28. 4. 2007 00:00 − 6208× − 24

Z historie MS – neslavné konce v soutěži 4.

V článku o historii Rally Argentina se objevila zmínka o havárii Ari Vatanena, která málem ukončila kariéru tohoto pilota.

V článku o historii Rally Argentina se objevila zmínka o havárii Ari Vatanena v roce 1985, která málem ukončila kariéru tohoto skvělého finského pilota. V médiích se dokonce objevily neověřené zprávy o jeho smrti. Co se tehdy vlastně stalo?

Rally Argentina 1985 byla osmým podnikem MS světa a premiéru zde slavil vůz Audi Sport Quattro S1 – poslední model Audi skupiny B. Za volant usedl Stig Blomqvist, aby svedl boj s třemi vozy Peugeot 205 Turbo16. S nimi jeli stálí jezdci Peugeotu – Finové Ari Vatanen a Timo Salonen, třetí vůz byl zapůjčen místnímu jezdci F1 Carlosu Reutemannovi. První rychlostní zkoušku vyhrál Ari Vatanen o sekundu před Blomqvistem a Salonenem. Ve středu 31. července 1985 na RZ2 pak prožil Vatanen svojí nejtěžší havárii, kdy na rychlém úseku vedoucím s kopce za horizontem „předvedl“ s autem pět kotrmelců, při kterých jeho Peugeot ztratil většinu karosářských i jiných dílů a v podstatě již v samotném ochranném rámu vylétnul mimo trať. Ve chvíli havárie jel na „plnou pětku“ rychlostí cca 190 km/hod.

Vatanen i jeho spolujezdec Terry Harryman byli po vyproštění ze zbytků vozu dopraveni vrtulníkem do nemocnice a v sobotu 3. srpna, kdy v Argentině rally končila, letěli do Paříže. Harryman z nehody vyváznul lépe, „jen“ si zlomil krční obratel a do kokpitu soutěžního vozu se vrátil již na poslední soutěži roku 1985 – RAC rally po boku Kalle Grundela. Vatanena čekalo ještě dlouhé léčení v nemocnici ve Finsku. Utrpěl komplikovanou zlomeninu nohy, zlomeninu obratle (naštěstí bez porušení míchy), zlomeniny žeber a vážně si pohmoždil hrudník. Navíc se přidaly pooperační komplikace – sraženina krve v plicích a jeho stav byl kritický. Postupně se zotavil, např. domácí Rally 1000 jezer 1985 sledoval na konci srpna v sádrovém lůžku z pokoje č. 205 (prý shoda náhod, ale možná když už nemohl být v Peugeotu 205, tak si vybral aspoň pokoj tohoto čísla).

Jeho komentář k havárii po třech týdnech léčení v dobovém tisku byl: „Nevím, jak se to stalo, po třech týdnech, kdy jsem většinou spal, už je mi trochu lépe a mohu si trochu číst i poslouchat rádio. To není málo, věřte mi… Byla to ošklivá nehoda, mohlo to dopadnout mnohem hůř. Nechci se však litovat, byl to vlastně pracovní úraz. Chci se k soutěžím vrátit. Už na RAC Rallye bych rád pozdravil svoje příznivce, alespoň jako divák.“

Zda se na RAC rally opravdu u tratí RZ objevil, to nevím, možná nám to prozradí některý z fanoušků, který pamatuje a potkal ho tam. Každopádně Ari Vatanen se vrátil za volant v soutěži MS v Subaru až roku 1987 při Safari rally.

Komentářů celkem: 24
3. 2. 2011 21:3621
0 0
jak tu na začátku někdo zmiňoval to CMR2, tak mohu jen potvrdit, že na krocení 205 to chce cbik, daleko lépe se mi jede s Deltou HF. Ale když jí člověk zkrotí, tak nechápu, kam se ta trat ztrácí, protože jezdim časy o třídu jinde smajlík
26. 11. 2012 20:2422
0 0
Pánové. Jaksi nemohu najít ty díly předešlé.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!