Pech vítězem IQ-Jänner Rallye
Plzeňská posádka Václav Pech a Petr Uhel dokázala s vozem Ford Focus WRC porazit kompletní rakouskou špičku a zvítězit s více jak tříminutovým náskokem před Achimem Mörtlem a Manfredem Stohlem (oba Mitsubishi Lancer EVO). Zdaleka však vítězství nebylo tak lehké, jak by se na první pohled zdálo. Nejdříve Pecha proháněla posádka Štěpán Vojtěch a Michal Ernst s vozem Peugeot 206 WRC a posléze loňský vítěz IQ- Jänner Rallye, rakouský jezdec, Raimund Baumschlager s áčkovým Mitsubishi Carisma.
Foto: Marek FELT eWRC.CZ
Oproti loňské zasněžené soutěži se letos jel 23. IQ-Jänner Rallye na zcela rozdílných podmínkách. Místy bylo sucho, někde zase mokro, nebo dokonce led. Našly se dokonce úseky, kde ve vyšších polohách byla menší pokrývka sněhu, což značně komplikovalo posádkám situaci. Především na třetí, resp. šesté rychlostní zkoušce byl přibližně stometrový úsek, jenž pokrýval sníh a led.
Zdá se, že zákaz startů vozů specifikace WRC bere za své a tak diváci museli zapomenout na minulé roky, kdy startovalo mnohem více těchto skvostů. Na startu byly pouze čtyři vozy nejvyšší specifikace. Se startovním číslem jedna startoval předloňský rallysprintový mistr, Štěpán Vojtěch s Peugeotem 206 WRC. Dalšími účastníky byli, největší favorit soutěže Václav Pech (Ford Focus WRC), Tomáš Vojtěch (Peugeot 206 WRC), startující se spolujezdcem Pavlem Paškem a čtvrtým vozem byl Hyundai Accent WRC maďarského jezdce F. Kisse. V A8 startovali ještě R. Baumschlager (Carisma GT), dále M.Stohl, A.Mörtl, B.Harrach a K. Hideg (vš. Mitsubishi Lancer EVO).
Foto: Marek FELT eWRC.CZ
Tradičně jednou z nejpočetnějších tříd byla N4. O přední příčky měli bojovat především rakouští junioři Red Bull Teamu, tedy nám dobře známí A. Aigner a Q.Müller (oba Mitsubishi Lancer EVO VIII), H. Gassner a dva čeští jezdci Jan Kopecký a Miroslav Jandík (vš. Lancer EVO). Z dalších jmenujme W. Stengga, E. Hanedera, V.Štajfa, J. Votavu, J. Tošovského, či M.Caise (vš. Lancer EVO). S vozy Subaru Impreza startovali loňský vítěz N4, K. Rossenberger a Štěpánek. Mezi vozy s jednou poháněnou nápravou se vkládaly největší naděje do Pavla Valouška, Martina Prokopa (oba Suzuki Ignis S1600) a Josefa Petáka (Renault Clio Kit).
Foto: Marek FELT eWRC.CZ
První etapa čítala dvanáct rychlostních zkoušek , jenž byly rozděleny do čtyř sekcí (po třech vložkách). První sekci zvládl nejlépe Baumschlager, jenž získal především na třetí RZ. Necelých šest vteřin za rakouským jezdcem jel Š. Vojtěch, kterému se podařilo vyhrát hned první rychlostní zkoušku, poté však mírně ztratil. Na třetím místě figuroval Václav Pech, kterému se nejvíce dařilo na druhé RZ, kterou vyhrál o vteřinu před Š. Vojtěchem. Hned v úvodu soutěže havaroval K. Rossenberger (Subaru) a značně poškodil záď svého vozu. V soutěži však pokračoval. Zřejmě nejvíce zamíchal pořadím třetí test. Obtížná stometrová lesní pasáž zkomplikovala situaci řadě posádek. Nejvíce ztratil Aigner a Holzmüller, kteří dlouho nemohli najít cestu ven ze zasněžené louky. Chybovali zde i čeští jezdci, mezi nimiž byli kupříkladu Kouřil, Liška a Marek. Rychlostní zkouška byla nakonec zastavená po havárii M. Pfeiffenbergera. Jeho spolujezdec byl s lehčím zraněním převezen do nemocnice a rychlostní zkouška zrušená. Ostatním posádkám byl přidělen náhradní čas.
Foto: Petr LUSK eWRC.CZ
Po druhé sekci se do čela vyhoupl plzeňský Pech, před Š. Vojtěcha. Na třetí místo se propadl Baumschlager. Za ním následovali Stohl, Mörtl a Harrach. Ve skupině N zatím vedl H. Gassner, před W. Stenggem juniorem a Kopeckým, jenž si stěžoval na potíže s ruční brzdou. Mezi dvoukolkami kraloval P. Valoušek, před M.Prokopem a D. Gonzem (Opel Corsa GSI). Nedařilo se naopak Petákovi, který nejdříve zvolil nevhodné obutí a poté ztratil přes patnáct minut výletem mimo trať. Zpět na trať se dostal jen díky skvěle odvedené práci členů eWRC fóra (Mikulda, woody, Daddy, claar). Dostáváme se tedy opět k šesté rychlostní zkoušce, tedy k RZ, která byla již při prvním průjezdu tolik zajímavá. Tentokráte zde chybovala téměř kompletní špička. Přes zasněženou louku prolétl Š. Vojtěch, Jandík, Kopecký, Kiss, ad. Mimo trať se krátce ocitli rovněž Baumschlager, Prokop, a další. Nejhůře skončila Natalie Barrat, která havarovala do stejného stromu jako při prvním průjezdu Pfeiffenberger. Rychlostní zkouška však tentokrát pokračovala dál, pouze v daném místě pořadatele upozorňovali na nebezpečí. Ve zbylých dvou sekcích zvýšil Pech svůj náskok na více než minutu před Baumschlagerem. Třetí po první etapě byl Mörtl. Z výsledkové listiny odpadli dva favorité, bratři Vojtěchové. Mladší Štěpán Vojtěch urazil na osmé RZ kolo a musel odstoupit. O mnoho lépe neskončil ani jeho bratr. Ten chyboval na desátém testu. Ve skupině N vedl po první etapě Gassner, před Stenggem a Rossenbergerem. Jan Kopecký figuroval na čtvrtém místě s minimální ztrátou na bronzový stupínek. Mezi dvoukolkami byl zatím nejrychlejší Valoušek, před Prokopem a Běhálkem (Honda Civic).
Foto: Marek FELT eWRC.CZ
Foto: Marek FELT eWRC.CZ
Do druhé etapy (osm RZ) nastoupila opět čtveřice vozů specifikace WRC. Ke dvěma posádkám, jenž se poprali se všemi nástrahami první etapy se připojili opět bratři Vojtěchové. Rakouská soutěž totiž patří do tzv. zimního poháru, kde se každá etapa hodnotí zvlášť. Součástí zimního poháru bude i únorová Rallye Šumava. Vraťme se však k průběhu druhé etapy. Od úvodu začal mocně stahovat Pecha, Baumschlager. Během čtyř RZ najel na plzeňského jezdce přes dvacet vteřin. Pech si však vedení hlídal a zbytečně neriskoval. Spolehlivá jízda nakonec přinesla i svoje ovoce, když Baumschlager na devatenácté RZ odstoupil pro poruchu středového diferenciálu. Na druhé místo tak poskočil Manfred Stohl. Ztráta na první místo však byla nedostižitelná. Jezdec si spíše musel hlídat konkurenty za svými zády. Těsně za ním totiž byli Mörtl a Harrach. V závěru soutěže dokázal zrychlit Mörtl a tím se posunout před zkušeného Stohla. Na čtvrtém místě zůstal B. Harrrach.
Foto: Petr SAGNER eWRC.CZ
Ve skupině N zvítězil německý jezdec Gassner (Lancer EVO VI), před Kopeckým (Lancer EVO VII) a Zellhoferem (Lancer EVO VI). Na pátém místě ve skupině N a jedenáctém místě absolutně soutěž dokončil Štěpánek, startující s vozem Subaru Impreza. Dařilo se rovněž J. Votavovi (Lancer EVO VIII), který obsadil šesté místo ve skupině N a dvanácté absolutně.
Mezi dvoukolkami byl nejrychlejší Prokop, přestože ztratil téměř deset minut v příkopu na šestnácté RZ. Za ním skončili Běhálek a Křížek (oba Honda Civic). Velkou smůlu měl Pavel Valoušek, který havaroval na osmnácté RZ. Do této doby totiž suverénně vedl. Navíc figuroval na třináctém místě absolutně.
V samostatném hodnocení druhé etapy byl nejrychlejší i přes třicetivteřinovou penalizaci Štěpán Vojtěch, který porazil Pecha o dvě vteřiny! Třetí skončil Achim Mörtl.
Druhou soutěží českého mistrovství a závěrečná soutěž zimního poháru bude Mogul Šumava Rallye 17.-19.2.2005.