Vlastimil Resl - eWRC.cz
13. 7. 2009 15:50 − 3821× − 12

Profil jezdce: Václav Kopáček

Václav Kopáček se loni dočkal svého největšího úspěchu, když se stal šampiónem třídy do 1200 ccm v rámci Rallye Cupu.

Blovický pilot Václav Kopáček se loni dočkal svého největšího závodnického úspěchu, když se stal šampiónem třídy do 1200 ccm v rámci populárního Rallye Cupu. Fanoušci převážně u západočeských tratí ho vídají s tradičním spolujezdcem Václavem Duškem, zeleným golfem a ve většině zatáček „dveřmi napřed“. Soutěže jsou pro něj především vynikajícím odreagováním, zábavou a studnicí všemožných, především humorných, zážitků.

Rallyové začátky

„Už ve třinácti letech, když jsem se jako malý kluk chodil dívat na závody, mi učarovala vůně ricinového oleje v benzínu a rychlá kola. Autosport se mi líbil vždy, ačkoli moji rodiče k žádnému sportu nikdy neinklinovali a neměl jsem tudíž žádnou podporu ani představu o finanční nákladnosti podobných koníčků. Přesto se jednalo o můj dlouhodobý, v té době nesplnitelný, sen. Poprvé se ledy pohnuly v roce 1993 přihlášením na Rally Šou Blovice s legendárním Trabantem 601 a spolujezdcem Vaškem Bauerem z Blatné. Vlastní účast však ztroskotala na přípravě vozu. Jezdil jsem v té době pracovat do Německa a neměli jsme žádný tým schopný připravit původně krosový speciál pro soutěž. V neposlední řadě mě v tu dobu rodiče manželky postavili před volbu – buď závodit, nebo stavět dům. Druhá z možností byla v tu chvíli pochopitelně přednější, ale nelituji toho. Nějaké zázemí člověk mít musí a to pro bydlení i pro stavbu aut a závodění. Rozhodl jsem se tehdy – i přes odložení svého snu – správně.

Skutečný začátek mého závodění se datuje do roku 1999. Toho roku jsme se v roli diváků zúčastnili okruhové erzety v Tchořovicích. Do škarpy před našimi zraky spadlo asi patnáct aut a já tvrdil, že bych to jistě dokázal projel bez úhony. Malý Venda mě tenkrát nakopnul tím, ať si tedy konečně postavím závodní auto a předvedu svůj um, nebo o tom tolik nemluvím. Asi čtrnáct dní poté jsem už koupil ojetého Wartburga 353 W za horentní sumu pět set korun a začala stavba našeho závodního auta. V té době nám moc pomáhal automechanik Martin Herbolt, již zkušený díky závodění svého bratra se Škodou 100. Prostory nám poskytl pan Skřivan v dílnách místních technických služeb a sériový wartburg se přerodil v závoďáka. Tehdy dvanáctiletý Venda nám už tenkrát v rámci svých možností asistoval, podával nám věci a pomáhal brousit. Většinou jsem ho nemohl po práci z dílny dostat. Kolikrát se mnou chodil domů až po půlnoci. Už tam položil základy svého budoucího vztahu k závodění. V roce 1999 jsme konečně slavnostně vyrazili na první soutěž do Kramolína s mým tehdy osmnáctiletým synovcem Lubošem Maškem. S téměř sériovým autem, dodělávaným doma ještě po technické přejímce, jsme dojeli šestí z jedenácti aut v cíli ve třídě HA1. Hned rok poté jsme na jaře vyrazili do Hořovic již s mým současným spolujezdcem Václavem Duškem, přezdívaným Čurda.“

Závodění s wartburgem

„S wartburgem jsme za šest let závodění zažili mnoho legrace a poznali spoustu skvělých přátel, se kterými je dodnes radost se potkat a popovídat, ale také mnoho nervů. Zpočátku jsme totiž vinou technických závad příliš nedojížděli. K začátkům to asi patří, zvlášť pokud člověk zrovna nemá zázemí rodičů, kteří ho rovnou posadí do špičkového auta. Je asi užitečné pochopit v praxi, že jakékoliv podcenění detailů se vrátí v podobě odstoupení či v lepším případě časové ztráty.

Nejsem si vědom, že by se v té době objevoval na soutěžích v našich krajích další wartburg a tato rarita mě lákala. Díky přednímu náhonu a lehkému zadku se s touto „velkou krabicí“ dalo parádně zablbnout a vodit ho dveřmi napřed. Tímto stylem jízdy jsme určitě získali hodně divácké přízně. Později v tom ještě v mnohem větší míře pokračoval Venda a strčil nás do kapsy kousky, na které my jsme nikdy nedosáhli.“

Přestup ke golfu

„Po dovršení Vendových osmnáctin jsem se mu rozhodl wartburga přenechat a sám jsem přestoupil k přece jen modernějšímu Volkswagenu Golfu první generace. Na celé stavbě vozidla a jeho vyladění se z pětadevadesáti procent podílel jen Venda. Nebýt jeho, auto by rozhodně nebylo ve dnešním konkurenceschopném stavu. Tím se také začaly dostavovat první lepší výsledky a ty po tříletém snažení vyústily v loňský titul přeborníka Rallye Cupu do 1200 ccm, což je největší dosavadní úspěch našeho závodění. Moc nás to těší, přestože rozhodně nejsme kariéristi.“

Moji spolujezdci

„První závod v Kramolíně 1999 jsem absolvoval s Lubošem Maškem. V té době však začal studovat vysokou školu a právě časová zaneprázdněnost mu znemožnila věnovat se nejen samotnému závodění, ale i organizačním věcem a shánění finančních prostředků.

Proto jsem se domluvil s Václavem Duškem a – i přes počáteční nevoli jeho manželky – tak získal velmi obětavého, zapáleného a co do přípravy závodů precizně pracujícího spolujezdce. Přál bych mnoha lidem vidět například jeho přípravu rozpisu, který je schopen přepisovat do dvou do rána, aby vše sedělo a bylo úhledné. Z nějakých pětasedmdesáti procent jsem při závodě odkázán na jeho čtení, byť samozřejmě v českých poměrech si lze některé úseky zapamatovat. Zkraje mě i trochu brzdil, zatímco dnes mě často popohání slovy: „Jeď, jeď, jed !!!“ Za ta léta společného závodění se prostě přestal bát. Absolutně netrpíme žádnou ponorkovou nemocí a zvykli jsme si na sebe natolik, že si vedle sebe nedovedu jiného spolujezdce představit. Výjimku jsem učinil jen před třemi lety při Historic Rally Vltava s centrem v Klatovech, kterou jsem ve třídě pravidelnost absolvoval s mojí dcerou Miroslavou a závod jsme si užívali v naprosté pohodě. Vykašlali jsme se na nějaké průjezdní kontroly a snažili se bavit příznivce. Největší odměnou nám byla slova diváků čekajících na nás jako na poslední auto ve startovním poli a jejich následná slova chvály.“

Moji mechanici

„K prvním mechanikům patřil Martin Herbolt. Po jeho svatbě mu už ale čas nedovolil se nám tolik věnovat. Navíc se odstěhoval do Sušice a my byli nuceni sestavit nový tým lidí starajících se o naše auto. V té době nám do plánů ideálně zapadli nadšenci Martin Šulc a Marek Procházka. Velice dobře už se jevil Venda se svým spolužákem ze střední školy Pavlem Heralem. Současnými stálými mechaniky jsou Pavel „Hery“ Heral, Tomáš „Jerry“ Feja a Honza „Šťovák“ Lašťovka. V případě, že sám nezávodí, doplňuje je také Venda „Kopi“ Kopáček. Kluci motorsportu věnují spoustu času přípravou auta a servisem při závodech, ze kterých pak nemají téměř nic. Právě oni mají lví podíl na veškerých našich úspěších.“

Srdeční záležitost Kramolín

„Za prvé se jedná o moji domácí soutěž na níž se už v rámci možností také spolupodílím a snažím se klukům pomoci s její organizací. Máme tady nejvíce příznivců, které rádi potěšíme nějakým ostřejším a rozevlátějším průjezdem. Myslím, že soutěž je vždy na dobré organizační úrovni, což zaručuje kvalitní organizační výbor v čele s Danem Krobem, Milanem Tomáškem, Mildou Šiplou a dalšími obětavými členy RKHA Plzeň. Loni se nám právě zde podařilo vyhrát svůj první závod v životě, k čemuž nám dopomohla hustá mlha a znalost trati v okolí Smolivce. Na této erzetě jsme s golfem o obsahu 1,1 zajeli dle dostupných výsledků dvanáctý čas absolutně.“

Rallyový vzor

„Jako malí kluci jsme s kamarády obdivovali legendárního Vladimíra Hubáčka a jeho modrou alpinu. Poté to byl Václav Blahna. Přestože v jeho době závodilo mnoho slavných es, tak on byl pro mě tím nejlepším. V současné době vyhraněný vzor nemám a vlastně ani nepotřebuji. Nepovažuji se za žádného velkého závodníka s ambicemi něčeho dosáhnout. Soutěžím se věnuji vyloženě pro zábavu a odreagování a největší motivací je dojet do cíle a pohybovat se v partě podobně naladěných lidí.“

Pár příhod pro pobavení

„Při prvních Hořovicích jsme se během seznamovacích jízd vraceli do servisu. Krátce před městem ležel na krajnici přejetý ježek. Čurda prohlásil: „Chudinka ježeček.“ Já mu oponuji: „Jakýpak chudinka ??? Žere vajíčka, žere kuřata, tak jakýpak chudinka ???“ V tu chvíli se Čurda rozvášnil a zvolal: „Cože ??? Hajzl jeden !!! Vrať se a přejeď ho ještě jednou !!!“ Pak jednou, zase na podzim v Hořovicích, jsme bivakovali ve stanu na letišti, měli už vše nachystáno a chystali se ke spánku. Čurda měl svůj stan vedle nás a my s Vendou už leželi. Mechanik Martin si šel rovněž lehnout a pod spacákem narazil na jakousi hroudu. Zavolal: „Tady je snad ježek!“ V tu chvíli se do ticha z Čurdova stanu na celý servis ozvalo: „Zabij ho, je to svině !!!“ Řezali jsme se smíchy až do rána.“

„Loni v Kostelci jsme zažili už mnohem méně příjemný zážitek, kterému se ale dnes už také jen smějeme. Servis se nacházel v bývalých kasárnách a my postavili náš stan v jeho nejnižším možném bodě. V pohodě jsme popíjeli a grilovali, ale v jednu hodinu v noci se náhle přihnala bouřka a průtrž mračen. Kanál nacházející se nedaleko nás nestačil přívaly vody pojmout a my se ocitli v půlmetrovém rybníku. Mechanici Jerry a spol už měli trochu upito, tak do toho skákali šipky a lomeňáky a my se rozhodli nezůstat pozadu. Zatímco jsme drželi stany, aby je neodnesl vítr, Čurda vzal mokrý spacák a odebral se do stanu spát, přestože ho chvilku předtím propláchl notný příval vody.“

„Při erzetě vedoucí obcí Neumětely, kde má pomník i bájný Šemík, se nám v jednom vracáku „podařilo“ poslat golfa čumákem do škarpy. Shodou okolností celé situaci přihlížel v té době sedmiletý syn Jakub. Díval jsem se z auta na něj a viděl v jeho starostlivém obličeji obrovskou chuť nám pomoci zpět na trať, ale nezbylo mu než „svítit“ v tričku Váša Rally Team na mezi a přenechat vyprošťovací akci větším. Přesto je to pro mě nezapomenutelná událost, že jsem poslal auto ven přímo před zraky mého nejmladšího dítěte. Tento zážitek v něm nahlodal touhu jezdit také rallye, ale asi za čtrnáct dní po tréninku na další závod a krátkém intenzivním svezení od svého názoru dočasně ustoupil.“

Poděkování

„Určitě chci závěrem poděkovat rodinám jak naší, tak Čurdově, za materiální a duševní podporu. Ačkoliv nejsou zrovna nadšeni ze sportu, který děláme, tak vědí, že ho děláme s rozumem a myslíme na návrat domů v pořádku. Samozřejmě se jedná o finančně nákladný sport a tudíž jej lze jen těžko provozovat bez pomoci reklamních partnerů. Těmi našimi jsou: Masowest Klatovy, Reality Šumava, Palmet Ždírec, Chladírenský servis Jedlička, Řetězy a lana Pecko, Autodílny Škoda Jan Walter, Lanit Plast Plzeň, Barvy laky Václav Domabyl, Miloslav Šipla Autoopravárenství, Auta 24, Akumulátory Plzeň a Daňové účetnictví a poradenství Jana Karlíková. Bez jejich pomoci bychom jen těžko mohli náš krásný sport provozovat.“

Komentářů celkem: 12
13. 7. 2009 16:53
0 0
borci!smajlík
13. 7. 2009 17:27
0 0
Veny, krásný počteníčko, jen tak dál Go KOPíci Go !!! smajlíksmajlíksmajlík

Těša Waran Rally Team smajlík
13. 7. 2009 18:57
0 0
Moc hezké počtení. Tak ať vám to kluci jezdí a hodně šťastně (a pokud možno vepředu) dojetých RZ. smajlíksmajlíksmajlík
13. 7. 2009 20:15
0 0
Sympatický jezdec, sympatický tým, sympatický rozhovor. smajlík Tohle prostě můžu. smajlík
13. 7. 2009 20:26
0 0
Nejlepší je svině ježek smajlík
13. 7. 2009 20:43
0 0
Vlastíku, to je zase super počteníčko. Díky a bacha na ježky smajlíksmajlík
13. 7. 2009 20:55
0 0
smajlík:+-+smajlíksmajlík
Ale ježek je fakt svině!
14. 7. 2009 10:16
0 0
Čurda je kussmajlík...Mimochodem...Kostelec jest na řadě, tak snad zase nebude chcátsmajlík..Ať se daří!!!
14. 7. 2009 10:22
0 0
Kluci jsou absolutně v pohodě a hlavně nám dokázali perfektně poradit při naší první a zároveň poslední soutěži v Hořovicích 2003, ještě jednou díky. Na jejich průjezdy je radost pohledět a díky převodovce jsou slyšet už daleko do předu smajlík
Ten ježek se teda nezdá smajlík
15. 7. 2009 23:17
0 0
Celkem hezký článek. Jen by mě zajímalo, co je pod kapotou.?! To auto jede nějak víc než na 1200ccm. Podle mě je tam 1400ccm. Né li víc ?!smajlík!!! Chtělo by to přeměřit...smajlíksmajlíksmajlík! Trolejbusům zdar a tramvajím zvláště.
16. 7. 2009 18:45
0 0
JJ, je tam 1,4-ka samozřejmě. smajlík V Kostelci budou kluci bohužel chybět a tak bude alespoň čas na namontování turba smajlík
27. 7. 2009 19:38
0 0
smajlíkVlastíku suprovej článeksmajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!