28. 12. 2007 14:53 − 5109× − 72

Nová pravidla pro WRC od roku 2010

Na konci roku 2009 hodlá FIA předělat stávající pravidla pro vozy specifikace WRC a v následujícím roce tyto vozy pohřbít.

Na konci roku 2009 hodlá FIA předělat stávající pravidla pro vozy specifikace WRC a v následujícím roce tyto vozy v intencích, jak je známe nyní, nejspíš definitivně pohřbí.

Sice je zde příslib, že regule pro vozy WRC budou zachovány ve stávajících mantinelech až do konce roku 2011, ale předseda rally komise Morris Chander hodlá prosadit změny již o něco dříve.

V kostce řečeno se bude jednat zejména o to, aby přechod WRC, jak je známe dnes na novodobé vozy proběhl o něco dříve. Jak budou vznikat „nové“ vozy WRC? Budou se vyrábět jen na bázi stávajících vozů S2000 nebo produkčních vozů, jak je známe nyní. S ohledem na snížení provozních nákladů a nákladů všeobecně se bude do budoucna počítat jen s jedním typem turba a výkon se jednoznačně posune směrem dolů.

V praxi to bude znamenat, že v roce 2011 budeme vídat obě mutace vozů WRC, tedy jak klasická WRC, tak i ta, jež budou postavena podle nových regulí. Inženýr Jacques Berger, který ve FIA zodpovídá za technické věci se domnívá, že tyto změny povedou k levnějšímu závodění a dodává: „Konstruktéři továrních týmu si na tyto změny sice stěžují, ale ti si stěžují vždy a na vše.“

Jednotlivé týmy, které se v kolotoči WRC pohybují, vidí situaci okolo změn rozdílně. Malcolm Wilson k tomu uvedl: „Kdyby přišla tato změna náhle, bude to například pro mne, coby podnikatele, znamenat jediné – a to, že vozy, které nyní prodávám za 500 tisíc liber budou zničehonic mít hodnotu jen 150 tisíc liber, a tak bych byl v těchto rozhodnutích jen velmi opatrný.“

Takřka stejně samozřejmě lamentují i tovární týmy. Například Citroen přišel s novým modelem teprve na začátku roku 2007 a momentálně se plánuje jen do konce roku 2009. Subaru se chystá uvést nový model na svět, ale pakliže ho bude za další rok opět ukládat k ledu, jistě nemá do práce již tolik chuti. Šéf Subaru Paul Howarth se ke změnám taktéž staví velmi skepticky a záměr FIA, zlevnit závodění na polovinu díky nástupu vozů specifikace S2000 považuje za nepovedenou pohádku. „Je naprosto jedno, jaká pravidla budou nastolena. Vždy se najdou výrobci, kteří do rally budou ochotní dát neskutečné množství peněz,“ rozčiluje se Paul Howarth.

Jediný tovární tým, který sdílí názor FIA, je tým Suzuki, který opravdu vstupuje do světa WRC s nebývale malým rozpočtem a jehož výkony se zatím nebojím označit jako velmi rozpačité. Přitom nesmíme zapomínat, že projekt S2000, kterého se účastní jen dvě továrny, byl prvoplánově určen pro nahrazení vozů WRC v národních šampionátech.

Aby nám to dotvořilo iluzi Kocourkova dokonale, vyvíjí se nyní z vozů S2000 jakási zvláštní odrůda „Super 2000 plus“, což je vlastně vůz S2000, osazený malým turbodmychadlem a disponující výkonem okolo 300 koní. První továrna, která na tento záměr reflektovala, je Fiat a ten již pilně testuje. Celá „nově“ vymyšlená kategorie S2000 se tak vlastně jen přibližuje mírně okleštěnému WRC.


FIA, respektive Berger také zamýšlí poskytnout při stavbě vozů skupiny N4 mnohem větší volnost, a tak by se například použil větší restriktor, povolily se větší změny podvozku a spousta dalších povolených úprav. Tento záměr by měl do velkého světa opět přivést zpět tým Mitsubishi. Jeho sportovní šéf Isao Torii se již nechal slyšet, že za těchto podmínek by Mitsubishi opravdu uvažovalo o návratu do MS.

Stávající tovární týmy se ale na celou věc dívají dosti megativně. Například Fiat se mohl již dříve prezentovat s vozem Fiat Punto S1600, ale sami dobře víme, že tyto vozy vídáme v MS opravdu jen sporadicky. Také nesmíme zapomínat například na jasně danou reguli o minimální velikosti vozu. Je jednoznačné, že při vážných nehodách je vždy ve výhodě ten, kdo pilotuje větší vůz, kde přeci jen zbývá víc prostoru.

Další podrobnosti a ucelenější nástin chystaných změn chce FIA přednést v březnu roku 2008, a tak je opravdu otázkou, co se zrodí v hlavách činovníků a na co se bude muset dívat oko fanouškovo.

zdroj: rallye-magazine.de

Komentářů celkem: 72
29. 12. 2007 16:1561
0 0
HLAVNE TO NECHTE JAK TO JE SAKRA NEsmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
HaD
29. 12. 2007 16:3362
0 0
A já si myslel,že nesmysly vytváří jen v Česku FAS..
A opno je to samé i na světě...
29. 12. 2007 17:1563
0 0
Ono to zas vyjímečně takový nesmysl není, jediný nesmysl by bylo nechat to tak jak to je ted, ono at už FIA příde z čímkoliv tak, to bude dobré, dneska to funguje tak špatně, že na tom není skoro co zkazit.
Jediný tým co zdílí názor FIA je Suzuki,,, není to trochu divné, že právě Suzuki které má nové auto to schvaluje, to dělali WRCéčko jenom proto aby ho 2 roky vyvýjeli a rok si zajezdili a pak to všechno pustili k ledu?? Na tohle mi odpovězte?
29. 12. 2007 17:2664
0 0
4Kubyk4: já neříkám, že si má někdo kupovat WRC když ho má Flídr. A jestli to tak vyznělo tak to tak vyznít nemělo!! smajlík
29. 12. 2007 17:5465
0 0
vrco: ono to vyznělo něco v tom smyslu že když bude mít WRC Flídr, tak že si ho pořídí i "ostatní". Jedno WRC na trati v česku je sice vzhledem k situaci paráda, ale nechápu že se to panu Flídrovi "vyplatí" a že ho to vůbec baví závodit proti nikomu (třeba se najde ještě někdo..). Ale sem rád že aspoň někdo to tu držííísmajlík
29. 12. 2007 19:3566
0 0
zrovna sme se s kámošem bavili o S2000...došli sme k tomu že třeba na šotolině to není až tak špatné a dá se na to dívat. Na asfaltu však hrůza. Ale podle komentářů tady, že např enkový lancer9 je přibližně na úrovni wrca roku 2000, tak to znamená že když S2000 bojují proti enkám tak sou taky na ůrovni wrc2000 ?? Tak na jaké úrovni budou S2000+ ??? co myslíte?? Nakonec se mi to nezdá až tak špatné...jen aby FIA trochu povolila pásky...
Zatím však, WRC 4EVERsmajlík
29. 12. 2007 20:0567
0 0
A co trněný?????Má Octavku fabkusmajlík
kos
29. 12. 2007 22:0468
0 0
tak ať si k Octavce fabce příkoupí ještě Xsaru cé4kusmajlík
31. 12. 2007 16:3569
0 0
4Kubyk4: Nezaměňuj WRC s amatersými závody. To je jako nebe a dudy. Lancer evo IX je podle mýho možná na úrovni WRC ´00, ale pořád je to Nko a to nikdy nemůže být tak upraveno jako Ačko.. Vidím to tak, že si užijme posledních pár let pořádné kočáry v MS a pak to bude jako u nás Lancer cup, tak tam to bude S2000.
Holt všechno má svůj začátek, ale bohužel i konec. V tomto případě bohužel dvakrát.smajlík
1. 1. 2008 15:3870
0 0
„Konstruktéři továrních týmu si na tyto změny sice stěžují, ale ti si stěžují vždy a na vše.“ Bodejť by si nestěžovali, když FIA vymýšlí samé blbosti. Já být na jejich místě, tak provedu ve FIA defenestraci...
1. 1. 2008 18:4571
0 0
REVOLUCI...smajlík
2. 1. 2008 10:5672
0 0
FIA ale nemá na vybranou. Na jedné straně je tu Ford, Subaru a Citroen, kteří chtějí zpět své peníze vložené do WRC. Na druhé straně je tu Peugeot, Fiat a postupě přibývají další (to, že se fabriky zatím angažují jaksi pouze z pohledu "vedlejšáku" je dáno právě nejistotou v oblasti budoucnosti; věřit, že S2000 vznikají navzdory nezájmu továren je naivní), kteří chtějí a budou chtít zpět své peníze, vražené do S2000. A nakonec tu je Mistsubishi a Subaru, kteří prodávají produkční auta, prodávají jich čím dál víc a pokud budou PV upraveny na úroveň někdejších A8 (hlavně restriktor 34 mm), budou z toho jen těžit (ale budou sami).
Mohli bychom sice říci, že si FIA za tyto zmatky může sama, ale problém je podle mého jinde. A to je malá mediální podpora rallye jako takových. Mediální divadlo okolo F1 a rallye je nesrovnatelné a to přitom pamatujeme doby, kdy tomu bylo naopak.
FIA se tedy musí nejprve domluvit s výrobci, jakou oni vidí cestu k propagaci svých výrobků. A't chceme nebo nechceme, úroveň rallye závisí na tom, jak velký reklamní cirkus dokáže poskytnout výrobcům - o sport jde až v druhé řadě. Takže první věc je dostat výrobce k jednacímu stolu a zjistit, jak oni by se chtěli propagovat a co je přitáhne k rallye. Nejdříve musíme mít lidi, kteří budou chtít sport dělat, teprve poté má smysl řešit nějaká pravidla. Bez sportovnců jsou jakákoliv sebelepší pravidla na nic. To je současný problém č. 1 pro FIA.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!