27. 5. 2008 08:23 − 3964× − 24

Průvodce RZ Rally Hustopeče 2008

Chystáte se na víkendovou Agrotec New Holland Rally Hustopeče? Pokud ano, pojďte si přečíst, co zajímavého nabízejí její tratě!

Oproti loňskému ročníku soutěže zařazené do prostředního mistrovství byla rozšířena především páteční etapa. Ta bude pro jezdce velice náročná – start do první rychlostní zkoušky proběhne až těsně před devátou hodinou, díky čemuž všechny posádky odjedou všech šest rychlostních zkoušek za úplné tmy. První jezdci se tak po náročném pátečním programu nedostanou do postele dříve jak v půl druhé v noci, ty z chvostu startovního pole to čeká díky nízkému počtu přihlášených posádek přibližně hodinu poté. Druhý den startuje až o půl desáté a na jezdce čeká osm rychlostních zkoušek, z velké části shodných s těmi pátku.

U fotografií z trati vždy klikněte na odkaz "Ukázat na mapě", abyste přesně viděli, kde se dané místo nachází. Místa, o kterých se v textu hovoří, jsou také pomocí odkazů propojena na příslušné fotografie.

Pojďme si nyní jednotlivé rychostní zkoušky podrobně představit:

RZ 1/4 Divácká (11,67 km, 20:58/23:20)

První rychlostní zkouška startuje diváckou motanicí na návsi obce Diváky. Další asi tři kilometry vedou po zatáčkovité trati závodu do vrchu po novém a poměrně kluzkém asfaltu. Na křižovatce na kopci zabočí vlevo na Kurdějov a po necelém půl kilometru se ostrým pravým odbočením na vedlejší silnici napojí na trať loňské varianty této RZ. Trocha písku v této zatáčce by mohla způsobit zajímavé průjezdy, moc místa pro diváky zde ale není.

Průjezd obcí Diváky

Na úzké silnici na hřebeni je jen pár mírných zatáček a po rychlejším levém odbočení čeká na jezdce prudký padák z kopce dolů. Na něj navazuje levé odbočení a asi stometrový úsek šotoliny po vrstevnici. Po dalším padáku do údolí čeká na jezdce pravá zatáčka na šotolině a asi 300 metrů dlouhý úsek na tomto povrchu. Bahnitý povrch, jaký vidíte na fotkách z tohoto a dalších míst této RZ, by měl být dle slov organizátorů ještě do začátku tréninků zasypán štěrkem, což kvůli dešťům v minulém týdnu nebylo možné provést.

Na konci šotoliny se trať ostrým pravým odbočením na asfalt nasměruje zpět na vrcholky zdejších kopců. Odbočení, které bude díky šotolině jistě dostatečně uklouzané, by mělo být podle dostupných map přístupné po polní cestě od hlavní silnice na Kurdějov.

Před koncem prudkého stoupání projedou jezdci širokou pravou zatáčkou a na vrcholu po průjezdu branou odbočí doleva na další šotolinový úsek, který byl ještě o víkendu velice rozbitý – snad jej tedy pořadatelé také vyspraví. Šotolina je jen krátká a na jejím konci se jezdci napojí na otočenou trať Křepčické RZ z roku 2005.

Ta nabízí velice rychlý úsek s několika mírnými zatáčkami, následovaný sjezdem kolem Růžové a Kočičí hory. Zajímavé by mohlo být esíčko s ostřejší levou a pravou zatáčkou. Přístup k němu by mohl být od křižovatky na Starovice, počítejte však i s pěší procházkou. Dole v údolí čeká na jezdce ještě levá zatáčka za potokem a rychlý úsek s ostrou levou zatáčkou na most přes dálnici a do cíle.

RZ 2/5 Starovická (10,35 km, 21:26/23:48)

Tato rychlostní zkouška je stejná jako loňská i letošní Hustopečská RZ, jen se jede v opačném směru – start je tedy na kopcích nad Uherčicemi. Krátká úvodní rovina je zakončena utahující se levou zatáčkou a po další rovině levým odbočením, kde loni v opačném směru havaroval Vladimír Barvík. Prudký sjezd do údolí střídá stejně prudký výjezd do kopce s jednou ostrou a nepříjemnou levou zatáčkou.

Na hřebeni čekají na jezdce dvě odbočení – mírnější pravé a ostřejší levé. Obě jsou celkem dobře přístupná po místních silničkách, jen si dobře nastudujte cestu, abyste nebloudili :-) Sjezd dolů, loni z obou stran lemovaný kvetoucí řepkou, je asi v jedné třetině přerušen retardérem, ve druhé pak pravou zatáčkou. Dole čeká na jezdce pravé odbočení pravděpodobně přes ruční brzdu, lehce přístupné z cesty za Starovicemi.

Takto vypadá rally mezi vinicemi…

Na konci této obce je také další dobře přístupné místo pro diváky – rychlý přílet z mírného kopce s pravým odbočením a výjezdem nahoru. Po levém odbočení a kousku jízdy po vrstevnici se za horizontem a nepříjemnou pravou kopající zatáčkou sjíždí úzkou silnicí zpět dolů, kde auta odbočují vpravo. Toto odbočení je opět další dobře přístupné místo ze Starovic.

Následuje výjezd do kopce sledem několika rychlých převážně levých zatáček až k nejvyššímu místu na trati této RZ – na kopec Žebrák (292 m n. m.). Na širokém plácku u vysílače bude opět umístěn retardér. Rovina a rychlé zatáčky ještě před sjezdem do Hustopečí jsou „zpestřeny“ několika nepříjemnými dírami, které snad budou zasypány. Sérií rychlých protahováků sjedou auta až na hlavní silnici z Hustopečí, kde odbočí vlevo a asi po 100 metrech vpravo podle letité cedule k finančnímu úřadu :-) Loni zde bylo vytvořeno divácké místo i s velkoplošnou obrazovkou, ta zde letos však pravděpodobně nebude.

Sérií zatáček stoupá trať k levému vracáku, který však jezdci kvůli velkým dírám budou projíždět čistě a pomalu. Přes mírný horizont se trať přehoupne k tréninkovému areálu freestylového motorkáře Petra Kuchaře a po pravé a levé zatáčce následuje cíl. V té pravé zatáčce byla ještě o víkendu velká kaluž, a pokud by přes týden pršelo, tak se jí zde možná dočkáte i o víkendu.

RZ 3/6 Němčičská (12,29 km, 21:52/0:14)

Němčičská RZ využívá stejný úsek trati jako v loňském roce, jede se však v opačném směru a s pozměněným startem i cílem. Start je na silnici nad Velkými Pavlovicemi a po pravé zatáčce trať u křížku odbočí vlevo Po několika pomalejších zatáčkách následuje rychlý rovný úsek až k levému odbočení před Bořeticemi. Moc místa pro diváky zde ale není – tam, kde by měli nejlepší výhled, je hromada hnoje… Za odbočením se trať zvedá úzkou a uskákanou cestou mezi vinice.

Odbočení před Bořeticemi, v sobotu se pojede v opačném směru

Nahoře jezdci odbočí vpravo, ne však hned, ale až pod nakládací hranou. Loni zde v opačném směru na výjezdu přistál na hromadě hlíny Jaromír Tomaštík, naštěstí bez větší úhony. Další stoupání k vrcholu kopce je přerušeno retardérem (na mapě označen číslem 2), poté trať klesá rozbitou asfaltkou ke kapličce nad Němčičkami. Ostré pravé odbočení bude po dlouhém příletu určitě zajímavé, stejně jako okamžitě následující levé.

Přírodní retardér u kapličky nad Němčičkami, v sobotu se pojede v opačném směru

Asi po 50 metrech se trať ostrou pravou zatáčkou napojí na hlavní silnici od Velkých Pavlovic. Tento úsek je samozřejmě velice rychlý, v jedné třetině (na křižovatce nad Němčičkami) přerušený přírodním retardérem. Ještě před klesáním silnice směrem na Horní Bojanovice odbočí vpravo do úzké silničky lemované hustými keři a stromky. Na jejím začátku v letech 2005 a 2006 tato rychlostní zkouška startovala.

Po chvíli trať vjíždí do lesa a přes rezervaci Nosperk vede až nad Bořetice. V lesním úseku je mnoho zatáček a horizontů a památkou po nedávné těžbě dřeva je občasné bláto na jinak hladkém asfaltu. O obtížnosti tohoto úseku se v minulosti přesvědčila již řada jezdců – v roce 2006 zde Josef Peták urazil o strom kolo, Karel Pohner nepříjemně pošramotil svého swifta a Karel Trojan na blátě „jen“ skončil v hodinách.

Po výjezdu z lesa čeká na jezdce zákeřná a klouzající levá zatáčka a mírný sjezd podél lesa Dole se asfalt změní v šotolinu, jejíž nejrozbitější část na rychlé rovině by měl vyspravit štěrk. Pokud zde budete, můžete se jít podívat na blízkou rozhlednu na Kraví hoře, postavenou před dvěma roky. Do cíle v Bořeticích vede trať prudkým sjezdem se dvěma ostrými zatáčkami a poté (dole pod kopcem) pravým odbočením a několika rychlejšími zatáčkami.

RZ 7/10/13 Bořetická (15,42 km, 10:07/12:49/15:31)

Tam, kde jezdci v pátek v noci skončí, v sobotu ráno opět začnou. Bořetická RZ využívá kromě posledních dvou zatáček trať Němčičské RZ, jen se jede v obráceném směru.

Po startu tedy trať vede kolem vinných sklípků, které určitě stojí za návštěvu, nahoru na Kraví horu, kde odbočuje doprava na šotolinu. Poté průjezd lesem, po hlavní silnici kolem Němčiček, přírodní retardér u kapličky a přes kopec zpět dolů k Bořeticím.

Před Velkými Pavlovicemi nezabočí trať na hlavní silnici vpravo, ale vlevo (zde najdete divácké místo B) a asi po 200 metrech z ní opět odbočí vpravo. Následuje rychlý výjezd nahoru, kde na jezdce čeká série pravé, levé a pravé zatáčky kolem nějakého zemědělského stavení a diváckého místa A. Po dvou odbočeních trať prudce padá dolů a mění se na rozbitou šotolinu s několika mírnými kopáky. Letos není cíl až dole u silnice, ale ještě před loni velice fotogenickou pravou zatáčkou.

Touto zatáčkou už letos Honza Kopecký bokem nepoletí…

RZ 8/11/14 Hustopečská (10,35 km, 10:37/13:19/16:01)

Stejná trať jako loni a opačný směr než páteční RZ 2/5 – to je Hustopečská RZ, kterou jezdci absolvují celkem třikrát.

Zajímavý pravý vracák pod Křížovým vrchem krátce po startu budou jezdci „prodávat“ kvůli velkým dírám, přejezd hlavní silnice na kraji Hustopečí pak bude asi hodně rychlý, bez velkých smyků pro diváky. Po výjezdu na kopec čeká na jezdce u vysílače retardér a sjezd k obci Starovice. Levé odbočení do úzkého je označeno jako divácké místo C (v mapě chybně jako B), zajímavější ale možná bude spíše sjezd a následné levé odbočení o pár stovek metrů dále po trati.

Před stoupáním do kopce čeká na jezdce levé odbočení, na výjezdu dostatečně široké na to, aby tu někteří ukázali divákům pěkné průjezdy. V obou odbočeních na kopci je dostatečné množství prachu k tomu, aby se jezdci ukázali i tam. Poté následuje sjezd do údolí a prudké stoupání přes horizont do Barvíkovy zatáčky s ještě se blyštícím novým plotem. Poslední nevinně vyhlížející pravá zatáčka před cílem loni nachytala pár jezdců, kteří zde podle stop skončili v poli – a kdo ví, jestli se tam také letos někdo neobjeví.

RZ 9/12 Kurdějovská (21,88 km, 11:03/13:45)

Nejdelší a bez pochyb také nejzajímavější rychlostní zkouškou je ta Kurdějovská. Velká část trati je vedena shodně s loňskou Diváckou RZ, kus nové části je shodný zase s její letošní podobou. A nakonec, lesní úsek z Diváků do cíle vede po trati Divácké RZ z roku 2006.

Nakopávací křižovatka nad Předním rybníkem

Start rychlostní zkoušky je na konci Šafaříkovy ulice a pod dvěma mosty podjíždí dálnici D2. Až k rybníkům po levé straně je trať velice rychlá, kolem Předního rybníku je ale několik ostřejších zatáček a dosti uskákaný asfalt – i letos zde pro případ nějaké nehody potkáte potápěče. Po výjezdu z lesa čeká na jezdce nakopávající pravá zatáčka přes křižovatku, bohužel přístupná jen pěšky. Následuje rychlý a uskákaný výjezd na kopec a mírnější levá a ostrá pravá zatáčka na něm. Poté se cesta láme a prudce klesá po rozbitém asfaltu na hlavní silnici ke kapličce (divácké místo D). Tady jezdci odbočí vlevo a přes serpentiny a horizont se vydají ke sjezdu po kluzké a uskákaném asfaltu do Kurdějova.

Na začátku vesnice bude umístěn první retardér, další bude na jejím konci – tedy stejně jako loni. V centru Kurdějova čeká na jezdce průjezd oběma mosty – ten první je bez problémů, druhý je ale velice úzký a je třeba na něj najíždět velice pomalu. V Kurdějově také hledejte divácké místo E. Za vesnicí se mění rozbitý asfalt v krásnou hladkou silnici a asi dvoukilometrový výjezd na kopec jezdci pojedou opravdu naplno. V loňském roce byly v zatáčkách po krajnicích rozesety betonové bloky zamezující zkracování zatáček a ničení nové silnice.

Ještě před odbočkou na Diváky se trať stáčí vlevo, na úsek použitý v páteční Divácké RZ. Následuje tedy asi kilometr po hřebeni, pravé odbočení dva prudké sjezdy, dole v údolí šotolina a opět prudký výjezd nahoru. V bráně na konci kopce ale pojedou doprava po asfaltové silnici a u vysílače se napojí na kritizovaný šotolinový úsek z loňského roku. Ten je označen jako divácké místo F a nejlépe se k němu dostanete po cestě od Křepic. Při přejezdu silnice by měla auta podle organizátorů skákat, hrana ale moc velká není, a tak příliš velké lety asi neočekávejte.

Rozbitá šotolina nad Nikolčicemi

Po šotolině vede trať do Nikolčic, na jejichž začátku je kus cesty po panelech. Nájezd na ně auta loni pěkně nakopával do vzduchu. V Nikolčicích trať odbočí doprava do kopce na hlavní silnici (divácké místo G) a pravou serpentinou pokračuje do poměrně ostrého esíčka. O kluzkosti místního asfaltu se loni přesvědčil Jan Jelínek, který v první zatáčce esíčka pozadu vycestoval ven.

Trať pokračuje přes vrchol po hlavní silnici až do Diváků, kde před kostelem zabočí doprava. Po pár desítkách metrů mezi domy jezdci projedou levým vracákem a vrátí se na hlavní silnici. Na křižovatce pak odbočí vpravo a ještě obkrouží ostrůvek uprostřed ní. Náves v Divákách je označena jako divácké místo H a po odjezdu z ní odbočuje trať u pošty doprava přes kostky a na krátký úsek na panelech. Po nich se přejíždí poměrně výrazný horizont, ale i kdyby se na něm auta lehce zvedla, není téměř možné to z bezpečného místa sledovat.

Na téhle šotolině určitě potkáte spoustu fotografů…

Pár šotolinových zatáček si předloni oblíbili fotografové a kameramani, na následující lesní stoupání (již po asfaltu) ale nebude vzpomínat v dobrém Jirka Volf, který tu před dvěma roky skončil v příkopu. Trať v tomto lesním úseku nastoupá více jako 100 výškových metrů a v nejvyšším místě se přemění na hladkou šotolinu s několika rychlejšími zatáčkami.

Sjezdu dolů k cíli předchází ještě široká levá zatáčka na šotolině která by mohla být zárukou hezkých smyků. Po přejetí křižovatky šotolinu opět střídá asfalt a silnice prudce klesá dolů do ostré a táhlé pravé vracečky, ve které měl předloni problémy nejeden jezdec. Po sérii rychlejších zatáček následuje táhlá levá vracečka s přírodní tribunou, i proto je označena jako divácké místo I. Hned pod ní je další pravá vracečka, už trochu méně přehledná (divácké místo J). Zbytek cesty do cíle je už rychlý a asfalt po chvíli zase přechází do šotoliny. Ta je kolem cíle velice rozbitá a bahnitá od nedávné těžby dřeva.

Komentářů celkem: 24
RK
28. 5. 2008 21:22
0 0
Více než kvalitní práce. Děkujeme. Stavte se, prosím, na ředitelství rally v Zaječí v pátek nebo sobotu.
29. 5. 2008 20:39
To Stanis : Taky děkuji za přehlednou publikaci.Jen celková mapa tam mohla být, ale to je v pohodě, postačí vydaná v časopisu rally.
30. 5. 2008 18:15
0 0
Nevíte kde seženu Harmonogram na netu ? Kdy se která RZ jede smajlík
31. 5. 2008 21:18
V Hustopečích jsem byl již minulý rok na sprintu a jelikož jsem z Brna, tak jsem letošní mistrák nemohl vynechat. Soustředil jsem se na RZ 9(ráno) a RZ12(odpoledne). Ranní v 11:03 jsem se účastnil v obci Diváky a odpolední start 13:45 jsem navštívil "přírodní tribunu" nad obcí Boleradice, dle tvého příspěvku. Sedělo nás v tom "hadovi" spousta. Z Boleradic je to cca. 2km do kopce jak darebák, nejdřív sprašná hnusná cesta s kamením, pak asfalt. A tady je můj dotaz. Jak jsi to mohl všechno zvládnout, objet autem, nafotit, zadat na web atd... Dík.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!