Martin Rada má v Monte odtrénováno

Hustopečský závodník Martin Rada si plní svůj sen a s číslem 54 za několik dní vyrazí vstříc nástrahám věhlasné Rallye Monte Carlo 2009.

Martina Radu již za pár hodin čeká osobní vyzkoušení věhlasné Rallye Monte Carlo 2009, na níž se spolujezdcem Romanem Petrem vyrazí s vozem Alfa Romeo 147 v barvách týmu AGROTEC autoklubu Hustopeče. Nyní již za sebou mají všechny tréninky a jsou v očekávání dalšího dění.

Celkem 1625 km dlouhá soutěž a z toho 365 km nabídne zrádné i nevyzpytatelné rychlostní zkoušky, kterých bude celkem 14. V místě dění se moravská posádka pohybuje již více než týden, od neděle 11. ledna. Minulé pondělí po vyzvednutí itinerářů absolvovali první tréninky a projíždění jednotlivých erzet se pak věnovali prakticky celý předchozí týden. Délka jednotlivých RZ je minimálně 20 km, některé zkoušky pak délkou přesahují 30 km a z toho nejdelší měří dokonce 35 km.

Zatímco první den tréninkových jízd posádka projela tři erzety, v dalších dnech to již byla vždy jen jedna zkouška denně, jak stanovil oficiální plán seznamovacích jízd v ZÚ.

V úterý ráno ve Valenci pršelo a byly 3 stupně nad nulou a soutěžící vyrazili na jednu vložku z prvního dne závodu, konkrétně RZ 3 « ST JEAN EN ROYANS – COL DE GAUDISSART», která měří 30,38 km a nachází se v horách nedaleko Valence s nejvýše položeným úsekem 1 200 metrů na mořem. I v St.Jean en Royans na startu RZ pršelo a začátek byl celý na mokrém asfaltu. S přibývající nadmořskou výškou se pak déšť změnil na sníh. „Více jak z poloviny byla tato zkouška pod sněhem na silnici. Posledních 8 km je uježděný a zledovatělý sníh. Na kopcích však také byla hrozná mlha s viditelností sotva 20-30 metrů. Absolvovali jsme během úterý všechny tři průjezdy a vrátili se do Valence, kde nás opět přivítalo zapadající slunce. Počasí se tady rychle mění a uvidíme, jaké vlastně bude za týden, kdy se na této vložce bude závodit,“ hlásil se po absolvování úseku Martin Rada.

Ve čtvrtek ráno posádka vyrazila po páteční přejezdové trase směrem zpět na jih do Monaca. Po cca 60 km sjela z trasy na RZ 2 « LA MOTTE CHALANCON – ST NAZAIRE LE DESERT», měřící 23,27 km, která je na programu již ve středu 21.1.2009. RZ se nachází v horách a během této zkoušky se několikrát změní podmínky i povrch. Závodníci tedy okusí suchý asfalt, mokrý asfalt, sníh, ale také zbytky zledovatělého sněhu. Právě v tom spočívá zrádnost této soutěže. „Rychlostní zkouška je to krásná a velmi technická. V průběhu zkoušky dochází také ke změně teplot od + 4° C až po – 5° C. Po absolvování tří průjezdů jsme se vrátili na přejezdovou trasu a vydali se na RZ 10, další asi 60 km vzdálenosti, z Valence už to bylo cca 120 km,“ doplňuje Rada.

Tato RZ 10 « MONTAUBAN SUR OUVEZE – EYGALAYES » měří 30,42 km a je specifická tím, že ve svém průběhu dvakrát vystoupá do nadmořské výšky okolo 1300 m.n.m a pak následuje sjezd do údolí a následně zase vystoupání do výšky 1135 m.n.m.a zpět dolů do údolí do cíle. „Opět se mění několikrát povrch, v prvním sjezdu a následném výjezdu je i místy souvislá vrstva sněhu a zledovatělé zbytky, na začátku RZ a na jejím konci byl zase suchý asfalt. Teplota zde kolísá v podobných intencích jako na RZ 2,“ upřesňuje Martin Rada.

„Po třech průjezdech jsme se vydali na 220 ti kilometrový přejezd do Monaca. Na hotel jsme dorazili až po půlnoci. Teplota v Monte Carlu se pohybovala okolo devíti stupňů C. V pátek jsme si udělali volný den a šli jsme si prohlédnout místo, kde bude servisní zóna a trochu se podívali po Monte Carlu. Přes den bylo krásně slunečno a teploty okolo 13° C,“ dodává navigátor Roman Petr.

Další den od 12.00 hodin čekala posádky úvodní RZ 1 « TOURETTE DU CHATEAU – ST ANTONIN » a večer se pak opět přesunuly do hor na seznámení s RZ 11/13 « COL DE BRAUS – LA BOLLENE VESUBIE » se slavným průsmykem COL de TURINI, která měří 34,68 km a RZ 12/14« LANTOSQUE – LUCERAM která měří 19.13 km.

„V neděli v noci jsme naposledy projeli RZ 11 a RZ 12. Opravdu, Col de Turini je zážitek, když vystoupáš až přes 1600 metrů NM, 16 km stoupání ze zatáčky do zatáčky po terasách nahoru a pak kousek po hřebeni a 14 km klesání ze zatáčky do zatáčky. A vše se jede v noci. To je opravdu náročná zkouška. Hned za ní následuje RZ 12, která je podobná, ale kratší, nicméně rovněž velice technická. V neděli v noci to bylo beze sněhu, místy mokré a klouzalo to,“ pokračuje Martin Rada.

V pondělí 19. ledna bylo v moravském týmu volno a za posádkou přijeli také „kluci“ se servisem. Vzápětí se pak stavěl servis v Monacu ( hned vedle přístavu, plného krásných a superdrahých jachet).

„V úterý jsme absolvovali formální a technické přejímky a nic nám nebrání zítra ráno odstartovat. Počasí se tady hodně změnilo a na některých erzetách je sníh. Uvidíme, jaké pneu zvolit, ale bude to pneumatiková loterie. Brzy ráno odjíždějí ledoví špioni na průzkum a uvidíme. Jezdí pro nás Honza Havel a Jirka Pertlíček starší, oba se v tom vyznají a určitě pošlou dobré informace pro dobré rozhodnutí,“ těší se usměvavý Martin Rada.

Na Rallye Monte Carlo, úvodní závod letošního seriálu IRC, se přihlásilo celkem 65 posádek, z toho 19 vozů specifikace S2000. Světovou premiéru zde absolvují také dva nové vozy Fabia S2000. Vlastní závod se jede od středy do pátku.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!