Dakar 2009 – 9. etapa
Zdroj: www.dakar.com
Devátá etapa zavedla startovní pole do jednoho z nejsušších míst planety, do pouště Atacama. Byla to první ze tří etap, které touto pouští vedou a organizátoři je označují jako nejtěžší. Ti co se těšili na duny si jich mohli užít dosytosti. Na trati však byla také spousta kamenů, terén se během etapy mnohokrát změnil a navigace nebyla vůbec jednoduchá. Posledních 20 km speciálky vyhodnotili pořadatelé kvůli jemnému a nestabilnímu písku za neprůjezdé a speciálku o těchto 20 km zkrátili. Celková délka speciálky tak činila 430 km, včetně přejezdů měřila 537 km a na start se postavilo už jen 328 posádek. Devátá etapa se nesla ve znamení napínavých soubojů na čelech jednotlivých kategorií.
"Strašná, otřesná, hrozná, nejhorší co existuje," tak shrnul mechanik závodního vozu Milan Holáň svůj postřeh z průběhu deváté etapy.
Zdroj: www.dakar.com
Zdroj: www.dakar.com
Motocykly
Devátá etapa byla ve znamení napínavého souboje v katerii motocyklů. Ještě před startem etapy odstoupil ze závodu výborně jedoucí američan Jonah Street, po osmé etapě figurující na čtvrtém místě, kvůli bolestivému zranění zápěstí. Iritrack, systém pro sledování polohy jezdce, nefungoval už od začátku zkoušky francouzi Despresovi. Po staru etapy se vedení ujal lídr soutěže, Marc Coma, stíhaný domácím jezdcem Francisco Lopezem. Poté však Comu potkaly technické problémy (pravděpodobně se spojkou) a na nově vedoucího francouze Davida Frétigné ztrácel na 131. km šest a půl minuty. Po odstranění problémů se Coma pustil do stíhací jízdy. Na 296. km se opět změnil vedoucí jezdec, kterým se stal Lopez. Coma se posunul na druhé místo se ztrátou dvou minut. Na 400. km se však opět změnilo vedení a lídrem etapy se stal holanďan Frans Verhoeven a své vedení udržel až do cíle etapy. Druhý dojel Fretigne, třetí Lopez a Comovi patřila čtvrtá příčka se ztrátou 5 minut. V průběžném vedení je i nadále v čele Marc Coma s náskokem 64 minut.
Foto: Petr Lusk, více foto zde
Z našich zajel etapu nejlépe Martin Macek. V cíli mu patřilo 24. místo. Hned za ním na 25. místě dojel Ivan Jakeš. Froňek dojel 45. a David Pabiška 56.
David Pabiška – „Dnes to bylo zase úporné, pořadatelům se úspěšně daří likvidovat těmito etapami motorkáře, dnes to byl v prvních částech etapy trial, obrovské kameny, motorka těžká po natankování, no děs. Jak jsem již podotkl v minulosti, jestliže někdo z motorkářů říká, že je OK, tak opak je pravdou. Potkávám jezdce z první 20 jak odpočívají v rychlostních zkouškách, všichni jsou na tom stejně. Dnešních 400km bylo dost v takovém těžkém terénu, dnes jsem upadl na 200km, dostal jsem se do větrného víru, podobnému tornádu a okamžitě jsem ztratil orientaci a následoval pád. Oko mám jako po boxerském utkání. Jinak se mi vcelku jelo dobře, zvládal jsem to po fyzické stránce, technika držela, až na tu událost s pádem by to bylo zkousnutelné, teď jdu od doktora, mechanici mi dají do pořádku stroj a zítra nás čeká to nejtěžší v letošním Dakaru, 600km speciál.“
Ivan Jakeš – „Velmi těžká, řekl bych nejtěžší etapa co jsem jel, se spousty kamení. Motorka je v pohodě, trošičku jsem rozbil kryty řidítek, párkrát jsem se poválel po zemi, ale jsem v pořádku“.
Motocykly po 9. etapě | |||
---|---|---|---|
1. | COMA (ESP) | KTM | 37:04:47 |
2. | FRETIGNE (FRA) | YAMAHA | +01:04:38 |
3. | DESPRES (FRA) | KTM | +01:34:38 |
4. | LOPEZ (CHL) | KTM | +01:59:19 |
5. | VILADOMS (ESP) | KTM | +02:08:57 |
6. | RODRIGUES (PRT) | KTM | +02:09:26 |
7. | CASTEU (FRA) | KTM | +02:11:18 |
8. | VERHOEVEN (NLD) | KTM | +02:17:18 |
25. | MACEK (CZE) | YAMAHA | +07:40:09 |
54. | FRONEK (CZE) | KTM | +13:06:37 |
74. | JAKES (SVK) | KTM | +15:18:34 |
92. | PABISKA (CZE) | KTM | +20:32:07 |
Čtyřkolky
Vedení se hned na startu etapy ujal francouz Eric Carlini. Josef Macháček začal speciálku zvolna a na 57. km ztrácel čtyři a půl minuty. Carliniho poté vystřídal ve vedení argentinec Patronelli. Na 218. km se dostal do vedení Josef Macháček aby jej zase na 334. km vystřídal Petronelli. Macháček si však své vítězství v etapě nenechal vzít a do cíle dorazil s náskokem pouhých 39 s. Oldřich Bražina dojel sedmý a v průběžném pořadí mu patří pátá příčka.
Josef Macháček – „Dnešek byla milná představa o prvních dunách. Prvních sto kilometrů byl prach a ostré kamení, nepříjemné a od vody vymleté strouhy. V druhé části se střídal písek, kamení a místy s drobný porost. Jednoduchá charakteristika, dnešní etapa je shodná s tím, co jsme jeli v Maroku, byli tady hnědé pláně, ostré kamení, typické cesty a jezdilo se přes poměrně velké balvany. Ohledně techniky mám největší starost o pneumatiky, v zadním kole jsem jel ještě balónky a kola hodně vibrovala a kupodivu předek vydržel bez úhony.“
Čtyřkolky po 9. etapě | |||
---|---|---|---|
1. | MACHACEK (CZE) | YAMAHA | 49:32:19 |
2. | PATRONELLI (ARG) | CAN – AM | +02:31:02 |
3. | SONIK (POL) | YAMAHA | +03:26:21 |
4. | AVENDANO (ESP) | SUZUKI | +08:15:03 |
5. | BRAZINA (CZE) | YAMAHA | +08:49:48 |
6. | POTTIER (FRA) | CAN – AM | +10:02:22 |
Automobily
Nejrychleji do etapy vystartoval jezdec Volkswagenu, Giniel De Villiers. Lídr soutěže, Carlos Sainz, na něj po 96 km ztrácel necelé tři a půl minuty. De Villiers se však vinou špatného odbočení propadl a vedení se ujal Mark Miller, následovaný na druhém místě Sainzem. Na třetím a čtvrtém místě v tu chvíli figurovaly BMW argentince Orlanda Terranovy a rusa Leonida Novitskiyho. Na 362. km však Miller dostal defekt a neplánované zastávky zároveň využili pro doplnění oleje. Toho využil Sainz, ujal se vedení a stal se vítězem deváté etapy. Druhý dokončil etapu Miller. Na třetí místo se nakonec probojoval američan Robby Gordon na Hummeru.
Foto: Petr Lusk, více foto zde
Zapletal s Ouředníčkem dojeli 15. a v průběžném pořadí jim i nadále patří 13. příčka. Janečka s Chytkou opět uvízli na delší čas na trati. Urazili přední tlumič a oprava trvala několik hodin. Do cíle však nakonec dorazili, ale vynechali několik kontrolních bodů před cílem speciálky. Začala je totiž zlobit spojka a tak některé duny radši objeli. Jejich výsledek zatím není znám.
Jiří Janeček: „Dnes byla zatím jedna z nejnáročnějších etap. Co proto dostal jak automobil tak i my, posádka. První kilometry vedli v řečištích, které byly plné ostrých kamenů. Spíš to připomínalo trial. Opět nás zlobí auto, přece jen se jedná o sériový vůz, který asi není stavěný na takhle náročný terén. Docela už na mě padá únava, nekonečné hodiny v kabině vozu jsou doslova ubíjející. Ze zítřejší etapy mám celkem obavy, protože máme opět načatou spojku a bez ní se v dunách jezdí jen velmi obtížně.“
Automobily po 9. etapě | |||
---|---|---|---|
1. | SAINZ (ESP) – PERIN (FRA) | VOLKSWAGEN | 33:26:07 |
2. | MILLER (USA) – PITCHFORD (ZAF) | VOLKSWAGEN | +00:19:52 |
3. | DE VILLIERS (ZAF) – VON ZITZEWITZ (DEU) | VOLKSWAGEN | +00:22:58 |
4. | ROMA (ESP) – CRUZ SENRA (ESP) | MITSUBISHI | +00:58:12 |
5. | GORDON (USA) – GRIDER (USA) | HUMMER | +01:34:17 |
6. | HOLOWCZYC (POL) – FORTIN (BEL) | NISSAN | +03:23:53 |
13. | ZAPLETAL (CZE) – OUREDNICEK (CZE) | MITSUBISHI | +08:15:23 |
Kamiony
Do etapy opět nejrychleji vystartoval holanďan Gerard De Rooy stíhaný dvěma Kamazy rusů Chagina a Kabirova. Tatry Letka Rally Teamu se však nenechaly zahambit a v prvním kontrolním bodě jim patřily první dvě místa. Vedení však Tomáši Tomečkovi dlouho nevydrželo. Převrátil svou Tatru přes střechu a totálně ji zrušil. U převrácené Tomečkovy Tatry zastavil De Rooy a ztratil 20 minut pomáháním Tatře zpátky na kola. Tomáš Tomeček byl převezen k preventivnímu lékařskému vyšetření. Lídrem etapy se tak stal Andre De Azevedo. Za ním se však řítil Chagin, který stejně jako spusta jiných posádek ztratil čas špatným odbočením ve stejných místech jako De Villiers. Ve čtvrtém kontrolním bodě již byl lídrem etapy Chagin a vedení si pohlídal až do cíle. De Azevedo dokončil etapu na druhém místě a na třetí se propracoval Kabirov. De Rooy skončil čtvrtý.
Foto: Petr Lusk, více foto zde
Mechanikům Marka Spáčila se nepodařilo plně zprovoznit jejich Liaz. Kvůli absenci potřebného ložiska přehodili přední ložisko se zadním zadřeným a přední nápravu posádka zapínala pouze v nejnutnějších případech v dunách. Hned po opravě vyrazili mechanici sháně potřebné ložisko v Chile a udajně byli úspěšní. Nikdo nepředpokládal, že techto ložisek bude taková spotřeba. Marek Spáčil: "Máme 100% funkční zadek a předek budeme připojovat pouze v krizových situacích na nejhorším písku a kde nám bude hrozit zapadnutí. Je pro nás částečně výhra, že dneska pořadatelé zrušili přejezd těch největších a nejtěžších písků."
Posádce zelené Liazky se podařilo dojet do cíle etapy na 21. místě se ztrátou dvě a čtvrt hodiny. Svou šestou příčku však uhájil. Do desáté etapy snad již vyrazí s plně funkčním vozem.
Aleši Lopraisovi patřila v cíli 12. příčka. Na 10. kilometru dostali defekt se kterým ztratili 18 minut. Následně jim odešel tlumič, ucpal se palivový filtr.
Vojtěch Štajf: "Po pár kilometrech od výměny pneumatiky mi odešel tripmaster. Naštěstí máme záložní, ale ten má mnohem menší tlačítka a auto chvílemi tak poskakovalo, že jsem měl problém vůbec něco stisknout. Po menší navigační chybě jsme se trochu vzdálili od optimálního kurzu, ale více než patnáct minut nás to nestálo."
Kamiony po 8. etapě | |||
---|---|---|---|
1. | CHAGIN (RUS) | KAMAZ | 34:46:57 |
2. | KABIROV (RUS) | KAMAZ | +00:29:50 |
3. | DE ROOY (NLD) | GINAF | +00:48:35 |
4. | MARDEEV (RUS) | KAMAZ | +04:22:10 |
5. | ECHTER (DEU) | MAN | +05:11:05 |
6. | SPACIL (CZE) | LIAZ | +05:53:53 |
7. | DE AZEVEDO (BRA) | TATRA | +06:04:49 |
8. | VAN GINKEL (NLD) | GINAF | +07:22:30 |
9. | SZALLER (HUN) | MAN | +09:41:56 |
10. | LOPRAIS (CZE) | TATRA | +11:06:27 |
V desáté etapě čeká posádky nejdelší etapa soutěže o délce 686 km, vedoucí pouští Atacama a se speciálkou s plánovanou ďábelskou délkou 666 km.
Čas strávený pomocí soupeři se následně odečítá. Tomečkovi se Spáčilem taky odečetli čas strávený taháním Lopraise.
smradzjzd: Za dob Huberta Auriola to probíhalo naprosto "lidsky"... Hubert od záchranářů, nebo od lidí z mnoha vrtulníků věděl, kdo kde u koho stál... Večer přišel za tím dotyčným v bivaku a probrali to a řekl mu klidně, mažu Ti půl hodiny... Nikdo nikdy neprotestoval, protože Hubert jako závodník i jako skvělý ředitel věděl, o čem to je... Dneska mají výhodu ve sledovacím systému a všechno ví naprosto přesně. Myslím, že když jde o pomoc druhému, bere se na to ohled. Zvláště u havárií, nebo vyprošťování... Vždycky to tak bylo a je to tak správně...
Jinak se mě vůbec, ale vůbec nelíbí, že se každý den zkracují etapy, pořád se něco mění, z mého pohledu se to nějak zlehčuje. A přitom je to typ soutěže, která má být opravdový extrém a cíl mají vidět opravdu jen ti nejlepší, nejsilnější a nejvytrvalejší... Ne jen ti nejrychlejší... To byla vždy filozofie Thierry Sabina...
natahovali, jelikož posádka byla zaklíněná celá. Navigátor a mechanik méně, u Tomáše to trvalo trochu déle. Ale kluci jsou v pořádku a to je to hlavní.
Josef Vrátil - vnímám to naprosto stejně, každý den se ubere "pár" km a z Dakaru pak zbyde už jen to jméno...