2. 2. 2005 00:00 − 3203× − 64

Dámy a pánové, nastartujte své motory – 6

Od Rallye Monte Carlo již uběhl nějaký čas a já stále hledám odpověď na otázku, která mne trápila již v minulém roce. Stále nemohu přijít na to, proč Škoda Fabia WRC nedosahuje takových výsledků, ja

Od Rallye Monte Carlo již uběhl nějaký čas a já stále hledám odpověď na otázku, která mne trápila již v minulém roce. Stále nemohu přijít na to, proč Škoda Fabia WRC nedosahuje takových výsledků, jaké od ní očekáváme.

Sám sebe jsem se ptal a stále se ptám, zda je jeden z nejkrásnějších vozů WRC mrtvě narozené dítě, kterému k posunu mezi špičku nepomohly ani roky vývoje, ani půlroční pauza, naordinovaná vedením mateřské firmy, nebo je na vině jezdecká sestava, byť jednu chvíli s ex-mistrem světa v čele, nebo zda příčina tkví někde úplně jinde.

Dílčí časy v Německu a hlavně hvězdné vystoupení Jani Paasonena na domácí půdě v zemi tisíce jezer naznačilo, že by se fabia za jistých podmínek se svými doposud úspěšnějšími konkurenty mohla směle měřit. Nešlo však nepovšimnout si, že dílčí úspěch si valnou většinou nepřipisovali stálí tovární jezdci, ale piloti, kteří byli v týmu spíše hosté. Na vozech Armina Schwarze i Toni Gardemeistera se vyskytovaly místy až neuvěřitelné závady a poruchy, doplněné u jedničky týmu, možná až příliš často, zdravotními obtížemi, zatímco u druhého jmenovaného jsme mohli pozorovat znatelný úbytek motivace, který zvláště při RAC přecházel v odevzdanost, nebo spíše rezignaci.

Přesto, že na úspěch z Finska se již navázat nepodařilo, to nejdůležitější nakonec vyšlo a Škoda dostala souhlas k přihlášení se do letošního MS. Lhal bych, kdybych tvrdil, že oznámená jezdecká sestava ve mně vzbudila nadšení. Uvítal jsem však příležitost k přímé konfrontaci "zavržených" pilotů Toniho Gardemeistera a Romana Kresty, kteří se sešli za volanty továrních focusů s jejich konkurenty se znakem okřídleného šípu. Malcolm Wilson svým výběrem jezdecké sestavy nastavil zrcadlo a já věřil, že se brzy ukáže, kde leží pravda.

Po první soutěži, kterou bylo Rallye Monte Carlo, je sice příliš brzo na konečnou odpověď na otázku, jestli je špatné auto, nebo piloti, přesto se o nějaký závěr pokusím. Bývalí škodováci, Gardemeister i Kresta (nesmíme zapomenout ani na Auriola), se stabilně pohybovali ve výsledcích před posádkami okřídleného šípu. Takže se nabízí jednoduchá odpověď. Špatné výsledky zelenobílých nemohly být vinou jezdců, když dokáží vyhrávat vložky a umisťovat se na stupních vítězů, nebo jsou se starším privátním autem schopni držet krok s "fabrikanty". Jenže pak se zejména v sobotu začal Alex Bengue tlačit hodně vysoko a dokázal vyhrát dvě rychlostní zkoušky. Zahanbit se nechtěla nechat ani týmová jednička Armin Schwarz. Bohužel jeho zrychlování zakončila havárie. Zvítězit v rychlostní zkoušce se špatným autem nelze ani za pomoci souhry šťastných náhod (pokud ano, těžko se totéž podaří hned dvakrát), takže varianta špatného auta také neplatí.

Proč se tedy posádkám Škody motorsport nedaří zajíždět podobné výsledky pravidelně? V autě to není, v jezdcích to není, takže kde je skrytý oříšek? Pokud čekáte, že zde odhalím jednoduché řešení typu: Vyhoďte toho, nebo onoho, určitě vás zklamu. Odpověď a ani řešení tajenky skutečně neznám a trošku škodolibě mne těší, že je ani znát nemusím. Vedení týmu a zejména Martin Mühlmaier by to však vědět měl, nebo by se o nalezení vysvětlení měl ve dne i v noci snažit. Držme mu tedy palce, protože více než stoletá historie v motoristickém sportu za to určitě stojí.

Přeji všem šťastnou cestu tam i zpátky.

Komentářů celkem: 64
Satanachist
4. 2. 2005 11:35
0 0
Myslím, že rozpočet je ten hlavní problém. Vývoj auta se zastavil. (A na druhou stranu - je to pořád jenom škodovka.)
vichr
4. 2. 2005 14:58
0 0
Nejlépe vse vystihl Fastfreddy.Pánové odborníci,kolik z Vás sedelo ve WRCu,popr.,melo moznost ridit team s WRCem,ví o nastavení techto vozu aspon neco,nemluvim o tom jak se s kterym autem da jet?Zamyslete se trochu nad tim,ze nastaveni Fabky je asi skutecne dle Armina.Jeho styl jizdy je pro divaky lahoda.Ale dnesni WRCi jsou v zasade staveny na jiny styl jizdy,ktery zavedl Tommy-tzn. stale za kolem dopredu,bez smyku.Casy se delaji v rychlych pasazich,zalezi na cistote prujezdu a jezdec,ktery si udela z jedne zatacky 3 je logicky pomalejsi.Nemluvim o tom,co si asi v kazde zatacce -jedoucí tvrdým drivem mysli elektronika auta-hlavne differencialy-vlastne nemuze rozumet tomu,co ma delat,aby to auto jelo po tecne,nebo smykem,nebo se zavrit-tim ztratit adhezy,nebo dlouhy smyk??Tam je zakladni problem neoslnivych casu Schwarze.Vse se v tom aute odehrava velice,velice rychle.Neco jineho je sotolina,snih,suchy ci mokry asfalt.Vsimli jste si,jak jel Alex B.na suchu a jak na mokru?A kde jsou pneu?Cely problem zrychleni Fabky je dle meho nazoru nastaveni vozu a vyuziti jeho potencionalu dle typu RZ a i povrchu.S tím kroutakem,nevim nevim,Fabka ma "pry"jeden z nejlepsich.Spis je potom problem ve skrini,ktera neni dobre odtupnovana./zasveceni vedi,ze se testovali 2 verze a hadejte,kdo je vyrabel??byli to "renomovane" firmy,ktere maji "obrovske zkusenosti" z obdobnymi prevodovkami v rally/.Vsimli jste si rozdílu stylu jízdy Kopejdy s Fabkou?a i nastaveni auta?Rally auto je otestovano,nebo proste neni.Tim to konci.Testy jsou od toho aby se hledala optimalni varianta programu celeho setapu,ale hlavne aby mel jezdec "moznost"se s autem szit natolik,ze mezni situace,kterych je na kazde RZ xy resil automaticky,aby vedel co delat-kde je ta mez auta a i jeho.Zkoumani a testovani na RZ konci vetsinou novymi plechy.Proto si muze "dovolit"rozhodnout,jakym tempem kde pojede-konecne je to videt nekdy i na mezicasech.Ale uz dost mentorovani,prosil bych Vas vsechny o vice soudnosti a snahy posuzovat tento sport,hlavne z hlediska objektivnosti a svych znalosti a zkusenosti.Jinak tomu vsemu budete akorat ublizovat a budte si jisti,ze Vase odborne komentare obcas cte nekdo/popr.si necha prelozit/kdo rozhoduje o penezich do tohoto sportu.A nektere Vase vyplody mu mohou zcela urcite vzit chut davat penize do tohoto krasneho sportu,ktery vsichni mame radi.

4. 2. 2005 20:38
0 0
RE- vichr,prosimtě díky za příspěvek ,už jsem to tu nemohl číst a připadal jsem si ,že všichni pitomci na těchto stránkách chtějí jen psát hovadiny . Napsal jsi to přesně jak to je a všichni ti nejchytřejší přečtěte si je dvakrát!!!
4. 2. 2005 21:08
0 0
Tam někde nahoře jsem četl,že Octávia je lepší....No,větší blbost už vážně napsat nemohl..To nikdy závodní auto nebylo a nikdy nebude.Důvod je jediný-je moc velká ty vole!!!!!!A k článku:dokud bude Armin u vesla,tak to auto prostě nepojede,i kdyby v něm seděl Loeb.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!