Valašské zmatky očima dua z opomíjeného chvostu

Pro naši posádku st. č. 79 připravila Valaška několik nemilých momentů, které si prostě a jednoduše nemůžeme nechat jen pro sebe.

Letošní Valašská rally dostala po několika letech důvěru Federace automobilového sportu AČR a konala se opět jako závod dvoudenního mezinárodního šampionátu. Pro naši posádku startovního čísla 79 však připravila několik nemilých momentů, které si prostě a jednoduše nemůžeme nechat jen pro sebe. Před napsáním tohoto článku jsme museli pár dní vychladnout…

První šok jsme zažili po zveřejnění startovní listiny. Zisk loňského národního titulu ve třídě N2 zřejmě nebyl pro tvůrce startovky dostatečným argumentem k tomu, abychom startovali alespoň v jedné skupině s ostatními enkovými šestnáctistovkami. Nakonec jsme byli zařazeni do seznamu přihlášených jako předposlední auto celého startovního pole. I přes to, že jsme mohli zažádat o změnu startovního pořadí, neučinili jsme tak. Sice bychom možná uspěli, ale jde především o princip.


Foto: Martin Stanislav

Za mnohem závažnější však považujeme moment, který se nám přihodil na páté rychlostní zkoušce. Po kotrmelci před Němeticemi jsme se vydali zpět na trať asi sedm minut za posledním startujícím. Otevírací vůz nás však nedojel. Ve velmi rychlém úseku před cílem vložky se před námi za zatáčkou z hluboké noci v protisměru rychlostní zkoušky objevil na stále ještě uzavřené trati civilní vůz! Po našem vzájemném minutí pokračoval v jízdě dál… V cíli jsme žádali časoměřiče o zaznamenání vzniklé situace do zápisu, avšak druhý den se nám doneslo, že naše připomínka nebyla nikde uvedena a teprve po opakovaném upomínání se tím začal někdo zabývat.

Do druhé etapy jsme odstartovali až na rychlostní zkoušce číslo sedm. Měřený úsek z Rybí do Závišic totiž pořadatelé páskovali až při našem volném průjezdu! Navíc v místech, která se při seznamovacích jízdách zkracovala (tzv. řezala), se náhle objevily dřevěné tyče a kameny.

Aby všeho nebylo málo, při prvním průjezdu rychlostní zkoušky Lešná si to proti nám za rychlým horizontem v obci, jejíž název tento test nese, prostředkem silnice šlapal cyklista. Na naše blikání zareagoval vskutku skvěle! Uhnul na kraj a pokračoval proti trati dál. Auto startující za námi ho údajně škrtnulo zrcátkem…

„Skvěle“ byl zajištěn i příjezd na start polookruhové rychlostní zkoušky Juřinka. Dvě stě metrů před časovou kontrolou zácpa, vozidla diváků stála po obou stranách a soutěžící se doslova prodírali na start davem lidí. Dopravní situaci nevylepšily ani veteránské automobily startující v jízdě pravidelnosti, které postávaly, stejně jako na několika předešlých testech, těsně před časovkou. Okamžiky přímo v časové kontrole byly také obrovským zpestřením velmi chaotické soutěže. Kvůli příjezdu jednoho vozidla, které se zdrželo na přejezdu, se v naší minutě sešly pod stanem časoměřičů tři posádky, k tomu si přišel pro svůj čas spolujezdec z veteránské soutěže (který měl přijet mimochodem asi až tak za čtvrt hodiny). Dvacet sekund před koncem naší minuty nás však časoměřička odbyla se slovy: „Vy jste taky veteráni? Tak počkejte!“ Kdybych jí zlostí skoro nerozmlátil stolek a několikrát ji důrazně neupozornil, že „jsem tady ve třináct, tak mi napište třináct!“, dostali jsme 20 sekund penalizace za pozdní příjezd. Trvalo jí totiž moc dlouho vypsat tři výkazy…


Foto: Jaroslav Kacerovský

Vrcholem celého valašského divadelního představení však bylo to, co se dělo po našem výletu mimo trať na RZ 12. Po startu za obcí Nejdek jsme spadli do lesa hluboko pod úroveň cesty. Traktor na vytažení jsme si mezi místními občany obstarali sami a jednomu ze dvou koncových vozidel odevzdali jízdní výkaz. Nabídku zástupce dispečinku sehnání traktoru jsme tedy mohli s díky odmítnout, avšak chování ostatních pořadatelů především ze sboru hasičů bylo doslova zarážející! Kolem projelo asi pět plných aut pořadatelů ve vestách. Ani jednoho z nich nenapadlo se nás zeptat, jestli se máme jak dostat ven a zda-li jsme v pořádku. Všichni akorát vystoupili, nafotili si hondu zapasovanou mezi stromy v rokli, zasmáli se a odjeli. Korunu všemu nasadili hasiči s dodávkou: „Hoši, můžeme si vás vyfotit? Musíte si někoho sehnat, odtud se těžko dostanete sami. My vám ale nepomůžeme. S tímhle to auto nevyndáme!“ smáli se nám do obličeje. Až po našem optání jednoho z pořadatelů, zda je vůbec zajímá, co hodláme s autem dělat, se jeden hasič odhodlal zvednout telefon, do kterého oznámil vedoucímu RZ, že je za startem auto v lese, poté odjel. Myslíte, že se pak něco dělo?

Po loňském šibeničním čase na přejezd k první vložce se ani letos pořadatelé neponaučili a deset minut ze startu na valašskomeziříčském náměstí až do časové kontroly v Choryni moc k předstartovnímu klidu nepřidalo, když skoro polovina přejezdu byla po městě. Velmi rychlý přesun nám organizátoři nachystali i z posledního servisu do cíle, kam už jsme bohužel nedojeli. Naopak doba přejezdu ze vzdáleného cíle Oder do přeskupení byla zase možná až moc dlouhá, když jsme i přes dodržování silničních předpisů čekali 20 minut před časovkou. Nebyli jsme také jediní, kteří očekávali startovní čas do druhé etapy z uzavřeného parkoviště, jak je tomu zvykem na ostatních soutěžích. První časovka byla až na náměstí. Uzavřené parkoviště bylo mimochodem dost chaoticky uspořádáno. Kdybychom se řídili pokyny zodpovědné osoby, tak z něj některá auta ráno ani nevyjela.


Foto: Jaroslav Kacerovský

Vypisovat tady všechny chyby v itineráři soutěže nám přijde jako nošení dříví do lesa. Když ani po loňském špatném popisu příjezdu do uzavřeného parkoviště se na tento nedostatek nepřišlo, chybné rozkreslení křižovatky za startem RZ Odry, jedna naprosto nesmyslně uvedená vzdálenost při přejezdu na start posledního testu nebo ponechání ČSAD jako bodu při vjezdu do servisu, nás jen usvědčila v tom, že itinerář byl spíš v pracovní, než „ostré“ verzi.

Po těchto zážitcích nám přijde naprosto nepodstatné, že kromě rychlostní zkoušky Lhota nebyla ani v jediné stopce tabule s časy aut, které projely cílem. Běžná praxe i z nejhůř hodnocených sprintrallye jaksi na Valašsko ještě nedorazila…

V závodě mezinárodního mistrovství tohle rozhodně už nikdy zažít nechceme!

Posádka startovního čísla 79
Jan Jakubec a Pavel Kacerovský
Honda Civic 1.6 VTi, třída N do 1600 ccm

Komentářů celkem: 100
4. 4. 2008 13:1481
0 0
To: inkman. My jsme startovali daleko před Cliem a tak jsme jeli na svůj čas. Nehodlám zde vysvětlovat pravidla o tom, že na jeden čas se mohou sejít třeba dvě posádky.
4. 4. 2008 13:2282
0 0
Tak to je na poslední fotce sebevrah nebo deb.l. Již jednou jsem takového fanouška tahal z pod auta při rally Nový Bor a není to nic moc pro posádku když trčej nohy ven.smajlíksmajlík
4. 4. 2008 13:3683
0 0
To inkman: Není třeba pana Milana Jirku hned osočovat, vše lze říct v klidu. Možná lépe napřed přečíst řády a pak na někoho hudrovat. Pokud pánové Korčák - Jirka jeli na svůj čas (případně později vlivem toho špatného odbočení na přejezdu), chápu, že se před časovkou pokoušeli dostat co nejblíže ke své "správné" pozici v řadě soutěžících. Když totiž na přejezdu máte problém a pak dojedete před časovku, už jsou před vámi ti, co jedou za vámi a může jich být na delších přejezdech opravdu dost. V časovce bude z hlediska prostoru panika, vy se to budete snažit projet do své správné pozice a samozřejmě si budete chtít nechat napsat co nejmenší pentli. Pokud váš mitfára vyskočí z auta, doběhne ke stolečku a třeba i stihne svůj správný čas, nemáte ještě vyhráno, protože se tam nedostanete autem. Musíte tam být komplet, jízdní výkaz i auto, jinak vám čas nenapíší. Pokud přijedete po svém času, tak se logicky v jedné minutě sejdete v časovce dva. Ale může vás být i víc. Pak jsou 3 minuty neutrálního času, ve kterých vás zase rozdělí tak, abyste startovali klasicky po minutě. Takhle se to dost špatně vysvětluje, lepší by bylo si o tom popovídat nad jízdním výkazem, ale vězte, že pan Jirka udělal dobře a ten, kdo mu nadával, že je v časovce špatně, asi nezná opravdu řády.
4. 4. 2008 14:2084
0 0
To Marek S.. Díky, že jsi měl chuť jim zde vysvětlit, jak se věci mají.smajlík
4. 4. 2008 14:3785
0 0
4. 4. 2008 14:3786
0 0
To Milan Jirka: V pohodě, taky jsem se párkrát už svezl, tak to trošku znám. Sice je fakt obtížné takovouhle situaci v několika řádcích popsat, ale snažil jsem se. Protože mi prostě všeobecně vadí, když někdo remcá, aniž by si napřed alespoň zjistil, jak to má být. smajlík
4. 4. 2008 21:4187
0 0
JKura: Tvoje pusa by si měla dávat pozor na to, co vypouští. Urážet tady někomu závodní auto a kecat tady něco o změně techniky se mi vůbec nelíbí. Nevím kdo jsi, ale sám určitě řídíš tak trabanta. Pokud panu Jakubcovi přispěješ nějakých pár korun třeba na Lancera, tak si myslím, že nebude proti. A tvůj názor, že kdyby požádal o posunutí ve startovce, tak by odpadly problémy s cyklistou apod., je také nějaký na hlavu. Přeci by to postihlo jezdce jedoucí za ním, ne? Já vím, přeci podle tebe o jezdce s N2 a N1 nejde... Každej nemůže jezdit s (podle mého názoru) nudnejma N4 nebo šíleně drahejma WRC. Čím slabší auto, tím musí být jezdec lepší když udělá chybu, ne?
4. 4. 2008 22:1688
0 0
jak tak čtu tak jen čumím protože jezdím jako pořadatel sedmý rok a
největší problém adrenalinový hit posledních let mrknout na prvních deset
možná patnáct a pak hurá na další rz však mezi předjeztcema a st1 to stihnu a nějkdse se vecpu přeci tam nebudu stát jako bebil celý den
a k těm pořadatelům ano je to horší ale kdo to nedělal nemůže kritizovat
protože i tři pořadatelé na sto diváků s toho osmdesát (blbců) je problém
a to se startovním číslem 79 když jsem chtěl dané auto zastavit stáhl okýnko a zařval uhni kryple mě pustili policajti vím že tady se to nevyřeší
ale jediné i když nemožné řešení takové dacany řezat,řezat a zase řezat
a tučné pokuty k tomu a pak snad bude pořádek jo a divácké zony marný boj protože pokud nebude na jednoho (snad diváka)jeden pořadatel
tak je to marný boj takže at žije demokracie protože si každej může dělat co chce a to nejenom na rallysmajlíksmajlíksmajlík
5. 4. 2008 09:0589
0 0
J130jirinsmajlík taky to co tu ctu tak hruza des co nekeri delaj to je neskutecny ,auto doproti smeru zavodnimu to je fakt síla.smajlík.a jeste k nekerym chytrym lidem co uraži poradatele a zavodniky,at si to zkusi samy kdyz sou tak chitri ,reknu vam je to desnej zahul ale peknejsmajlík.
Walach.WRC
5. 4. 2008 20:4890
0 0
Toho cyklistu sem viděl byl to vážně blb.Vzít si skuchátka a jet na kole je už sama o sobě kravina jak lampa,ale jet na tak na RZ,to je dost.Bylo to tam jak to rozbil Firla.Tak on tam šlape do toho kopce,a z jeho pohledu tam byla lehka pravá zatáčka,bylo tam vyhazene bahno,tak on najel tak metr do středu cesty a objížděl to.Přímo v nej stopě!Ted kolem letí Kunovský a málem ho sundal bylo to fakt těsně jezdcova reakce byla okamžitá což bylo vážně štěstí.Pořadatelé měli dost práce s bandou ožralých,jejich chyba to nebyla.Chyba byla nezapáskovat odbočku na porubu krátce za lešnou,podle všeho vyjel právě odtud.Vážně blb a pitomec.smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
5. 4. 2008 22:1891
0 0
Walach.WRC,vw polo: dnes týden po valašské (povedené,nepovedéné jak čí názor) jsem byl kontrolovat RZ (úklid) bylo nás 5 ředitel valašské,vedoucí rz +bespečák a kde jsou ti všicni hodně chytří diváci + stánkaři kteří si stále stěžují že je to blbě vypáskované a ti kašpaři ve vestách to dělaj blbě at tihle všichni táhnou do ha...... a neotravují opravdové fanoušky+pořadatele protože tenkdo po sobě nechává chlív (kelímky,tácky,obaly od čehokoliv např.čokoláda,oplatky,cigarety)ten na rally nemá co dělat protože doma si určitě odpadky nepohazuje takže
rally jen opravdovým fandům kteří mají vychování a né bandě chytrých
kre..... kteří akorát příjdou dělat problémysmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
Walach.WRC
5. 4. 2008 23:4792
0 0
No bordel byl řádný to bylo vidět...já ty lidi nepochopím.Stánkař má zajistiti koš nebo pytel,ale když to ti lidi stejně hodí na trávu,tak nenaděláš nic.Já si na pořadatele nestěžuju,podle mě to celkem zvládli.Já sem se jen divil že to tam zapáskované nebylo,to neznamená že bych na pořadatele nadával.To jest vše.
6. 4. 2008 09:2393
0 0
Walach.WRC:já jsem neřek že nadáváš na pořadatele jen jsem napsal celkový názor týden po valašské a s tím páskováním je to problém
netvrdím jewstli na daném místě páska byla nebo ne ale častýdivacký jev
je škubání pásky a někteří s toho mají děsnou prdel (nejlepší páska plot,
a nebo el. ohradník na dobytek) to nikdo trhat nebudesmajlíksmajlíksmajlík
6. 4. 2008 09:5994
0 0
Aby dav pásky netrhal musí zajistit pořadatel, nebo je znova (ty pásky) navázat. Je to těžký, ale jinak to nejde. Jde o životy, to by se mělo mít na paměti vždy.
6. 4. 2008 12:1495
0 0
J130jirin: Ono dost často to ti lidi nemají do čeho hodit, když tam žádný koš není. A nějaký zajistit není až takový problém. Holt těžko můžeš předpokládat, že každý je takový slušňák, že si svoje odpadky strčí do batohu a vyhodí je jinde...
6. 4. 2008 20:2996
0 0
K+K+K,Mirek-607:k tomu páskování navazování pásky atd. když jsou třeba čtyři pořadatelé na nějakejch 100-300 diváků (s toho je slabá polovina opravdových fanoušků)ostatní jsou vypití kreténi tak je to těšký no a ty odpadky nikomu ruka neupadne když se to bude dávat na jednu hromadu
když tam není nic na odpadky to nikomu ruka neupadne ono se to pak i lépe uklízí a nejsou stížnosti na Bordel po rally a ještě k tomu vypáskování
komu se to nelíbí at jezdí na autodromy (třeba brno) tam je x-metrů za plotem a musí držet hubu takže rally jen pro fanoušky a né bezcharakterní
hovada a debily navíc pod vlivemsmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
6. 4. 2008 21:5597
0 0
J130jirin: No, já to myslel tak, že kolikrát by ani pořadatele neubylo, kdyby do diváckých míst pár košů dal...
Walach.WRC
6. 4. 2008 22:0698
0 0
To je fakt ty koše nejsou špatný nápad vlastně si nepamatuju že bych je někde viděl...třeba formou pytlů by se to řešit dalo.Jak říkám,není to špatný nápad... smajlík
6. 4. 2008 22:1499
0 0
J130jirin: Nemůžu si pomoct, ale na to, jací jsou diváci na rallye jsi přišel teprve teď? Jsi fakt pořadatel na svém místě? Patříš vůbec mezi pořadatele MMČR, toto by si k divákům (sebešpatnějším) neměl dovolil ani pořadatel pouťáku? Vyhánět diváky se kterýma si neumíš poradit na okruhy, to tu ještě nebylo.
7. 4. 2008 20:56100
0 0
K+K+K:tady nikdo nevyhání nikoho na okruhy to byla jen připomínka k tomu
že si pořád někteří stěžují na vypáskované zony(viz. únikovky) na autodromu je každý za plotem a musí tam být ale na RALLY jsou diváci
chytřejší než celé vedení (přitom pořadatel to vypáskuje podle plánů co dostane ) a nej. místa vnější strana zatáčky,únikovka,atd. to že jsou
diváci asi těško zlob se nebo ne ale je to tvrdá realita a když je na dobrém
místě 5pořadatelů na 50-200 diváků tak seš rád že to klapne protže
minimálně polovina je vždy pod parou a jsou ti nej. machřismajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!