Pojede tovární tým Fordu i v příští sezóně?
Tento týden může rozhodnout. A to nejen o budoucnosti mistrovství světa, ale také o dalším programu Fordu. To samozřejmě velmi dobře ví i Marc Deans, který je jako sportovní ředitel Ford Europe zodpovědný za účinkování značky v mistrovství světa.
"Jde o hodně," vysvětluje Deans. "Od úterý do čtvrtka budu v Paříži a účastním se každého zasedání FIA. Nejen s mými kolegy od jiných značek, ale i s ostatními odpovědnými osobami máme jasno v tom, jakým směrem chceme jít. Již z tohoto důvodu doufám, že se tentokráte budeme méně bavit o nápadech, možnostech a alternativách, to jsme několikrát udělali. Nyní pro to musíme konečně něco udělat."
Deansova nespokojenost má jeden důvod. Zatímco Citroen a Subaru již ohlásili, že budou v MS pokračovat i příští rok, tak účinkování Fordu v mistrovství světa letos podle tříletého programu končí. Dlouho se zdálo, že pokračování je jen formalitou, ale nejasnosti ohledně budoucnosti celý koncept ohrožují. "Dokud nebude střednědobý koncept MS s globálním promotérem, pochopitelným kalendářem a jasnými technickými předpisy, tak také nemůžu od představestva společnosti očekávat jasné vyjádření o naší budoucnosti."
V Paříži čeká na Deanse maratón jednání. V úterý se sejdou experti na marketing MS. Hlavním tématem bude – ostatně jako většinou – nedostatečná propagace mistrovství světa. "Zajímavá diskuze s hodně nápady, ale ohledně MS je to spíše zahřívací kolo," říká Deans. "Rozhodující bude zasedání komise mistrovství světa ve středu a zasedání rally komise ve čtvrtek. Tam se musí podařit dostat kalendář MS na tu správnou cestu. Také si myslím, že ohledně roku 2009 nebudeme schopni nic změnit. I když by bylo správné, kdyby FIA do kalendáře příštího roku zařadila ještě jednu rally na francouzském území. Ale bez debaty, pro rok 2010 se něco musí změnit – a to nyní. Mimo to by měl být určen počet soutěží, které musí absolvovat týmy M2."
"Samozřejmě mohou z těchto grémií vzejít pouze návrhy, které budou postoupeny světové radě FIA. Ale již hodněkráte se ukázalo, že tyto návrhy pak bývají ve stejném znění schváleny. Hlavně aby došlo k jasným a pozitivním krokům. Těch bylo dosud příliš málo. A pokud FIA chce, aby nynější továrny ve svém angažmá pokračovaly a ještě se k nim přidaly další značky, tak je zapotřebí jim nabídnout spolehlivý koncept. Zájem je, dokonce i od jedné z hlavních evropských značek. Bylo by přece skvělé, kdyby se mimo stávajících značek přidala ještě nějaká další. Vždyť nejde jen o sportovní soupěření, ale i o marketing, emoce, reklamu. Mistrovství světa v rally je sportovní byznys jako formule 1, fotbal nebo olympiáda, se vším co k tomu patří."
A jak vidí Deans budoucnost vlastní značky? "My z Fordu chceme v mistrovství světa v rally bezpochyby pokračovat. Nikde nedosáhneme našich marketingových cílů lépe než zde. Samozřejmě že se poohlížíme i jinde, ale o alternativách není co říct. Mimochodem – na mistrovství světa cestovních vozů v Oscherslebenu jsem nebyl, ačkoliv o tom někteří nonináři psali. Jistě že sledujeme i jiné motoristické disciplíny. Ale jak jsem řekl: My se vidíme v mistrovství světa v rally."
Kdy tedy rozhodne představenstvo Fordu o budoucnosti značky v MS? "Před zasedáním světové rady FIA začátkem listopadu asi k žádnému oficiálnímu vyjádření nedojde. Naštěstí máme s naším dlouholetým partnerem M-Sport tak dobré vztahy, že i navzdory pozdnímu rozhodnutí bychom mohli pokračovat bez zhoršení kvality. A v příští sezóně také nedojde k velkým změnám pravidel."
A kdyby se představensto rozhodlo proti pokračování v MS? "Tak pak nebude žádný tovární tým. Ale nějaké Focusy by jezdily i nadále. Nedokážu si představit, že by M-Sport ukončil dlouholetý úspěšný klientský program. Ale nad tím budu přemýšlet až začátkem příštího týdne. Nyní musíme učinit ty správné kroky."
motorsport-aktuell.com
Nebude to jen tak, napadá mě příměr o startovní pozici v RZ. Citroen i subaru na trati(už potvrdili sezonu), ford na startu s návrhem: odstartujeme, pokud si budeme rovnější(s FIA). I pokud by to tak nějak bylo, docela to chápu. A FIA taky