Sebastien Loeb chytil býka za rohy!

Zpověd Sebastiena Loeba o zážitcích z testování F1 na okruhu de Catalunya.

Přestože je tento býk červený, Sebastien se vůbec nerozmýšlel a chopil se volantu tohoto "plechového" býka se ctí.

Francouzkému pilotovi to ve Španělsku na Circuit de Catalunya šlo opravdu dobře. Je pondělí, většina týmů Formule 1 se schází na prvním zimním testování a ze 17 jezdců, kteří se postaví na trať, zajede právě Loeb na palubě RB4 týmu Red Bull osmý nejrychlejší čas dne.

Na svých stránkách pětinásobný mistr světa v rally mluví o svých zážitcích z monopostu F1 od Red Bullu.

Jak jsi se na tento test připravoval?

"Posiloval jsem krční svaly, protože jsem věděl že to bude náročné, ale bylo celkem jasné, že to stačit nebude. Častěji jsem běhal, abych vylepšil srdeční rytmus, párkat jsem byl na motokárách. Nebylo to jednoduché, měl jsem spoustu práce, která brala čas na trénování, snažil jsem se co to šlo. Opravdu není možné připravit se na tak obrovské úsilí během měsíce: v monopostu je ten tlak v zatáčkách prostě neuvěřitelný."

sebastienloeb.com

Jak ten den probíhal?

"Nebylo to špatné! Byl to zajímavý den, který utekl docela rychle. Změnili jsme nastavení, protože se mi auto zdálo příliš ostré, ale to jsem zas měl tendenci do zatáček najíždět smykem. Stabilizovali jsme to menším přítlakem na přední křídlo a já cítil, že jsem každé kolo lepší a lepší, bohužel časy ukázaly, že to ke konci bylo spíše přání. Zklidnili jsme nervozitu auta jiným systémem a vrátili jsme se k prvotnímu nastavení přítlaku. To bylo ono, průjezdy se zlepšily a na konci dne jsem z toho měl opravdu dobrý pocit. Vážně to nebyl špatně strávený čas. Dařilo se mi vycítit, kde trochu ztrácím, s inženýry jsme pracovali na nastavení vozu a dařilo se nám během celého dne zlepšovat, vážně to byl skvělý den."

Řekl jsi, že tě to fyzicky vyčerpává, přesto jsi dokončil 82 kol?

"Rozhodně mě to fyzicky vyčerpávalo! Ale faktem je, že jsem těch 82 kol jel po seriích osmi až desíti kol, které byly rozvrženy do celého dne. Vycpal jsem si kokpit po stranách pěnou, aby si mohla hlava v těžších zatáčkách okruhu odpočinout, bez toho by to bylo nesnesitelné! Budu se muset pořádně prospat, než zas začnu normálně fungovat."

Vzhledem k neskutečné přilnavosti, bylo asi hodně těžké hledat limity auta…

"Ve skutečnosti to bylo docela jednoduché. Když na konci rovinky dosáhnete 320 km/h a začnete brzdit hned jak uvidíte ceduli označující 100 m, zdá se to příliš pozdě. Tlačíte na brzdy jak šílený, ale kola se ani nezablokují a to zpomalení je opravdu působivé. Takže si vlastně řeknete, že ta hranice musí být ještě o kousek dál. Obdobně to funguje v rychlých zatáčkách."

Určil sis nějaké pomocné body, zvlášť se zkušenostmi z monopostů, které již máš za sebou?

"Není to ten samý svět, je to o úroveň jinde. Jezdil jsem tu před dvěma týdny, abych se sžil s Peugeotem 908 HDi FAP na chystané setkání 27. listopadu v Castellet. Tehdy jsem se pohyboval v časech 1:36 – 1:37 na kolo, zatímco dnes jsem zajel kolo za 1:22, ten rozdíl je obrovský! Tato okruhová zkušenost může být jedině přínosná."

Byla jízda na okruhu zároveň s ostatními vozy obtížná? Nebál ses trochu?

"Ne, v podstatě jsem ani v žádném "hustém" provozu nejel. Snažil jsem se jet na čas a vzhledem k tomu, že to nebyl závod, uhnul jsem na stranu, když mě někdo dojel. Stejně tak, když jsem dojel někoho já, uhnul na stranu ten druhý, aby se usnadnilo předjíždění."

Sebastien Loeb prohání piloty F1, to něco znamená, ne?

"No… Nezní to špatně, že? :-D"

Jaké byly nejlepší a nejhorší okamžiky tohoto testu?

"Líbilo se mi vše! Byla to pro mě obrovská zkušenost, dost jsem o sobě pochyboval. Nebylo to těch pouhých dvacet kol, které jsem jel minulý rok s Renaultem, se standartním nastavením a exhibičními gumami, nebo pár kol, které jsem odjel minulý týden v Silverstonu v dešti, což mi ale dalo hodně zkušeností. Musel jsem zlepšovat své výsledky z minula, kouknout se, kde ztrácím a kde můžu příště trochu přidat, hrát si s nastavením, sžít se s autem… Nebyla chvíle, kdy bych se nebavil, až na jednu: Když bylo po všem!"

No dobře, takže nejlepší chvíle?

"Těžko říct. Nejspíš když jsem měl málo paliva a novou sadu pneumatik, když šlo o dosažení co nejlepšího času. Snažil jsem se jezdit na maximum každé kolo. Takové chvíle mě bavily, ale zároveň byly frustrující. Po nasazení nových pneumatik máte dvě kola na maximální využítí přilnavosti gum, potom se tato výhoda ztrácí, gumy už potom nejsou tak "přibité" k trati. Jenže já jsem byl často nejrychlejší až ve třetím kole s novými pneumatikami, protože mi první dvě kola trvalo, než jsem si zvykl na novou přilnavost. Všechno je to o zkušenostech a praxi. Když máte trochu méně paliva, tak můžete brzdit později, ale o kolik později? Nemám zdání. Máte natankováno více paliva, musíte jít dřív z plynu a tak dále… Musel jsem to vše zjišťovat najednou. Zlepšoval jsem se, ale i na konci jsem měl pocit, že se stále mám co učit."

V jaké oblasti jsi cítil největší zlepšení?

"Na některých brzdných bodech byl rozdíl 5 až 15 metrů. Ale byl jsem omezen nedostatkem souhry mezi důvěrou v brzdy a mými vlastními pocity. Na konci rovinky jsem tlačil na brzdy opravdu silně, ale kola se přes to nezablokovala. Nenalezl jsem optimální brzdné body. Přesto jsem byl na konci, v porovnání s nejrychlejším jezdcem dne Buemim (pozn. redakce: ve skutečnosti to byl Takuma Sato) o 6 km/h pomalejší. On jel 248 km/h, já "jen" 242 km/h. Šel později na brzdy, ale v pomalých zatáčkách jsme na tom byli těměř stejně. Nejvíce z celého dne mě mrzí, že když jsem odcházel, měl jsem pocit, že se stále mám kam zlepšovat. S trochou praxe by mé časy asi nebyly úplně špatné."

sebastienloeb.com

Jaký byl tvůj vztah s týmem?

Velmi dobrý! Myslím, že všichni byli příjemně překvapeni! Všichni si tak nějak mysleli, že odjedu 40 kol a skončím. Podíváme-li se na časy, myslím že neočekávali, že si povedu tak dobře. Všichni v týmu byli nadšení, to bylo skvělé. Odvedli jsme dobrou práci a to bylo také cílem testu, který měl přinést zkušenosti. Moje analýzy dobře odpovídaly tomu, co tým viděl na telemetrii. Zkrátka, vše fungovalo skvěle.

Takže kariéra testovacího pilota F1 se otevírá?

":-D Rád bych." Cítíš rozdíl mezi testem vozu F1 s elektronickou asistencí v minulém roce a dnešním testem Red Bullu bez takovéhoto zařízení?

Ano, bez kontroly trakce je to pro jezdce o hodně těžší! Výjezd z pomalé zatáčky s Renaultem znamenal prošlápnout plyn na podlahu a o nic víc se nestarat. S Red Bullem musíte být na plyn extrémně citliví! Na třetí rychlostní stupněň je to snadné, ale na druhý musíte akcelerovat velmi opatrně, aby nedocházelo k prokluzu, tedy k časové ztrátě. Nejzrádnější jsou rychlé táhlé zatáčky. Pokud začnete ztrácet kontrolu nad autem s kontrolou trakce, systém to lehce zkoriguje, pro řidiče téměř nepostřehnutelné. Když se auto utrhne ve 240 km/h, cítíte jemný zpětný ráz! Je to velmi citlivé, velmi odhadnutelné bez dalšího rozhození auta… Elektronika takovéto problémy velmi zjednodušuje.

Osmý nejrychlejší čas, je to skvělý výkon?

Ano, je. Nikdo, včetně mě, to opravdu nečekal. Spousta mladých jezdců, kteří chtějí jezdit ve Formuli 1 příští rok, skončila za mnou! Kromě toho, Barcelona je hlavním testovacím okruhem F1. Piloti ji znají jak své boty, to já asi sotva, a už vůbec neznám auto. Dosáhl jsem slušných časů, například dvě desetiny za Kubicou a pořád vím o místech, kde ztrácím. Takže ano, jsem z výsledků docela potěšen. Neočekával jsem, že se přiblížím špičce. Nesnil jsem o tom, ale tajně jsem doufal, že nebudu příliš vzadu."

Cítíš se schopen odjet Grand Prix, kdyby ti nabídli tu šanci?

"Né hned zítra! Musel bych nejdřív vylepšit svou fyzičku…"

Takže spolupráce Red Bull – Loeb je podepsána?

"Ano… v Rally!"

Na závěr ještě video z testování na okruhu Silverstone:

sebastienloeb.com

Komentářů celkem: 22
21. 11. 2008 12:0921
0 0
Ahoj - tak to: ROSSI, SCHUMACHER a LOEB mě už taky napadlo, je to asi o smlouvách, sponzorech a vzájemné ochotě to zkusit, ale byla by to bomba!
Jenom by se asi musely vymyslet nějaké hendikapy - jinak by LOEB na šoto asi získal příliš velký náskok, ale třeba by to ztratil na motorce, nevím (Schumi přece zvládnul i MOTO GP a myslím, že by se i kvalifikoval do závodu - fakt je dobrej) a Rossi to je prostě ... Rosi!.
Tak a teď to "jenom" zorganizovat, kdopak se hlásí?
22. 11. 2008 08:0722
0 0
loeb je prostě machr
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!