Rally Isle of Man – komentář

Britský šampionát se letos nese ve znamení epického souboje mezi zkušeným Britem a mladým Irem.

4. podnik britského mistrovství, 10. – 12. července, Douglas (ostrov Man), asfalt, 20 RZ


Britský šampionát se letos nese ve znamení epického souboje mezi zkušeným Britem a mladým Irem. Narozdíl od britského jezdce za volantem Subaru pak ten irský startuje s vozem konkurenční značky Mitsubishi. Do této chvíle spolu Mark Higgins a Keith Cronin svedli tři nádherné souboje, které pokaždé zakončili v minimálním sekundovém rozestupu od sebe. Na úvodních dvou šotolinových soutěžích se radoval Ir, zatímco dosud odjetý jediný asfaltový podnik ovládl jeho sok. Nyní oba soupeře čekalo vystoupení na Higginsově rodné půdě, což pro Cronina nevěstilo nic dobrého. Na druhou stranu však na ostrov Man dorazil s ještě větším odhodláním svého soka na jeho domácí půdě před mnoha věrnými fanoušky rozdrtit.

Na první zkoušce se o 5,8 sekundy z nejrychlejšího času radoval místní přeborník. Hned ve druhém testu mu ale jeho mladší kolega dal jasně najevo, že se ho ani trochu nebojí. Zajel zde totiž výrazně lepší čas, ke kterému mu možná dopomohl i soupeřův incident se zbloudilým kuřetem, a o 1,8 vteřiny se vyšplhal do čela soutěže. Na třetí zkoušce navíc miláček místního publika zachyboval a své Subaru přetočil. To nemohlo vést k ničemu jinému než výrazné časové ztrátě, která konkrétně činila 16 sekund.

Ve čtvrtém testu exceloval pro změnu Higgins, čímž se mu podařilo o pár sekund ztrátu snížit. V následujícím testu se však musel poprat se špatně fungujícím centrálním diferenciálem a zasekávajícími se zadními brzdami. Ani jeho soupeři se ale nevyhnuly technické problémy a kvůli zničenému zadnímu diferenciálu tak výrazně zaostal a propadl se s odstupem 52,7 sekundy na druhé místo. Následná servisní pauza přišla oběma soupeřům a zejména tedy Croninovi vhod. V dalších třech zkouškách si oba počínali obdobně a veškeré změny se odehrávaly na úrovni několika málo sekund. Jen v RZ 7 málem Higgins vylétl z trati, ale nakonec celou situaci ustál.

Do konce úvodní etapy v tu chvíli zbývalo odjet poslední čtyři úseky. S těmi se oba soupeři popasovali bez větších potíží a největším okamžikem tak bylo obnovení problémů se středovým diferenciálem u Higginsovy Imprezy. K tomu ale došlo až 4 míle před cílem závěrečné zkoušky, takže si rodák z ostrova Man na konci dne udržel pěkný minutový náskok na svého pronásledovatele. Než ale začala druhá etapa, zrodilo se další drama, které mohlo výrazně promluvit do průběhu soutěže. U Subaru vedoucího jezdce odešla spojka, na jejíž výměnu by ale tým potřeboval 20 minut. Ranní servis byl ovšem pouze desetiminutový a tak musel Higgins do druhé etapy nastoupit s tím, že musí nějak projet úvodní čtyři testy a pak teprve nechat auto podrobit výměně této vadné součástky.

Na prvních dvou zkouškách nechal pouze něco málo přes deset sekund, což za těchto okolností rozhodně nebyla kdovíjak velká ztráta. Krizové okamžiky na Higginse ovšem čekaly v průběhu RZ 15, kde nechal půl minuty a rázem tak vrátil svého soupeře do hry. Cronin si připsal další úspěch i na šestnáctém testu a do servisu dorazil se ztrátou pouhých 4,6 vteřiny. Ze servisní pauzy již Ir vyjížděl jako vedoucí pilot, neboť Higginsovi byla připsána desetisekundová penalizace za pozdní výjezd. Na trati sedmnáctého testu ovšem pilot Subaru doslova řádil a vrátil se o 5,7 sekundy zpět do čela.

O vítězství se tedy odehrával strhující souboj až do posledních kilometrů a podobná situace panovala i v případě duelu o třetí místo. Ten spolu sehráli týmový kolega Higginse Adam Gould za volantem Subaru Impreza Sti N14 a pilot Mitsubishi Lancer EVO IX Alistair Fisher. První jmenovaný nastupoval na start RZ 17 s odstupem pěti sekund. Do cíle zkoušky už ale nedorazil, neboť na trati svou Imprezu vyválel. V duelu o celkový triumf sehrál nejdůležitější roli následující test číslo 18. Cronin zde udělal defekt na levém předním kole a propadl se minutu a půl za Manxmana. Ten si tak připsal pátý domácí triumf a stal se rekordmanem podniku, který mu vede takřka za rodným domem. Zároveň slavil druhý letošní triumf a srovnal v průběžném hodnocení šampionátu krok se svým irským rivalem. Další dějství tohoto strhujícího duelu bude na pořadu dne 21. a 22. Srpna v Ulsteru.

Pořadí v cíli
1. Mark Higgins/Bryan Thomas (GB) Subaru Impreza WRX STI N11 2:37.47,2
2. Keith Cronin/Greg Shinnors (IRL) Mitsubishi Lancer Evo IX +1.26,4
3. Alastair Fisher/Rory Kennedy (GB/IRL) Mitsubishi Lancer Evo IX +6.25,3
4. Steven Quine/Paul McCann (GB) Mitsubishi Lancer Evo VI +9.56,8 (1. A8)
5. Euan Thorburn/Campbell Roy (GB) Subaru Impreza WRX STI N12B +10.31,7
6. Dave Weston Jr/Aled Davies (GB) Subaru Impreza WRX STI N14 +14.22,8
7. Marty McCormack/Phil Clarke (GB) Citroen C2 R2 Max +15.30,2 (1. R2)
8. Jason Pritchard/Andrew Edwards (GB) Citroen C2 R2 Max +16.28,2 (2. R2)
9. Tom Walster/Craig Parry (GB) Renault Clio R3 +16.43,3 (1. R3)
10. Andrew Leece/Richard Skinner (GB) Ford Fiesta ST +20.00,6 (2. R3)

Stav šampionátu: 1. Cronin a Higgins 76, 3. Fisher 57, 4. Weston 40, 5. Greer a McCormack 38

Komentářů celkem: 11
16. 7. 2009 23:18
0 0
Nejde mi dohlavy jakto že ten Higgins se starou imrézou takto válí on je asi vážně borec...smajlíksmajlíksmajlíksmajlík
Vracák_
16. 7. 2009 23:39
0 0
Nevhodný příspěvek byl odstraněn. Redakce eWRC.cz
16. 7. 2009 23:55
0 0
Omlouvam se za OT, ale neda mi to... Vracák_, Ty jsi akorat prejmenovany uzivatel Kopec_, co? Jinak k TT motorkam... Videl jsem par reportazi nebo co to bylo a musim rict, ze to snad muzou jezdit jen sebevrazi. Prohanet se na motorkach po tech jejich kopcovitych cestickach a jeste mezi barakama... Moc dobre to na me nezapusobilo...
17. 7. 2009 07:34
0 0
Může mi někdo poradit?Přestaly se¨mi tady ty videa zobrazovat.Co s tím?Díky.
17. 7. 2009 07:50
0 0
Lucasino> to je jak s drogama...jak jednou zkusis tak nemuzes prestat...sam sem tim postizen smajlík A je fakt ze co tam predvadeji je slusny maso!!
17. 7. 2009 09:41
0 0
Byla někdy vůbec nějaká Britská rally na který by nepršelo !!?? smajlík ... nechtěl bych tam bydlet, i když RZty tam mají pěkný !!!
17. 7. 2009 11:37
0 0
Maj to tam jak říkal Emil Triner "very, very ouzký" Higgins jede pěkně. smajlík
17. 7. 2009 12:15
0 0
Rallme: Za posledni 2 roky co zavodim ve Skotsku, jsem nezazil jedinou soutez bez deste! Ale jinak trate nadherny...
17. 7. 2009 14:49
0 0
Může mi někdo poradit?Přestaly se¨mi tady ty videa zobrazovat.Co s tím?Díky.
17. 7. 2009 16:18
0 0
hujer: máš naistalovaný flashplayer? http://get.adobe.com/flashplayer/otherversions/
Co ti to ukazuje černý čtverec?
18. 7. 2009 20:09
0 0
jurisek:Díky,mě to přestalo jít před čtyřmi dny samo od sebe,ale už je to OK.Fakt díky.(nejsu s kompem až takový kamoš,za našich mladých let neexistovala ani kalkulačka takže mám sem tam nějaký problém)naštěstí mi sem tam poradí synátoři.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!