Martin Prokop vstupuje do JWRC
http://www.martinprokop.com
Jihlavský pilot týmu Jipocar Racing Martin Prokop překvapil před startem sezóny 2004 přestupem do nejvyšší kategorie soutěžních speciálů. S vozem Škoda Octavia WRC dosáhl několika velmi pěkných umístění, konkurenceschopných časů v rychlostních zkouškách a překvapivého vítězství v Rally Šumava. Před startem sezóny 2005 ohlašuje Martin Prokop další „přestup“. Tentokrát chce změřit své síly v juniorském seriálu MS s vozem kategorie S1600.
Martine, přinesla Ti něco pozitivního sezóna s vozem kategorie WRC?
Ano a velmi mnoho. Závodili jsme s „pořádným áčkem“ a to je skutečně velkým zážitkem. Je to velká změna oproti „enku“.
Byla letošní sezóna poslední „pořádnou“, co se týče vozů specifikace WRC?
Myslím si, že skutečně poslední špičkovou sezónou pro tyto vozy byla loňská sezóna. Ke konci letošní sezóny již mnoho vozů WRC nestartovalo a na některých soutěžích zase startovaly „odtržené“ od ostatních vozů.
Foto: Dan PORAZIL eWRC.CZ
Máš nějaké objektivní vysvětlení, proč se Ti tolik dařilo s vozem specifikace WRC?
To nemám (smích). Ale vysvětluji si to tím, že mi zřejmě „áčko“ vyhovuje lépe než „enko“. S vozem WRC jsem mohl jet výrazně agresivněji a tato jízda mi skutečně vyhovovala. U „produkčního vozu“ je někdy rychlejší „opatrnější“ průjezd.
Splnilo se Ti očekávání pro sezónu 2004?
Ano. Výsledky jsme dosáhli lepší než jsem před sezónou čekal. Časy na jednotlivých rychlostních zkouškách byly překvapivě poměrně konkurenceschopné. Jediné negativum lze nalézt ve dvou odstoupeních před cílem soutěží kvůli technickým poruchám.
Jak jsi reagoval v cíli Rally Šumava na své překvapivé vítězství? Pociťoval jsi nějaký tlak, když jsi měl vítězství na dosah ruky?
Tlak jsem samozřejmě vnímal. Nebyl to tlak od někoho zvenčí, ale byl to spíš můj pocit, protože jsme mohli získat vynikající umístění a to nebylo jednoduché. Navíc jsme do posledního metru museli jet rychle, abychom stáhli ztrátu na „produkční vozy“. Šumava nebyla vůbec jednoduchá.
V cíli poslední erzety nám bylo jasné, že jsme vyhráli třídu „A8“, ale zda jsme vyhráli Rally Šumava v celkovém hodnocení jsme nevěděli. Protože ostatní třídy startovali za hodinu a my jsme nevěděli, zda jsme dokázali smazat náskok Arazima. O vítězství jsme se dozvěděli později, ale naše vítězství jsme si plně uvědomili až na cílové rampě. Byl to skvělý pocit!
Proč jsi nedokončil letošní velmi slibně se vyvíjející sezónu a nezúčastnil ses posledních soutěží?
Protože jsem začal uvažovat o startu s vozem S1600 v JWRC a to přináší mnoho komplikací a organizačních starostí. Začal jsem tedy již v průběhu roku 2004 připravovat sezónu 2005 i za cenu absence v závěrečných soutěžích. Na vše prostě nebyl čas ani síly.
Letos jsi jako divák sledoval několik soutěží MS. Kdo Tě nejvíce zaujal jako jezdec a která soutěž se Ti nejvíce líbila?
Jednoznačně mi učarovaly skandinávské soutěže. To je nádhera. Z jezdců se mi nejvíce líbili Loeb a Solberg.
A mezi piloty vozů S1600?
Velmi vyrovnané výkony podávali jezdci s vozy Suzuki Ignis S1600.
Foto: archiv jezdce
S jakým vozem budeš startovat v JWRC a objevíš se na startu nějaké domácí soutěže?
Budu startovat s novým vozem Suzuki Ignis S1600, který je srovnatelný s továrními vozy týmu Suzuki. Prioritou je samozřejmě JWRC, protože jsem již odeslal přihlášku do kompletního seriálu. Pokud však bude nějaký časový prostor, tak se budu snažit startovat i na nějaké domácí soutěži.
Dále ještě připravujeme produkční vůz a s „EVO8“ bychom chtěli startovat alespoň ve Švédsku.
Kdo bude poskytovat servisní zázemí pro tento vůz?
Vše bude zajišťovat můj vlastní tým Jipocar Racing. Tím by mělo dojít k znatelnému snížení nákladů než kdybych si měl vše pronajímat. Pronájem špičkového vozu je velmi nákladný.
Foto: archiv jezdce
Lze nějak porovnat náklady na start v JWRC se S1600 a vozem WRC?
Vůz S1600 stojí poměrně hodně peněz a jeho cena se dá přiblížit nákupu ojetého vozu WRC. Ovšem provozní náklady jsou příznivější, jelikož lze zvolit většinou nějaké kompromisní a úspornější řešení. Předpokládám náklady na JWRC na zhruba stejné úrovni jako náklady na start v domácí sezóně s vozem WRC.
Uvidíme Martina Prokopa na Setkání Mistrů a Pražském rallysprintu?
Na Setkání Mistrů leda tak o berlích, protože jdu na operaci nohy. Je to „stará“ vzpomínka na nehodu na Šumavě. V Praze bych rád startoval se svým otcem s vozem Škoda Octavia WRC.
Jak hodnotil otec letošní sezónu?
Spokojen byl s dílčími úspěchy, ale pochopitelně jej mrzely časté technické závady.
Vnímal jsi větší popularitu, když jsi startoval s vozem WRC?
Popularitu si nedovolím říci, ale zvýšený zájem rozhodně. Určitě i v servisní zóně byla znát větší přítomnost fanoušků. Bylo to velmi příjemné, protože nám i během našich průjezdů fandili.
Foto: archiv jezdce
Koho bys nejraději viděl za volantem tovární Fábie WRC v sezóně 2005?
Líbila by se mi sestava Francois Duval a Harri Rovanperä.
Děkuji za rozhovor a přeji hodně úspěchů v sezóně 2005.
Foto: archiv jezdce
Foto: archiv jezdce