Martin Semerád." />Martin Semerád." />
Petr Pančocha - eWRC.cz
22. 7. 2009 11:28 − 3304× − 13

Nejoblíbenější domácí erzety českých soutěžáků (7. díl)

Šotolinové erzety v Česku by se daly spočítat na prstech jedné ruky. O své nejoblíbenější "šotolině" hovoří Martin Semerád.

Další střípek do mozaiky sestavené z nejoblíbenějších domácích rychlostních zkoušek našich jezdců a spolujezdců nám dodal Martin Semerád. A nutno předeslat, že jde o velmi netradiční střípek, který příliš nezapadá do plejády asfaltových českých a moravských erzet. Tentokrát bude řeč o šotolinové rychlostní vložce Kunratice, která byla a je součástí itineráře Rally Lužické Hory, a o její podobě z let 2007 a 2008.


Po rychlém asfaltovém úvodu, kdy trať lemují vzrostlé stromy, vjíždějí soutěžní vozy do vesnice Kunratice, kde na posádky čeká "motanice" na místních komunikacích. Další asfaltový úsek přivede jezdce a jejich parťáky k populárnímu skoku u statku. Těsně za skokem s dopadem na šotolinu si posádky užijí levý "vracák" a po sto metrech už následuje onen dlouhý šotolinový úsek, který bude soutěžící provázet až do cíle rychlostní zkoušky. Jezdí se zde docela rychle, sice zde nenajdete ostřejší zatáčky či dokonce vracáky, ale o to víc je trať protkána řadou horizontů a protahováků.

Dejme ale už slovo Martinovi Semerádovi, který si tuto erzetu velmi oblíbil. "Těžko hledat nejoblíbenější "erzetu", když v českém rallysportu působím teprve třetím rokem a navíc jsem se jen výjimečně podíval za hranice rallysprintů do světa "dlouhých" českých soutěží. A ještě k tomu nepatřím mezi jezdce, kteří si pamatují každou rychlostní zkoušku nazpaměť. Každopádně existuje pár erzet, na které mám dobré vzpomínky a na které se vždy moc těším. Jednou z nich je RZ Kunratice na Lužických horách, jež sice v roce 2009 z pro mě neznámých důvodů změnila podobu, ale ve dvou předešlých ročnících tam byla dlouhá šotolinová část, což pro mě bylo vždy naprosto krásné svezení i s "Pólíčkem" (pozn. v letech 2007 a 2008 startoval Martin Semerád s vozem Volkswagen Polo 1,4).


Šotolina v podání Martina Semeráda
Rally Lužické hory 2008

"Do jisté míry jsou všechny lužické tratě pro mě pokryty určitým povlakem sentimentu, jelikož to byla moje první soutěž vůbec, a proto na ni nedám dopustit :-). Podobná šotolinová sekce se jela i v loňském roce na Pelhřimovské rally, ale zdaleka nebyla tak technická. Kouzlo téhle erzety je nejspíš ukryto právě v oné dlouhé šotolinové pasáži, kterou na závodech v ČR nikde jinde nenajdeme. Samozřejmě chápu výhrady některých, že tak dlouhá šotolina patří na šotolinové závody s vozy připravenými na šotolinu, ale na druhou stranu je to takové zpestření, které si člověk hodně užije. Pokud se bojí o auto, tak zvolní. Pokud nezvolní, tak riskuje poškození. Ale popravdě řečeno – na takovém povrchu se pomalu jet nedá :-)."


Premiéra s "Pólíčkem"
Rally Lužické hory 2007

"Jedna příhoda z této rychlostní zkoušky se váže k loňskému roku a mému působení v Poháru mládeže. Tehdy bylo v závodě 6 erzet (dvě "rundy" po třech vložkách), což pro PM znamená pouze tři měřené průjezdy. A to opravdu není moc. První průjezd Kunratickým testem byl navíc pro posádky vzadu zrušen a my tedy neměli erzetu projetou. Na první měřené zkoušce nám ke konci začala zlobit převodovka a my jsme dojížděli pouze s třetím a čtvrtým rychlostním stupněm. Přesto jsme vložku o 4 sekudny vyhráli. Na další jsme již dostali díky přetrvávajícím problémům dvacet vteřin od Martina Bujáčka a pomalu jsme se loučili se závodem. V duchu jsem se modlil, aby nás nechali závodit i na té poslední tj. na mé oblíbené kunratické. To se také stalo. Věřil jsem si a snažil ten Bujdův náskok stáhnout. Trojka a čtyřka nám stačily "pouze" na smáznutí deseti vteřin v cíli. I za to jsme ovšem byli rádi a zkoušku jsme si i tak náramně užili. Skončili jsme druzí za Marťou se šestisekundovou ztrátou, jež mi v tu chvíli s vědomím jednoho couvání a chcípnutí motoru přišlo dost líto. A když jsem se letos před závodem dozvěděl o změně této krásné zkoušky a vypuštění toho šotolinového úseku, bylo mi smutno znova."

"Tato erzeta není nijak zásadně zrádná a jezdce asi nemá čím zaskočit, naopak je to erzeta, kterou si může pilot dosytosti užít a takové mám rád. Když se budeme bavit o těch těžkých a "zlých" erzetách, tak to jistě budu muset jmenovat rychlostní zkoušku Semetín, která pro mě byla při loňském ročníku Barum Rally naprostým očistcem. Po tréninku jsem nechápal, jak se tam vůbec může jet rychle. Její úzký a rozbitý charakter mi naháněl hrůzu a množství rychlých sjezdů z kopce bylo noční můrou. Na takové se ale taky nezapomíná," uzavírá Martin Semerád své působivé povídání.

Na samotný závěr si můžete prohlédnout onboard Slávy Ducháčka (Seznam.cz Rally Team) z rychlostní zkoušky Kunratice z loňského roku 2008.


www.stream.cz

Další onboardy z Kunratické erzety:
Radek Majer, SS6, 2008, stream.cz
Josef Semerád, SS3, 2008, mediasport.cz

Z předchozích dílů seriálu:
1. Jiří Volf, Pindula
2. Tomáš Singer, Malonty
3. Josef Čermák, Návarov
4. Jiří Sutr, Kopná
5. Václav Dunovský, Sychrov
6. Martin Bujáček, Pindula

Zdroje: seznam.cz, stream.cz

Komentářů celkem: 13
22. 7. 2009 11:47
0 0
"Zlá" RZ Semetínsmajlík
22. 7. 2009 13:03
0 0
Nó, on jich Martin v česku zase tolik neviděl, řekl bychsmajlík
22. 7. 2009 14:10
0 0
McTell: On to taky píše v první větěsmajlík. Věřím, že si se k ní dostal.
22. 7. 2009 14:14
0 0
Jo jo Martina a letos se Semetín jede naopak takže zase palba s horizontama.To co tam ale loni předvedl Fast Fredy nebo Valda a Honza Kopecký tak měli všichni v ůstech vyhozeny panty!!!smajlík
22. 7. 2009 14:22
0 0
Na Semetíně mě loni úplně nejvíc dostal V.Pech. Jinak na Martinovi je vidět, že mu šotolina svědčí a letos na Lužických Horách na šotolině na RZ 1 letěl naprosto neskutečně. Škoda pak té chyby u cíle vložky, myslím, že by z toho byl super čas.
22. 7. 2009 15:26
0 0
pro MravenZe
Ale jó, dostal. Mě to udivilo spíš z toho důvodu, proč se ptají právě jeho.
22. 7. 2009 15:41
0 0
tak tak, je vidět že jsme byli s Mravencem na stejném místě, ta leva na šotolině a přílet k ní měl neskutečný smajlík
22. 7. 2009 15:42
0 0
2McTell: to se musíš zeptat MravenceZ, proč se ho ptal smajlík. Ale jak už jsem psal v předchozím dílu, oslovili jsme spousty jezdců a spolujezdců. Reagují málokteří. Proto jsme moc rádi za reakce členů posádek, kteří toho sice nemají až tak moc najeto, ale kteří si dokážou najít chvilku času, aby se tady s Vámi podělili o své názory na toto téma.
22. 7. 2009 15:45
0 0
McTell: Protože jsem ten kdo se ptal (všech), tak si dovolím odpovědět. Kolega Peťa Pančocha, který článek připravuje, už tady uváděl jak anketa vzniká. Oslovil jsem přibližně padesát jezdců v ČR prostřednictví mailu s jednotnými otázkami k oblíbené RZ. Jen velmi malé procento jezdců odpovědělo. Pod každým článkem někdo řeší, proč odpovídá právě ten konkrétní jezdec (např. Martin Bujáček) a ne někdo ze špičky. No protože se ten konkrétní jezdec obtěžoval něco napsat. Ze špičky nám odpovědělo minimum jezdců a já osobně si vážím všech (zejména mladíků) kteří odpověděli vám a i nám do článku pro ewrc. Věříme, že s rostoucí popularitou dostaneme odpovědi i od dalších jezdců, měli jsme dosud za to, že jezdci chtějí prezentaci. V té souvislosti se směju nářkům některých z vás, kteří píšete, že se o některých jezdcích nic nedozvíte a že se stále píše o těch stejných. Hlavní vinu na tom ale mají sami soutěžní jezdci, kteří nechtějí nebo nemají o nějakou spolupráci zájem. Takže proto se ptají právě jeho smajlík
22. 7. 2009 16:31
0 0
Solidně vysvětlené snad pro všechny ..... smajlík
23. 7. 2009 09:33
0 0
tak vidíte, že nej RZ nejsou hlavně na Barumce. A s tím Semetínem souhlasím s Martinem. Ona většina tratí je tam poznamenaná tím, že je vedena i pocestách, které vůbec nejsou cestami. To se týká i Halenkovic a Trojáku. Je to asi proto, že se tam prostě normální asfaltová trať prostě nedá postavit.
23. 7. 2009 09:38
0 0
2M-Rallyteam: no vždyť jsme také toto pokračování připravovali speciálně s ohledem na uživatelské komentáře z minulého dílu smajlík smajlík . Původně bylo v plánu něco jiného smajlík
23. 7. 2009 11:04
0 0
A co třeba taková legendární RZ Pržno - Mikulůvka ad. smajlík ... Prženský vracák smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!