Vlastimil Resl - eWRC.cz
7. 2. 2009 09:20 − 2588× − 16

Prioritou bude MMČR

Kdyňský soutěžák Sláva Ducháček se v uplynulé sezóně prezentoval obdivuhodnou spolehlivostí.

Kdyňský soutěžák Sláva Ducháček se v uplynulé sezóně prezentoval obdivuhodnou spolehlivostí. Jako jediný z účastníků sprinterského šampionátu se může pochlubit dokončením všech devíti podniků na bodovaných pozicích. Nejen o tom jsme si se Slávou povídali v následujícím rozhovoru.

Profil Slávy Ducháčka

Sezóna 2008 je minulostí. Můžeš jí zhodnotit? Jak jsi s ní spokojen?

Sláva: „Sezóna 2008 pro nás znamenala velkou změnu – přestup z felicie do enkové čtyřkolky. Naším cílem bylo sžívání se s novou technikou a postupné sbírání zkušeností. S jejím průběhem jsem spokojený. O postupném zrychlování svědčí dosahované časy a výsledky. Vzhledem k týmovému rozpočtu jsme si byli vědomi „dozávodění“ v případě větší havárie a proto jsme vsadili na spolehlivost. Chtěl bych poděkovat Seznam.cz Rally Teamu za možnost startovat s „evo devítkou“ a za důvěru do mě vloženou.“

Jako jeden z mála pilotů jsi absolvoval oba naše nejprestižnější šampionáty. Jak bys je porovnal? A který Ti osobně sedl více?

Sláva: „Ve velkém mistráku jsme nakonec startovali pouze v několika závodech. Z toho ze dvou jsme odstoupili pro technickou závadu. Nejvíce se mi líbila domácí Šumava a pak Bohemka. Lépe se nám dařilo ve sprintech, v nichž jsme pravidelně dojížděli do první desítky.“

Ve sprintech jsi jako jediný dokázal bodovat ve všech podnicích. Kde vidíš příčinu takové spolehlivosti? Znamená to, že ve Tvé jízdě byly dostatečné rezervy?

Sláva: „Jak už jsem uvedl, nemohli jsme si dovolit žádnou havárii. Tím bylo vše dáno. Zvolili jsme proto opatrnější tempo a to se vyplatilo. Ve třídě N4 jsme byli nováčky a nedělali si vysoké ambice na umístění. V naší jízdě byly určitě velké rezervy. Letos bych získané zkušenosti rád zúročil.“

Sprinterský šampionát ovládla dvojice posádek se speciály Super 2000. Co si myslíš o zařazení zcela odlišných vozů do třídy N4?

Sláva: „Myslím, že v době nástupu vozů Super 2000 jich bylo málo a nikdo nebyl schopen odhadnout jejich rychlost. Proto jejich počáteční zařazení do třídy N4 chápu. Momentálně je však už situace jiná. Speciálů Super 2000 přibývá a měly by mít vypsánu svoji třídu. Ukázalo se, že tato auta jsou na vysoké úrovni a dokonce konkurenceschopná starším „wéercéčkům“.“

Vedle Tvého tradičního navigátora Petra Dufka jsi se v Lužických horách představil s Václavem Pritzlem a na Kopné s Vladimírem Tichým? Obohatili nějak Tvůj rozpis a jak se Ti s nimi závodilo?

Sláva: „Od obou zkušených spolujezdců jsem si sliboval získání nových zkušeností s psaním rozpisu. V obou případech mi hodně pomohli a tímto bych jim rád poděkoval.“

Nejvýrazněji jsi zatápěl špičce MMČR na domácích erzetách Korábu atd. Co pro Tebe rychlostní zkouška končící ve Kdyni znamená?

Sláva: „Koráb je moje srdeční záležitost. Bydlím ve Kdyni, což je pouhý kilometr pod Korábem. V zimě, když napadne sníh, jezdíme tam téměř každou noc. Rychlostní zkoušky tohoto typu mám rád.“

Felicie jsi si v minulosti servisoval sám spolu se svými mechaniky. Jak tomu bylo v případě lanceru? A jaký je rozdíl v náročnosti přípravy áčka a enka?

Sláva: „Oba týmové lancery připravujeme ve Kdyni ve stejných dílnách, v nichž jsem dříve servisoval Felicii Kit Car. Bylo pouze nutné zvětšit prostory dílny. Tým mechaniků je v základě stejný. Rozdíl v náročnosti přípravy je především v tom, že felicii jsem provozoval "soukromě", tedy závodění financoval převážně ze svých hodně omezených prostředků. Seznam.cz Rally Team, vlastnící oba lancery, je profesionálním týmem a tomu odpovídá i příprava vozů. Preventivní výměny a repase dílů lancerů se s provozem felicie nedají srovnávat.“

Vím, že jsi majitelem firmy Todo, věnující se prodeji elektroniky. Nakolik náročný harmonogram uplynulé sezóny ovlivnil Tvé podnikání?

Sláva: „Z důvodu časové náročnosti při přípravě týmové techniky jsem firmu přenechal své manželce. Ještě před tím ale následovala změna sortimentu, protože elektronika je v dnešní době hodně "nestabilním" artiklem.“

Tvoji předchozí kitovou felicii vodil po tratích sprintů Tomáš Grega. Stihl jsi sledovat jeho souboje s Jirkou Hladíkem a jak je hodnotíš?

Sláva: „Na všech závodech jsem sledoval Tomáše a jeho souboje s Jirkou. Špička třídy A5 je pořád hodně vyrovnaná. Přesto, že už v této třídě nejezdím, pořád ji sleduji a mám zde své favority. Vždy mě potěšilo, když Tomáš s mým bývalým autem vyhrál nebo dojel "na bedně".“

V minulosti jsi se také účastnil podniků volného poháru. Jak na podniky pořádané Danem Krobem vzpomínáš a co si myslíš o kauze FAS versus Volný pohár?

Sláva: „Mé soutěžní začátky se uskutečnily právě ve volném poháru. V roce 2003 jsem si koupil favorita se čtyřmi koly a chtěl závodit. Byla to jediná možnost, jakzačít. Na novější auto s odpovídající homologací a na vybavení posádky dle předpisů FASu jsem tenkrát neměl. Na tyto závody rád vzpomínám, protože tam převládala přátelská atmosféra. Právě zde jsem se seznámil mimo jiné s Tomáše Gregou, se kterým jsme se tahali o vteřinky. To už však bylo v roce 2005 a oba jsme měli felicie. Hodně kluků z mistráku začínalo ve volném poháru a považuji to za správný způsob, protože dnes má málokdo na okamžité zakoupení techniky, vybavení posádky, rallye školy a placení vysokého startovného. Myslím, že lidé na FASu by měli být naopak rádi za existenci volného poháru, protože mnoho posádek později přechází do MČR nebo MMČR.

Nesouhlasím také se zakazováním startů "licencovaným" jezdcům ve volném poháru. Každý tým přece někde (mimo závody) testuje, nebo nastavuje auta. Jaký je rozdíl v tom, že budu testovat někde na "provizorně" uzavřeném úseku sám (mnozí jezdí bez helem, bez kombinéz), nebo se postavím na start závodu volného poháru a pojedu na uzavřené rychlostní zkoušce, s helmou, v kombinéze, za přítomnosti sanitky, hasičů a ještě s možností porovnání časů s ostatními posádkami???“

Do startu české rallyové sezóny je sice ještě poněkud dlouhá doba. Přesto: Můžeš přiblížit Tvé plány pro sezónu 2009?

Sláva: „Pokud vše dobře dopadne, měli bychom se s Petrem zúčastnit seriálu MMČR se stejným vozem jako loni – lancerem deváté evoluce pod hlavičkou Seznam.cz Rally Teamu. Loni jsme ve sprintech dojeli všechny závody v první desítce, což nám vyneslo celkově osmé místo. Naším letošním cílem je dojíždět všechny závody MMČR opět v první desítce a hlavně nerozbít auto.“

Velice diskutovaným tématem je snaha Federace automobilového sportu prosadit povinnost používání systému HANS? Co ty a tento bezpečnostní prvek?

Sláva: „Z HANSu nejsem příliš nadšený. Přesto, že se jedná o bezpečnostní prvek, tak na těle tak trochu "překáží". Měl jsem možnost si jej vyzkoušet v autě s kombinézou a se zapnutými pásy a první pocit je takový, že mě HANS hodně omezuje a překáží. Zvyknutí na něj mi bude chvíli trvat. Uznávám jeho přínos při čelním nárazu, ale při bočním nárazu a nárazu zezadu už si tak jistý nejsem. Kolik havárií je čelní náraz? Je mi divné, že nám FAS zavádí povinné bezpečnostní prvky jako je HANS, a zároveň snižuje počet průjezdů při tréninku ze tří na dva. To mi s ohledem na bezpečnost nepřipadá rozumné. Důvodem mnoha vážných havárií je právě chyba v rozpisu.“

Závěrem se nemohu nezeptat, jestli jsi sledoval Monte Carlo a jak bys zhodnotil tento podnik a především premiéru Škody Fabie Super 2000? Koho tipuješ za letošního vítěze IRC?

Sláva: „Monte Carlo jsem sledoval s nadšením. Fabie Super 2000 se ukázaly jako konkurenceschopné a spolehlivé. Uvidíme, jak se jim bude dařit na asfaltových soutěžích. Moc jim držím palce v boji titul. O šampiónovi je po prvním podniku předčasné spekulovat, ale potěšilo by mě, pokud by jím byl Honza Kopecký.“

Komentářů celkem: 16
7. 2. 2009 11:291
0 0
na druhej fotke sa vidiiim :D:D:Dsmajlík
7. 2. 2009 11:312
0 0
fajn rozhovor. Jen se ptam jestli je opravdu nutne za kazdou cenu vsude cpat hans. Drzim palce v nove sezone!!!
7. 2. 2009 12:223
0 0
Asi proto, že HANS je novinka a nemalá finanční položka. Slávo, hodně štěstí do nové sezony!!
MPI
7. 2. 2009 14:224
0 0
crumpl: protože je HANS věc, která rozděluje soutěžáky na dva tábory (nevím který z nich je větší) - jedni ho plně schvalují, jiní z něj nejsou zrovna nadšeni. Zeptat se na názor někoho z širší špičky, mi přijde logické smajlík
7. 2. 2009 14:525
0 0
Jenom na okraj, nechci tady otevírat diskuzi k Hansu, jenom při dotazech na Hans je potřeba odselektovat jezdce, kteří jsou buď držiteli příspěvku na st. repre či příjemci jiných výhod jako nár. priorita apod. Já potom "oficiální" postoje jezdců z lidského hlediska plně chápu, ale mnohdy jsou jejich soukromé názory diametrálně odlišné.
Sláva Ducháček má tady plnou pravdu, když se pozastavuje nad nelogickým omezením počtů seznamovacích průjezdů na dva/!/ při MM ČR .
Nejsme na soutěžích mistr. světa, většina jezdů jsou" normální" pracující, ne profijezdci ,kteří sedí v závodním autě skoro každý den.A většinou až ten třetí průjezd rychlostní zkouškou odhalí ty záludnosti a špeky, které mohou být nebezpečné.Připadá mi nelogické, že jsou povolena auta s výkonem cca 300 koní a přitom se omezí seznamovací jízdy. To má být příspěvek ke zvýšení bezpečnosti?
7. 2. 2009 15:446
0 0
Ve spojení s již loni vyzkoušeným monitoringem ONI, by ponechání stávajícího počtu průjezdů (klidně by při očekávaném počtu startujících mohli i jeden přidat) neznamenalo zvýšené omezení, nebo ohrožení "civilů" a domácích při seznamovačkách. Pár litrů projetého benzinu, nebo nafty navíc by pak ušetřilo mnohé plechy, nebo i zdraví.
7. 2. 2009 15:487
0 0
3K: Překročení rychlosti se neřešilo podle mě ani tam, kde změřené pomocí ONI bylo (přejezdy). Pamatuju si, že jsem při sledování live GPS z Příbrami viděl na přejezdu jezdit některé posádky i kolem 140 km/h...
7. 2. 2009 16:198
0 0
Mirku, trošku jsi uhnul. Snížením počtu průjezdů se rychlost taky nesnížísmajlík. Podobně jako Vrátníčkovi, mi šlo o relativně levný a relativně účinný příspěvek k bezpečnosti, v kontrastu podstatně větším rizikem chyby v rozpisu.
7. 2. 2009 16:229
0 0
Pochopil jsem to ONI v kombinaci se zmínkou o ohrožení civilů kapku jinak než jen k hlídání počtu průjezdů smajlík
7. 2. 2009 16:4210
0 0
smajlíksmajlíksmajlík
7. 2. 2009 16:4811
0 0
Hodně štěstí do sezony
xp
7. 2. 2009 18:4712
0 0
Snížení počtu průjezdu seznamek ve velkém mistráku je velký úlet, nicméně je to úlet, na který překvapivě nelze kritizovat FAS, tohle je údajně nařízení z FIA pro všechny soutěže zařazené do EP a ME, takže krom Příbrami a Valašky pro celý náš velký mistrák... No a Valaška s Příbramí tam byly dodány, aby byly v tomhle všude stejné podmínky. Kdyby se u nás jezdily "evropské" s osutěže systémem Jänneru, tj. nejdřív těch pár lidí, co jede o body do Evropy a pak až ten zbytek, myslím, že pro ten zbytek by to mohlo být jiné. Ale to taky nevím, zda je ideální systém...
7. 2. 2009 21:1413
0 0
xp: Ano, máte pravdu v tom, že je to nařízení pro soutěže, zařazené do pohárů či mistrovství FIA, nesouhlasím, že za to nemáme kritizovat náš FAS. Znovu se tak nastoluje otázka, co má mít pro naše posádky prioritu, náš mistrák či úpřímně řečeno mediálně nulově sledovaná klasifikace v nějaké zóně ,čím se někdy chlubí jenom ten pořadatel?
Soutěže jakoby výše zařazené totiž naše posádky postihují vyšším startovným a nakonec paradoxně i tím Hansem, jehož používání totiž FIA pro národní šampionáty nenařizuje .
A na příkladech u našich sousedů můžeme vidět, že řešení je schůdné a běžně se taky využívá.
Jenom by někdo musel chtít....
7. 2. 2009 21:5414
0 0
xp,Vrátníček:trochu spolu souhlasíte,trochu ne.Myslím,že kdyby i FAS trochu přemýšlel bylo by vše v pohodě.Že přebírají všechny myšlenky FIA za své je pěkná blbost.Vůbec neberou v potaz situaci u nás.Bude to asi těžký problém vyřešit ho v dnešní době takové finanční situace.Ale je zajímavé,že v jiných zemích WRC jezdí a problémy nemají.Co o tom svědčí?Že náš FAS bere vše ze světa a neumí si udělat pořádek doma!!!!
7. 2. 2009 22:5015
0 0
Plno věcí je z FIA v originálu doporučený , český překlady jsou povinný . To už tu bylo když začínalo homologovaný prádlo . smajlík
8. 2. 2009 19:5016
0 0
MPI: tomu já velice dobře rozumím, ale je třeba hledat únosnou mez mezi diskuzí na úrovni a nuceným vyhlašováním po bitvě a vymýšlením hámotin. - není to nic proti osobám stojícím za tímto článkem ani proti dotazovanému v rozhovoru.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!