3. 4. 2009 14:22 − 3562× − 74

Opatření ke zvýšení bezpečnosti na rally

Dnes byla na zvláštní tiskové konferenci představena opatření ke zvýšení bezpečnosti na rally.

Řadu bezpečnostních opatření, která by měla zamezit narůstajícímu počtu tragédií při rallye, přichystala Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR). Opatření by měla fungovat s okamžitou platností již od nejbližší soutěže, kterou bude Rallye Šumava od 17. do 19. dubna. Jestliže se situace rapidně nezlepší, je prezident AČR Roman Ječmínek připraven závody rallye zcela zrušit.

K ráznému kroku přinutila federaci i poslední tragédie z Valašské rallye, kde kvůli své neukázněnosti zahynuli tři diváci. "Buď se nyní vypořádáme s tím, co se stalo nejen v posledních dnech, ale co se děje poslední dva roky, nebo se rozloučíme s automobilovým sportem a žádná rallye se u nás nebude pořádat," řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze Ječmínek. "To říkám s plnou vážností a odpovědností. Hustota tragédií, která nás provází poslední měsíce, nás nemůže nechat klidnými," dodal.

FAS AČR tak dala jasně najevo, že již nechce počítat další tragedie a úmrtí. "Každý sport, byť sebekrásnější, rozhodně nestojí za to, aby přinášel oběti ať mezi jezdci, tak samozřejmě i mezi diváky," prohlásil Ječmínek. Právě rallye podle něj vyžaduje mimořádnou kázeň všech zúčastněných. "Rychlostní zkoušky jsou závody pořádané na uzavřené trati, ale nelze tam vytvořit takové bezpečností podmínky, jako jsou při závodech do vrchu nebo na okruzích. To je zhola nemožné," připustil Ječmínek.

K zajištění větší bezpečnosti by měla přispět i akce 4P – Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatele. Jde o snahu zajistit respektování pořadatele, ať je jakéhokoli věku. Jak po poslední tragédii připomněl závodník Roman Kresta, "když má ve Švédsku pořadatelskou vestu na sobě šestnáctiletá holka, tak ji všichni poslouchají a respektují". V Česku je ale situace zcela jiná. "U nás když je tam deset policistů, tak to náš divák stejně nerespektuje. Dokud si divák neuvědomí, jak se má na těchto soutěžích chovat, tak se situace nezlepší," řekl Ječmínek.

Nechce, aby rallye byla zrušena kvůli několika neukázněným jedincům, když má tak hojnou sledovanost a návštěvnost. "Statisíce diváků by tak doplatily na to, že přijde několik nových jedinců, kteří, přestože neví, jak to na takové erzetě chodí, tak neuposlechnou pokynů pořadatelů," připomněl Ječmínek.

Závody jsou přitom velmi sledované. "Někdy přijdou desítky tisíc diváků, navíc zaznamenáváme nárůst diváckého zájmu. Na náš domácí šampionát během víkendu přijde až 100 tisíc diváků, tedy stejně jako třeba na závod mistrovství světa formule 1 či MotoGP," připomněl Josef Pátl, mediální poradce FAS AČR. Zlínskou Barum Rally na přelomu desetiletí navštívilo dokonce až 250 tisíc diváků.

K zásadním opatřením patří povinnost jezdců informovat o případné nekázni diváků. "Dosud se totiž velmi často stávalo, že po projetí delegáta byla trať čistá, ale odjede pět nebo šest aut a všechno je jinak," řekl Pátl. Federace chce klást v této souvislosti také důraz na zajištění kvalitních a renomovaných předjezdců. Navíc zavede tzv. "mezijezdce", kteří vyrazí na trať po různě zvoleném závodním automobilu právě s cílem kontroly trati.

Delegáti soutěže budou mít výrazně větší pravomoc ke zrušení rychlostní zkoušky s ohledem na ochranu zdraví všech účastníků soutěže. Federace slibuje také větší kontakt s diváky, aby se naučili naslouchat bezpečnostním pokynům. "Budeme se snažit lidem vysvětlit ne to, kde a proč nemají stát, ale jasně jim naopak říkat tam, kde stát mají," podotkl Pátl. Divácká místa budou vždy vyznačena páskou a budou na vyvýšených místech okolo trati. Diváci budou moci stát i za zdí či tarasem.

Chystá se výrazné posílení bezpečnostní služby, na Šumavě bude nyní k dispozici i vrtulník, z kterého je nejlepší přehled o trati. "Vrtulník při závodech rallye je snem mého života," prohlásil generální sekretář FAS AČR Radovan Novák. "Policejní vrtulník se podařilo zajistit pro Šumavu. Bude v něm předseda svazu rallye František Rosický s pravomocí okamžitě zrušit erzetu," dodal Novák.

Skutečnou pravomoc zrušit závod však má i nadále pouze jeho ředitel. "Jakmile delegát zjistí problém, nahlásí to řediteli, který má jako jediný pravomoc rychlostní zkoušku zrušit. Ředitel už to nebude dále zkoumat a bude v podstatě povinen uposlechnout, nebude se ptát proč a kvůli čemu. Bude to jen otázka vteřin," vysvětlil Novák.

Policejní vrtulník bude plně vybaven, jak je při takových podnicích běžné ve světě. "Bude tam megafon a všechna vybavení, jaká se používají při světových rallye. Musíme se snažit o to, aby se vrtulník podařilo zajistit pro každou rallye v Čechách," řekl Novák.

Zvažuje se také pro pořadatele povinné používání píšťalky, které je ve světě naprosto běžnou věcí. "Jde o psychologický, ale zároveň velmi užitečný prostředek," připomněl Pátl.

Otázkou je také součinnost s policií. "Ve všech oblastech motoristického sportu policejní složky hodně pomáhají, ať se jedná o MotoGP v Brně, plochou dráhu na Markétě či jiné podniky, ale mám obavy, že pokud je zatáhneme do pořádající služby přímo u trati, tak k tomu nepřistoupí. A když už, tak leda na základě nějakých smluvních podmínek," konstatoval Ječmínek.

S ohledem na dosažení větší bezpečnosti jezdců se uvažuje také o zavedení tří průjezdů tratí před závodem, aby měli závodníci větší možnost k seznámení s tratí.

Pokyny a nová nařízení jsou zavedeny s okamžitou platností. "Řada těch pokynů bude závazná, některé další budou doporučené," přiblížil Novák. Za 14 dnů bude v Klatovech zasedat rada, která definitivně upřesní, které pokyny budou závazné a které doporučující.

Komentářů celkem: 74
3. 4. 2009 20:4961
0 0
"Nejlepsi" je, ze jak pruser v Praze tak na Valassce se nestal ani na rovnym useku trati po poruse napr. podvozku ani uvnitr vracaku, kteryzto prostory se paskujou cim dal uzkostlivejc, ale vsechny obeti staly na vnejsi strane rychly zradny zatacky pod urovni trate. Ty lidi nemeli smulu, prohrali ruskou ruletu. A ta se vyhrat neda.
A kvuli tomuhle mam slapat po hlavach tisicihlavymu davu 100m od RZ?

Baiardo, kvuli tomuhle se nerozciluj, 5 mrtvejch na rally je stavnata tragedie, (deseti-, sta-)tisice mrtvejch v zajmu boje za demokracii a lidsky prava (ty musej bejt neskutecne stastny, ze si muzou svobodne a demokraticky prdet do hliny) je jen statistika nutnejch vydaju.
3. 4. 2009 21:0162
0 0
Co to meleš,, jakou smůlu, to bys mohl mít příště smůlu i ty!!smajlík
3. 4. 2009 21:2163
0 0
Bruce [3.4.2009 21:01:08]: Ano a uz sem to psal i jinde. Smulu mel ten v Ostrave nebo v ty Francii, jak pak jezdce jeste stihli obvinit z jizdy v rausi. Tam neni ani na koho svalit vinu, proto to je taky ta smula. Drtiva vetsina ostatnich si za to muze sama stanim v EXTREMNE nebezpecnym miste.
Jinak sem vlastne ani nepochopil, co presne se ti na mym vyjadreni zdalo tak poklepaninacelohodnyho.
3. 4. 2009 21:4764
0 0
Kenny-pce:
Já jsem uplně v klidu.Všichni to vědí,že když někam lezou,že můžou přijít k úrazu.
Malej příklad.Horská služba je zodpovědná za označení lavinovejch polí.
Přesto každej rok v nich zemře několik lidí.
A co se stane,když se to stane?
Horská služba je ve finále brána jako zachránce.
Pro mne je to při srovnání s rallye pěknej paradox.
Předem upozorňuji,že to zde dávám jako příklad k porovnání,de-facto stejnejch příběhů osudů,nějakejch lidí a ne jako snížení práce těch chlapů na horách.
3. 4. 2009 22:1565
0 0
No já bych jenom potřeboval vysvětlit , jak chtějí dát do pole soutěžících, kteří startují podle startovního času po minutě ( resp. dvě minuty ) mezijezdce, který může tu rychlostní zkoušku projet za cca trojnásobek ostré soutžní jízdy, jaké časy budou do jízdního výkazu těm jezdcům dávat, když ( pokud se nemýlím ) je mezi časovou kontrolou a startem max. 3 minutová přestávka a taky pokud dojde k přerušení delšímu než 15 min, dojde přece ke zrušení RZ, jinak by se celá rally zasekla. Tohle bych opravdu chtěl vysvětlit podrobněji. Pokud totiž mezijezdec bude muset jet kládu aby stíhal časovku, tak se asi moc o lidi kolem trati starat nebude. Díky
3. 4. 2009 22:2666
0 0
Jak to tak sleduju tak se na příští soutěží neodjede ani jedna RZ,buď bude ožrala stát metr od pásky a ten s helikoptéry to zruší,nebo se strhne bitka mezi lidma že někdo blbě stojí leze pomalu a pozdě(za účelem umravnit ho)nedaj Bože aby jezdily nějací sledovači mezi auty a sledovaly jestli je vše ok to bude dobrý mazec,proletí Jaryn a za ním za 10 minut se dobelhá auto a řidič hlavu z okna a bude čumět do lidí no úžasnésmajlík
3. 4. 2009 22:5767
0 0
Kamenda: Není to max 3 minuty, ale MIN 3 minuty, takže asi tak, jo a max 15 minut přerušení, ale očekávám, že toto ustanovení se aplikací mezijezdců bude měnit.
4. 4. 2009 00:2668
0 0
Tak co..najde se někdo kdo ripne to vyjádření z ČT 2 pro nás, co sme to neviděli? nebo je to někde uložené? dikes předem..celkem by mě to zajímalo
4. 4. 2009 02:2869
0 0
Martine zejtra bys to měl normálně vidět na vebu čété
4. 4. 2009 09:4570
0 0
Ten rozhovor v televizi,to bylo něco neskutečnýho.Na panu Novákovi byl jasně vidět strach z kamery a tak taky jeho projev podle toho vypadal.
Pan Štajf tam řekl,že i jinde umírají lidé,ale redaktor v tu ránu postavil člověka chodícího po horách do stejné role,jakou mají v rallye samotní jezdci.
Jenže tak to není.
Hory jsou ve stejné pozici jako závod samotný,horská služba a nebo nájemce sjezdovky je pořadatel a onen návštěvník hor je někdo,kdo je na horách protože to je jeho koníček,tak jako jiní lidé mají za koníčka rallye.
Když se někdo utopí na veřejné pláži,opět nikoho netahají za nohavici,že za jeho smrt může provozovatel pláže.
Viděli jste někdy že by na nějaké pláži visela cedule,"POZOR ZÁKAZ VSTUPU PRO VELKOU HLOUBKU".
Já teda ne a ten kdo se jde vykoupat a utopí se,to má zcela na svojim triku.
A co se stane provozovateli?
Samozřejmě nic,přesto,že ta plovárna je jeho kšeft.
Jak už jsem psal včera.
Horská služba je povinná označit nebezpečný místa na horách,když to někdo ovšem nedodrží a zařve tam,nikdo nekřičí,že jestli ještě někdo skončí pod lavinou a mebo zmrzne,že jim hory zavřou.
Dělají z našeho sportu zabijáka lidí a to se nesmí dopustit.
Samozřejmě,že je třeba lidi vychovávat,aby věděli co je kolem trati může potkat ale největšíma písmenama na každém papíru propagujícím bezpečnost na automobilových závodech bych napsal.
"Vážený diváku,nezodpovědné chováni vůči své vlastní osobě ti může přivodit smrt za kterou nikdo nenese odpovědnost."
Jezdci a pořadatelé ze sebe nesmějí udělat obětní beránky,jinak pujde všechno do kopru.
Rallye zdar!smajlík
4. 4. 2009 09:5971
0 0
Tak jsem prohlídl video z událostí komentářů a chce se mi zvracet.. Ať si pan redaktor dojde stoupnout na RZ a přesvědčovat opilce, že tam fakt stát nemůžou, když tam stojí ten .. v zelené či oranžové vestě.. Divím se p. Štajfovi, že ho kamsi neposlal.. Neuškodilo by, kdyby v hlavním čase někdo solidní vystopil v tv a ukázal to video, kde všude se stát má a nemá. Pak by možná někteří pochopili, že ralye je vždycky nebezpečná a opravdu záleží na tom, kam si člověk stoupne.. Vždycky se stane problém, ale dá se tomu předcházet, tak lidi snažte se aby to nebylo na každý ralye v okolí.. Každý udělá chybu - jezdec, pořadatel i divák, ale snažme se aby jich bylo co nejmíň, nejlépe žádné.
4. 4. 2009 10:5372
0 0
Mezi časovou kontrolou a startem do RZ je stanoven rozdíl 3 min, kvůli tomu aby se posádka mohla připravit na start. To je nasadit přilby, dopnou pásy apod. a taky, aby jim časoměřiči na startu stihly vyplnit jízdní výkaz. Ale skutečnej čas startu je posádce napsán do výkazu až na startu RZ.Tak když je problém na trati, tak posádky co zůstávají čekat mezi startem RZ a časovkou taky nedostanou penalizaci, ale čas startu je dopsán až při obnovení startu. Tak tam může být rozdíl i víc jak 3 min, ale žádná penalizace se za to nedává. Mezi jezdec je nesmysl, tím se všechno prodlouží, lidi budou otrávení a ještě víc všude polezou. Oni i jezdci neradi startují do RZ po větší pauze, protože lidi čekají a přestává je to bavit a někteří se trousí pryč, samosebou po trati. A pak potkej te je.
4. 4. 2009 12:4974
0 0
Diskuze na úrovni novinek, ještě odkazy na ten rudej plátek, chce se mi blejt, velebnosti smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!