Jan Kopecký zvládl náročnou soutěž
Posádka Jan Kopecký-Filip Schovánek v Jänner Rallye obhajovala druhé místo z loňského roku, ale tentokrát startovala s produkčním vozem Mitsubishi Lancer EVO VII v barvách týmu Matador Pneusport.
Foto: Petr LUSK eWRC.CZ
Pochopitelně se nedalo očekávat, že by Honza s Filipem obhájili loňské druhé místo v absolutním pořadí proti vozům třídy „A8“ včetně čtyř speciálů WRC. Přestavba červeného Mitsubishi z původního tréninkového vozu na soutěžní produkční vůz byla dokončena těsně před samotnou soutěží a čekalo se, zda Honza bude schopen konkurovat specialistům ve skupině produkčních vozů. Honza nezklamal a od počátku soutěže se pohyboval v samotné špičce této skupiny a sváděl pěkné souboje s domácími piloty a vynikajícím Hermannem Gassnerem z Německa.
Bohužel v polovině první etapy došlo na neodzkoušeném voze k poruše ruční brzdy. Bez funkční ruční brzdy se na kluzkých a náročných rychlostních zkouškách nedalo dosahovat tak kvalitních časů a Honza s Filipem ztratili kontakt se Stenggem i Gassnerem a posunuli se až na čtvrté místo průběžného hodnocení. Odstranění závady nově homologované hydraulické ruční brzdy je však na produkčním voze časově náročné a proto byla oprava naplánována až na poslední páteční 45 minutový servis. Do sobotní etapy startovala posádka týmu Matador Pneusport ze čtvrtého místa v hodnocení produkčních vozů se ztrátou necelých 8 vteřin na třetího Krise Rosenbergera. Během sobotní etapy dokázal Honza zajet několik pěkných časů a postupně se posunul až na druhé místo za Hermanna Gassnera ve třídě a na celkové sedmé místo v absolutním hodnocení. Skvělý výkon předvedl Honza především ve 3.rychlostní zkoušce, když dosáhl absolutně druhého času za velezkušeným domácím pilotem Baumschlagerem.
Foto: Marek FELT eWRC.CZ
„Paradoxně má Honza větší zkušenosti s řízením vozu WRC než s produkčním vozem. A proto jsme chtěli, aby si Honza ještě před startem ve Švédsku zvykl na odlišné chování vozu. Zvolili jsme start v Rakousku, i když jsme dokončovali přestavbu vozu prakticky těsně před odjezdem na soutěž. Honza si jízdní vlastnosti vozu vyzkoušel až při našem soukromém shakedownu na Malontech. Jänner Rallye byla velmi náročná a nejlépe o tom svědčí počet posádek v cíli, ale my můžeme být s výsledkem i výkonem spokojeni. Kluci soutěž zvládli velmi dobře. Honza stejně jako mnoho dalších sice v jednom kritickém úseku opustil trať, ale přálo mu štěstí a mohl v soutěži pokračovat. Především mě potěšilo srovnání s Hermannem Gassnerem, který patří mezi špičkové piloty produkčních vozů,“ řekl vedoucí týmu Josef Kopecký.
„Jänner Rallye byla opět velmi náročná. Je to těžká, ale krásná soutěž. Start s produkčním vozem byl pro nás nezvyklý, ale postupně jsem si na chování vozu zvykal. Bylo těžké odhadnout nastavení vozu a zvolit optimální pneumatiky. Jízdní vlastnosti produkčního vozu jsou dost odlišné od vozu WRC. Obrovský rozdíl je v brzdách a ovladatelnosti vozu v krizových situacích. Co se týká povrchu a charakteru tratě, tak je Jänner Rallye odlišná soutěž od zasněženého Švédska, ale najeté kilometry jsou pro nás velmi důležité. Přítomnost českých fanoušků jsme vnímali a cítili jsme se jako na domácí soutěži. S Filipem jsme se již velmi těšili, jak se opět svezeme na náročné soutěži a to se nám splnilo,“ řekl Jan Kopecký.
„Náročnost a zrádnost soutěže tkví především v neustále měnících se podmínkách na rychlostních zkouškách. Podmínky se výrazně mění i mezi jednotlivými průjezdy, natož od seznamovacích jízd. Samozřejmě se povrch mění pro všechny posádky a pro nás byly takto náročné podmínky vynikající školou. Rozdíl mezi produkčním vozem a vozem specifikace WRC jsme poznali na 6.rychlostní zkoušce. Na zrádném úseku Mitsubishi nezvládlo dobrzdit z nájezdové rychlosti a my jsme se ocitli na nezpevněném povrchu. Bohužel produkční vůz nebyl schopen na rozdíl od vozu WRC se dostat zpět rychle na trať. Ztratili jsme tam asi 40 sekund, s vozem WRC bychom ztratili asi 5 vteřin,“ doplnil Filip Schovánek.