2. 6. 2008 22:20 − 3491× − 22

Agrotec Rally Hustopeče 2008 – komentář

Mezinárodní mistrovství ČR zavítalo o tomto víkendu na novou půdu do okolí moravských Hustopečí.

Mezinárodní mistrovství ČR zavítalo o tomto víkendu na novou půdu, kde čeští jezdci v uplynulých dvou letech bojovali napřed o body do sprintů a následně do experimentálního středního mistrovství. Letos však zájem o body zrovna moc posádek neprojevilo a na start se postavilo jen 51 dvojic, což je letos zatím nejnižší počet a dokonce o jedno nižší číslo než vloni v Třebíči. Na druhou stranu se zde alespoň představili dva atraktivní piloti, kteří ozdobili souboje o nejvyšší příčky. S číslem 1 na svém Peugeotu 207 Super 2000 nastoupil Jan Kopecký a se čtyřkou na Fiatu Punto Super 2000 pak vedoucí jezdec slovenského šampionátu Jozef Béreš.


Celá úvodní etapa byla netradičně naplánována až po setmění. Jezdci si tak mohli užít dlouhého závodění na přídavná světla, a to až do hluboké noci. Vzhledem k velkému množství šotolinových úseků však nastal jeden poměrně zásadní problém. Oblaka zvířeného prachu se držela nad cestou obstojně dlouho a jezdci tak mnohdy opravdu stěží viděli, kam jedou. Svit přídavné rampy odrážející se od prachu pak působil jako dokonale neprůhledná bílá zeď. S něčím takovým si nemusel lámat hlavu Kopecký, jenž na trať vyrážel jako první. Přesto po drobné chybě soutěž nezačal nejrychlejším časem. Ten si na své konto totiž připsal Václav Pech (Mitsubishi Lancer EVO IX), ovšem oproti favorizovanému pilotovi Peugeotu byl rychlejší jen o 6 desetin. Až pátý čas (+ 9,7 s) zajel po chybě a následném přetočení Roman Kresta (Mitsubishi Lancer EVO IX).


A nedařilo se ani dalšímu přednímu jezdci Pavlu Valouškovi, který napřed minul jedno odbočení a pak jen pár stovek metrů od cíle RZ poslal svůj Lancer EVO IX ve velké rychlosti do pole. Naštěstí se dokázal vrátit zpět na trať, ovšem vzniklá časová ztráta nebyla nikterak malá a po první zkoušce měl na svém kontě již skoro minutové manko. Podobným způsobem se s tratí úvodního testu popral Jan Votava (Mitsubishi Lancer EVO IX), který také vylétl ven a nakonec zaznamenal čas jen o sedm desetin horší než Valoušek. Na RZ 2 zajel nejrychleji Kopecký a prodral se přes Pecha do čela (- 6,2 s). Identický čas zde s plzeňským jezdcem zajel Kresta, jenž se tak vyhoupl na třetí příčku (+ 15,9 s).


Z ní pak na pátou sestoupil Roman Odložilík s Peugeotem 207 Super 2000, který si stěžoval na zvířený prach od výrazně pomaleji jedoucího Milana Lišky (Mitsubishi Lancer EVO IX), jenž startoval před ním. Na druhé zkoušce se s rally rozloučily i dvě posádky bojující o elitní desítku a obě zradila jejich technika Mitsubishi Lancer EVO IX. U Petera Gavláka byl na vině kardan a v případě Marcela Tučka se jednalo o poruchu zapalování. Na RZ 3 znovu triumfoval Kopecký, který před úvodní servisní přestávkou navýšil svůj náskok na čele na 15,4 sekundy. Drobné chybky v podobě přetočení se zde nevyvaroval Odložilík, který i tak zůstával na páté příčce.


Závěr první etapy obstarala sekce s druhými průjezdy již absolvovaných třech testů. Soutěž zde pokračovala v nastoleném rytmu, když ani na jednom z testů nedal nikomu šanci Kopecký a do cíle prvního dne dojel s náskokem 27,7 sekundy na Pecha. Úřadující mistr republiky se však daleko více soustředil na odrážení útoků ztrátu stahujícího Kresty a to se mu úspěšně dařilo. Ve čtvrtém testu zajel o sekundu rychleji, v pátém pak ten samý časový rozdíl přenechal svému soupeři a v poslední zkoušce dne pak znovu navýšil svůj náskok, a to konkrétně o 1,3 sekundy. Na čtvrté pozici se zabydlel Béreš, ke kterému se jeho největší soupeř Odložilík přiblížil na RZ 5 na rozdíl pouhých 3,8 vteřiny. O deset sekund moravskému pilotovi tento posun Béreš usnadnil penalizací za pozdní příjezd do časové kontroly. V poslední zkoušce dne však byl Slovák znovu rychlejší a stanovil průběžný rozdíl na 13,6 sekundy. Na šestou pozici se v závěru dne po Jelínkových dvou výletech z trati vyšplhal Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX), pro něhož druhá sekce začala tím nejhorším možným způsobem. Při průjezdu RZ 4 vylétl z trati a z vozu mu spadla světelná rampa, takže zbytek noční části musel odjet jen na klasická světla.


Sobotní dopoledne nepřineslo oproti předešlému dni žádné převratné změny, když ve vyhrávání jedné zkoušky za druhou úspěšně pokračoval vedoucí muž pořadí, jenž měl po RZ 9 k dobru již plných pětačtyřicet sekund. Naopak druhý Pech do etapy zrovna šťastně nenastoupil, když na první zkoušce trochu podcenil své tempo a v druhé pak pro změnu zachyboval. Ve výsledku z toho bylo snížení náskoku na třetího Krestu na pouhých pět desetin! Devátým úsekem pak ale Pech prolétl ve velkém stylu a nadělil svému největšímu rivalovi rovnou 5,7 sekundy. Hned na začátku dne soutěž přišla o dva speciály Super 2000. Kvůli zdravotním problémům se se soutěží rozloučil po pátku až třináctý Peták a problémy s ucpaným výfukem vyřadily po RZ 7 i Odložilíka, jenž během tohoto testu spadnul z páté na jedenáctou pozici.


Na osmé zkoušce havaroval do té doby sedmý Jiří Volf (Mitsubishi Lancer EVO IX) a hned v té následující se z té samé pozice odporoučel kvůli poruše diferenciálu Valoušek. Toho odstoupení jistě velmi mrzelo i z toho důvodu, že se mu po páteční ztrátě úspěšně dařilo prodírat startovním polem vpřed. Z elitní desítky se propadl Michal Fiala (Mitsubishi Lancer EVO IX), jenž napřed v RZ 7 dostal defekt a poté v devátém testu zaprotestoval jeho vůz. Kvůli poruše motoru musel po devátém testu vzdát i Sláva Ducháček (Mitsubishi Lancer EVO IX).


Ač se již zdálo, že soutěž během své průběhu našla v podobě Jana Kopeckého jasného vítěze, po druhé sobotní sekci bylo vše zcela jinak. Pilot Peugeotu si napřed připsal další dva nejrychlejší časy, ovšem na start RZ 12 se mu již nastoupit nepodařilo. U speciálu totiž došlo k úniku oleje z motoru a výborně rozjetá soutěž tak pro Kopeckého předčasně skončila. Aby byla smůla vozů Super 2000 v hustopečské soutěži dokonána, s porouchaným motorem vzdal ve dvanácté zkoušce i poslední mohykán Béreš. K významným přeskupením v průběžném pořadí pak přispěli ještě další dva jezdci. Po jedenáctém testu musel kvůli poškozenému zavěšení levého předního kola vzdát Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX) a v tom následujícím pak havaroval Vojtěch Štajf (Subaru Impreza Sti N12B).


Atraktivní souboj o vteřinky dvou velkých rivalů Kresty s Pechem se tedy před závěrečnou dvojicí testů změnil ve strhující boj o vítězství. Ještě před závěrečnou sekcí se však podívejme, jak probíhal jejich souboj na desátém až dvanáctém testu. Na prvních dvou si Pech ke svému náskoku vyjel další dvě sekundy. Na RZ 12 byl sice o tři desetiny pomalejší, ale stále měl k dobru pěkných 7,9 vteřiny. Ve třináctém testu Kresta již tak vražedné tempo ještě o něco zrychlil a podařilo se mu zredukovat svůj odstup o 2,1 sekundy. To však nic neměnilo na tom, že v závěrečných deseti kilometrech musel ještě 5,8 sekundy smazat, pokud chtěl vyhrát. Pech si však prestižní triumf nad Krestou nehodlal nechat vzít a nakonec se mu podařilo jej o pouhých 3,2 sekundy uhájit!


Na třetí příčku se po hojném odstupování předních posádek nakonec vyšplhal Jan Jelínek (Mitsubishi Lancer EVO IX), ovšem jeho výkon to nijak nesnižuje. Nechal za sebou totiž takové jezdce jako Václava Arazima, Karla Trojana nebo Emila Trinera. A zatímco předchozí soutěž v Českém Krumlově zakončil hned na jejím začátku hlavou dolů v potoce, nyní se mu podařilo zajet nejlepší výsledek kariéry. Post nejrychlejšího jezdce na jiné technice než Mitsubishi tentokrát vybojoval Emil Triner, který se svou Imprezou v pátek srazil zajíce, ale naštěstí tím vůz nijak výrazně nepoškodil. Zato druhý nejrychlejší Subarista Daniel Běhálek svou Imprezu v pátek pořádně očesal, ale nakonec se cíle přeci jen dočkal, a to na osmé pozici.


Ve skupině A se dalo před startem očekávat pokračování strhujícího souboje trojice Jan Šlehofer – Josef Sedláček – Antonín Tlusťák. To však skončilo dříve, než vůbec začalo. Tlusťák musel vzít zavděk daleko slabším Citroënem C2 R2, když jeho Super 1600 stále není po poruše motoru v Chorvatsku fit. A náhradní vůz na tom nebyl o moc lépe, neboť vypověděl službu ještě před první zkouškou. Na druhém testu pak kvůli poruše dobíjení svého Renaultu Clio R3 vzdal i Sedláček. Ve vedení samozřejmě nemohl být nikdo jiný než Šlehofer, ovšem ani on nakonec cíl nespatřil. Během první sekce druhého dne jej zradil motor jeho Fiatu Punto Super 1600. Z překvapivého vítězství se tak nakonec radoval Petr Zedník, jehož Ford Fiesta Super 1600 se naopak již naučil celkem obstojně poslouchat. Na druhém místě s odstupem čtyř minut do cíle dorazil Lukáš Pondělíček s Citroënem C2 R2, za nímž pak svou letošní první soutěž zakončil Jiří Vlček s Peugeotem 206 Super 1600.


Ve třídě N3 soutěž nejlépe rozjel Egon Smékal a po první etapě měl na svého největšího soka Petra Křížka jedoucího taktéž s Hondou Civic Type-R k dobru již tři čtvrtě minuty. V průběhu druhé etapy se Smékalovi dařilo svůj náskok držet, ovšem v předposledním testu nechal dvacet sekund a výborně rozjetá soutěž se ocitla blízko špatnému konci. Nakonec však pro Smékala vše dobře dopadlo a mohl se radovat z letošní druhé výhry. Ve třídě N2 znovu triumfoval Václav Dunovský s Hondou Civic VTi. V nejnižší třídě si jel svůj závod sám proti sobě Pavel Korčák s VW Polo a v neděli po úspěšném zdolání celé trati mohl být korunován vítězem soutěže v této třídě, kde bohužel neměl jediného soupeře.

Pořadí v cíli
1. Václav Pech/Petr Uhel Mitsubishi Lancer Evo IX 1:51.32,0
2. Roman Kresta/Petr Gross Mitsubishi Lancer Evo IX +3,2
3. Jan Jelínek/Miroslav Kotěna Mitsubishi Lancer Evo IX +3.21,7
4. Václav Arazim/Julius Gál Mitsubishi Lancer Evo IX +4.00,5
5. Karel Trojan/Petr Řihák Mitsubishi Lancer Evo IX +4.24,5
6. Emil Triner/Kateřina Achsová Subaru Impreza WRX STI N12 +5.38,4
7. Vladimír Barvík/Petra Mynářová Mitsubishi Lancer Evo IX +6.09,8
8. Daniel Běhálek/Petr Černohorský Subaru Impreza WRX STI N12B +6.43,0
9. Jan Votava/Franta Synáč Mitsubishi Lancer Evo IX +7.46,8
10. Milan Pantálek/Jaroslav Novák Mitsubishi Lancer Evo VIII +7.54,5

Stav mistrovství: 1. Kresta 183, 2. Pech 156, 3. Valoušek 114, 4. Trojan 61, 5. Peták 45, 6. Orsák 40, 7. Štajf 38, 8. Arazim 36, 9. Triner 34, 10. Jelínek 25

Komentářů celkem: 22
3. 6. 2008 20:4521
0 0
Kluci pěkná reportáž,soutěž se mi líbila,akorát škoda že v závěru se vytratil ostrý zvuk šestnástek a dvoulitrů. Kopecký a Béreš 1A.smajlík
3. 6. 2008 21:4022
0 0
bylo to fakt SUPER,mam ulně spálený záda,ten prach fakt hustej,ale myslim že to k rally patří-kdyby sprchlo.........jen mě mrzí že dojelo tak malo aut,ale technika je technika.jinak nemam co bych vitknul.sem rodak tak vim kam jít.smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!