Foto + slovo Karla Trojana k havárii na Slovensku

Nešťastná havárie Karla Trojana s Petrem Řihákem na Rallye Tatry byla opravdu z kategorie "velkých ran".

V pátek na 39. Aquacity Rally Tatry došlo v průběhu RZ5 k velmi nemilé události a posádka týmu Korno Motorsport ve složení Karel Trojan – Petr Řihák těžce havarovala se svým Mitsubishi Lancer EVO IX. Karel Trojan je dosud v domácím ošetření a není na tom vůbec dobře. Ještě o poznání hůře však dopadl spolujezdec Petr Řihák, který je dosud ve velmi vážném stavu hospitalizován v nemocnici v Levoči.

Hlavní aktér a jezdec k tomu uvádí: „Na RZ5 těsně před kritickým místem jsem šel ve velké rychlosti na brzdy do mírné pravé zatáčky, následovaly velké brzdy a levá na trojku. Když jsem brzdil do té mírné pravé, auto se mírně svezlo a musel jsem dát kontra a popustit brzdový pedál. Není to nikterak neobvyklá situace a podobné záležitosti řeší jezdec zhruba každé druhé až třetí brzdění. Když jsem za zatáčkou znovu začal brzdit, šlápl jsem nakřivo na pedál (pouze na stranu) a při plném brzdění, což je síla kolem 50 kg, mi sjela noha.

To vše by se ještě dalo řešit, ale to, jak se mi svezla noha prudce, zapříčinilo, že pedál byl vymrštěn velkou silou do horní polohy, kde urazil plastový spínač brzdových světel, který tvoří horní doraz pedálu a tento zůstal ve vodorovné poloze (schovaný pod palubkou), kde jsem na něj nemohl znovu šlápnout.“

„V tu chvíli jsem věděl, že je zle. Zatočit nešlo, auto jelo o hodně rychleji, než by zatáčkou šlo projet. Když jsem viděl velkou stráň dolů a pod ní les, věděl jsem, že tam nesmíme jít bokem. Narovnal jsem auto a skočili jsme tam popředu. Kdybychom jeli bokem, asi by naše havárie měla ještě fatálnější následky a dost možná bychom si teď nepovídali.

Za celou mojí závodní kariéru se mi noha z brzdového pedálu svezla asi jen dvakrát či třikrát a bohužel i zde. Samozřejmě to byla moje chyba, ale může se to stát každému a kdykoliv. Chtěl bych touto cestou varovat všechny kamarády a kolegy závodníky, kteří používají Mitsubishi Lancer EVO 7, 8 a 9, že podobná věc může postihnout i je. Měli bychom to také nějak řešit.“

„Velmi smutný jsem také z toho, jakým způsobem se odvíjela doba po nehodě. Okolo auta nám pobíhala celá řada lidí a někteří zuřivě fotografovali a natáčeli ještě v době, kdy byl Petr bezvládně v autě. Na příjezd vyprošťovací služby jsme čekali bezmála dvacet minut a sanita pak dorazila za dalších deset. Mezitím okolo nadále závodila celá řada aut.

Jezdci samozřejmě nemohli naší nehodu vidět, ale že se nenašel nikdo, kdo by zastavil RZ a vyžadoval pomoc, mi přijde velmi smutné. Nemusím být pořadatel ve vestě na to, abych zastavil závodní auto. Na to ale asi nebyl čas, musel se fotit a filmovat sípající člověk v bezvědomí. Kdybych v tu chvíli dokázal těch 50 metrů do kopce vylézt, zastavil bych si to sám…

Na Slovensku se bohužel nepoužívá GPS a tak je posádka v případě problémů odkázána opravdu jen sama na sebe. Samozřejmě nechci házet všechny do jednoho pytle, takže naopak moc děkuji všem, kteří jakkoliv pomohli.“

„Touto cestou bych také rád vyjádřil hlubokou lítost nad tím, co se stalo Petrovi, který dosud bojuje v nemocnici. Velice mě to mrzí i když všichni, kdo vstupují do závodního vozu, předem velmi dobře vědí, jaké obrovské riziko podstupují. Intenzivně pracujeme na možnosti Petrova převozu do lepšího zdravotnického zařízení domů do Brna, ale jeho stav to dosud neumožňuje.“

Zdravotní stav brněnského navigátora Petra Řiháka je dosud velmi vážný a vzhledem k jeho povaze není možné jej převézt do Brna. Zlomeniny pěti žeber způsobily následné problémy s plící a težký otřes mozku je provázen krvácením do mozku. Všichni držíme Petrovi palce a přejeme brzké zlepšení a následné uzdravení.

Komentářů celkem: 69
19. 9. 2008 10:26
0 0
klidne mi to muzete poslat odkaz na mail- teatatu@seznam.cz (aby vas nikdo neukamenoval) jeste jednou dekuju
19. 9. 2008 10:59
0 0
Pawel: víš, záběr na rozbité auto s odstupem a samotnou nehodu je něco jiného než natáčet trpícího vážně zraněného člověka. Zkus se někdy vžít do jeho situace a pak se znovu zamyslet.

Tvoje výlevy nemá cenu komentovat, nesnížím se na takovou úroveň.
20. 9. 2008 03:06
0 0
Vies Shacki , vsetko zle je na nieco dobre.Ja neviem co by som robil keby sa take nieco stalo a bol by som pritom.Neviem ci by som vedel pomoct.Samozrejme by som sa nesnazil niekoho tahat z auta , nakolko nevies ci nema nejake vnutorne poranenia , ale napriklad ked hrozi poziar auta alebo nieco podobne tak je treba pomoct .
Nejak sa tie nehody mnozia v poslednom case a zraneni pribuda.Vo vacsine pripadov su divaci prvy , kto sa k autu po nehode dostane .Co tak nejaky serial clankov co sa pomoci a zachrany tyka , co je potrebne urobit a pritom neublizit a podobne.Myslim ze takych 80% ludi neovlada CPR a poskytnutia prvej pomoci , a z tych zvysnych 20% by 12 % nevedelo co ma robit anyway .
Ved niekedy kazda sekunda moze rozhodnut .

Prajem posadke skore uzdravenie .
20. 9. 2008 22:44
0 0
K+K+K,Pawel a podobní:když čtu vaše příspěvky tak nechápu článek který vyšel(autor karel trojan) je vždy nutné zveřejnit protože rallysport je moc krásný ale taky moc krutý a to co se událo na rally tatry nebylo poprvé (havárka bratří odložilíků požár auta a pořadatele zajímal jen jízní výkaz pro odstoupení né zastavení rz) a stejné je to i v tomto případě
ty časy co uvádí karel trojan mohou být jiné (tím nechci urazit k.trojana) ale
je velmi divné že rádiobodům a cíli nechybělo takovou dobu soutěžní auto
já osobně jezdím sloužit po celé moravě a když se stratí auto mezi rádiobodama tak volá vedoucí rz co se děje a jak je s posádkou která chybí a proto musí vznikat takové článkysmajlík
21. 9. 2008 07:33
0 0
J130jirin: Nepleteš si mě? Proti článku tu ode mne není ani čárka (mám tu dva příspěvky, tak si to snadno ověříš). Srovnání s Pawlem bych mohl možná brát i jako urážku. Jinak se vším co píšeš souhlasím.
21. 9. 2008 16:33
0 0
Pawel: Tohle přece nemůžeš myslet ani trošku vážně! smajlík Víc to raději rozebírat nebudu.

Mám alespoň jednu pozitivní informaci - Petr Řihák už je prý v nemocnici v Brně, takže už by to snad mělo být lepší, když byl schopen převozu. Snad bude vše dobré!
21. 9. 2008 21:39
0 0
K+K+K:promin ale při opakovaném přečtení to chápu ale jinak to nejde protože to co se poslední dobou v rally děje začína připomínat dobu když se rušila skupina B jinak dík za uznání a omlouvám se jiřinsmajlík
22. 9. 2008 11:29
0 0
Přeji Petru Řihákovi brzké uzdravení! Zrovna on je velice sympatickým spolujezdcem, který myslí i na diváky, a na svém pěkném vzorně aktualizovaném webu http://www.rihak.cz zveřejňuje mapy ze soutěží, které jsou předem hůře dostupné (př. Jänner), čímž mi ušetřil starosti. smajlík
22. 9. 2008 19:39
0 0
Omluva vsem Cobolakum, Hornouherakum a dopredne Pszonkum, Cabajkam, Skopcakum, Makaronum, Zabozroutum apod., zargonovym nazvem naroda nikdy nemyslim nic spatnyho, udelal sem to pro zlechceni svyho prispevku ;)

ad hranice mezi hyenismem a slusnou novinarinou: Ja sem na tenhle clanek cekal jak pes na zradlo, chtel sem vedet, co (predevsim) s Petrem je. A stejne tak vetsina ostatnich pravidelnejch ctenaru tohodle webu, takze de facto sme ty hyeny vsichni. Akorat aspon ze hyeny, ktery nenapisou naprosty kraviny, takze asi lepsi nez se nechat roztrhat TV Nova smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!