Ondřej Plšek - eWRC.cz
13. 3. 2008 07:01 − 5904× − 9

Z historie MS – Rally Indonesia 1996

Podívejme se na soutěž, která se v rámci MS jela jen dvakrát a to v letech 1996 a 1997.

V kalendáři mistrovství světa pro rok 2010 se objevila Indonéská rally. Určitě to je překvapení, ale ne zas tak velké když si uvědomíme, že v této zemi se již soutěž mistrovství světa konala a to nejen jednou, ale rovnou dvakrát. Bylo to v letech 1996 a 1997, v kalendáři byla tato soutěž i pro následující rok, ale kvůli občanským nepokojům v zemi byla zrušena. V roce 1999 byla nahrazena Čínskou rally, ale ta vydržela v kalendáři jen rok a poté ustoupila Kyperské rally. Za dva roky se tedy kolotoč mistrovství světa opět do Indonesie vrátí, pojďme se tedy podívat její minulost v MS.

Poprvé se Indonéská rally dostala do kalendáře mistrovství světa v roce 1996 a to jako úplně první soutěž MS na asijském kontinentu. Jela se ve dnech 10. – 12. května 1996 pod názvem Bank Utama Rally Indonesia. počítala se i do hodnocení Asijsko-pacifického mistrovství a měřila celkem 1289 kilometrů, z toho bylo 461 ostrých kilometrů v celkem 27 rychlostních zkouškách. Na start ve městě Medan na ostrově Sumatra se postavilo 62 posádek. V roce 1996 se mistrovství světa zúčastnily jako dnes jen tři tovární týmy a to Subaru s Colinem McRae, Kennethem Ericssonem a Piero Liattim, Fordu s Carlosem Sainzem a Bruno Thirym a Mitsubishi s Tommi Makinenem a Richardem Burnsem. V Indonésii nahradil v týmu Ford Dandy Rukmana z Indonésie Bruna Thiryho, dále jel na body pro tým ještě Gwyndaf Evans. Zajímavostí byl i fakt, že třetím jezdcem Mitsubishi byl pro Indonésii zvolen Japonec Kataoka Yoshihiro s enkovým Lancerem.

První den bylo na programu devět rychlostních zkoušek. Od začátku udávali tón dva jezdci – Colin McRae se Subaru a Tommi Makinen s Mitsubishi. Velké problémy měl na začátku Richard Burns. Britský jezdec na první rychlostní zkoušce vyjel z trati a poškodil olejový chladič svého Mitsubishi. První servis byl na programu ale až po třetí rychlostní zkoušce, do něj ovšem Richard již nedojel – jeho motor zátěž nevydržel.


Sestřih sezóny 1996 se záběry z Indonéské rally

Dalším známým odstoupivším byl Kenneth Ericsson. Švéd na sedmé rychlostní zkoušce trefil zábradlí mostu a soutěž tak pro jeho Imprezu skončila. Ericsson po skončení soutěže tvrdil, že místní diváci nalili na trať vodu, aby vozy více klouzaly. Na stejném místě měli velké problémy i Carlos Sainz a Tommi Makinen, oba poškodili své vozy, ale mohli pokračovat dále. Větší problémy měl po nehodě Španěl, který kvůli poškozené převodovce ztratil tři minuty, ale byl na tom stále lépe než další tovární jezdci Fordu. Gwyndaf Evans musel odstoupit poté, co ilegálně tankoval do svého Escortu a místní jezdec Dandy Rukmana odstoupil po velké časové ztrátě, kterou nabral když se zastavil motor jeho Fordu.

Po první etapě tak vedl Colin McRae, který v Indonésii vyhrál v roce 1995, kdy tato soutěž ještě nebyla součástí mistrovství světa. V patách měl ale Tommiho Makinena, který navzdory nehodě na mostě ztrácel pouhé čtyři sekundy. Třetí v pořadí Juha Kankkunen, kterého navigoval Nicky Grist, později známý hlavně jako spolujezdec Colina McRae, s Celicou GT Four ztrácel již tři minuty. Zajímavý byl boj o páté místo, když na Carlose Sainze (+3:29 na McRae) ztrácel Piero Liatti pouhou sekundu.


Carlos Sainz – Luis Moya, Ford Escort RS Cosworth

Hned na první rychlostní zkoušce sobotní etapy musel vzdát Tommi Makinen. Fin na jednom skoku špatně dopadnul, poškodil chladič, ze kterého vytekla voda a to znamenalo konec nadějí pro Makinena. První místo tak s velkým náskokem držel Colin McRae, zároveň se ale rozpoutal velmi zajímavý souboj o druhé místo mezi Carlosem Sainzem, Juhou Kankkunenem a Piero Liattim. V jednu chvíli byl mezi trojicí jmenovaných odstup jen šesti sekund! Pak ale začal slibovaný silný déšť, který pozměnil trať v bahenní lázně. Smůlu tak měl Liatti, který udělal hodiny a spadl z druhého místa na čtvrté. Po 16 rychlostních zkouškách tak nadále vedl Colin McRae, druhý Juha Kankkunen ztrácel tři minuty a 38 sekund, třetí Carlos Sainz +4:17, Piero Liatti pak skoro šest minut. Pátý v pořadí Joshio Fujimoto s Celicou byl o dalších deset minut pomalejší než Ital ve službách Subaru.

Dnes je to možná překvapením, ale největší porce kilometrů čekala posádky až v poslední etapě – 203 ostrých kilometrů v 11 rychlostních zkouškách. Podmínky na trati byly nadále dramatické, ale neměnné. Zdálo se být jasné, že pro vítězství si neohroženě jede Colin McRae. Skot měl ale velkou smůlu – posádce přestal fungovat interkom a do osmnácté RZ vyrazil Colin bez rozpisu. Imprezu poslal přes střechu a silně zničil a přišel tak o velmi důležité vítězství v boji o mistrovský titul 1996. Do vedení se tak rázem dostal Kankkunen s náskokem půl minuty na Sainze a minuty a půl na Liattiho. Ital pořádně přidal a začal se přibližovat Španělovi.


Juha Kankkunen – Nicky Grist, Toyota Celica GT-Four

Na 23. rychlostní zkoušce ale přišel o vedení i Juha Kankkunen. Fin přistál podobně jako Makkinen se svou Toyotou na "čumáku", poškodil intecooler, musel zpomalit a propadnul se na třetí místo. Indonéskou rally 1996 tak vyhrál Carlos Sainz, který se do vedení propracoval až čtyři rychlostní zkoušky před cílem. Ford vyhrál soutěž mistrovství světa po dlouhých dvou letech (Tommi Makinen, Rally 1000 jezer 1994), ale ještě šest hodin po skončení Indonéské rally nebylo jasno, zda je Sainz skutečným vítězem. Nad Španělem visela hrozba vyloučení, protože tým měl být spatřen, jak provádí na Sainzově Escortu nelegální servis. Nakonec celou záležitost vyřešila pokuta 20 tisíc amerických dolarů a věc byla vyřešena.

Druhé místo si zajistil mohutným finišem Piero Liatti, když v neděli vyhrál 10 RZ z celkových 11. Na Sainze ztrácel v cíli 23 sekund. Třetí Juha Kankkunen byl o minutu a dvě sekundy pomalejší než Sainz. Do cíle rally dojelo nakonec jen 29 posádek z 62 na startu, devíti jezdců nominovaných na body pro týmy zdolali nástrahy tratě jen dva – Sainz a Liatti. Průměrná rychlost vítěze byla 83,4 km/h.

Vedení v soutěži:
RZ 1 McRae, RZ 2-7 Makinen, RZ 8-18 McRae, RZ 19-23 Kankkunen, RZ 24-27 Sainz

Vyhrané rychlostní zkoušky:
Liatti 11, McRae 9, Makinen 4, Sainz 3, Kankkunen 2

Bank Utama Rally Indonesia
1. Carlos Sainz – Luis Moya (E)Ford Motor Company Ford Escort RS Cosworth 5:30:00
2. Piero Liatti – Fabrizia Pons (I) 555 Subaru WRTSubaru Impreza 555+23
3. Juha Kankkunen – Nicky Grist (FIN/GB)Toyota Australia Toyota Celica GT-Four +1:02
4. Joshio Fujimoto – Arne Hertz (J/S)Tein Sport Toyota Celica Turbo 4WD +19:44
5. Reza Pribadi – Denis Giraudet (RI/F) Toyota IndonesiaToyota Celica GT-Four +35:17
6. Michael Lieu – Joshimasa Nakahara (HK/J)Tein Sport Junior Team Subaru Impreza WRX-RA +37:22
7. Shigeyuki Konishi – Hakaru Ichino (J)Tein Sport Junior Team Subaru Impreza WRX-RA+45:08
8. Irvan Gading – Karel Harilatu (RI) Gading R.T. Subaru Impreza 555 +45:55
9. Chandra Alim – Prihatin Kasiman (RI)Chandra Alim Mitsubishi Lancer Evo +51:41
10. Bambang Hartono – Agung Baskoro (RI)Mitsubishi Ralliart Ind. Mitsubishi Lancer Evo +52:10


Karamjit Singh – Allen Oh, Mitsubishi Proton Wira 4WD

odstoupili (nejznámější posádky)
2 Richard Burns – Robert Reid (GB)Mitsubishi Ralliart Mitsubishi Lancer Evo motor
6 Kenneth Ericsson – Staffan Parmander (S) 555 Subaru WRTSubaru Impreza 555havárie
7 Dandy Rukmana – Supi Sabastian (RI)Ford Motor Company Ford Escort RS Cosworth odstoupil
8 Gwyndaf Evans – Howard Davies (GB)Ford Motor Company Ford Escort RS Cosworth odstoupil
8 Gustavo Trelles – Jorge Del Buono (ROU/RA)Gustavo Trelles Mitsubishi Lancer Evo zavěšení
10 Tommi Makinen – Seppo Harjanne (FIN)Mitsubishi Ralliart Mitsubishi Lancer Evo motor
11 Greg Carr – Glenn MacNeall (AUS)Hyundai Rally SportHyundai Accentzavěšení
18 Colin McRae – Derek Ringer (GB) 555 Subaru WRTSubaru Impreza 555havárie
18 Yoshihiro Kataoka – Satoshi Hayashi (J)Mitsubishi Suzhi Mitsubishi Lancer Evo motor
27 Karamjit Singh – Allen Oh (MAL)Petronas EON Mitsubishi Proton Wira vyloučen

Zajímavý byl hlavně důvod pro vyloučení Karamjita Singha. Jezdec byl vyloučen, protože ve světelné rampě se kterou jel neměl namontována žádná světla.

Příště se podíváme na průběh Indonéské rally 1997, která byla zatím posledním ročníkem soutěže součástí mistrovství světa.


V článku bylo využito informací ze serveru juwra.com

Komentářů celkem: 9
13. 3. 2008 07:521
0 0
Smůlu tak měl Liatti, který udělal hodiny a spadnul z druhého místa na první smajlík to je nějaký divný pád
13. 3. 2008 08:002
0 0
smajlíksmajlíksmajlíksmajlík
13. 3. 2008 08:423
0 0
heh dobry, Sainz vyhral 3 RZ, Liatti 11 a poradi v cili je takovy jaky je...smajlík
13. 3. 2008 09:394
0 0
Jo to byly skutečně nádhrné rally. Holt jiná doba smajlík
13. 3. 2008 11:505
0 0
A Colin zase pechacek, to uz je k nastvani a zase s prehledem vedl...
13. 3. 2008 12:206
0 0
"Zajímavý byl hlavně důvod pro vyloučení Karamjita Singha. Jezdec byl vyloučen, protože ve světelné rampě se kterou jel neměl namontována žádná světla." Hodně dobrý důvod pro vyloučení smajlík
13. 3. 2008 14:197
0 0
Hm a ja si o Liattim myslel, ze mimo asfalt byl celkem plonkovej... Sem to tenkrat tolik nevnimal no smajlík Jinak s tim enkovym lancerem: Makinen s nim daval zabrat wrcum a s ackem zacal zbytek sveta drtit. Btw., na ctyrnasobnyho mistra se o nem moc nemluvi.
13. 3. 2008 15:018
0 0
colin isiel bez rozpisu a poslal to cez strechu hihi a co ako cakal smajlík ale bol to trieda smajlík
13. 3. 2008 19:559
0 0
Ja nevim o tom, ze by jel Makinen nekdy s enkovym lancerem, pokud vim, v MS jezdil jenom s ackama
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!