Abloy SM Itäralli – komentář
3. podnik finského mistrovství, 6. – 7. března, Joensuu, sníh, 8 RZ – 100 km
I když se stále nacházíme v období, kdy hodně národních šampionátů ještě vůbec nezačalo, ve Finsku již finišují s první polovinou mistrovství. O minulém víkendu se v této severské zemi odehrál třetí podnik zimní části. Na jeho startu chyběl Kimi Räikkönen, který již z časových důvodů nedostal od vedení své formulové stáje propustku k dalšímu startu. V kategorii Super 2000 tak měl tvrdit muziku Jukka Hiltunen s Peugeotem 207 Super 2000. Favority na celkový triumf však bylo třeba hledat jinde, konkrétně mezi početnou ekipou pilotů produkčních aut.
Foto: www.ketomaa.com
Finský Ralliart konečně představil nový Mitsubishi Lancer EVO X, ovšem zatím do něho usedl jen Juha Salo. Kosti Katajamäki setrval u osvědčené devítky, s níž startoval z dalších pilotů rovněž Jussi Välimäki. Janne Tuohino naopak přesedlal na konkureční Subaru Impreza Sti N14 z dílen Tommiho Mäkinena. U této stáje tak doplnil osvědčenou trojici z předešlých podniků, jejíž vůdčí osobností je vedoucí pilot šampionátu Jari Ketomaa. Jeho rychlosti se zatím Kristian Sohlberg a Teemu Arminen nedokázali ani přiblížit.
Foto: www.rallyemotions.net
Prvním vedoucím mužem soutěže se stal Välimäki, když na první zkoušce nadělil Salovi a jeho novému speciálu půl sekundy. Ve druhé zkoušce se však vedení ujal Ketomaa, když zbytku pole ujel o 2,6 sekundy a více. Välimäki spadl na třetí příčku za nově druhého Katajamäkiho, zatímco Salo se propadl až na pozici čtvrtou. Na RZ 3 se příliš nedařilo Katajamäkimu, nechal zde minutu a půl, která jej katapultovala až do třetí desítky. Ve vedení se nadále držel pilot Subaru mající náskok 4,6 sekundy na Välimäkiho.
Foto: www.kristiansohlberg.com
Toho dokázal v pátém testu přeskočit Salo rychle si zvykající na novou techniku. Úřadující finský šampión se tím rovněž přiblížil vedoucímu pilotovi, a to na rozdíl 7,3 vteřiny. Na třicetikilometrovém šestém testu ovšem Ketomaa své konkurenty znovu rozdrtil a upevnil si svou vedoucí příčku. Na stříbrný post se pro změnu vrátil Välimäki. Salo se nehodlal vzdát a na předposlední zkoušce zkusil ještě zrychlit. To se mu ale vymstilo, když svou snahu přehnal a vůz zaparkoval mimo trať.
Z druhé příčky se tak v cíli mohl radovat Välimäki před Sohlbergem. Druhé vítězství v řadě však připadlo Ketomovi, který na čele šampionátu navýšil svůj náskok na soupeře a stal se vítězem právě zakončené zimní části šampionátu. Na tu budou chtít rychle zapomenout u Ralliartu, neboť Salo podruhé v řadě nedojel a Katajamäki body za sedmou příčku jen srovnal se svým týmovým kolegou krok.
Pořadí v cíli | ||||
---|---|---|---|---|
1. | Jari Ketomaa/Miika Teiskonen | (FIN) | Subaru Impreza WRX STI N14 | 54.19,7 |
2. | Jussi Välimäki/Marko Sallinen | (FIN) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +23,3 |
3. | Kristian Sohlberg/Peter Flythström | (FIN) | Subaru Impreza WRX STI N14 | +48,9 |
4. | Janne Tuohino/Markku Tuohino | (FIN) | Subaru Impreza WRX STI N14 | +1.12,3 |
5. | Marko Kakko/Tuomo Hannonen | (FIN) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +1.13,1 |
6. | Jukka Hiltunen/Tapio Suominen | (FIN) | Peugeot 207 S2000 | +1.48,6 |
7. | Kosti Katajamäki/Lasse Hirvijärvi | (FIN) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +2.03,7 |
8. | Kari Ali-Rantala/Jukka Toivonen | (FIN) | Mitsubishi Lancer Evo X | +2.53,0 |
9. | Aivis Egle/Martins Jerums | (LV) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +2.54,2 |
10. | Janis Vorobjovs/Audrius Shoshas | (LV/LT) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +3.03,7 |
Stav šampionátu: 1. Ketomaa 46, 2. Välimäki 37, 3. Salo 24, Katajamäki 24, 5. Sohlberg 20, 6. Ketomäki 18