Schwarz: Skoncujte s taktizováním
V motorsportu jde většinou o to, dostat se pokud možno co nejrychleji z bodu A do bodu B. V zásadě toto pravidlo platí i pro rallysport, ale i zde tvoří mistrovství světa výjimku. Souvisí to s tím, že do druhé a třetí etapy vyráží vedoucí posádka jako první, ale na šotolinových soutěžích to je značná nevýhoda. První jezdec totiž ostatním čistí trať a ztrácí tak hodně času. Z toho důvodu tak nejrychlejší jezdci v poslední zkoušce dne pravidelně zpomalují a rozhodně tím nedělají velkou radost fanouškům tohoto sportu.
Celá situace je nyní tak zmatená, že například na Sardinii si v pátek večer stěžoval Mikko Hirvonen. Jenže jeho nespokojenost pramenila z toho, že jel příliš rychle! Hirvonen byl v součtu prvního dne o tři sekundy rychlejší než Sebastien Loeb a v sobotu musel na trať vyrážet před francouzským mistrem světa. K těmto hrátkách docházelo v MS i v minulosti, ale v dnešní době je taktizování ještě umocněno znalostí mezičasů konkurence. Posádka totiž ve voze vidí časy ostatních vozů a může se tak podle toho orientovat.
K celému taktizování se nyní vyjádřil Armin Schwarz, který má z mistrovství světa v rally dlouholetou zkušenost. A i podle mistra Evropy 1996 dnešní situace není v pořádku. "Existuje rychlé a jednoduché řešení," řekl Schwarz serveru motorsport-total.com. "Je třeba velmi rychle zakázat zasílání jakýchkoliv zpráv do vozů. Ucvaknout kabel – hotovo."
Jako příklad Armin Schwarz uvádí jezdce z minulosti, kteří jezdili rychle i bez taktizování. "Kankkunen, Makinen, Sainz – všichni se stali mistry světa, ačkoliv vyráželi na trať jako první," vzpomíná se jejich vrstevník Schwarz. "Tehdy se ani nemluvilo o tom, že mají nejhorší pozici, že je vše špatně a ostatní tak budou rychlejší. To tehdy vůbec nebylo. Vedoucí jezdec, ten nejrychlejší vždy vyrážel na trať jako první. A když byl na trati písek, tak byl prostě na trati písek."
Zato nyní se dle německého veterána mluví jen o pozici na startu. "A každý dělá nějaké nesmysly. Hirvonen se sám dostal mimo hru, když nejdříve jel pomalu, ale přitom byl ještě moc rychlý – taková blbost! Takové věci nepotřebujeme. A na tyto věci existuje rychlé řešení. Je třeba zakázat všechny informace do vozu."
Řešení se zdá být velmi jednoduché, jenže Schwarz si myslí, že týmy by s tímto způsobem nikdy nesouhlasily. "Hned by to otočily a řekly: 'Ale co by se stalo, kdyby někdo blokoval trať a nešlo tak posádky varovat?'" To je dle Schwarze sice dobrý argument, ale: "Jenže to jsme zase tam, kde se nacházíme nyní – u přehnaně regulovaného a kontrolovaného motorsportu. Takhle je tu totiž možnost říct jezdci: 'Soupeř má čas 18:53, když zajedeš 18:54, tak budeš mít zítra lepší pozici.' A všichni ostatní si opět začnou stěžovat a brečet – taková blbost!"
motorsport-total.com
Proč?
Jsi první v mistrovství nebo po etapě?
Vyber si pořadí jako první.
Je to jednoduché, nestojí to peníze a vychází to z dosavadních výsledků.
Není třeba pořád něco jenom zakazovat nebo nařizovat.
BTW, stále nechápu proč je pro prvního jezdce na trati stále tolik šotoliny. Vždyť tam předtím přeci všichni jedou seznamovací jízdy, jedou předjezdci a tak podobně, tak proč se tam ty kamínky furt válí?
po prvním dnu bude např. 15. Prokop např. 16. Araujo.
Takže Prokop bude ten, kdo bude druhý den čistič? A ztratí veškeré šance porazit Arauja?