že minimálně pět let ani nic nepřijde, protože to je lhůta, kterou dostali výrobci garantovánu jako dobu, kdy se pravidla nebudou měnit.

Ale neznamená to, že by v zákulisí žádná jednání směrem k hybridizaci či elektrizaci neprobíhala. Jak pro britský Autosport říká Jarmo Mahonen, nedávno proběhla první schůzka na téma toho, jak výše naznačené směry zavést do MS. "Nyní musíme začít diskuzi o pohonném systému. Je elektrický, jaký bude? Musíme debatovat se zástupci výrobců. Velké firmy mají své strategie a musíme zjistit, jak do nich zapadáme. Ale teď je hlavní stabilita. Takže pět let teď určitě žádná elektroauta nebudou," vysvětluje situaci finský funkcionář.

Hybridní či přímo elektrická technologie je zatím trendem na okruzích, kde hybridní systém pohonu používají jak vozy formule 1, tak speciály LMP1 ve vytrvalostních závodech. Relativně stále ještě novinkou je formule E, kde spolu soupeří čistě elektřinou poháněné speciály. A právě tento druh pohonu přijde v roce 2018 také do rallycrossu, když by v následující sezóně měly být elektrické speciály zavedeny v americkém GRC. A nemusíme chodit za oceán, vždyť to není ani rok, co firma STARD Manfreda Stohla představila elektrický rallycross speciál postavený na základě Peugeotu 207 S2000.

Pro tradicionalisty preferující vůni spáleného benzínu může být uklidňujícím alespoň fakt, že i Jarmo Mahonen říká, že dříve než do WRC by měla elektro auta zamířit do rallycrossu, kde jsou závody kratší a tím pádem není potřeba řešit například to, jak uskladnit dostatek energie například na celou sekci soutěže. "Pro rallycross je to mnohem jednodušší. Rallysport je jednou z nejnáročnějších disciplín pro elektrizaci či hybridizaci. Jednou z možností by mohlo být používání elektro pohonu na přejezdech a ve zkouškách nechat klasické spalovací motory. Ale musíme o tom jednat, ale když se spolu sedneme k jednomu stolu, tak lze dosáhnout všeho," uzavírá Jarmo Mahonen. Pro skeptiky, kteří by se obávali dojezdu dodejme malou zajímavost z dálkových rally, kde letos poprvé elektrické auto dokončilo Dakarskou rally.

Komentářů celkem: 2
26. 2. 2017 08:281
1 0
Chtělo by se říct - zaplaťpánbůhsmajlík
26. 2. 2017 08:372
1 0
Přesně tak, k čemu do auta cpát další technické nesmysly, co k ničemu pro soutěžení nejsou smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!