Vánoční rozhovor s Karlem Trojanem
V předvánočním čase si udělal chvilku vicemistr pro rok 2007 v MMČR, Karel Trojan, a dali jsme tak dohromady krátký, velmi příjemný rozhovor, který vám nyní předkládáme.
Jak bys zhodnotil právě uplynulou a pro Tebe velmi úspěšnou sezónu 2007?
Se sezónou, respektive s celkovým výsledkem v ní, jsem nadmíru spokojen. Kdyby mi na začátku roku 2007 někdo řekl, že budu na konci šampionátu druhý, tak bych mu snad ani nevěřil, protože jde podle mě o výsledek z říše snů. Možná bych si dokonce říkal, že je blázen, když uvážím jak silná konkurence u nás jezdí. Rozhodně si tohoto výsledku vážím a jsem s ním spokojen.
Po tomto shrnutí se jednoznačně nabízí otázka, s jakými plány jdeš do sezóny 2008, která již netrpělivě klepe na dveře?
Výsledek z letoška je zavazující a budeme se tedy snažit i v roce 2008 zajet co možná nejlépe. Je jasné, že to nebude vůbec snadné a dost možná ani reálné. Každopádně budeme bojovat a zase se budeme rvát o místa nejvyšší.
Rozkryješ nám také něco ze svých plánů v soukromí?
Vzhledem k tomu, že mám čerstvě rodinu, tak mi jde hlavně o to, abychom byli všichni zdrávi a aby nám bylo dobře.
V této souvislosti bych se rád zeptal na mladou dámu, která je v poslední době často k vidění ve Tvé společnosti. Představ nám trochu svojí dcerku.
Moje dcera se jmenuje Anežka a je jí momentálně 11 měsíců. Asi jste si všimli, že je moc hezká a taky hodná. Obě vlastnosti má samozřejmě po tatínkovi. (směje se a při odpovědi sleduje reakci taktéž přítomné maminky) Nejdůležitější pro nás je, že je zdravá, všechno je v pořádku a máme z ní radost.
Kdy jsi vlastně začal s rally a jak?
Jezdit jsem začal tuším v roce 1994. Bylo to v Třebíči a svojí premiéru si tam tehdy odbyl i Roman Kresta. Okolo rally jsem se ale pohyboval od malička, protože můj otec je desetinásobný mistr republiky a tak jsem již coby malý hošík jezdil na závody, pomáhal jako mechanik a okolo auta šmejdil i doma v garáži. Po celý ten čas jsem vlastně jen čekal, až budu plnoletý a budu mít možnost aktivně se zapojit do závodění. Otec mi ale samozřejmě nedal nic zadarmo a tak jsem si musel projít vše hezky od začátku. Nejprve jsem tedy fungoval coby mechanik, následně jako navigátor Toma Vodičky a až v roce 1994 mi prvně půjčil závodního Favorita.
Co se Ti líbí, nebo naopak nelíbí na české rally, případně kde vidíš prostor ke změnám?
Letošní model tří šampionátů mi nepřišel zrovna nejšťastnější, ale zdá se že nejsem sám, kdo to tak viděl, a tak rok 2008 bude využívat jiný model. Šance na zlepšení tu je vždy a to platí zejména ve vztahu k organizátorům našich soutěží. Stačí vyjet pár kilometrů za hranice na Jänner rally a hned je posun znát. Každá rychlostka je pečlivě označená a třeba před křižovatkou je vždy šipka, kterým směrem se má jet. Nemůže se pak stát, že máte nepřesnost v itineráři a trénuješ vložku jinudy, než skutečně vede. Samotnému se mi to naštěstí ještě nestalo a nebo je to už tak dávno, že jsem to raději zapomněl.
Máš kromě rally také nějaké jiné zveřejnitelné koníčky?
(smích a otáčení se na partnerku) Proč zrovna zveřejnitelné? Já už žádné jiné koníčky než zveřejnitelné nemám. Velikým koníčkem je mi v poslední době samozřejmě rodina, ale jinak praktikuji vše, kde vrčí motor. Doma v garáži mám motokrosovou motorku a na ní si vlatně ladím fyzickou kondici. V létě jezdíme s kamarády na vodní skůtry a v zimě zase na sněžné skůtry. Samozřejmě, že občas vyrazím i na lyže, ale to se za poslední zimy mockrát nepovedlo. (opět se otáčí na partnerku, směje se a hbitě dodává) Pak mám samozřejmě ještě standardní zájmy jako je nakupování, pletení, vyšívání a tak podobně. (v tu chvíli se směje již i okolo lezoucí Anežka Trojanová)
Co WRC, vzpomínáš někdy? Nestýská se Ti?
Samozřejmě že vzpomínám. Bylo to úplně jiné závodění. Produkční auta postupem času prošla velkým vývojem směrem kupředu a je z nich dnes již celkem obstojný závoďák, Na WRC to ale pochopitelně stále nemá.
Co říkáš na zrušení možnosti startů WRC v rámci většiny národních šampionátů?
Samozřejmě je to velká škoda, ale na druhou stranu je potřeba brát v úvahu finanční náročnost na provoz těchto speciálů. Závodění je tak o něco levnější. Pravdou ovšem je, že nastupuje třída S2000 a ta asi bohužel nebude o mnoho levnější.
Nepohráváš si také s myšlenkou účasti v některé světové rally?
Lákavé to je, ale z finančních důvodů si to prostě nemůžu dovolit. Nezbývá mi nic jiného, než se občas vypravit na světovou rally v roli diváka.
Jak vlastně trávíš tento svátečně laděný předvánoční čas?
Na to je velmi jednoduchá odpověď. Momentálně věnuji veškerou svojí energii tomu, abychom mohli odstartovat na Jänner rally. Asi víš, že jsme na Pražském sprintu měli velikou smůlu a odešel nám motor. Bylo to tak nešťastné, že kromě prakticky celého motoru musíme vyměnit i turbo, které zničil úlomek ventilu, který se dostal až do výfukového potrubí.
A na závěr se nemohu nezeptat na to, jak bude vlastně vypadat Štědrý večer u Trojanů?
Normálně. Doufám, že stihnu přijít včas z dílny a pak již vše bude probíhat jako jinde. Sejdeme se povečeříme a budou dárečky. Já například, jsem byl celý rok hodný a tak už se moc těším, čím mě Ježíšek překvapí.
Karel Trojan by touto cestou také rád poděkoval sponzorům, partnerům, mechanikům, přátelům, fanouškům a vůbec všem zůčastněným v tomto zajímavém kolotoči jménem rally. Jestli někdo hledá inspiraci na nákup originálního vánočního dárku, pak vězte, že na prodej je Karlův bývalý soutěžní vůz Mitsubishi Lancer EVO 7, který naleznete zde.
Hodně štěstí v roce 2008