15. 3. 2017 22:57 − 2795× − 0

Mistři národních mistrovství roztáčejí kola

Nadcházející březnový víkend se dá bez okolků označit jako supervíkend národních šampionátů.

Nadcházející březnový víkend se dá bez okolků označit jako supervíkend národních šampionátů. Hned šest velmi atraktivních evropských šampionátů právě teď v půlce března odstartuje ročník 2017 a k tomu se přidají ještě dva starty mimoevropských mistrovství. Aby toho soutěžení po Evropě nebylo málo, ve stejném termínu se odehrají i druhá dějství dalších dvou šampionátů. Většina nadcházejících soutěží nabídne hodně zajímavou podívanou, takže by byla škoda nenahlédnout pod pokličku těchto začínajících národních mistrovství.

Italské mistrovství má za sebou tři skvělé roky, během kterých si to pravidelně o titul rozdávala trojice rychlých a vyrovnaných pilotů. Atraktivnosti jejich soubojů přidával na intenzitě fakt, že každý z nich pilotoval vůz jiné značky. Giandomenico Basso po dvou neúspěšných letech vloni s Fordem Fiesta R5 konečně dosáhnul kýženého cíle a stal se italským šampiónem. O obhajobu titulu se však letos nepokusí, místo toho vyráží do světa, kde by měl v rámci TER překvapivě pilotovat Hyundai i20 R5. O želízko v ohni stáj BRC ale nepřijde, mistrovskou Fiestu totiž převezme Simone Campedelli a pokusí se zopakovat Bassův úspěch. Zatímco u BRC dochází ke změně, lídr Peugeotu Italia zůstává stejný. O třetí titul pro Peugeot 208 T16 R5 bude bojovat zkušený mazák Paolo Andreucci a navíc jej čeká zajímavá úloha mentora. S druhým Peugeotem z Racing Lions bude na italské půdě sbírat zkušenosti talentovaný finský mladík Kalle Rovanperä. V nadupaném mistrovství asi nenapodobí úspěchy z Lotyšska, ale pomalou jízdu od něho rozhodně nečekejte.

Ač se dohoda rodila bolestně a pomalu, nakonec k ní přeci jen došlo a Umberto Scandola stráví šestý společný rok se Škodou Motorsport Italia. V trojboji během posledních tří sezón neuspěl a letos má tedy hodně co napravovat. Nebude se však jednat o jediného rychlého jezdce ve Fabii R5, který vyrukuje do boje o italský titul. Tím dalším se stane talentovaný Andrea Nucita, který poslední dva roky startoval jen sporadicky, ale třeba na loňské Targa Florio s Fiestou R5 doslova zazářil, vyhrál jednu etapu a celkově do cíle dojel jako druhý. Zmíněnou čtveřici Italů lze považovat za hlavní adepty na titul, ale kromě nich tu budou další zajímavá jména. Mistr dvoukolek Ivan Ferrarotti přestupuje do čtyřkolky, když usedne za volant Fiesty R5. Stejné vozy pak budou pilotovat Rudy Michelini nebo Antonio Rusce, pravidelná účast v osmidílném mistrovství u nich nevypadá pravděpodobně. Občasně se do bojů chtějí zapojit i další. Alessandro Perico dává vale nespolehlivému Peugeotu 208 T16 R5 a štěstí letos zkusí s Fabíí R5. Na úvodní Rally del Ciocco pak nebude chybět ani dvojice vozů Hyundai i20 R5, Elwis Chentre a Ciava.

Španělskému asfaltovému mistrovství předloni suverénně kralovaly speciály Porsche, vloni po změně pravidel je na pozici lídrů vystřídaly upravené produkční vozy. Letos to však vypadá konečně na nástup speciálů R5. Mistrovská stáj Mitsubishi Repsol se kvůli nedostatku financí rozpadla a úřadující mistr Cristian García se do obhajoby pustí za volantem Fordu Fiesta R5 připravovaným stejně jako loňský Lancer stájí RMC. Změnu techniky si přes zimu dopřál i Pedro Burgo, který vloni střídal Porsche a Peugeot 208 T16 R5. Pro letošek se stává zatím jediným zástupcem české značky Škoda v boji o titul. Mezi někdejší piloty Porsche se počítá i další rychlík Iván Ares, který si jistě dává za cíl s novým Hyundaiem i20 R5 zlepšit svou předloňskou vicemistrovskou pozici. S druhým Hyundaiem se pak divákům představí Surhayen Pernía, který už vloni sesbíral pár zkušeností s vozy R5 a s Fabíí dojel druhý v Rallye Villa de Llanes. Naopak ověřené technice zůstává věrný Sergio Vallejo, který se o dokončení hattricku domácích titulů pokusí znovu za volantem Citroënu DS3 R5. V dalším zkoušení speciálů obdobných nově vypsané třídě R4 pokračují u Suzuki Motor Ibérica. Vedle Gorky Antxustegiho bude Swift R+ pilotovat i Joan Vinyes.

Francouzský asfaltový šampionát pomalu opouštějí speciály WRC, jejichž jezdci po loňských zkušenostech dobře vědí, že to při aktuálních pravidlech nemají v boji o titul úplně jednoduché. Eric Brunson a David Salanon sice na start úvodní Rallye Le Touquet znovu přivezou Fordy Fiesta WRC a patrně budou hlavními favority na vítězství, ale největší pozornost se bude upínat ke kategorii R5. Vloni se Škodou Fabia všem vypálil rybník Sylvain Michel, letos se jej budou pokoušet napodobit jiní francouzští mladíci. Quentin Giordano strávil poslední tři roky ve světě v JWRC a pak ve WRC2, ale s francouzskými vozy R5 a svým poněkud drsnějším přístupem toho moc nezajel. Teď se stahuje do Francie, kde bude pilotovat Fabii R5 připravenou znovu stájí Sebastiena Loeba. Vincent Dubert se vloni stal třetím nejrychlejším světovým juniorem, v Touquet ale bude i on k vidění za volantem Škody. Druhý rok s tímto speciálem stráví vicemistr posledních tří sezón Pierre Roché a z Citroënu ke Škodě přestupuje jeho jmenovec Pierre Ragues. U DS3 R5 naopak setrvává Yoann Bonato a pokud odjede kompletní mistrovství, bude platit za velkého favorita na mistrovský trůn. Rozsah účasti nadále zůstává zahalen i u dalšího rychlého pilota DS3 R5 Marca Amouretta. V úvodní rally on ani Yohan Rossel s Citroëny chybět nebudou. Pilot Peugeotu z ME 2015 Charles Martin se vrací za volant 208 T16 R5 a bude s ním bojovat v barvách Sebastien Loeb Racing. Zajímavou postavou se pak může stát i druhý nejrychlejší muž loňské Clio R3T Trophy Benoit Vaillant, který usedne do Fordu Fiesta R5. Proti němu však trochu mluví statistika, neboť zatím ve čtyřkolce strávil pouze pár chvil při jedné ze šotolinových francouzských rally.

Poprvé letos zavrčí i motory rakouských jezdců usilující tam o ovládnutí národního mistrovství. Hermann Neubauer se vloni vybavil speciálem WRC a teprve s ním dokázal dokráčet až k rakouskému trůnu. S Fiestou WRC bude pokračovat i tento rok a znovu se bude muset poprat s Gerwaldem Grössingem rovněž pokračujícím ve WRC od Fordu. O překvapení se postaral Gerhard Aigner, který odjel celé loňské mistrovství se Subaru Impreza STi. Pro letošek zvolil novou taktiku, méně soutěží, lepší auto. Aigner dal dohromady zatím rozpočet na tři soutěže, které odjede s Fordem Fiesta WRC z Itálie. Proti speciálům nejvyšší kategorie se bude pokoušet prosadit rakouský matador Raimund Baumschlager. Vloni mu to s Fabií R5 nevyšlo a ani letos to s jeho šancemi nevypadá moc dobře. Tentokrát je na vině zaneprázdnění starty klientů jeho stáje BRR. Jedním z nich je i Christian Mrlik, ale ten nakonec do Leutschachu nevyrazí. Bohužel dal přes zimu dohromady peníze na pouhé tři starty a ty by si chtěl pošetřit na Schneebergland, Liezen a oblíbený Waldviertel. Škodu Fabia R5 naopak osedlá jeden hodně rychlý rakouský pilot Andreas Aigner, o jeho dalších plánech toho zatím moc známo není. Konkurenční speciál R5 od Fordu bude druhým rokem pilotovat někdejší okruhář Niki Mayr-Meinhof a takový vůz přiveze i Gerald Rigler, Slovák Vlastimil Majerčák a maďarští piloti András Hadik a László Bodolai. A to ještě stále není z přihlášek na Rebenland Rallye vše. O rakouský debut Hyundaie i20 R5 se postará Maďar Pál Lovász a pořádně se připravit na své evropské starty pak bude chtít Marijan Griebel se Škodou Fabia R5.

Do startovních bloků se o víkendu postaví i holandští piloti, mezi kterými by na Zuiderzee Rally a následně i v celém mistrovství měli hrát hlavní roli dva jezdci. Bob de Jong s Citroënem DS3 R5, který se domů stáhnul z Belgie, a Hermen Kobus, který dává vale Evropě a chce doma bojovat se Škodou Fabia R5 o titul. Nová sezóna startuje i v Británii, ale o tom už byla řeč v jiném článku. Čeká nás skutečně našlapaný víkend a, pokud budou i následující podniky obohaceny tak pěknými startovkami, máme se nač těšit po celý rok.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!