Schwarz: Velká výhoda IRC
V poslední době dochází ohledně mistrovství světa k určitým změnám. FIA určila promotéra, kterým se stala společnost ISC a také byly schváleny předběžné předpisy pro další tři roky. Jde hlavně o to, že vozy WRC smějí jet v MS i příští rok, do hodnocení týmů se ale také mohou přihlásit továrny s vozy S2000. Od roku 2011 budou v MS jezdit již jen vozy S2000 s přídavným aerodynamickým kitem a za další dva roky se počítá se zavedením turbomotorů o obsahu 1,6 litru.
Bývalý jezdec mistrovství světa a rally-expert televize RTL Armin Schwarz označuje tento směr za "jistě správný". "Myslím, že se bude jednat o celkem matoucí záležitost. Nechápu, proč se FIA například rovnou neorientovala na malé turbomotory," řekl Armin serveru Motorsport-Total.com. "Tím by se celá věc rovnou dotáhla do konce, bez přechodné doby dvou nebo tří let, po které stejně bude nutné vše předělat a to zase bude stát peníze. Myslím si, že v příštích dvou a tří letech to způsobí pořádný zmatek, v době, kdy by byla tak zapotřebí stabilita."
Budoucností MS se mají stát vozy S2000, to je jasné již nyní. Jenže pro příští rok bude platit jistý kompromis. FIA nechtěla přijít o dvě stávající značky, tak kvůli nim prodloužila životnost vozů WRC v MS o další rok, Ford a Citroen tak mají další měsíce na vývoj nových vozů. Zároveň se ale FIA snaží dostat do MS značky, které nyní působí v IRC. Celá věc má ale jeden háček – ani sebelepší vůz S2000 nemá nejmenší šanci proti vozu WRC. Armin Schwarz si tak klade oprávněnou otázku: "Které mistrovství se prosadí v následujících dvou letech? Protože pro S2000 je IRC v příštím roce výrazně lepším šampionátem. Řeknou si totiž: MS by nás stálo dvojnásobek, reklamní hodnota by ale byla pravděpodobně o 30 % nižší."
Celkově se bývalý mistr Evropy z roku 1996 k IRC staví velmi pozitivně. "Marcello Lotti a Eurosport vytvořili šampionát, který dobře funguje, v Protonu získá čtvrtou továrnu, případně v Subaru dokonce pátou. Proti IRC stojí mistrovství světa, které se snaží k sobě přetáhnout značky jako je Peugeot, Škoda nebo Proton, které by se ale staly jen potravou pro žraloky v podobě Fordu a Citroenu." Již z tohoto důvodu je tedy pro Armina jasné, který z těchto šampionátů se v budoucnu prosadí.
FIA a ISC si budoucnost MS představují velmi růžově, Schwarz ale celou věc tak pozitivně již nevidí. "Ale také nejsem pesimistou. Jen si prostě myslím, že se FIA bude muset pro jeden z těchto šampionátů rozhodnout. A momentálně vidím velkou výhodu na straně IRC."
motorsport-total.com
Dále FIA uvedla, že vzhledem k přiblížení rally běžnému divákovi bude na úseku RZ povinně nejméně 5 křižovatek s předností zprava. Dodržování přednosti zprava bude posuzovat speciální komise příbuzných pana Ecclestoneho v Zeleném hotelu a za průjezdy bude přidělovat body podle uměleckého dojmu, takže vítěz každé soutěže bude oznámen 14 měsíců po jejím skončení.
Odborná veřejnost tento revoluční systém vítá, neboť se domnívá, že v takovém případě je vyloučeno, aby byl znám šampión dříve, než sezona skončí, a hlavně, že to nebude Seb Loeb.
V době ekonomické krize pak budíž pozitivním zjištěním, že se rozrůstají řady těch, kteří hodlají nový formát podpořit také ekonomicky. Štědré dotace již přislíbili známý aristokratický multimiliardář baron P. Raschil, arabský šejk Kakal Nasralláh, či například italský bankovní magnát Giulliano Chcaldorini.