Invelt
reklama reklama reklama
reklama
Generální
partner
Invelt
26. 1. 2009 15:58 − 3743× − 19 0

Martin Rada veze z Monte Carla stříbro v N3

Hustopečský závodník Martin Rada a jeho navigátor Roman Petr zvládli celou náročnou soutěž Rallye Monte Carlo 2009

Hustopečský závodník Martin Rada a jeho navigátor Roman Petr zvládli celou náročnou soutěž Rallye Monte Carlo 2009 a navíc si s vozem Alfa Romeo 147 vybojovali stříbrnou medaili ve třídě N3. Celkově pak posádce patřilo rovněž solidní 21. místo.

Celkem 14 RZ o nevídané délce 365 km, rozložených do tří dnů- ale i závěrečné noci – soubojů na trati, posádka v barvách týmu AGROTEC racing teamu Hustopeče zvládla výborně. Ve třídě sváděla největší souboj s domácí dvojicí Lilian Vialle a Patrice Roissac s vozem Renault Clio Ragnotti, která zdejší erzety dobře zná a byla nakonec i rychlejší. Nicméně bronzovou posádku Guy Mottard Michel Girauudo s vozem Peugeot 206 RC Jihomoravané překonali o více než 15 minut, přestože i tato posádka byla domácí. Do cíle pak dojelo 29 posádek, tedy méně než polovina z těch, které do nejtěžší soutěže, jakou kdy Martin Rada jel, odstartovaly.

Vždyť jen na poslední den bylo připraveno pět RZ, z toho ale čtyři závěrečné v noci. Jejich trasa vedla ze zatáčky do zatáčky, střídaly se povrchy a nechyběl ani sníh a led. Jen zmíněná noční sekce měřila 109 km, to je o tři desítky km více, než je stanovený limit pro tuzemské sprintrallye.

„Posledni den byl velmi náročný, od 7.08 jsme byli v autě, jeli 120 km na start RZ 10, pak 30 km erzeta na sněhu a dalších 220 km přejezd do Monaca. RZ 10 pro nás byla šance srovnat ztrátu na prvního, takže jsme do toho šli naplno. Na startu pršelo, dál byla břečka a jak to stoupalo, pokračoval sníh až ujetý a ledovatka. Podařilo se nám v první části předjet dvě auta a šlo to výborně až na 22 km, kde jsem maličko chyboval na výjezdu z levé devět – dostal jsem se mimo stopu a sníh mě stáhl do kraje a do příkopy na skálu. Nebýt diváku, tak jsme se ven nedostali. Takže jsme vyzkoušeli to pravé Monte, kdy spoustu diváků stojí na RZ v zatáčkách a jsou připraveni ti pomoci. Moc jim děkujeme, vrátili nás do hry.

Ve zbytku RZ jsme ještě dojeli předchozí auto, ale i tak jsme v závěji ztratili přes 4 minuty. Tady také asi padla možnost na vítězství ve třídě,“ líčí úvod závěrečního dne soutěže Martin Rada a pokračuje: “Dojeli jsme za hrozných podmínek na silnicích na přejezdu do Monaca a večer po 19.00 hodině šli na start posledních 4 RZ. Hned první (RZ 11) byla nejvyhlášenější zkouška s průjezdem průsmyku Col de Turíni, což znamená 34 km nocí vysoko v horách, ze zatáčky do zatáčky a ještě k tomu klouzačka. Zkusili jsme zatáhnout, získali jsme přes 1,5 minuty na „Frantíka“, ale více to asi nešlo. Na následující RZ 12 jsem se snažil ještě něco vybojovat a získali jsme cca minutu. Takže celkově jsme stáhli něco pod tři minuty, ale to nestačilo.

Poslední průjezdy byly udržovací, ale alespoň jsme vyhráli v N3 v pátek dvě RZ. Cíl už byla krásná euforie z dosaženého výsledku a všechny problémy zůstaly zapomenuty. Noc dlouhých ohňů, jak se této závěrečné noční části říká, provází nádherná atmosféra, lidi jsou v lese u ohňů. Je to náročná zkouška, kde se nesmí chybovat, ale super.“

Boj do poslední fáze „Monte“ o zlato a konečné umístění na druhém místě je jistě pro Martina s Romanem super výsledek, který asi při premiérovém startu na takto náročné soutěži čekal málokdo. K tomu navíc v cíli na dosah druhé desítky. „Určitě je to super, na začátku byl plán dojet, toto je nádhera !! Cílem bylo spatřit cíl a absolvovat tuto rallye, získat zkušenosti a dobře se povozit na krásných tratích. S výsledkem jsme nad míru spokojeni, v oficiálních výsledcích jsme 21. v celkovém pořadí a druzí v N3. Pozice v N3 je pro nás srovnáním s ostatními, podařílo se nám vyhrát několik RZ v této třídě, zejména ty sněhové nebo ledové, kde se umazávaly nevýhody našeho vozu ve výkonu motoru a hmotnosti. Myslím že jsme jeli opravdový závod ve skupině,“ směje se spokojeně jezdec, který tak může zapomenout na mnoho technických problémů z loňské sezóny, které jej zastavily ve více než polovině startů. Vždyť třeba ve „své“ AGROTEC rallye Hustopeče odstoupil pro technické problémy dokonce dvakrát. Nicméně Martin pokyvuje, že problémy z loňské sezony jsou zapomenuty a zároveň se těší na sezónu nadcházející. V ní se bude soustředit hlavně na „velký mistrák“.

Fandy jistě napadá otázka, zda posádku úspěch nepovzbudil k nějakým dalším startům v IRC. „Uvidíme, jak budou peníze. Určitě chceme jet Barum rally a možná ještě jeden závod v Evropě,“ plánuje Rada.

“Jsem rád, že to tak dopadlo a je třeba poděkovat mechanikům, protože to je výhra celého teamu a bez nich by to nešlo. A i pro ně to bylo náročné stěhování a stavění servisu docela v časovém stresu. Takže dík Lubošovi Horáčkovi, Broňovi Dofkovi, Lukaši Křivinkovi a Rudovi Kadlecovi – díky moc za perfektní výkon. A samozřejmě i Romanovi, pro něhož to byl taky první start na tak náročné soutěži. Nešlo by to ani bez pomoci rodiny a sponzorů, za co taky mnoho díky,“ děkuje kolegům i všem dalším Martin Rada.

Doplňme, že vůz, s kterým posádka startuje, je upraven ve skupině N, což jsou vozidla s minimálními úpravami a nejbližší sériovým provedením. Jedná se o přestavbu vozu ALFA ROMEO 147 2.0 TWIN SPARK s motorem o objemu 1970 ccm a s mechanickou pětistupňovou převodovkou. Základní úpravou na karoserií je vestavba bezpečnostního rámu, uchycení sportovních sedaček a bezpečnostních pásů. Jinak vše nepotřebné je vymontováno, aby se dosáhlo co nejmenší hmotnosti. Motor je upraven na výkon okolo 200 PS a převodovka je s přímým řazením typu Hewland a samosvorným diferenciálem. Sériové tlumiče pérování jsou nahrazeny sportovními třícestnými tlumiči KW sporting. Na voze jsou lehkoslitinová sportovní kola 16 palců s pneumatikami BF Goodrich. Ostatní komponenty jsou ze sériového vozu.

Martin Rada ještě doplňuje: „Veškeré úpravy jsou provedeny dle homologačního listu FIA pro toto vozidlo ve skupině N. Auto stavíme sami a řekl bych, že to pro mě součást celého tohoto sportu. Z mého pohledu by se dalo pro „Monte“ udělat lepší nastavení podvozku auta, u nás jsou cesty na RZ více rozbité a tady to bylo skoro vše na asfaltech. Myslím ale, že v přípravě vozu jsme vsadili na 100% jistotu a snažili se o co nejlepší repasi a přípravu vozu a mechanici odvedli dobrou práci. Celý ten závod a ta atmosféra, spousty diváků kolem tratí….A nádherné bylo vidět naše vlajky a povzbuzování českých fanoušků, kterých tu bylo hodně. V servisu jsme se také potkávali se spoustou Čechů, kteří nám fandili a povzbuzovali nás. Naštěstí jsme neměli závažnější problémy, museli jsme ze začátku řešit opravu mechanismu stěračů, které ve čtvrtek v poslední sekci přestaly fungovat, ale pak přestalo pršet a do servisu jsme dojeli a vyměnili celý mechanismus.“


Foto celého týmu

Martin Rada mimochodem také letos šéfuje pořadatelům AGROTEC rally Hustopeče, která bude v červnu čtvrtým dílem sedmidílného MMČR. Účast na nejstarší automobilové rallye světa pro něj tedy mohla být i velkou inspirací z hlediska pořadatele: „Určitě mám všechny materiály, tiskoviny, viděl jsem vybavení a organizaci. Určitě něco použijeme na naši rallye. Jinak to jsou krásné zážitky z krásných tratí,“ zakončuje povídání Martin Rada.

Komentářů celkem: 19
Fun Fan
26. 1. 2009 16:32
00
Moc velká gratulace !!!
26. 1. 2009 17:28
00
Hoši moc vás obdivuju a všechny kteří Monte dokončily,chce to opravdu hodně odvahy a štěstí...smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
26. 1. 2009 17:47
00
Moc gratuluji k dosaženému životnímu výsledku, doufejme, že nezůstane osamocen.
Hodně štěstí a sponzorů!
26. 1. 2009 19:00
00
Gratulace k super výsledku smajlík
26. 1. 2009 19:19
00
jo jo je to super monte je hodne zradne a na 1 start je to krasa nemyslite?smajlíksmajlíksmajlík
26. 1. 2009 20:19
00
Velka gratulace.Super vysledek.Doufam ze se ve Vyskove potkame.Kluci z Vyskova.Cao.smajlík
26. 1. 2009 21:15
00
Velká gratulace, super úspěch, když vezmeme v potaz, že to byla vaše premiéra na Montesmajlík
26. 1. 2009 22:10
00
Moc Martina obdivuji. Monte je kult a kdo dojel Monte je machr. A kdo dovezl z Monte medaili je ještě větší machr. A Rada je machr největší .smajlíksmajlíksmajlík
27. 1. 2009 11:08
00
splnění snu nejspéše na více než 100%....gratuluji.....smajlík
27. 1. 2009 11:20
00
Mooooc gratuluji jste borci!!!!smajlíksmajlík
27. 1. 2009 18:49
00
Hluboký úklon! Není důležité kolikátý, ale vidět v Monte cíl, je obrovský úspěch sám o sobě. Pro celý team!! Upřímná gratulace!
27. 1. 2009 20:17
00
Paráda pánové. Super smajlíksmajlík
27. 1. 2009 20:25
00
Romane myslis ze bys to z Harrym zvladl taky.Nikde se o tobe moc nemluvi a prece Ty mas na tom uspechu taky dost velky podil.Vyskov.smajlíksmajlík
28. 1. 2009 10:48
00
torgor: Silně nesouhlasím. Druhé místo ve skupině je stejně cenné, jako samotné dojetí. Čili v tomto případě záleží i na tom, kolikátí byli. smajlíksmajlík
29. 1. 2009 17:37
00
Našel jsem na ,,tytrubce" jeden Martinův průjezd smajlík http://cz.youtube.com/watch?v=Q73CQ7uJDhs&feature=rec-HM-r2
29. 1. 2009 22:05
00
jeliste pěkně ale bylo to slabí když sem dívla jak ste jeli těma zatáčkama....hoši nezlobte se ale mohlo to bát lepší. nemluvě o Liškovi to je hrůza.
30. 1. 2009 21:12
00
Pantheon.Ty jsi asi trosku mimo.Mimozemstane!!!smajlík
5. 2. 2009 01:53
00
Pozdě gratuluji ,ale přeci opravdu jste dobrý a hlavně ,že Alfa dojelasmajlík
5. 2. 2009 11:26
00
jo, byli jsme jedni s kolegou jedni z těch, kdo s nimi mluvili v pátek v Monte Carlu v servisu... pohoda.. přátelský "pokecání" a byla vidět velká úcta k této rally.. popis RZ 10 naprosto přesný, byli jsme na jejím konci přímo před fotobuňkou a to počasí tedy stálo za to... gratuluju k výsledku smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama