Kypr: Je libo asfalt, nebo šotolinu?

Soutěž se do světového kolotoče vrací po dvouleté pauze a nutno říct, že pořadatelé svůj comeback pojali skutečně velkolepě.

Rally Norway máme úspěšně za sebou. Světoví jezdci si tam užili zimních radovánek do sytosti, nyní je čeká přesun za teplem, zimní měsíce uzavře soutěž uspořádaná na tropickém jihu Evropy. Rally of Cyprus rozhodně nenabídne příliš prostoru pro pohodové užívání dovolenkové atmosféry, na všechny zúčastněné naopak čeká několik dlouhých dnů těžké dřiny. Soutěž se do světového kolotoče vrací po dvouleté pauze a nutno říct, že pořadatelé svůj comeback pojali skutečně velkolepě.

V nových pravidlech platných pro letošní sezónu se kromě jiného vyskytnul i bod povolující organizátorům pojmout jejich soutěž ve stylu mixování dvou povrchů. Jeden den se tak může uspořádat na asfaltových úsecích, zatímco zbylé dva se pak odjedou třeba na šotolině. A přesně takový formát si zvolili pro svou rally Kypřané, čímž naváží na dřívější klasické soutěže jako třeba San Remo nebo Katalánii, které se rovněž jezdily na zpevněném i nezpevněném povrchu zároveň.

Nejdelší RZ Rally Cyprus
rok úsek délka prům. rychl.
2000 Mylikouri 31,87 53
2001 Simou 35,57 68
2002 Kourdali – Spilia 30,62 62
2003 Lagoudera – Spilia 38,32 66
2004 Lagoudera – Spilia 38,32 65
2005 Lagoudera 38,31 63
2006 Foini – Kolinia 30,32 70
2009 Anadiou 40,54 ???

Zajímavou novinku, která do stojatých vod MS vnese čerstvý vítr, ještě okořenila automobilová federace rozporuplným rozhodnutím, že se i asfaltová etapa odjede na šotolinových gumách. Těžko předvídat, jak se s tím směs určená pro šotolinové závodění vypořádá, jedno je však jisté. Ze záběrů z testování Daního Sorda bude jízda soutěžního speciálu WRC v šotolinovém nastavení s šotolinovými gumami na asfaltu divácky velmi atraktivní. Pro úplnost je třeba dodat, že junioři si nic takového neužijí, na asfalt se budou moci vydat s širokými gumami na tento povrch určenými.

Tato napjatě očekávaná etapa soutěž v pátek otevře a nabídne celkem tři úseky, jenž se pojedou dvakrát a celkem dají dohromady 134 ostrých kilometrů. Dva z těchto úseků měří shodně cca. 30 kilometrů, což je poměrně pěkná porce. Všechny tyto rychlostní zkoušky jsou umístěny severozápadně od Limassolu do prostoru mezi situování první a druhé etapy předešlých ročníků. V tomto prostoru se Kypr odehrával již během svého prvního ročníku mezi světovou elitou, tedy v roce 2000. Tehdy se rovněž závodilo na úsecích Panagia a Mylikouri, jejich trasa i délka však byla od té letošní značně odlišná a hlavně se nejelo na asfaltu.

Nejpomalejší RZ Rally Cyprus 2000 – 2006 (km/h)
2000 Mylikouri 1 53
2001 Stavroulia 1 55,9
2002 Foini – Kolinia 1 60,7
2003 Orkondas – Stavroulia 56,7
2004 Kourdali – Asinou 1 56,9
2005 Kourdali 54,6
2006 Asinou 1 57,2

Pokud bychom porovnávali letošní rozvržení etap s tím z předešlých ročníků, je na první pohled patrné, že asfaltový den v itineráři nahradil tradiční nedělní etapu odehrávající se severovýchodně od centra soutěže. Posádky se tak již nevydají na úseky Vavatsinia, Macheiras nebo Lageia. Stejně tak bude chybět i dřívější nejrychlejší úsek kyperské soutěže Prastio – Pachna, jenž nejlepší posádky absolvovaly v průměrné rychlosti kolem 100 km/h. A to je na poměry této soutěže hodnota skutečně veliká. Úsek známý hlavně oblíbeným televizním místem s nájezdem na železný most z itineráře vypadl již po roce 2002 a jeho zpětné zařazení se zatím konat nebude.

Nejpomalejším úsekem v historii zařazení Kypru do kolotoče MS byl ten nejdelší z roku 2000 Mylikouri, kde se průměrná rychlost vítěze nedostala přes 53 km/h! Tento název letos obdržel jeden z asfaltových testů prvního dne, přesto ale podstatná část původní trati nezůstane bez užitku. Odjede se na ní osmadvacetikilometrová RZ 8 Pano Panagia, kterou v rámci první sekce sobotního dne doplní Panadiou Dam a Orkontas. Po servisní přestávce se posádky vydají na zbylé dva sobotní testy, kterými budou Xyliatos a Kourdali. Ty se v předešlých ročnících jezdily v páteční etapě a svými délkami 31 a 26 kilometrů budou patřit k dalším těžkým bodům náročné rally.


Testování Daního Sorda před Kyprem 2009

Poslední den soutěže někdy bývá vyloženě dojezdový, ovšem jak tomu bylo v Norsku, bude tomu i na Kypru. Závěrečná etapa bude velice náročná to hlavně díky RZ 13 Anadiou při její mamutí délce 40,5 kilometru! Kromě ní se jezdci budou muset vypořádat s třicetikilometrovou klasikou Kypru, která nemůže v menu žádného ročníku chybět, Foini Kolinia. Na úplný konec soutěže je naplánován druhý průjezd úsekem Anadiou Dam a bude se jednat o jediný šotolinový úsek, který se pojede dvakrát. Tímto krokem se organizátoři zřejmě chtějí bránit tomu, že opakované průjezdy už tak dost rozbitými cestami byly pro soutěžní speciály přílišnou brutalitou. Z celkových 332 ostrých kilometrů připadá pouhých 78 na opakované průjezdy, což je na současné trendy velmi nízká hodnota.

Během svého zařazení do MS nikdy kyperská soutěž neměla ve své absolutní hodnotě (bez opakovaných průjezdů) tak dlouho trať. Závěrem je třeba dodat, že se v itineráři po nepovedeném debutu před třemi lety již neobjevuje divácká superspeciálka v ulicích hostitelského města. Diváci si i tak přijdou na své a to zejména během očekávané úvodní etapy, díky níž se do MS vrací jeden z prvků dřívějších podniků. Nakolik to bude prospěšné, se ukáže za měsíc a zda se k něčemu podobnému uchýlí i další pořadatelé, to už je otázkou k zodpovězení v delším časovém horizontu.

Pokud máte zájem o další informace a zejména výsledky z předešlých ročníků, najdete je na ewrc-results.com.

Pro náhlednutí do itineráře Rally of Cyprus 2009 stačí kliknout zde.

Mapy je možné najít na oficiálních stránkách rally.

Komentářů celkem: 27
19. 2. 2009 23:4021
0 0
jirisu: Na 30 km asfaltové RZ toho moc s šotolinovýma gumama nepošetříš. Není to tak dávno, kdy Pirelli nevydržely ani 30 km šotolinovou (2005)...

Martin Raška: Kde jste, prosím Tě, našli, že junioři jedou asfaltové pneumatiky? Už jsem se ptal Mravencze ve fóru a nedostalo se mi odpovědi...

ZÚ soutěže říká totiž i dnes stále toto:

6. TYRES
6.1 Pirelli has been nominated by the FIA as the single tyre supplier to
distribute the tyres for the rallies in the Championship.
- All 4x4 cars must use Scorpion WRC 205/65R15 Hard throughout
the Rally.
- All JWRC cars must use K2 195/70-15 (R2=K4 195/70-15)
throughout the Rally.
- All Non Priority entries in a 2WD car must use the same size and
type of tyre on Day 1 as they will use on Day 2 & Day 3.
20. 2. 2009 09:0222
0 0
Mirku, času mám málo a na fórum jdu jen občas smajlík O pneumatikách na Kypr jsem se bavil v Norsku s Martinem Prokopem, předpokládám, že Martin ví na čem pojedesmajlík ZÚ je jedna věc, ale jsou třeba i prováděčky a pak další pokyny pro účastníky šampionátů PWRC/JWRC které dostávají od FIA, ale to určitě víš.
20. 2. 2009 13:1223
0 0
ok, věřím Ti, jen se ptám.
20. 2. 2009 15:5024
0 0
Já v etapě na šotol kolech kupříkladu taky velký problém nevidím. Počkejte jak to dopadne a pak to můžeme vyhodnotit. Úspora nákladů to určitě je, ale spíše pro Pirelli, které přiveze jen jeden typ gumy. Jezdec k tomu musí přistoupit jako k faktu a o gumách přemýšlet. Ale to stejné platí i na asfaltu s asfaltovými koly. Tam se taky nedá jet tak, že v jedné RZ kola zničíte a v dalších se budete klouzat. Vzpomeňte na Německo, kde také hraje velkou roli to jak kdo pošetří gumy, aby mu vydržely třeba až do konce vložky Baumholder. Rally je o přizpůsobení se podmínkám a tady je podmínka, že se celá rally pojede na jedněch gumách. Pro diváka jen pozitiva. Auta se budou víc klouzat, nikdo neví jak to komu bude vyhovovat a vyhrát tak v etapě může kdokoliv. Úvahy o tom že je to nebezpečné? Neberu, pojede se mnohem pomaleji než na klasických pryžích, a auto které jede skoro stále ve smyku je daleko lépe předvídatelné, než tom, které jede stále na hranici přilnavosti, viz klasický asfalt. Nezavrhoval bych to předem. Počkejme si.
20. 2. 2009 16:0525
0 0
A nepřijde Ti hloupé obout na auto za milion Euro špatné gumy za pár stovek a pak závodit s S1600? Pro mě je to nesmysl už ze samého principu...
20. 2. 2009 16:1226
0 0
A jak si ty naše malá Sibylo přišla na to, že budou WRCa závodit s S1600? Ono k tejdle situaci někdy došlo? smajlík
20. 2. 2009 17:4627
0 0
Takový obyčejný protektory z hypermarketu typu Nesmek-Nebojsa by taky nebyly na škodu. Cena cca 100 éček na auto by přinesla taky pořádné snížení nákladů.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!