5. 5. 2009 16:57 − 4782× − 40

Znovuzrození Subaru Impreza – 1. díl

Přinášíme vám první díl seriálu, ve kterém budete moci sledovat spěšnou stavbu nového Subaru Impreza STI Vojty Štajfa.

Vojtěch Štajf s Jurou Černochem na Rallye Šumava 2009 asi dlouho nezapomenou. Se skoro novou Imprezou STI N14 odstartovali teprve do druhé společné soutěže. Natestované kilometry přišly vhod a Vojtěch Štajf si s Imprezou náramně rozuměl. S každým odjetým kilometrem na Šumavě přicházela větší a větší jistota, a pravidelně zajížděné časy v TOP 5 dávaly tušit, že Vojtěch Štajf se s novu zbraní od Subaru sžil velmi dobře. Pak ale přišel zrádný horizont na rychlostní zkoušce s číslem osm.


Karoserie nového Subaru po vyvaření, ještě bez rámu. Vedle stojí starší sestra, která ukončila souji pouť na Rallye Šumava.

I zde na eWRC jsme vám ukázali fotografie následků havárie, která právě na osmé rychlostní zkoušce potkala posádku Štajf – Černoch. Jejich Subaru Impreza po doskoku vybočilo z cesty a následně střechou porazilo vzrostlou borovici. „Celý incident jsem si snad stokrát prohlížel na fotkách i videu. Příčina je téměř jasná. Neměli jsme dobře nastavený podvozek pro skoky, zadek auta se po dopadu odrazil a auto vybočilo doleva. Pak už se seběhlo všechno hrozně rychle. Jsem rád, že jsme s Jurou z auta vylezli relativně v pořádku, za což vděčíme tuhé konstrukci Subaru a hlavně skvělému rámu Custom Cages.

Rána to byla opravdu hodně velká a z auta nejde použít prakticky nic. Hodně mě to mrzí, protože jsme si na Šumavě hodně věřili a dosahované časy nás naplňovaly optimismem. Bohužel jsme při testech zkoušeli všechno možné, ale skoky jsme netrénovali. Hned po návratu ze Šumavy jsme ale rychle museli řešit co dál. Bylo rozhodnuto postavit znovu úplně nové auto a to v šibeničním termínu do Rally Český Krumlov,“ říká Vojtěch Štajf.


Mechanik obrušuje sváry. Karoserie je bez tlumících nátěrů.

Protože stavba soutěžního speciálu Subaru Impreza STI bude probíhat opravdu rychle, rozhodli jsme se ve spolupráci s Vojtou Štajfem a Subaru, že vám ji na stránkách eWRC budeme průběžně ukazovat. Nyní tak máte možnost shlédnout první várku fotek, které jsou doslova pár hodin staré. Nová Impreza nám bude postupně vyrůstat před očima, a vy tak budete mít možnost sledovat, jak se rodí soutěžní automobil pěkně od začátku. Mechanici Subaru Rally Teamu ČR mají přesný harmonogram na dny a nové auto by mělo poprvé zavrčet těsně před Rally Český Krumlov. Věříme, že seriál pro vás bude zajímavý a současně vám nabízíme možnost se ke stavbě vozu, či k posádce ptát v diskusi pod článkem.


Zpevňování karoserie novými sváry

Na závěr pro vás máme ještě jedno překvapení v podobě chystané soutěže se Subaru, kde budete moci soutěžit o velmi atraktivní cenu v podobě zapůjčení nového vozu Subaru ! Více se dozvíte na stránkách eWRC.


Karoserie s čerstvě vevařeným rámem


Podlaha Imprezy STI


A zase vaříme…


Karoserie Subaru Impreza STI s vevařeným rámem

Komentářů celkem: 40
5. 5. 2009 20:33
0 0
super! tesim se na dalsi dily
5. 5. 2009 20:52
0 0
A co bude s tou starou? Nebo se zní dá ještě něco použít?smajlík
5. 5. 2009 21:31
0 0
sem tu kastli včera potkal v kosmonosich na vozejku smajlík
5. 5. 2009 21:51
0 0
Az pojedu kolem na chatu, muzu se stavit? smajlík
5. 5. 2009 21:54
0 0
Hezky fotky smajlík Je zajimavy sledovat takhle vznik zavodniho specialu smajlík Ale treba live zabery z nejaky webkamery na dilnu by taky nebyly od veci smajlík
5. 5. 2009 22:26
0 0
S tím podvozkem je to tuším opačně, když se vyvěsí zadky při skoku, mají možnost se ještě kus vysunout, právě kvůli udržení trakce, ale moc to nefunguje. Jakmile se kola vyvěsí a prodlouží se ten chod tlumiče, tak pak se nedokáží tak rychle zatáhnout a z toho pak je to odskočení jak u tenisáku.
5. 5. 2009 22:35
0 0
Je to o nastavení komprese, rychlé komprese a zpětnýho rázu a tohle všechno sladit s tuhostí pružin aby to nešlo za žádných podmínek na trati na doraz. Jak jednoduchá teorie, ale v praxi to není sranda smajlík
6. 5. 2009 00:37
0 0
Ted budu delat chytrehosmajlík Predem se k tomu priznavam.
Dival jsem se na video Stajfovy rany s lidma, kteri maji nejakou praktickou rally zkusenost a vsichni nezavisle na sobe rekli, ze to byla hruba jezdecka chyba.

Taky jsem si myslel (jako laik) ze auto melo blbe nastaveny podvozek.

Chyba ovsem byla jinde. Cele to bylo o vysoke najezdove rychlosti na hranu horizontu. Tam Stajf zjistil, ze je moc rychly a sundal nohu z plynu a auto slo do vzduchu aniz by bylo pod mirnym plynem (kdyz je auto pod plynem tak je slyset protoceni motoru). Nasledoval dopad ale auto nebylo pod plynem a v tahu, tak aby po dopadu zabralo a jelo pryc. Proto uskocilo.

V podstate stejnou vec udelal Lapdavksy na nestastne Valassce.
Kdyz pohledate, tak nekde je video Pecha ze stejneho horizontu kde to rozbil Stajf. Pech pred hranou mirne pribrzdil aby zredukoval rychlost, pak mirne podrzel plyn, auto dopadlo jako do perin a po plynem odjelo.

Tolikero rozborsmajlík))
6. 5. 2009 09:22
0 0
Nám trvá stavba vozu přibližně tři až čtyři měsíce ve třech lidech a to si děláme všechno sami. Od pedálvého boxu, přes rám, motor a všechny podvozkové komponenty. Věřím že pokud má někdo většinu komponentů už hovotou která přijde jen namontovat tak se to v jejich šibeničním termínu dá stihnout, ale je to fuška, hlavně práce na karoserii je věc kterou málokdo vidí.
6. 5. 2009 10:33
0 0
ripper85: rám se většinou kupuje jako polotovar. Velkým prodejcem předpřipravených rámů je například firma OMP, jejíž výrobky jsou překvapivě cenově dostupný. Zpravidla na většinu vozů dodává ocelový rám nebo chrommolibdenový, který je o něco lehčí (ale nelze v mnoha šampionátech použít). Před montáží rámu je ale potřeba ještě zpevnit karoserii, převařit bodové sváry a hlavně udělat zdvojený hrnce, prahy, kotevní úchyty atd. V dnešní době, kdy jsou kastle vepředu otevřený a nosníky spřažený jen nápravnicí je potřeba hodně úprav hlavně právě na tom předku.
6. 5. 2009 11:49
0 0
drzim palce chlapi to si teda maknete ale vy to zvladnete zdarecsmajlíksmajlíksmajlík
6. 5. 2009 16:16
0 0
muzete mi dat odkaz na fotky? Zajimalo by me jak vypadala ta nehoda...diky
6. 5. 2009 16:54
0 0
Pawel: To jestli odjedeš pod plynem nemá vliv na to, že tlumiče špatně zafungují a zadek nadskočí. Možná by ten odskok zadku líp zvládnul pod plynem, ale ten odskok tam ani nesmí vzniknout. Vojta to sám napsal, tak asi není co řešit.
6. 5. 2009 19:42
0 0
Zajímalo by mě,kolik zhruba stojí taková Impreza v nejnovější specifikaci se vším všudy.
6. 5. 2009 21:13
0 0
To Speeder
stačí ti úplně obyčejnejná sériovka na to,abys pochopil,jakej je rozdíl dopadnout po skoku pod plynem,bez plynu a při brzdění. Nechci nikoho nijak hodnotit,kritizovat nebo opravovat,ale přikláním se k variantě jezdecké chyby - nejspíš vyšší nájezdové rychlosti,než bylo možno zvládnout. Podle fotek,které jsem viděl,Vojta letěl nejdál ze všech. A taky si nemyslím,že Vojtův tým by udělal nějakou zásadní chybu v nastavení,která by měla za následek tak fatální následky. Po tolikaleté praxi s vozy Subaru to snad ani není možné....
Vojto,držím palce aj pěsti,aby se vám podařilo všechno to,na čem pracujete!!!!!
6. 5. 2009 21:25
0 0
Roman: Nastavit tlumiče von vok nestačí a Vojta sám napsal, že tohle netestovali a že to byla chyba v setupu. A to není chyba v Subaru ani to není o tom jaké mají s těmito vozy zkušenost. Je to o tom, jak umí jezdec auto číst a rozumí tomu co to auto potřebuje a co je třeba změnit, aby byl výsledek perfektní. A v tom je špička Kresta. Sleduj někdy záběry jeho auta jak se chová při skocích. A věř, že to není jen tim, že šlape na plyn. Dnešní podvozkové komponenty dovolují hodně precizní nastavení na několika úrovních a neni jednoduchý to všechno sladit.
6. 5. 2009 21:33
0 0
Jo to chápu,ale taky je potřeba vzít v úvahu to,že i sebelepší nastavení všech podvozkových komponentů má své meze a pokud něco přepískneš,tak ti prostě nepomůže ani ten nahoře. A že Vojta tam byl nejdelší,je víc než jasné a je tudíž otázka,jestli by nějaká změna v nastavení dokázala odvrátit to,co následovalo po dopadu. V každým případě Vojtovi držím palec....
7. 5. 2009 11:57
0 0
teda že vám do toho kecám - N14 má úplně jinou zadní nápravu než všechny dosavadní modely. Zmizela totiž vzpěra, která měla na kinematiku zásaní vliv (současná podoba nápravy víc připomíná Lancery - místo vzpěry se to točí podle osy daný ramenem). Spolu s absencí hmoty za nápravou z toho plyne jednoznačně, že veškeré zkušenosti z předchozích typů jsou tu úplně k ničemu.
Se stejným problémem se celosvětově potýká 99 % posádek na Imprezách, které přešly na N14. Navíc se změnily i komponenty, na N14 se většinou používá Riegger. Bude potřeba ještě nějaký čas, než se to usadí a vyladí, to auto se chová výrazně jinak než třeba N13.
7. 5. 2009 12:03
0 0
magic: teda že ti do toho kecám, ale žádná impreza N13 neexistuje smajlík
N12; N12B; N14 smajlíksmajlík
7. 5. 2009 13:03
0 0
Dotaz na fotografa, mohl by mi někdo poslat fotku toho sloupku a střechy zevnitř nabouranýho auta (pokud to neni nějak tajný), zajímá mě co kterým směrem uhlo apod., byla klec ocelová nebo CrMo? ta nová se mi zdá podle trubek nejspíš crmo, email bart.x@tiscali.cz Případně díky. J.Doupovec
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!