Daniel Porazil - eWRC.cz
12. 1. 2004 00:00 − 2385× − 0

Toto byla rally

Komentář eWRC.CZ k 22. IQ Jänner Rallye

Možná si řeknete, trochu nelogický název pro komentář z automobilové soutěže, ale XXII. ročník IQ Jänner Rallye vrátil pojmu rally, byť jen na krátko, svůj původní význam. Na tratích v okolí rakouského veletržního města Freistadtu totiž o vítězi rozhodovala okamžitá schopnost přizpůsobit se daným nelehkým podmínkám, jízda hlavou, zkušenosti a talent, zatímco brutální síla techniky a znalost tratě zůstala poněkud v pozadí. To se pak může stát, že vůz WRC nemusí bezpodmínečně vyhrát. V našich zeměpisných šířkách jsme rally odsoudili většinou na suché asfaltové silnice a vlastně ji tak změnili v prosté sprint závody. Dnešní rally už dávno není tím, čím bývala například v osmdesátých letech minulého století. V tomto smyslu z řady letošního Mezinárodního mistrovství ČR jednoznačně vybočí právě skončená Jänner Rallye.


Baumschlager jel rychle a bez chyb.
Foto: Dan Porazil

"Jsem zvědav, jak napíšeš komentář o tom, jak jedno rakouské "enko" porazilo česká wéercéčka", řekl mi jeden z mnoha set našich diváků, kteří se na úvodní podnik národního šampionátu přijeli podívat. Co na to říci? Snad jen, že to může být jeden z mnoha pohledů na věc. Naštěstí to lze brát také jinak.
Na start ryze zimní soutěže se nakonec postavilo 84 posádek z osmi zemí, z nichž 35 jich přijelo z České republiky. Kvalitu startovního pole stvrzovalo 6 jezdců s prioritou FIA B a 15 národních priorit ASN. Jestliže se rakouská soutěž zmítala v minulosti v nejistotě, pak účastí 10ti speciálů WRC získala s velkým předstihem primát nejlépe obsazené soutěže tamního mistrovství. Bylo to především zásluhou české výpravy doplněné o výborného Poláka Kuzaje s Corollou WRC a Slováka Béreše s loni ještě továrním Hyundaiem Accent WRC. Rakouská špička, která v současné době nedisponuje žádným vozem kategorie WRC, dlouho před soutěží svolávala nad trať sněhová mračna. Sněhovou nadílku si přáli především Baumschlager a Harrach, oba na vozech Mitsubishi skupiny A, dvě největší domácí hvězdy, které v bílé přikrývce viděly spojence v eliminaci technické převahy našich jezdců. Jejich přání bylo nakonec vyslyšeno a celá trať se schovala pod bílou peřinu.
Hned úvodní erzeta XXII. ročníku IQ Jänner rally přinesla zajímavou podívanou. K údivu všech je o 9,6 vteřiny nejrychlejší Tomáš Enge s Focusem WRC, který za sebou nechává Kopeckého s Fabií WRC a třetího Baumschlagera. Výletem mimo trať zahájil soutěž Václav Pech a cena? Ztráta přes 40 vteřin. Chuť si zlepšuje na dvojce, kterou vyhrává před Baumschlagerem a ďábelsky rychlým Karimem Pichlerem s Lancerem EVO VII skupiny N. Vítěz první erzety Enge zažívá horké chvíle, Focus neřadí a jede jen na druhý rychlostní stupeň. Společně s Petrem Grossem ztrácejí přes 90 vteřin a klesají na 13. místo absolutně. Bez servisu musí pokračovat i na další vložku a znovu ztrácejí. Po trojici erzet vede Baumschlager s náskokem 34,4 vteřiny. "Jedu stále svoje tempo a snažím se vyvarovat se chyb a jak se zdá, zatím se to daří", svěřil se sympatický Mundl. Senzací zavánějí výkony místního matadora Hanedera s obstarožní třetí evolucí Mitsubishi, který se zatím drží na 7. místě absolutně. V konkurenci 10ti "wéercéček" je to solidní výkon. Problémy s převodovkou má Kopeckého Fabia, ještě hůře se vede dalšímu favoritovi Harrachovi, který odstoupil kvůli uraženému kolu.
Po servisu jezdci vyráží vstříc dalším měřeným testům, které znovu nejlépe sednou Engemu. Vůz už je v pořádku, a tak dvě prvenství a jedno třetí místo posouvají bílý Focus přeci jen o něco výš. Opačnou cestu ve výsledcích zaznamenává Kopecký, který má problémy s převodovkou, ale také Triner, jenž válčí s diferenciály. Navíc se stále více ukazuje, že domácí hřiště je opravdovou výhodou. Už po RZ 6 se Baumschlager s Wichou zdají být nedostižní. Mají náskok 1:37,1 minuty před Polákem Kuzajem na Corolle WRC – to nebyla příliš dobrá vizitka pro naše jezdce, byť ti byli pronásledováni technickými problémy. Třetí je Kopecký, čtvrtý Béreš, pátý je Pech, který si na RZ 4 vyzkoušel sněhovou kolostřešní variaci – bez následků. Následují další vložky, na kterých na jezdce paní Příroda znovu nachystala led, sníh a mlhu. Stále si překvapivě zdatně vede Enge, který z pátečního počtu 10ti RZ vyhrál rovnou polovinu! Přesto to v cíli první etapy nestačí na lepší umístnění, než je čtvrté místo. S jistotou a téměř o 2 minuty vede Baumschlager následovaný Fabií WRC týmu Škoda Matador, která s blížícím se koncem první etapy začíná fungovat správně. Třetí je Pech, čtvrtý Enge, pak Valoušek, Béreš, skupinu N vede "neuvěřitelný" Haneder před Rosenbergerem se Subaru a Pichlerem s Lancerem EVO VII.


Baumschlager jel rychle a bez chyb.
Foto: Dan Porazil

Druhá etapa začala za hustého sněžení. Ve velké formě jedou Kopecký se Schovánkem, kteří si připisují 5 absolutních časů ve velice těžkých podmínkách. Mundlův náskok se snižuje, ale na zvrat v soutěži to nestačí. Zkušený rakouský pilot, protřený světovými soutěžemi, sbírá s jistotou třetí a čtvrtá místa a svůj náskok si přepečlivě hlídá. Zasněženou a zledovatělou soutěž tedy vyhrává rakousko-německá dvojice Baumschlager – Wicha, která o svém vozu Mitsubishi Lancer EVO V s úsměvem prohlašuje, že je to jen lepší "enko" s většími koly a lepším podvozkem, jemuž stačilo být nejrychlejší "jen" 3x. Naše nejlepší posádka Kopecký – Schovánek nakonec svůj boj s časem prohrála a za vítězným Mundlem zaostala o 74 vteřin. Na jízdu mladíků ve Fabii však byla radost se dívat a kdyby nebylo pátečních problémů s převodovku, tak… Ale to jsou ta naše populární kdyby. Svoje kdyby si jistě přeříkal i čtvrtý Enge nebo pátý Pech, určitě i Kuzaj, který zapadl do sněhu a musel na pomezí druhého a třetího místa odstoupit. Skvěle začalo letošní sezónu duo Enge – Gross. Čtvrté místo jim náramně sluší a předvedený výkon a především 6 nejrychlejších časů dává tušit, že posádka bude patřit k aspirantům na stupně nejvyšší v celém šampionátu. I mladý "Dodi" Béreš s vozem Hyundai Accent WRC musí být s pátým místem spokojen. Nejrychlejší vůz skupiny N, Subaru Impreza STi, především díky výkonu na poslední 28 km dlouhé RZ, přivedl do cíle Kris Rosenberger. Druhé místo obsadil Karim Pichler před Ernstem Hanederem. Nejrychlejším Čechem skupiny N byl Vojtěch Štajf, celkově osmnáctý. Kategorii "normálních" vozů poháněných jednou nápravou vyhrál Michal Honda s Citroenem Saxo KC, avšak před ním skončily dva diesely Pfeiffenbergera (Seat Ibiza TDi) a Danzingera (VW Golf III TDi). Mezi juniory byl nejrychlejší Leeb (Citroen Saxo) před naším Vitáskem s Hondou Civic.

"Jänner" byl krásný! Naše posádky absolvovaly velice náročnou soutěž. Sníh, led, déšť a mlha, tedy ingredience, se kterými čeští jezdci ve své domácí kuchyni prakticky nepřijdou do styku, byly sice pro mnohé posádky nejen nesmírně obtížné, ale velice naučné.

Druhým podnikem našeho mistrovství je březnová Rally Šumava Mogul, která byla z důvodu hrozícího sněhového nebezpečí přesunuta až na úplný konec třetího měsíce roku 2004…


Především v druhé etapě jeli mladíci Kopecký a Schovánek hodně rychle.
Foto: Dan Porazil

Výsledky XXII. IQ Jänner rally 2004:
1. Baumschlager/Wicha, A/D, Mitsubishi Carisma EVO V
2. Kopecký/Schovávek, CZ, Škoda Fabia WRC +1:14,1
3. Pech/Uhel, CZ, Ford Focus WRC +3:56,4
4. Enge/Gross, CZ, Ford Focus WRC +4:25,5
5. Béreš/Palivec, SK/CZ, Hyundai Accent WRC +6:19,9
6. Rosenberger/Schwarz, A, Subaru Impreza (1.N) +7:12,6
7. Pichler/Seifried, A, Mitsubishi Lancer EVO VII +7:24,3
8. Haneder/Jabornig, A, Mitsubishi Lancer EVO III +7:47,9
9. Gassner/Tanhäuser, D, Mitsubishi Carisma +11:45,7
10. Triner/Hůlka, CZ, Seat Cordoba WRC +11:55,6

Vítězové jednotlivých tříd XXII. IQ Jänner rally 2004:
A8
1. Baumschlager, A, Mitsubishi Lancer
2. Kopecký, CZ, Škoda Fabia WRC
3. Pech, CZ, Ford Focus WRC

A7
1. Heitzer, A, Seat Ibiza 2. - 3. -

A6
1. Honda, CZ, Citroen Saxo KC
2. Urban, CZ, Škoda Felicia
3. Kouřil, CZ, Škoda Felicia KC

A5
1. Mühlberger, A, Peugeot 106
2. Hodaň, CZ, Škoda Felicia KC
3. Kulda, CZ, Škoda Favorit

N4
1. Rosenberger, A, Subaru Impreza
2. Pichler, A, Mitsubishi Lancer
3. Haneder, A, Mitsubishi Lancer

N3
1. Vrbecký, CZ, Honda Integra
2. Tlusťák, CZ, Honda Civic R
3. Křížek, CZ, Honda Civic R

N2
1. Trojan, CZ, VW Polo
2. Leeb, A, Citroen Saxo VTS
3. Vitásek, CZ, Honda Civic

N1
1. Weinelt, A, Suzuki Swift
2. Dvořák, CZ, Škoda Fabia
3. Kulhan, VW Polo

H10
1. Benes, A, Mazda 323
2. Schiefermueller, A, Mazda 323
3. Klausner, A, Audi Quattro

D9
1. Pfeiffenberger, A, Seat Ibiza TDi
2. Danzinger, A, VW Golf III TDi KC
3. Lippitsch, A, VW Golf IV TDi KC


Tomáš Enge dal jasně najevo, že se s ním musí počítat!
Foto: Dan Porazil

Základní data:
Název: XXII. IQ Jänner rally 2004, Rakousko
Datum: 08.01. – 10.01. 2004
Délka soutěže: 693,78 km
Počet RZ: 17
Délka RZ: 244,79
Nejkratší RZ: 1,6 km (RZ 11/14)
Nejdelší RZ: 28,05 km (RZ 17)
Vítězství v RZ: Enge 6x, Kopecký 6x, Baumschlager 3x, Chvojka 1x, Pech 1x
Vedení v rally: RZ 1 Enge, RZ 2 – 17 Baumschlager
Počasí: pod nulou, sníh, led, déšť
Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!